Na Zapadu ništa novo

ANALIZA PREDLOGA ZAKONA O BUDŽETU ZA 2015. GODINU

Piše Dr Nenad Popović predsednik Srpske narodne partije (SNP)

Prevashodni cilj vladinih mera je fiskalna konsolidacija koju traži MMF, dok su privredni rast i brži ekonomski oporavak u drugom planu. Pri tome, ni problem fiskalnog deficita, ni rastući problem javnog duga nije moguće rešiti ako se ne poveća stopa privrednog rasta

Predlog budžeta za narednu godinu sadrži u sebi sistemsku grešku. I zato, umesto da se dalje raspravlja o nerealno postavljenom budžetu, bolje je da vlada odmah povuče predlog ovog zakona i da dostavi realnu projekciju, a ne samo novi spisak želja, za koji svi znamo da nije ostvariv. I što pre vlada i ministar finansija to shvate, to bolje za srpsku privredu, građane i društvo u celini.

Ovako sam, pre tačno 12 meseci, govorio u Skupštini Srbije o Predlogu zakona o budžetu za 2014. To isto, nažalost, mogu da ponovim za budžet za 2015. godinu. Istorija je učiteljica života, a mi, izgleda, uvek učimo sa zakašnjenjem.

PRIHODI – STARA BOLJKA Zajednička karakteristika svih srpskih budžeta u poslednjih nekoliko godina je da resorni ministar finansija i vlada uvek precene prihode, čime se, nažalost, veštački stvara veći manevarski prostor za potrošnju, iako je u međuvremenu postignut svojevrsni konsenzus da je preskupa država kamen o vratu srpske ekonomije.

„Pumpanje“ prihoda iznad realnog nivoa posebno je došlo do izražaja u nekoliko poslednjih godina. Ko se još seća da su stvarni prihodi budžeta u 2012. bili za 36 milijardi dinara manji od originalno planiranih? Još gora je situacija bila 2013, kada je stvarni priliv u državnu kasu bio za čak 153,6 milijardi manji od prvobitno projektovanog! Ove godine originalnim budžetom planirani su prihodi od 929,9 milijardi, a sada se uspehom može smatrati ako oni dostignu 880 milijardi dinara.

Samo u tri poslednje godine, dakle, kreatori budžeta uspeli su da prihode precene za čak 240 milijardi dinara. I nije to greška jedne vlade. Ni samo jednog ministra finansija. Svaki od ovih budžeta pravio je drugi ministar finansija, od Mirka Cvetkovića, preko Mlađana Dinkića i Lazara Krstića do Dušana Vujovića. Očito, to i nije stvar personalne, već sistemske prirode.

Ovoga puta stiče se utisak da je vlada, ipak, nešto realnije projektovala prihode. Dodatni oprez, međutim, nije naodmet, ako ni zbog čega a ono zbog činjenice da ni 2013. godine, u koju je Srbija ušla kao evropski rekorder po inflaciji od 12,2 odsto, uz povećanje osnovne stope PDV-a sa 18 na 20 odsto i realni rast BDP-a od 2,6 odsto, država nije uspela da poveća prihode budžeta ni za tri odsto, a za 2015. planira duplo veći rast i to bez povećanja poreza i drugih nameta, uz pad BDP-a za 0,5 odsto i tri puta nižu inflaciju nego 2012.

Ako je, uz sve rezerve, predloženi budžet mnogo realniji od ranijih, može li se zaključiti da su nadležni iz svega izvukli pravu pouku? Izgleda da nisu, a to potvrđuje i rebalans rebalansa ovogodišnjeg budžeta. Nešto slično predlagao sam i pre godinu dana. I tada su se stvarni i planirani prihodi i rashodi dramatično razlikovali, što je nedopustivo, jer je Zakon o budžetu najvažniji akt kojim se utvrđuju osnovne konture ekonomske politike države za narednih 12 meseci.

NIŠTA OD ŠTEDNJE U drugačijim okolnostima, možda bi se mogao i podržati vladin predlog da se za narednu godinu rashodi smanje sa ovogodišnjih 1.121,9 na 1.115,7 milijardi dinara. Ali, to je samo privid. Ako se ima u vidu značajno smanjenje plata i penzija, očito je da su neke druge stavke prilično uvećane. Sasvim suprotno najavljenim merama štednje na svim nivoima.

Ove godine, bar je tako predviđeno rebalansom, rashodi za zaposlene iznosiće 263,5 milijardi, a naredne 241,2 milijarde dinara. Istovremeno, transferi Fondu PIO iz budžeta će se smanjiti sa 251,1 na 220,3 milijarde dinara. Dakle, na platama bi trebalo da se uštedi 22,3 milijarde, a na penzijama 30,8 milijardi. Samo na te dve stavke potrošnja države smanjena je za 53,1 milijardu dinara, ili za 10,3 odsto. Kako će ukupni rashodi biti smanjeni za samo 6,3 milijarde, to znači da će za neke druge namene biti potrošeno dodatnih skoro 400 miliona evra.

U predlogu budžeta za 2015. na površinu su isplivali i puni efekti vladine odluke da od 1. avgusta smanji stopu doprinosa za zdravstveno osiguranje sa 12,3 na 10 odsto i istovremeno poveća doprinose za penzijsko osiguranje sa 24 na 26 odsto. Zbog toga se u kasi Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje (RFZO) pojavila „rupa“, koja mora da se krpi novcem iz budžeta. Taj minus u kasi RFZO-a već je poprimio dramatične razmere. Zbog toga su najpre, rebalansom budžeta za ovu godinu, budžetski transferi RFZO-u povećani sa simboličnih 0,67 na čak 14 milijardi, a u narednoj će se povećati na zabrinjavajućih 32,9 milijardi dinara. Promenom stope doprinosa nije se, dakle, ništa postiglo. Naprotiv, tim presipanjem iz šupljeg u prazno hronični nedostatak novca u RFZO-u uskoro bi mogao da rezultira još većim problemima. Za sada, više od trećine ušteda na platama i penzijama otišlo je da se zakrpi minus u kasi RFZO-a.

 

[restrictedarea]

 

KAPITALNE INVESTICIJE KAO ODGOVOR NA RECESIJU Naravno, zbog stanja u javnim finansijama, niko nema ništa protiv nastojanja da se smanje ukupni rashodi, ali se do sada uvek najviše štedelo tamo gde ne bi smelo, na kapitalnim investicijama. Zato je za pohvalu opredeljenje vlade da u 2015. za kapitalne investicije rezerviše 49 milijardi dinara. Ostaje nada da se opet neće desiti ono što se dešavalo svih prethodnih godina, u kojima su kapitalne investicije uvek bile prva žrtva rastućeg deficita. Ove godine, za 11 meseci na kapitalne investicije potrošeno je samo 24 od planiranih 46 milijardi dinara, dok je godinu dana ranije podrška iz budžeta takvim projektima bila 21,1 umesto planiranih 33,6 milijardi dinara. A upravo bi veće, a ne manje kapitalne investicije trebalo da budu odgovor države na recesiju, u koju je Srbija ponovo upala ove godine, po treći put u poslednjih šest godina, sa velikim izgledima da i sledeću završi sa manjim bruto domaćim proizvodom. Uostalom, sama vlada je i budžet za 2015. projektovala na osnovu procene da će sledeće godine BDP Srbije biti za 0,5 odsto manji nego ove.

SVE VEĆI TROŠAK KAMATA Ako se pogleda struktura rashoda, onda se jasno vidi da će drugu trećinu ušteda na platama i penzijama „pojesti“ kamate. Za te namene 2015. moraće da se plati 131 milijarda dinara, skoro 10 puta više nego 2008. Trošak kamata nastaviće da raste i ubuduće i to je logična posledica dramatičnog rasta javnog duga, koji je u poslednjih šest godina skoro utrostručen, što se najbolje može videti iz tabele o javnom dugu.

Dok se ne prekine politika nepovoljnog zaduživanja, neće biti ni kraja ovoj negativnoj spirali i može se očekivati da će do kraja 2015. javni dug preskočiti granicu od 25 milijardi evra ili 80 odsto BDP-a. Tim pre što za otplatu dospelih kamata i glavnice i finansiranje budžetskog deficita Srbija naredne godine planira da se na domaćem i svetskom tržištu zaduži za 706 milijardi dinara.

NEGATIVNI EFEKTI SSP-a NA CARINE Negativni efekti jednostrane primene SSP-a iz godine u godinu sve su veći. Srbija na taj način godišnje gubi više novca nego što će ga uštedeti smanjenjem plata i penzija. Naime, 2008. godine, pre jednostrane primene SSP-a, u srpski budžet se od carina slilo oko 800 miliona evra, a ove neće ni 260 miliona evra. U prvoj godini primene SSP-a prihodi od carina su pali na 500 miliona evra, a zatim iz godine u godinu na 430 miliona, 380 miliona, 315 miliona, 285 miliona i ove će, u najboljem slučaju, biti 260 miliona. Za 2015. se od carina očekuje 29 milijardi dinara ili oko 235 miliona evra, i to pod uslovom da dinar ne nastavi da pada. Šta bi tek bilo sa tim prihodima da od 2009. uvoz nije povećan za skoro 40 odsto? A da su prihodi od carine ostali 800 miliona evra, kao pre primene SSP-a, u srpski budžet bi se do sada slilo dve i po milijarde evra više. Za toliko bi manji bio i deficit, pa bi vlada lakše mogla da stabilizuje javne finansije zemlje. Automatski bi za toliko bio manji i javni dug, posledično i trošak za plaćanje kamata, pa bi taj novac mogao da se usmeri na kapitalne investicije.

NEMA REŠENJA BEZ PRIVREDNOG RASTA Prevashodni cilj svih mera je fiskalna konsolidacija, dok su privredni rast i brži ekonomski oporavak u drugom planu. Pri tome, ni problem fiskalnog deficita, ni rastući problem javnog duga nije moguće rešiti ako se ne poveća stopa privrednog rasta.

I ne bi toliki problem bila ni visina javnog duga, ni trošak kamata, da se one plaćaju za kredite usmerene u razvoj infrastrukture i posredno u razvoj domaće privrede. Dobar primer je najnoviji sporazum o kineskom kreditu za „Kostolac B“. Ne samo zbog povoljne kamatne stope od 2,5 odsto, a ona je tri puta manja od kamate po kojoj se država zaduživala da bi pokrila minus u državnoj kasi, već i zbog dugog roka otplate od 20 godina, uz grejs period od sedam godina. Takvi krediti doprinose otvaranju novih radnih mesta i povećanju lokalnih proizvodnih kapaciteta, a samim tim generišu dodatne prihode u budžet, čime će takvi krediti moći da se otplaćuju. Bilo bi dobro da država u narednom periodu obezbedi još takvih, povoljnih kredita i da ih, posredstvom Fonda za razvoj i komercijalnih banaka, usmeri u tri ključne privredne grane: poljoprivredu, građevinarstvo i infrastrukturu. Tako uloženi novac imao bi najveći efekat i na otvaranje novih radnih mesta i na povećanje bruto domaćeg proizvoda.

POMOĆ PREDUZETNICIMA Umesto što subvencioniše velike strane kompanije sa po 10.000 evra za svako novo radno mesto, bilo bi bolje da država sa delom novca, namenjenog za subvencije, osnuje garantni fond koji bi pomogao preduzetnicima i malim privrednicima da lakše konkurišu za komercijalne kredite kod poslovnih banaka. Uz to, ako se ima u vidu kakve su mere preduzele i sve centralne banke sveta, i Narodna banka Srbije bi trebalo da razmisli o popuštanju restriktivne monetarne politike. Tim pre što je inflacija na rekordno niskom nivou, a za većinu domaćih privrednika, pogotovo za preduzetnike i mala preduzeća, previsoke kamatne stope i nedostatak dugoročnih kredita ključne su prepreke za razvoj biznisa. Sve vlade zaklinjale su se u preduzetnike i mala preduzeća, a oni su bili najveće žrtve krize. Ove godine, na šest novih, zatvarano je 10 postojećih malih preduzeća i ako se nešto hitno ne preduzme, ostaćemo bez kičme održivog razvoja. Preduzetnici i mala preduzeća, naime, stvaraju trećinu BDP-a, dok u izvozu učestvuju sa skoro 50 odsto, što znači da je većina njih izvozno orijentisana. Ali njihov potencijal je znatno veći. Preduzetnici i mali privrednici su naša najveća šansa za ozdravljenje nacionalne ekonomije i zato im se moraju obezbediti podsticaji, umesto što se svakog dana opterećuju novim nametima.

OZDRAVLJENJE NACIONALNE EKONOMIJE Naš osnovni cilj je ozdravljenje nacionalne ekonomije. Ispunjenje tog cilja velikim delom zasnovano je na rastu izvoza. Ne smemo da zanemarimo potencijale našeg izvoza u zemlje CEFTA i EU, koji treba i dalje podsticati i razvijati, ali isto tako moramo da iskoristimo sve potencijale našeg izvoza u Rusiju. Zahvaljujući izvoznim olakšicama, za samo pet godina mi smo utrostručili izvoz u Rusiju, sa 350 miliona dolara u 2009. na 1.065 miliona dolara u prošloj godini, sa velikim šansama da ove godine oborimo novi rekord, jer je Rusija na sankcije EU odgovorila zabranom uvoza hrane, čime su širom otvorena vrata ruskog tržišta srpskim prehrambenim proizvodima. Koristeći ovu šansu, naši prehrambeni proizvođači ostvarili su ove godine rast izvoza na rusko tržište od 100 odsto, i on će iznositi između 300 i 350 miliona dolara, dok je izvoz suhomesnatih proizvoda iz zlatiborskog kraja u Rusiju porastao za čak 300 odsto u odnosu na prošlu godinu. S druge strane, zbog sankcija koje je Rusija uvela EU, Srbija ima jedinstvenu šansu da postane „investiciono ostrvo“ i ekonomski most između EU i Rusije. Da to nije samo fraza, najbolje govori primer najvećeg nemačkog prerađivača svinjskog mesa, kompanije „Tenis“, koja je izrazila spremnost da investira u proizvodnju u Srbiji i da je pokrene kako bi preko naše zemlje mogla da izvozi na rusko tržište. Tu su, takođe, i brojne druge kompanije iz EU koje ovih dana sa istom namerom šalju svoje izaslanike u Srbiju. Privilegija da bude jedina država u ovom delu Evrope koja danas ima mogućnost da izvozi u Rusiju, i to bez carina, predstavlja jednu od najvećih konkurentskih prednosti Srbije u ovom trenutku. Takvih konkurentskih prednosti danas nemamo mnogo i zato mislim da vlada ovu mora što aktivnije da promoviše među privrednicima iz EU. Uporedo sa ovim procesom potrebno je snažno podstaći stvaranje ekonomskog ambijenta koji će omogućiti rast broja preduzetnika i malih privrednika. Oni su nosioci održivog razvoja i garant ekonomske i svake druge stabilnosti jednog društva i države. Preduzetnicima i malim privrednicima potrebni su srednjoročni i dugoročni krediti sa što dužim grejs periodom i što nižim kamatama. Omogućavanje takvih kredita jedan je od najvažnijih preduslova za pokretanje privredne aktivnosti i ozdravljenje nacionalne ekonomije.

[/restrictedarea]

 

25 komentara

  1. I, zaista, šta će biti sa toliko najavljivanom štednjom? Na kraju će ispasti najgore moguće: smanjili su penzije i plate, dodatno time oslabivši kupovnu moć građana, a smanjenjem doprinosa za zdravstvo prave novu rupu u budžetu na koju će se spiskati ušteđeni novac. Stvarno mi nije jasno kako oni ovo zamišljaju.

  2. Napokon jedno objasnjenje blisko obicnom gradjaninu. Jasno je kao dan da moramo krenuti ka sopstvenoj proizvodnji pre svega u poljoprivredi i okrenuti se maksimalno Rusiji, nema drugogo puta. I slazem se sa vecinom stvari sto je izrekao dr Popovic.

  3. Promašivanje budžeta za milijardu eura i nerezonsko upravljanje istim je već ustaljeno delovanje odgovornih za finansije u ovoj zemlji! Vreme je da odgovorni i dokazani stručnjaci kao Popović pokažu svoje znanje i spasu ovu napaćenu zemlju od propasti.

  4. Pa ovo o čemu priča Popović zna svaki ekonomista. Pričaju se priče za malu decu, a svi znamo da će iskoristiti budžet za još jednu veliku krađu. Pitanje je samo da li će neki veći medij preneti ovakav stav?

  5. Ne mogu da odlucim da li je to parcijalno slepilo ili opsti nedostatak inteligencije nasih politicara koji pokusavaju da se bave ekonomijom.
    evo, samo za njih, da potpuno banalizujemo stvar: Kako da ustedim nesto, ako nemam nista? Kako da sledece godine ustedim vise, ako sam vec duzan?
    Ovo ludilo sa stednjom me podseca na stari vic o skotskom decaku koji se pohvalio da je ustedeo siling trceci za autobusom umesto da se u njemu vozi, a otac ga je istukao jer bi, da je trcao za taksijem ustedeo barem tri puta vise.

  6. Državna preduzeća će i ove godine da posluže kao paravan za stranačko isisavanje para.Ekipa oko Vučića će dobro da se napuni.Vučić priča priče za malu decu, trebalo bi neko da se jasno i glasno postavi prema njemu. Popoviću, treba to mnogo oštrije.

  7. Pa ovi carevi uskraćuju pare onome što nam najbolje ide, kao što je agrarni budžet i poljoprivreda ukupno. A Vladi će biti mnogo bolje, odnosno ministrima i njihovim satrapima!

  8. Dakle to što cel azemlja štedi je baš “lepo”, ali i ne samo to, nego i uzaludno. Kd bi budžet pravio neko ko racionalno razmišlja, štednja bi možda i imala smisla. Ovako je to slaba vajda

  9. Pare za poljoprivrednu se smanjuju, kao štedi se svuda, a u stvari se samo presipa iz šupljeg u prazno i krpe rupe u budžetu!!!

  10. Znači ministri finansija godinama pravve nerealne budžete, sa nenormalnim prilivima! Neki rashodi jesu smanjeni, ali činjenica je da moramo da popravimo prihode. Nove investicije bi pomogle da se zemlja malo trgne

  11. Ovo je strašno, hvata me panika dok čitam. Svima je jasno da dosadašnje mere i restrikcije ne daju rezultata, ali sada imam utisak da nam nema spasa. Samo se pitam u kom trenutku će da shvate da ćemo potonuti ako nastavimo u ovom pravcu. Nadam se da će ovo da pročita veliki broj ljudi

  12. E ovo ja zovem pravom kritikom opozicije. Argumentovano i objašnjeno. Jasno je da se presipa iz šupljeg u prazno, ali se pitam kada će da se prekine sa tim. Rupa u RFZO će samo rasti, kao i sve ostale rupe. Moraće konkretno nešto da se uradi, jer ovako idemo u katastrofu.

  13. Ono što vlada naziva kaišem, ja bih nazvala pantljikom.kaiš smo toliko stezali da smo došli do šnale, pa prelazimo na učkure.

  14. Ko je pravio budzet uopste? Po novinama se pise da ministar finansija odlazi, odnosno vraca se u Svetsku banku. Nije realno da nesto uradi, pa da onda ne ostane da snosi odgovornost, ili primi pocasti. Ovo je pritom prvi kriticki tekst o budzetu koji sam procitao, a bilo je hvalospeva neverovatnih. Posto je narod oko praznika poslovicno nezainteresovan za teska pitanja, ovo ce biti jedna od najvecih podmetacina u blizoj, a mozda i daljoj istoriji. Da li bi mogli da pitate gosn. Popovica koja su njegova predvidjanja za sledecu godinu, kada ocekuje rebalans, sta bi bilo najhitnije da se ispravi i slicno, posto niko drugi izgleda nece da se bavi tom problematikom?

  15. Velike su ovo cifre, ne zezejte se s tolikim ciframa, narod nam gladuje.

  16. Analiza je dobra, ocigledno strucna i argumentovana. Medjutim, osecaj kada se procita je jako nelagodan, gotovo uznemirujuci. Pretpostavljam, nelagodan samo za nas, obicne ljude, a za ove sa vlasti, nisu oni ni citali, niti ih zanima a moguce da pojedinima ni ne sme vise da se kaze bilo sta negativno (o njima).

    • Za nelagodu i uznemirenost imaju resenje, oblandu nerealnih obecanja i fantazija, da nam bude lakse. Mi se jednostavno moramo probuditi i podrzati ovakve ljude koji kriticki misle (uopste misle, za razliku), inace cemo sledecu Novu, ili najkasnije onu posle nje, docekati u jednopartijskom sistemu, potpuno indoktrinirani. Zato samo aktivno, i podrzimo sve koji se bore za normalno drustvo i drzavu!

  17. svi znamo šta treba uraditi, popović to ispravno konstatuje i detektuje, ali svi takođe znamo da od tog posla nema ništa. nijedna srpska vlast nije spremna da se u opštoj besparici odrekne maltene jedine krave muzare zvane budžet. ova vlast ponajmanje.

    za one koji imaju dilemu šta činiti: seci birokratiju da je zaboli!

  18. Umesto da iskoristi povoljnu mogućnost da u Rusiju prodaje poljoprivredne proizvode, naša Vlada planira smanjenje subvencija za poljoprivredu. Inflacija i pad dinara kad se kamate u evrima 10-to struko povećavaju. Procene rashoda i prihoda na nivou srednjoškolca koji stalno beži sa zadnjeg časa. Gospodo iz Vlade, zadnji je čas…

  19. Svaka čast na analizi, koja je konačno razumljiva običnom čoveku. Napisana je za široke narodne mase koje predstavnici Vlade uporno zbunjuju gomilama podataka i hvatanjem krivina kad god nešto konkretno treba da kažu. Vrlo korektno i jasno, i moram da priznam veoma tačno. Skinuta je zavesa sa bajkovitih priča predstavnika Vlade i stvari su nazvane svojim imenom. E sad to što su nas uvalili u to gde smo, sami smo krivi. Sledeći put birajmo sposobnije i iskrenije.

  20. Na zapadu ništa novo, a ni kod nas ništa novo. Planiranje budžeta za ovu godinu gotovo da se ne razlikuje se od prethodnih. Jedino što se napravi greška pa se traži u 15kg papira narednih 2 meseca da se ispravi. Pola ovih iz vlade nije ni prelistalo ceo budžet. To je jedino što je u planiranju ovakvog budžeta teško. Lako je smanjivati plate, penzije, ukidati subvencije, smanjivati ulaganja i maštati o beloj lađi koja plovi Beogradom na vodi.

  21. Posle ove analize treba ozbiljno razmisliti kako dalje. Ako ne krenemo pametnije da rešavamo ovu krizu nećemo se izvući iz nje za našeg života, a i života naše dece. Treba ulagati u proizvodnju, u naše firme, u našu poljoprivredu. Nema instant rešenja, samo upornost i pametni potezi mogu da nas spase.

  22. kada pročitam ovaj teks, i shvatim šta je to budžet, kako se planira i, najgore, koliko je (ne)realan, plače mi se,a i sramota me je.

  23. Manje para za poljoprivredu…. Pa šta ćemo mi da izvezemo osim poljoprivrednih proizvoda? Ne znam šta ova vlada misli. A Popović je još ranije govorio o šansi izvoza u Rusiju. Ova vlada kao da radi protiv Srbije

  24. Znaci stedimo da bi neko krao pare… Javni dug se kako vidim povecava, ne pomaze se domacim malim privrednicima… Haos
    Odlicna analiza, ali neki drugi odlucuju…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *