Na granici svetova

Piše Nataša Jovanović

Svetska intelektualna elita, predstavnici pravoslavne crkve, te političari i analitičari iz 27 zemalja okupili su se ovog proleća u Berlinu na konferenciji posvećenoj temi krize savremene globalne civilizacije, i podsetili javnost na činjenicu da poredak koji nije zasnovan na istini, zdravom smislu i elementarnoj pravednosti – ne može da traje dugo

Trenutak u kome živimo, a koji pobornici vraćanja na tradicionalne vrednosti, ali i nosioci duha liberalnog progresa ocenjuju kao presudan u održavanju ili pak krahu sveta koji poznajemo, nadahnuo je intelektualce, političare i predstavnike pravoslavne crkve iz 27 zemalja sveta da u Berlinu, na Međunarodnoj konferenciji Fonda jedinstva pravoslavnih naroda iz Moskve, odgovore na pitanje: Da li prisustvujemo smeni istorijskih epoha, te kakav bi trebalo da bude hrišćanski odgovor na izazove savremenog sveta.

[restrict]

IZMEĐU VREDNOSTI I INTERESA Šta je pretežnije u sadašnjoj surovoj političkoj realnosti, interesi ili vrednosti, materijalno ili duhovno, zapitali su se učesnici. Na prvi pogled odgovor se čini očiglednim: Naravno, to su interesi. No da li je očigledan odgovor i tačan odgovor?
Dr Valerij Aleksejev, istoričar, profesor na Lomonosovu i direktor FJPN, baveći se temom mirenja vrednosti i interesa, a u kontekstu novog geostrateškog restrukturiranja svetske scene, postavio je pitanje da li jačanje Amerike znači da će američko društvo povratiti svoju privlačnost i uspostaviti neki novi vrednosni sistem, odnosno da li u političkoj platformi Donalda Trampa preovlađuju interesi ili vrednosti?
Podsetio je da neke neumitne istorijske činjenice mogu baciti novo svetlo na ovu složenu dilemu. Takva je i reformacija Martina Lutera, čiju 500-godišnjicu obeležavamo ove godine. „Reformacija je izazvala trajnu krizu katoličanstva koja traje do danas, ali nije izvela protestantizam na svetsku scenu. Protestantizam nije postao vrednosna i doktrinirana osnova buržoasko-kapitalističkog modela, koji je danas znatno izgubio nekadašnju snagu.
Takođe, duboki smisao sa sobom nosi i Velika ruska revolucija koja je pre 100 godina bacila rukavicu u lice kapitalizmu i umnogome sve izmenila. Pristojnost nalaže da pomenem i 60-godišnjicu Rimskog ugovora koji je postavio temelje EU, i koji sada, u svetlu dramatičnih dešavanja, zahteva posebnu debatu ne samo o pitanju evrointegracija već i budućnosti sveukupne hijerarhije vrednosti i interesa u svetu koji se menja.“
Jednom rečju, zaključio je Aleksejev, ovi veliki događaji koji su se odigrali u različitim vremenima ipak imaju jednu zajedničku crtu – svi su doneli svetu svoje vrednosti i sisteme interesa koji su do neprepoznatljivosti izmenili svet, često ga dovodeći do ruba provalije.
„Zadatak našeg vremena ne bi smeo da bude sukob vrednosti i interesa koji može da izazove svetsku katastrofu. Svetske elite bi trebalo da priznaju sebi da žive u krivom ogledalu izopačene realnosti, da ispovedaju falš vrednosti i da slede lažne interese. Jer šta potvrđuje Minhenski sporazum i drugi deo dnevnog reda Minhenskog foruma, koji govori o postporetku u kome ne postoji smisao i princip pravednosti. Poredak koji nije zasnovan na istini, zdravom smislu i elementarnoj pravednosti – ne može da traje dugo“, istakao je Aleksejev.
Naglašavajući da, kada govorimo o ovoj temi, polazna tačka treba da bude činjenica da je Crkva opstala dok su se menjale državno-pravne formacije, nastajale i nestajale mnoge države, predsednik Političkog saveta Nove srpske demokratije i profesor Bogoslovije na Cetinju dr Budimir Aleksić naveo je da i danas pravoslavna crkva, kao nosilac izvornog hrišćanskog, jevanđeljskog učenja, nudi jasne odgovore na najsloženija pitanja i najteže izazove savremenog sveta.
„Nema nikakve sumnje da hrišćanske vrednosti mogu da doprinesu izgradnji pravednog sveta. Uspostavljena na večnim i neprolaznim vrednostima (kakve su, pre svega, ljubav, istina i sloboda), crkva je i opstala tokom protekle dve hiljade godina.“
Učesnici su pored problema migracione krize, koja preti da do neraspoznavanja promeni lice Starog kontinenta, markirali i nemoć Evrope da joj se suprostavi, sve agresivniju kampanju tvoraca Agende 21, ulogu masovnih medija u kreiranju iskrivljene slike stvarnosti, kao i militantnu LGBT populaciju koja je postala politički manifest. Na pozadini ovih procesa, upozorili su, usamljen i zbunjen stoji pojedinac kod koga je sve vidljiviji poriv za povratkom na predmoderno doba.

ŽELJNI SMRTI O tome sa kakvim se iskušenjima suočava zapadni čovek kome je individualizam zamenio religiju, prisutne je upoznao Belgijanac Leo van Dusburg, predstavnik Evropskog hrišćanskog pokreta.
Dusburg je izneo podatak da lekari u Holandiji više nisu u stanju da se izbore sa mnogobrojnim zahtevima za eutanazijom, pri čemu se među onima koji su izrazili želju za umiranjem ne nalaze samo neizlečivi bolesnici već i ljudi koji se suočavaju sa melanholijom i besmislom života. Takođe, veoma je indikativan, upozorio je, pojačani pritisak na lekare u Zapadnoj Evropi koji se ne slažu sa sprovođenjem abortusa i eutanazije.
„Broj zahteva za eutanazijom u Holandiji prevazilazi fizičke mogućnosti lekara. Prilikom nedavne izborne kampanje u Holandiji, na televiziji se pojavio muškarac od 56 godina s pitanjem: ’Budući da nemam 75 godina, ne spadam u kategoriju ljudi kojima se odobrava eutanazija. Ali iako sam generalno zdrav čovek, ne želim da živim i ne vidim smisao života – na koji način mi možete pomoći da umrem.’ Filozofsko poimanje mu daje za pravo da raspolaže sopstvenim životom i da može da ga okonča onako kako on smatra.“
Dusburg je skrenuo pažnju da je istovremeno s prihvatanjem manifesta koji kao kategorije ne priznaje ni porodicu ni crkvu na Zapadu porastao nivo tuge, uznemirenosti, apatije i gubitka smisla za životom.
Inače, u oktobru prošle godine, zapadni mediji su najavili da vlada Holandije priprema zakonski akt koji će omogućiti eutanaziju ne samo teško obolelim pacijenatima već i onima koji se izjasne da su umorni od života i da žele da umru. Pretpostavlja se da će dokument biti razrađen do kraja 2017. posle konsultacija sa stručnom zajednicom.
„Autonomija individuuma postaje ideologija, cilj i svojevrsna religija. Ljudi na Zapadu nikada nisu bili toliko materijalno ’zabrinuti’ i istovremeno toliko zli i nezadovoljni životom… Mi hrišćani imamo drugo shvatanje slobode od ljudi sekularnog sveta: oni shvataju slobodu kao slobodu ’od’ – od svega što može da ograniči njihovu autonomiju individuuma, dok je za nas sloboda u stvari sloboda ’za’ – za ljubav prema bližnjem, za služenje Gospodu.“

BEZUPITNO POSLUŠNI Natalija Kocev, direktor srpskog odeljenja FJPN, u svom izlaganju je navela da se u pojedinim evropskim zemljama nošenje krsta smatra provokacijom, dok Evropski sud najavljuje detaljnu raspravu o tome da li treba zabraniti krštenje dece budući da se time, obrazlažu, krše njihova prava, te da u tom činu treba potražiti klicu rasne i verske netrpeljivosti. Ona je podsetila i na prošlogodišnje otvaranje najdužeg tunela na svetu, na kome je bio izveden satanistički ritual. Da li to znači, zapitala je, „da je neko doneo odluku da svetu treba otvoreno da se prikazuje agenda okultnih tajnih društava“?
„U Srbiji, gde je po statistikama mnogo verujućih ljudi i gde SPC ima snažno uporište u narodu, ovakve novosti se doživljavaju s nevericom. S druge strane, liberalni krugovi i snažna mreža NVO finansiranih na Zapadu pravoslavnu veru javno izvrgava ruglu. Neretko oni koji zagovaraju LGBT slobode otvoreno pozivaju i na netrpeljivost prema Rusiji.“
Iscrpan referat na temu korena krize savremenog čoveka, te njegovih psihološko-emotivnih i duhovno idejnih problema, izložio je Aleksandar Bartaševič, gradonačelnik grada Rezekna u Litvaniji. Uzroci ovakve krize u slučaju zapadne globalne civilizacije, smatra on, leže u obezduhovljenju, odvajanju čoveka od njegove hrišćanske prirode. Naime, ukazuje Bartaševič mlad čovek bez duhovnog iskustva liči na prazan sud koji je najlakše napuniti, i on je najveća i najosetljivija meta programera novog poretka. Od njega se očekuje da bude bezupitno poslušan, pa se na društvenim mrežama postavljaju programi što učesnike navode na ropsku poslušnost koja se u nekim slučajevima završava i samoubistvom.
„Igrica ’Plavi kit’ odnela je mnogo mladih života. Ozbiljna analiza govori da su nju, kao i pregršt drugih internet-ponuda, osmislili svetski lutkari, lovci na duše, kako bi se uspostavio sistem apsolutne nadređenosti. Pored ekonomske i vojne, ne smemo zanemariti ni ovu borbu na duhovnom nivou.“

DESTRUKCIJA GLOBALNIH RAZMERA Forum je otvorio i pitanje krize pogleda na svet koji preti da preraste u krizu celog sistema bezbednosti, što su na umu imali i globalni igrači koji su promešali karte religioznog fundamentalizma i ekstremizma i započeli projekat s čijim posledicama se danas suočava ceo svet. Dragan Todorović, državni sekretar u Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Republike Srbije, podsetio je da je liberalna koncepcija pogleda na svet postupno urušavala tradicionalne i religijske predstave o društvu i čoveku, utvrđujući kod zapadnog čoveka apocentrični pogled na svet.
„Kao posledica toga stvoren je novi čovek – čovek koji je sebe predstavio kao najveću vrednost a čije želje i vrednosti su počele da se racionalizuju kao interesi. Na širem planu liberalizam je inkorporirao koncept multikulturalizma, koji sebe uopšte nije opravdao, širio je demokratiju liberalnog tipa, a to je za posledicu imalo masovnu nekontrolisanu migraciju, i konačno isprovociralo destrukciju globalnih razmera – terorizam zasnovan na nacionalističko-fundamentalističkom fanatizmu, socijalnoj odmazdi i revanšizmu od strane autsajdera ’trećeg sveta’, koji prete da društvo uvedu u stanje permanentnog konflikta.“
Predstavnik Antiohijske crkve u Siriji Afram Habib postavio je pitanje zašto svetski mediji ćute o onome što se zaista dešava u Siriji, i šalju potpuno iskrivljenu sliku o akterima strašnog sukoba. Istakao je da se na ovu zemlju, što je pre rata bila izraz najviših vrednosti, a među njima i multikulturalizma, spustio težak mrak koji su doneli fundamentalisti i njihovi asistenti, udobno smešteni iza okeana odakle usmeravaju haos na Bliskom istoku. O oslobađanju Alepa, naveo je, mogle su se čuti najrazličitije interpretacije, a najmanje najverodostojnija, da je, zahvaljujući ruskoj pomoći, ova pobeda označila veliki preokret u sirijskom sukobu.
Habib je podsetio da se u džamiji Omejadov nalazi glava Preteče Gospodnjeg, Svetog Jovana Krstitelja kojoj su se poklanjali mnogi muslimani. U istoj džamiji, pored tanjira jednog islamskog proroka, nalazi se oslikan tanjir posvećen Svetom Đorđu, ispisan arapskim pismom. „Ovaj primer rečito govori o posebnosti Sirije i sirijskog muslimanstva. Ali onda su došli mrzitelji vere, da u ime vere sklone sa lica zemlje kolevku u kojoj se nekada odnjihala jedna od najstarijih civilizacija.“

NOSTALGIJA ZA TRADICIONALIZMOM Učesnici foruma složili su se da globalna medijska sredstva, koja kontroliše liberalna elita, formiraju neodržive predstave ne samo kada je reč o ratnim, konfliktnim zonama već i kada se radi o poimanju i vrednovanju života. Mas-mediji, naveli su, insistiraju na tome da je zastupnik tradicionalnih vrednosti konzervativan, arhaičan i reakcionaran, samim tim neprijatelj progresa i razvoja. Pod progresom, naravno, krije se širenje globalnog carstva, nametanje ideje neograničenih prava i sloboda čoveka i podržavanje teorije sekularizma… Po rečima Ane Radzjukeevič, glavnog urednika poljskog časopisa „Pravoslavni pregled“, mediji su označili novo vreme, vreme postistine.
Navela je primer evropskog vladike koji je poslom doputovao u Njujork. „Njega su već na aerodromu sačekali novinari, i jedan od njih je postavio krajnje neumesno pitanje da li će vladika posetiti neki noćni klub. A ima li noćnih klubova u Njujorku?, upitao je vladika. Kakav šok je doživeo arhijerej kada je sledećeg dana video članak u magazinu pod naslovom ’Prvo pitanje episkopa: Da li u Njujorku ima noćnih klubova’?“ Ana je rekla da iako je reč o fast fud novinarstvu, ono nije nimalo naivno, i svojim instrumentima vešto radi na lobotomiji masa.
Međutim, složili su se učesnici, u svetu koji živi svoje duboke protivrečnosti pojavio se i novi trend – nostalgija za tradicionalizmom koji se oslanja na hrišćanske vrednosti. Ova činjenica može da objasni i potrebu za harizmatičnim liderima koji su na svetskoj sceni počeli da potiskuju liberalnu elitu. Tramp u Americi, Orban u Budimpešti, Marin le Pen u Parizu, Dodon u Moldaviji, preveliki niz da bi bio tek incident…
Poslanik Parlamenta Moldavije Kornelije Furkulice istakao je da je pobeda Igora Dodona na izborima bila izraz volje naroda koji je, suprotstavljajući se oligarhiji što je podržavala NATO, glasao za čuvanje svog dostojanstva.
„Možda običnom Moldavcu nije bilo poznato da SSP koji je potpisala prethodna vlada vodi ka potpunoj desuverenizaciji zemlje, ali je znao da će ukoliko ostane takav politički kurs, naša zemlja uskoro postati poligon za širenje NATO-a. S NATO-om Moldavija bi se pretvorila u koloniju i istrgla iz sebe svoj identitetski kod. Narod to nije želeo, i mislim da je u ovoj neravnopravnoj utakmici gde je oligarhija u svojim rukama imala i novac i moć, a Socijalistička partija čvrsto uverenje da ne smemo ustati protiv Rusije, narod izabrao vrednost, a ne interes“, zaključio je Furkulice.

Vladika Sergej

SVET BEZ BOGA – CARSTVO BEZAKONJA

Podsetivši da ići ka hrišćanskim vrednostima, ljubavi, istini i slobodi, znači žrtvovati se za te vrednosti, odnosno prihvatiti zapovest Gospodnju „Ko hoće da ide za mnom, neka se odrekne sebe i uzme krst svoj, i ide za mnom“, episkop frankfurtski i sve Nemačke vladika Sergej je ukazao da mnoge novokomponovane evropske vrednosti, koje se neguju u globalističkom svetu, dovode do toga da se hrišćanske vrednosti nasilno istržu.
Vladika je istakao da hrišćanske vrednosti mogu samo da doprinesu izgradnji pravednog sveta, ali je nemoguće da se ovaj svet izgradi na osnovama ideologije koja vidi svet bez Boga i bez vere.
„Svet bez Boga, bez apsolutnih moralnih hrišćanskih vrednosti ukorenjenim u božanskom Otkrivenju, nepovratno se pretvara u carstvo u kome vlada porobljavanje i bezakonje“, upozorio je on.

[/restrict]

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *