Milan Krkobabić – Tamo gde je Pošta tu je i Srbija

Razgovarala Nataša Jovanović
Pošta napravi četiri puta više finansijskih transakcija nego sve banke zajedno, i ono najvažnije, sve provizije su značajno povoljnije. Pošta postoji i tamo odakle su drugi odavno otišli za profitom. U 16 opština u Srbiji nema nijedne banke, ostala je samo Pošta

Pošta Srbije ove godine obeležava 175 godina od formiranja, i jedno je od malobrojnih javnih preduzeća koja posluju bez gubitka i doprinose budžetu umesto da se iz njega finansiraju. Iz godine u godinu Pošta ostvaruje sve veću dobit i jedna je od najuspešnijih domaćih kompanija koje posluju profitabilno.

Činjenica da menadžment posebno ističe smanjenje troškova za više od osam odsto i rast neto dobitka koji je nadmašio isti period prethodne godine za 40 odsto, kao i to da Pošta redovno izmiruje sve svoje obaveze i na taj način ozbiljno puni državni budžet bio je povod za razgovor sa Milanom Krkobabićem, direktorom Javnog preduzeća Pošta Srbije.

U okolnostima sve oštrije konkurencije, Pošta Srbije je u prvih šest meseci ove godine zabeležila sjajan rezultat. Čemu možete zahvaliti na dobijenoj tržišnoj utakmici?

Pošta je ubeležila neto dobitak u iznosu od 1,84 milijarde dinara, odnosno 15,2 miliona evra, čime je za 40 odsto nadmašen prošlogodišnji rezultat. U širokoj lepezi od 460 vrsta proizvoda i usluga koje Pošta pruža – građanima, državi, privredi, fizičkim i pravnim licima – tokom prvih šest meseci ove godine pruženo je preko 233 miliona usluga.

Naravno, ja se zahvaljujem radnicima Pošte na izuzetnom i obavezujućem rezultatu koji nas stavlja daleko ispred konkurenata, kako domaćih tako i stranih. Pošta je dobro organizovan sistem, koji nastavlja da nudi valjane repere i za druga javna preduzeća, a to su visoka profitabilnost, rast i razvoj, investiranje iz sopstvenih sredstava i puna briga o zaposlenima.

[restrictedarea]

Pošta napravi četiri puta više finansijskih transakcija nego sve banke zajedno, i ono najvažnije, kod nas su sve provizije značajno povoljnije. Pošta postoji i tamo odakle su drugi odavno otišli za profitom. U 16 opština u Srbiji nema nijedne banke, ostala je samo Pošta, a nije lako pomiriti ostvarivanje profita i vrlo skupo održavanje poštanske infrastrukture. Ovde se nećemo zaustaviti, nastavićemo da rastemo i ostvarujemo još veće profite u više nego ozbiljnoj tržišnoj utakmici u kojoj, samo u osnovnoj delatnosti, imamo 49 konkurenata, u sferi IT skoro 1.000, a u finansijskoj oblasti sve poslovne banke.

Neretko se može čuti da Pošta svoje rezultate duguje činjenici da se nalazi u monopolskom položaju. Koliko su tačne ove tvrdnje?

Pošta je tržišno pozicionirana kompanija. Da pojasnimo, Vlada Republike Srbije propisala je osam kriterijuma za definisanje tržišne pozicioniranosti neke firme, i po svim tim kriterijumima, Pošta Srbije je tržišno pozicionirano preduzeće, i nije monopolista. Ovim je razbijena osnovna predrasuda o monopolskom položaju Pošte.

Pošta ima nešto što drugi učesnici na tržištu nemaju, nešto što se zove poverenje. Najteže je na tržištu steći poverenje korisnika i omogućiti punu satisfakciju korisnika. Uz 1.500 poslovnica širom Srbije, 4.500 automatizovanih šaltera i još toliko poštara na terenu, Pošta je otvorila Regionalni poštansko-logistički centar Beograd, najveći i najsavremeniji centar za sortiranje poštanskih pošiljki u jugoistočnoj Evropi. Na prostoru od šest hektara, izgrađeno je skoro 30.000 m2 tehnološkog, poslovnog i pomoćnog prostora, u blizini glavnih saobraćajnih koridora, što je omogućilo brzo i kvalitetno transportno povezivanje ne samo u zemlji već i u regionu. To Poštu stavlja korak ispred drugih.

Koliko Pošta dnevno preradi pošiljki i paketa?

U Beogradu, Novom Sadu i Nišu instalirana je najsavremenija oprema i implementiran je sopstveni „pametni“ program za brzu preradu i distribuciju pošiljki i paketa. U ovim i još 15 centara za preradu širom zemlje, dnevno se preradi više od dva miliona pošiljki i paketa. U okviru ovog kompleksa nalazi se i posebno projektovan savremeni skladišni deo za poštansko-logističke usluge i razvoj elektronske trgovine, koji omogućava pružanje integrisane logističke usluge na najvišem tehnološkom nivou, što je bio i nedavni razlog posete kineskog ambasadora Li Mančanga.

Ova poseta otvorila je nove mogućnosti za saradnju Pošte Srbije, pre svega sa Poštom Kine i sa određenim kineskim kompanijama koje se bave elektronskom trgovinom u domenu integrisane logističke usluge. Danas, elektronska trgovina dominira u svetu, roba se tako naručuje, plaća, carini, pakuje i dostavlja kupcu. Za Poštu Srbije to je izazov i iskorak u 21. vek, a uspeh jedne kompanije meri se ostvarenim profitom i punom satisfakcijom njenih korisnika. U prevodu, više novca za budžet Srbije, veće plate i sigurnost za 15.000 zaposlenih.

Uz to, Pošta Srbije je počela da pruža nove komercijalne usluge, i to zastupanje u prodaji oglasnih poruka i menjački poslovi, a uskoro kreću poslovi zastupanja u osiguranju. S jeseni očekujemo još jedan set novih usluga.

Iz svega se može zaključiti da u Pošti nema viška radnika nego manjka posla?

Da, to je opšteprihvaćena misao u Pošti, zato idemo u nove poslove, nove usluge i novu organizaciju. Uz punu saglasnost, što je atipično za Srbiju, menadžmenta, sindikata i zaposlenih. Sve poslove u vezi sa novom organizacijom rade ljudi iz kuće. Znanje, iskustvo i pre svega privrženost kući čini 15.000 zaposlenih ključnim resursom Pošte. Biti poštar – to mnogo znači!

Za svaku kompaniju, smatram, ključno je da boljom organizacijom zaposlenih i širenjem poslova ostvari što veći profit.

Prošle nedelje primili ste delegaciju Iraka koju je predvodio ministar telekomunikacija u Vladi Republike Irak Hasan Kadim Al-Rašid i direktor iračke pošte Ahmed Mohamedsali Ahmad. Da li je na pomolu saradnja sa ovom zemljom?

To je bila prva poseta sa ciljem uspostavljanja direktne saradnje u domenu poštanske delatnosti. Iračka delegacija je impresionirana savremenim tehnologijama koje se primenjuju u Pošti Srbije. Ono što je ključno – izrazili su spremnost da stručni timovi srpske pošte, njeni tehnolozi i programeri kreiraju sličan koncept prerade pošiljki i u Iraku.

Svako trajno prijateljstvo bazirano je na valjanim poslovima. Mi u Pošti smo spremni da budemo na čelu konzorcijuma koji će koncept automatizacije prerade pošiljki u celini – tehnički, tehnološki, informatički i građevinski – preneti u Irak. Naravno, po zahtevima i stvarnim potrebama iračke pošte. Spremni smo da taj posao realizujemo na najbolji mogući način, što bi bio nastavak plodonosne saradnje koju su srpske firme imale u Iraku u sferi građevine, infrastrukture i poljoprivrede.

[/restrictedarea]

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *