Staljin i istorijska Rusija

Dragomir Anđelković 

Ruska ideja „nepoznatog Staljina“ ili (geo)politička dalekovidost velikog i više nego groznog Rusa gruzijskog porekla

Vinston Čerčil je svojevremeno napisao: Rođenje Lenjina predstavlja najveću tragediju Rusije, dok je druga nesreća po značaju njegova smrt. U oba slučaja je čuveni britanski političar suštinski bio u pravu, mada, kada se radi o drugoj konstataciji, ne i na način kako je on želeo da njegove reči budu shvaćene. Za prvo je jasno – Lenjin je razrušio Rusko carstvo i njegove narode, a pre svega ruski, gurnuo u ponor strahovitih patnji. Kada se radi o nastavku navedenog citata, Čerčil je pružio sledeće objašnjenje: Samo Lenjin je mogao da izvuče Ruse iz blata u koje ih je gurnuo. No, znajući geopolitičku logiku kojom se Čerčil rukovodio, njemu sigurno nije smetalo što je Rusija gurnuta u strašne teškoće. Za njega je Lenjinova smrt bila nemio događaj zbog engleskih interesa, a ne zbog sudbine Rusa.

Posle Lenjina, koji je razarao i slabio Rusiju, došao je Staljin, koji je, uz sve strašne greške što je počinio, ipak na novim osnovama oživeo moć ruske države. Da je baš to Čerčil zamerao Staljinu, te je zbog toga tragično doživljavao Lenjinovu smrt, jasno se vidi iz njegovog dela – nastavka i u SFRJ objavljenog „Drugog svetskog rata“ – „Epilog godina 1945–1957“. Tu je  nedvosmisleno rekao da je SSSR problem zato što je postao supersila van zapadnog civilizacijskog kruga, a ne zbog komunizma!

 

PROPUŠTENI TRENUTAK Danas više nema Sovjetskog Saveza, a Rusija, iako moćna, znatno je slabija od njega, te je osuđena da troši veliki deo svoje snage nastojeći da očuva kakav-takav uticaj na prostoru koji je nekada bio u potpunosti njen i tako predstavljao odskočnu dasku za ofanzivno delovanje na drugim područjima. Da se vratimo Čerčilu, čije reči potvrđuje sadašnje za nas i Ruse nepovoljno stanje. On je tačno primetio: Boljševici sebi stvaraju probleme koje posle uspešno razrešavaju. Nažalost, Rusiji su napravili ogroman geopolitički problem, sa kojim se još naporno bori kako bi ga razrešila. A nije sve moralo da bude tako, bez obzira na Oktobarsku revoluciju, da se Lenjin baš u najnepogodnijem periodu privremeno nije oporavio od, zvanično, moždanog udara ili, nezvanično, neuroloških posledica sifilisa.

Staljin je uspeo da drastično ublaži negativno geopolitičko nasleđe boljševika, ali ni on nije više bio u stanju da nadomesti posledice propuštenog trenutka, odnosno da na sistemskim temeljima u nebesa vinut zlokobni duh raspada istorijske Rusije vrati u „bocu“. Otuda,  Lenjinova smrt – zbog kašnjenja, a ne zato što je prerano nastupila – uistinu jeste ogromna ruska tragedija. To se, na osnovu i stručnoj javnosti dugo nepoznatih arhivskih materijala, upečatljivo vidi iz kod nas tek objavljene druge knjige više nego zanimljivog i sadržajnog dela Roja i Žoresa Medvedeva „Nepoznati Staljin“ (NNK Internacional – Merkur SV, Beograd, 2014). Jednom njegovom, za temu kojom smo počeli da se bavimo veoma bitnom glavom („Staljin kao ruski nacionalista“) pozabavićemo se u ovom tekstu, uz napomenu da prva (Beograd, 2012) i druga knjiga dela „Nepoznati Staljin“ sadrže još mnogo toga bitnog a malo poznatog široj pa i stručnoj javnosti.

[restrictedarea]

Poznato je da je Staljin, pošto se izborio sa anacionalnim trockističkim i drugim strujama, sovjetski brod preusmerio od amorfnog (kvazi)državnog koncepta, koji je SSSR smatrao bazom svetske revolucije – sa čime je kao potpuno nespojivo doživljavano bilo kakvo negovanje tradicije ruske državnosti – ka poimanju Sovjetskog Saveza kao nacionalne države naroda koji u njoj žive, i to zasnovane pre svega na svestranoj ruskoj baštini. Takav trend je otpočeo i pre Drugog svetskog rata, da bi tokom njega istorijsko rusko nasleđe bilo istinski rehabilitovano a ruski narod je Staljin, sa mnogo razloga, koji jedino zlonamerni ne žele da vide, proglasio za „najistaknutiju naciju od svih koje ulaze u sastav Sovjetskog Saveza“.

Sve to nije ništa novo, ali baš je to saznanje da je Staljin želeo da se tim smerom – i to mnogo radikalnije nego što je i on svojom gromadnom energijom bio u stanju da nametne, pošto je, kako bi Anglosaksonci rekli, „mleko već bilo prosuto“ – krene još pred kraj Ruskog građanskog rata. Tada je došlo do velikog sukoba između Staljina i Lenjina oko prvog Ustava SSSR, koji je u istinskom svetlu malo poznat čak i istoričarima, a umalo je koštao nasleđa vlasti Gruzina koji je voleo ruski narod i shvatao njegovu geopolitičku misiju mnogo bolje od ideološki motivisanog autošovinizma obolelog prvog boljševičkog lidera.

 

NA RUŠEVINAMA CARSTVA Tiho urušavanje velike ruske države počelo je ubrzo posle Februarske (građanske) revolucije. Privremena, socijalističko-liberalna vlada nije uspela da uspostavi vlast u svim delovima srušenog Carstva. Nije prošlo mnogo vremena pre nego što su Gruzija i Finska proglasile nezavisnost a i pre pomenute revolucije carska vlast nije kontrolisala velike delove pobunom zahvaćene Srednje Azije. Pošto su boljševici preuzeli vlast i potom doživeli seriju poraza od strane nemačkih trupa (Berlin je podržavao komunistički prevrat sa ciljem da oslabi Rusiju, ali mu nije padalo na pamet da se prijateljski ponaša prema novoj vlasti) bili su prinuđeni da u martu 1918. godine potpišu ponižavajući Brest-Litovski mirovni sporazum. Njime se Moskva odrekla ne samo neruskih kavkaskih i baltičkih krajeva već i dve od tri ruske zemlje: Ukrajine (Malorusije) i Belorusije. Štaviše, Kremlj je bio prisiljen da prihvati i da danas ratom zahvaćena Novorusija – u kojoj su Velikorusi (Rusi u užem smislu) i tada bili većinsko stanovništvo – uđe u sastav novouspostavljene, formalno nezavisne, a zapravo pod nemačkim protektoratom, Ukrajine (sudbina te istočnoslovenske zemlje je da, kad god je odvojena od svog matičnog ruskog drveta, bude pod dominacijom neke zapadne sile).

Novoformirane države na prostoru koji je izgubila Moskva sukcesivno je priznao veliki broj zemalja. No, posle kapitulacije Nemačke boljševici nisu više morali da se pridržavaju od strane Berlina nametnutog mirovnog sporazuma. Manje iz želje da se obnove granice istorijske Rusije, a više zbog težnje ka ideološkoj ekspanziji, oni su uspostavili vojno-političku  kontrolu nad velikim delom Ukrajine, Belorusije i Kavkaza. Poraz u ratu sa Poljacima i prisustvo nemačkih dobrovoljaca u Finskoj i baltičkim republikama onemogućili su Moskvu da povrati i te krajeve nekadašnjeg Ruskog carstva. U takvim okolnostima postavilo se pitanje uređenja boljševičke državne tvorevine. Do definisanja nekog trajnog rešenja, pošto je u Ukrajini, Belorusiji, Gruziji, Jermeniji i Azerbejdžanu uspostavljena sovjetska vlast, svaka od tih republika, formalno nezavisna, ulazila je u određene savezničke odnose sa Ruskom Sovjetskom Federativnom Socijalističkom Republikom (RSFSR). Jedinstvo neformalnog crvenog saveza ostvarivano je partijskom disciplinom i prisustvom Crvene armije.

 

SPASONOSNI NACRT USTAVA U takvim okolnostima, u avgustu 1922. formirana je partijska komisija koja je imala zadatak da definiše model državnog objedinjavanja. S obzirom da je Lenjin od maja te godine bio ozbiljno bolestan, umesto njega je za predsednika ustavne komisije imenovan Staljin. Pod njegovim rukovodstvom izrađen je Nacrt ustava koji nije predviđao stvaranje nekakvog novog saveza, već da u sastav postojeće Ruske Federacije uđu Ukrajina, Belorusija i druge republike. One bi imale ista prava kao Tatarstan ili Baškirija – autonomne, a ne savezne republike – koji su se već nalazili, a i danas se nalaze, u sastavu Rusije. Ne bi bili formirani novi savezni organi, već bi institucije RSFSR proširile vlast na nove republike. Niti bi one dobile pravo na samoopredeljenje do otcepljenja, koje je na kraju SSSR dovelo do raspada.

Staljin je ličnim autoritetom uspeo da nametne svoje stavove partijskom rukovodstvu kako Rusije, tako i republika o kojima se radilo. Sa rešenjem koje je predložio nije se složila jedino njegova rodna Gruzija. Ali, znajući njegovu posvećenost realizaciji rešenja u koje je verovao, sigurno bi gruzijski drugovi promenili mišljenje. Nažalost, to je donekle morao da učini Staljin. Lenjin se dovoljno oporavio da je mogao da se aktivno uključi u dalji tok događaja. Kada je shvatio šta radi Staljin, bukvalno je počeo da besni. Njegov plan je bio ne da dođe do obnove Rusije na novim ideološkim temeljima, već do stvaranja anacionalnog saveza ravnopravnih republika, otvorenog za prijem drugih država Evrope i Azije gde bi na vlast došli komunisti. Uz to je smatrao da je ruski nacionalizam – koji je, po njemu, usvojio Staljin – najveća opasnost koja može da osujeti pretvaranje Ruske revolucije u svetsku.

I to nije sve. Sada dostupne Lenjinove beleške svedoče koliko toga negativnog je mislio o Rusima. Na Staljinove opaske o tome da se radi o velikoj naciji Lenjinov komentar je bio: Velika je samo svojim nasiljem. Ništa manje se nije okomio ni na Staljina. Za njega je rekao da je on ne samo ruski socijalnacionalista već i gruba velikoruska policajčina, te da tako nanosi štetu interesima klasne proleterske solidarnosti.

Lenjin, koji je prikupio dovoljno snage da se uključi u ustavnu borbu, prešao je u protivofanzivu. Staljin je odbio da bez borbe prihvati Lenjinove stavove. Spor je morao da razreši Politbiro. Nesumnjivo bi Staljinov Nacrt ustava bio prihvaćen od strane Politbiroa i na Plenumu CK da mu se nije aktivno suprotstavio Lenjin. Oni koji bi poput Trockog bili protiv ostali bi u manjini. No, Lenjinov autoritet je još bio nedodirljiv. Staljin više nije imao nikakve šanse, ali je i dalje pružao žestok otpor. Time nije isterao svoje, ali je bar sprečio da SSSR bude ustrojen kao labava federacija i da se raspadne mnogo pre kraja 20. veka.

Da je Lenjin nametnuo sve svoje amandmane, kako zaključuju autori knjige, bila bi nemoguća brza industrijalizacija zemlje – uključujući i njeno vojno jačanje koje je SSSR omogućilo da pobedi nacističku Nemačku – jer se prvi boljševički lider protivio čak i centralizovanoj upravi iz Moskve nad saobraćajnim sistemom.

S druge strane, da je umesto SSSR sa pravom republika na izdvajanje i sa razlikom između autonomnih i saveznih republika bila formirana samo proširena Ruska Federacija, kako se predviđalo Staljinovim Nacrtom ustava, to bi nesumnjivo dovelo do brže ekonomske, političke i etničke integracije zemlje. Kako braća Medvedev primećuju, u takvim uslovima došlo bi, na temelju ruskog jezika i tradicije, do formiranja rusko-sovjetskog naroda, nalik američkom.

 

POTVRĐEN STALJINOV RAČUN I bez toga, Staljin je usmerio istorijske procese ka tome da postepeno dolazi do etničke integracije. Kako autori knjige naglašavaju: da je SSSR nastavio da postoji još 40-50 godina, sovjetski narod bi postao isto tako realnost kao i američki. Nažalost, ne samo za Ruse već i za sve narode koji osećaju nedostatak geopolitičke protivteže u svetu, ili se pak kao Ukrajinci valjaju u krvavom blatu svoje lažne nezavisnosti, to se nije desilo. A Staljin je jasno, i to blagovremeno, uviđao da država ne sme da bude zasnovana na „solidarnosti radničke klase“ ili pak na partijskoj disciplini. Potrebne su čvrste sistemske spone i već dokazana državotvorna tradicija kao što je ruska.

Koliko je bio u pravu, pokazalo se kada je Sovjetski Savez postao žrtva odbacivanja ideologije koja je određena da bude njegovo vezivno tkivo. Nacionalna tradicija može da preživi i radikalne ideološke transformacije, što je pokazao i opstanak Ruske Federacije bez obzira na lavinu separatizma (podržanog i iz inostranstva) i drugih razornih procesa sa kojima se suočila tokom  90-ih. Da je Ruska Federacija pokrila ceo prostor istorijske Rusije kojim su zavladali boljševici, danas se Moskva ne bi branila u Donbasu, već bi njene karaule i dalje bile na granici sa Poljskom i Mađarskom.

Rusi to razumeju i zato je Staljin, bez obzira na nesumnjivo strašne grehe koje je učinio, za njih jedan od najvećih lidera u ruskoj istoriji. Država je ipak iznad svega! Tim pre što je Staljina zalaganje za rusku stvar moglo da košta i očekivane vlasti. Kao što je nameravao da onemogući da Staljin, između ostalog i stoga što ga je, zajedno sa Đeržinskim (osnivačem prve boljševičke političke policije, preteče KGB) smatrao nosiocem „velikoruske nacionalističke kampanje“,  postane njegov naslednik (a da to bude Trocki) Lenjin je insistirao i na tome da se pitanje državnog uređenja ponovo razmotri na sledećem kongresu Sovjeta, te da se u Ustav SSSR unesu neophodne izmene. Razume se, u smislu slabljenja državnih spona. Smrt ga je sprečila da istera svoje, a Rusija je bar dobila mogućnost da Staljinovom zaslugom budu umanjene posledice svega negativnog što je učinio.

Da nije bilo tako, verujem, davno ne bi bilo ni današnje Ruske Federacije, a kamoli da bi ona i dalje, uz sve teškoće, zadržala status velike sile koja još uvek ima realne šanse da poveže veliki deo pokidanih spona na prostorima nekadašnje istorijske Rusije! A oni koji su tužni što je, iako umanjena, i sada moćna ruska država opstala, zanemaruju ništa manje grehe Trockog i Lenjina od onih Staljinovih, te ih smatraju „progresivnim reformatorima“, dok maksimalno ocrnjuju Staljina. Ne radi se tu o ljudskim pravima, već o geopolitici. Uostalom, zar je surovo pragmatični političar neskriveno aristokratskih pogleda na društvo, tipa Čerčila – kome je do demokratije stalo taman koliko i Staljinu – zbog nečeg drugog nalazio i po koju lepu reč za Lenjina i njegove anacionalne sledbenike?

[/restrictedarea]

4 komentara

  1. Već neko reče da su sva zla ovog sveta neposredno vezana za” veličinu Države, uzvišenost Nacije i moć Crkve”. Paradigma se prepoznaje u benignim percepcijama ” velikih dela i zasluga” Aleksandra Velikog, Sulejmana Veličanstvenog, Petra Velikog, Napoleona, Dušana Silnog…
    Jačanje i širenje države kao uzvišeni cilj opravdava upotrebu svih sredstava.Eto indulgencije u rukama vodećih slojeva. Došlo je vreme da se desi aksiološki kopernikanski obrat: veličina Ideje neka nam bude zvezda vodilja.A ideju humanijeg i pravednijeg društva na istorijsku i političku pozornicu snažno je izbacila Velika socijalistička revolucija u Rusiji, crpeći snagu iz istorijskih proplamsaja borbe za slobodu i socijalnu pravdu: od prvih ustanaka robova Antičkog perioda, preko hrišćanskog prakomunizma, seljačkih ustanaka feudalne vrope, socijalističkog i radničkog pokreta, Pariške komune… A ideju socijalizma treba kompromitovati preko realnih istorijskih trenutaka , društevno-političkog praksisa i konkretnih istorijskih ličnosti, sa svim ljudskim vrlinama i manama.” Pljuvanje ” po Staljinu i Lenjinu ia za cilj da se sa prljavom vodom izbaci i dete-ubiti u ljudima misao , ideju, volju za socijalno pravedno društvo, društvo ljudskog dostojanstva, rada i humanosti, solidarnosti, potrebe čoveka za čovekom, mira i tolerancije, internacionalizma i bašte sa hiljadu cvetova/naroda, kultura, religija, običaja, jezika, ideja…/.

  2. Dušan Buković

    Josif Visarionović Džugašvili Staljin, 1879-1953, sin je đurđijanskog obućara iz Tifilsa, izbačen je iz bogoslovije zbog širenja marksističke leterature i zbog družrnja sa reakcionarnim i mračnim podzemnim pokretima i organizacijama preko kojih su zapadno-evropski i američki trijalisti oličeni u idolatriskom društvu čarobnjaka međunarodne masonerije, rimskih katoličkih templara, kabalista, tz. Ćvelikih izabranikaĆ i njihovih moćnih članova velikih finansijera potkopavali i potpaljivali Carsku Rusiji kroz celo devetnaesto stoleće, sve dok je nisu uništili i sebi obezbedili mesijansku ulogu u današnjem svetu. Danas bi Carska Rusija bila država sa preko 500 miliona duša… Pravoslavno slovenstvo je osuđeno da ostane narod drugoga ili trećega reda, kako to lepo reče Jovan Banjanin. (Vidi: Jovan Banjanin, Politika jugoslovenskog jedinstva protiv punktacija, razdora i mržnje, Beograd, 1933, str. 5). Staljin je u toku revolucije 1905. godine postao prvak revolucionarnog pokreta svoga kraja. Posebno se istakao u Oktobarskoj revoluciji 1917, i građanskom ratu 1918 – 1920, bio je urednik “Pravde”, između ostalog bio je uz Trockog organizator crvene armije, kasnije i komesar za nacionalnosti. Od aprila 1922. godine bio je generalni sekretar SKP (b), a od 1925. i član Izvršnog komiteta Kominterne. Lenjinova teška sifilistička bolest odvajala ga je u izvesnim momentima od uticaja u stranci i državi i omogućila je Staljinu da ostvari svoju žudnju za vlašću, što i sam Lenjin svedoči u testamentu, gde doslovno stoji: “Ja verujem, da je je glavni uzrok sadašnjih opasnosti i ključ za novo učvršćenje partije kod takvih članova kontrolne komisije kakvi su Staljin i Trocki. Po mome mišljenju njihovi međusobni odnosi čine polovinu opasnosti cepanja parije… Drug Staljin je time što je postao generalni sekretar sjedinio u svojim rukama ogromnu moć i ja uopšte nisam siguran, da će on uvek znati ovu moć iskoristiti sa dovoljno obazrivosti… Staljin je bezobziran, pa iako ova pogreška može biti trpljena u odnosima između nas komunista, ona je apsolutno nepodnošljiva u radnoj sobi generalnog sekretara. Zato predlažem drugovima, da se iznađe put da se Staljin odstrani od ovog položaja i da se on preda drugom čoveku, koji se od Staljina mora razlikovati time da je bolji, nego on, – naime, strpljiviji, lojalniji, uglađeniji i pažljiviji prema drugovima. Da nije tako zlovoljan…” Kada je Lenjin umro, Staljin je uspeo da se istakne u partiji kao njegov glavni naslednik i najdosledniji teoretičar tz. marksizma-lenjinizma. On je u vreme obračuna sa tz. skretnjima u Partiji i krvave borbe u stranci, sproveo masovne likvidacije istaknutih revolucionara i boljševika, kao i običnih građana. Nastojao je da po principu nadgradnje proširi marksizam-lenjinizam sa staljinizmom. U toku 1925. godine istako je generalnu liniju, kada je doslovno rekao: “…Moramo našu zemlju preobratiti iz agrarne zemlje u industrisku zemlju, koja je u stanju da sama proizvodi potrebne produkte naoružanja: u tome se sastoji suština i osnova naše generalne linije…” Vrhunac Staljinovog industriskog uspeha bila je proizvodnja atomske bombe. Upravo, u septembru 1949. godine izvršena je prva ekspolozija atomske bombe u Sovjetskom Savezu, što je odmah registrovano u američkoj, britanskoj i kanadskoj štampi. Vest je registrovao i informbirovski list “Pod Zastavom internacionalizma”, gde doslovno stoji: “Moskva, 25 septembra, (Tass), – 23 septembra, pretsednik Sjedinjenih Američkih Država Hari Truman, objavio je da se prema podacima kojima raspolaže Vlada SAD, u Sovjetskom Savezu, pre nekoliko nedelja dogodila atomska ekspolozija. Istovremeno dale su slične izjave vlade Velike Britanije i Kanade.
    Posle objavljivanja ovih izjava, u američkoj, britanskoj, kanadskoj, kao i u štampi drugih zemalja, pojavile su se mnogobrojne vesti, koje seju uznemirenost u širokoj javnosti…” (Vidi: Sovjetski Savez poseduje atomsko oružje još od 1947 godine – Komunike agencije TASS povodom izjava vlada SAD, Velike Britanije i Kanade, Pod Zastavom Internacionalizma, Broj 10 od 1. oktobra 1949, Organ jugoslovenskih komunista-polit emigranata u NR Rumuniji). U vezi sa sovjetskom atomskom bombom, ne treba zaboraviti ni doprinos jednog Srbina, koji je rođen u Beogradu i koji se prezivao Mesaroš. U američkoj javnosti je poznat kao Stiv Nelson, studirao je u Lenjinovom Institutu u Moskvi, gde se nalazio od septembra 1931, do jula 1943. Godine.
    Na kraju valja spomenuti i studiju profesora Ljube D. Jurkovića “Komuniste i nacionalno pitanje”, koja ima posebnu vrednost za naše čitaoce, gde doslovno stoji:

    “Više se je puta u istoriji, naročito najnovijoj, dogodilo da su razni marksiste služili direktno ili indirekno interesima kapitalističke reakcije, odnosno kapitaističkom imperijalizmu. Ali ne samo pojedinci, marksiste po ubeđenju, nego i čitave marksističke stranke otvoreno su se zalagale za interese reakcije. Naročito za vreme svetskog rata imali smo dovoljno prilike da vidimo i oprobamo marksiste svih vrsta i raznih nacija…
    Da su komuniste služili interesima reakcije ja sam uvek osećao, i mnoga su me fakta na to upućivala, osećao sam to nekako instinktivno, – a sigurno je da u politici instinkt važi skoro jednako kao i naučno utvrđene istine, – pa sam u jednom članku “Nacionalizam i Socijalizam” otrag nekoliko godina pisao:
    Nama izgleda da je ‘diktatura radnika’ fatalna ne samo za pojedine nacionalne celine, nego i to u prvom redu, i za sami proletarijat. Šta više. Nama, čak, izgleda, i mnogi nam znaci za to daju za pravo, da su baš sami kapitaliste formulisali i stvorili sve moguće ‘Internacionale’ i ‘Socijalne revolucije’, razume se, u nadi da će iz haosa, koji time nastaje, baš sami kapitaliste izvući konačno najviše koristi…
    Jednako tako, u istom smislu, pisao sam u članku ‘Pred velikim događajma’: ‘Ja nekako instinktivno osećam da je velika i krvava ruska revolucija delo kapitalističke Amerike i Evrope. Kapitalizam je upotrebio idealnu dušu Slovena da u prvom redu oslabi snagu Slovena i da im tako zapreči put u svet’.
    Ali doći će dan kada će Rusi tu krvavu igru svojih neprijatelja vrlo dobro razumeti, i kada će se osloboditi opasnih eksperimenata na živom telu svoga naroda.
    Ovakvi krvavi eksperimenti doista mogu, za sada, da troše energiju Slovena, ali ti eksperimenti mogu konačno da budu fatalni za one koji su ih prouzročili…
    Ovo sumnjičenje komunista izgleda neverovatno, smelo i paradoksalno, ali samo na prvi pogled, jer je svetski internacionalni … kapitalizam u stanju da u svom interesu, u interesu kapitalističkog imperijalizma i ekspanzije, u konkurentskoj međusobnoj borbi, upotrebi i najriskantnija sredstva, najkrvavija i najodurnija sredstva. U tu svrhu on će da upotrebi nauku, lepe umenosti, tehniku, nacionalne i socijalne osećaje, razredne borbe, ratove, revolucije, krv i pokolj miliona nevinih duša, u jednu reč sve samo da dođe do cilja!
    Za vreme svetskog rata, u kojemu su, bez sumnje, igrali veliku, ako ne i odlučnu, ulogu kapitalistički interesi, bio je zgodan momenat ne samo da se oslabi i uništi nemačko-austrijsko-madžarski imperijalizam, nego i opasnost otrganizovanja ruskog kapitalizma, koji bi mogao da bude opasan za zapadno-evropski i američki kapitalizam, ili, i kad se taj nebi organizovao, trebalo je oslabiti slovensku rasu, čija je elementarna snaga na svim poljima ljudske aktivnosti u to doba počela zadavati ozbiljnih briga zapadnom i američkom svetu. Nemačku je trebalo oslabiti, da tako kažemo, legalnim ratom, a Rusiju socijalnom revolucijom.
    Uništenje Nemačke i Austrije imala je da izvrši engleska, francuska i američka vojnička snaga na kopnu, moru i zraku, uz pomoć onih malih naroda kojima je taj rat obećavao nesumnjive koristi i koji je imao da zadovolji njihove nacionalne težnje, stvar koja kapitalizmu Zapada i Amerike ne može da izgleda opasna, pošto su ti narodi više manje prisiljeni da budu ekonomski ovisni tako da će ih se na drugoj strani moći uvek pritisuti u slučaju da bi postali opasni po njih i njihove interese. Da su ti kapitaliste doista tako mislili, što se ovog poslednjeg tiče, vidi se jasno iz famoznog članka Lorda Rotermira, članka koji je nekako uzbudio ceo politički svet zainteresaovanih zemalja, a naročito je živo zainteresovao i našu zemlju, a u kojemu taj gospodin otvoreno i bezobrazno kaže:
    ‘Rumunija, Čehoslovačka i Jugoslavija moraju podređivati svoj nacionalni razvitak i napredak kreditima, koje primaju iz inostranstva. To znači, da moraju podleći ako im ne dođu u pomoć velike banke u Londonu i Njujorku….’, pa dalje: ‘Na mir i na stabilizaciju srednje Evrope moguće je uticati preko novčanih zavoda u Njujorku i Londonu…’
    Drugi zadatak, uništenje Rusije, izvršiti će tako zvana ‘Socijalna Revolucija’. Na taj način uništiti će se ruska narodna privreda, ruska industrija, ruska kultura, ruski uticaj na ostale Slovene, i konačno ruska snaga, pred kojom su imali stvaran respekt svi narodi sveta. Tome cilju služiti će Crvena Internacionala najzgodnije.
    Iza malih peripetija i ozbiljnog rizika za komuniste koji su prouzročili samu rusku revoluciju, Sovjeti biti će prisiljeni da pre sklapaju trgovinske ugovore sa engleskim i ostalim kapitalistima, a posle će ruska zemlja postati opet predmet pljačke svetskog kapitalizma. Tada će kapitalizam opet doći na svoj račun. Ruski će narod tada biti bez organizovane ekonomske odbrane i put kapitalističkom imperijalizmu biti će opet širom otvoren u veliku i bogatu rusku zemlju.
    Na žalost, kako vidimo, boljševici su do sada savršeno srušili sve šrto se je srušiti dalo, – oni su taj povereni zadatak izvršili da bolje nisu mogli: sada je Rusija opustošena i gola, narod je gladan, – Rusija trebuje pomoći, trebuje produkte svetskog kapitalizma, i Sovjeti to traže, i razume se primaju. Tu skoro u Ženevi delegat Sovjeta tražio je pomoć kapitalizma, govorio je na dugo i široko o ‘koegzistenciji oba sistema’, što će da bude od obostrane koristi, i kapitala i proletarijata!…” ( Vidi: Prof. Ljubo D. Jurković, Komuniste i nacionalno pitanje, Ljubljana, 1928, str. 26-28).

  3. Tačka slaganja:kapitalizam/imperijalizam/ je spreman radi svog interesa na” najkrvavija najodurnija sredstva”.Zar nije od 1945. godine poginulo preko 50 miliona ljudi širom sveta u ratovima, oružanim sukobima,intervencijama u kojima su direktno bile uključene, kao izazvivači, agresori ili posredni podrživači, posrednici…!Zar nije prst kapitala bio na okidaču koji je usmrtio 16 novinara RTS?!Zar nije kapital bombardovao Srbiju, okupirao Kosovo, samleo Libiju, uništio Irak, razorio Siriju?Zar se kapitalu ne može pripisati krivica i za ubijene novinare u Parizu?

  4. Dopuna teksta: SAD/ i zemlje koje su podržavale SAD/ su direktno ili indirektno odgovorne za preko 50 miliona ljudskih žrtava od Drugog svetskog rata do danas!A tu je i nesretna Ukrajina pod naletom kapitalističkog imperijalizma..

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *