Miroslav Lazanski – Voda i nebo

Da li znate da zemlja Srbija već sedam dana nema pravu zaštitu svog vazdušnog prostora?

Naime, nemamo akumulatore za startovanje lovačkih aviona „mig 21” i „mig 29”, pa ako bi, recimo, u naš vazdušni prostor noću uleteo nekakav oteti avion mi nemamo čime da ga presretnemo i prisilimo na sletanje.

. Aparati „orao” i G-4 nemaju radare i u te svrhe ne mogu se koristiti. Akumulatori za startovanje motora aviona „mig 21” i „mig 29”, i za održavanje parametara tokom leta, koštaju po kompletu oko deset hiljada evra, nabavljaju se preko jedne naše firme uz strogo formalan postupak. I sve to traje i traje. Sramota.

Dobro, kakve veze imaju akumulatori za borbene avione i poplave? Imaju, imaju, avioni lete nebom, a sa neba pada kiša i izaziva poplave. Ide to jedno sa drugim…

Kada se pre više od 50 godina dogodio katastrofalan zemljotres u Skoplju, komandant Treće armije JNA general-pukovnik Ante Banina preuzeo je komandu u srušenom gradu gde se i nalazila komanda Treće armije JNA, to jest Treće vojne oblasti. Sećam se njegovog mirnog i staloženog nastupanja i obraćanja pred TV kamerama. Kasnije sam jednog našeg generala upitao kako to da u zgradama generalštaba i Ministarstva odbrane oficiri nikuda ne žure, kreću se skoro ležerno, dok naši političari posle 5. oktobra pred TV kamerama, kao iz katapulta, naprosto izleću iz automobila i sve preskačući po pet stepenika odjednom jure na užasno važne sastanke.

„Mi nemamo marketing, osim toga kada bi i oficiri jurili to bi bio signal narodu za veliku paniku, to ne bi bio dobar znak.”

Ako u Srbiji nikada nije bilo ozbiljne i temeljite stručne rasprave da li je koncepcija i doktrina opštenarodne odbrane doživela slom u posthladnoratovskom vremenu kada se raspao sistem čija je društvena ideologija bila osnovica takve koncepcije i doktrine, i da li je ONO i DSZ bila samo jedna velika iluzija, sada su nas katastrofalne poplave podsetile šta smo nekada imali, a šta sada nemamo. Jer, volja i motiv malih zemalja za odbranu od spoljne agresije, pa i od elementarnih nepogoda, ne moraju biti ideološki uslovljeni. Profesionalne vojske malih zemalja svojim formacijama i svojom tehnikom ne mogu pokriti i borbeno kontrolisati čitav zahvaćeni prostor gde se vode borbena dejstva. Prevedeno na jezik poplave: šta bi bilo da se, ne daj bože, uz poplave ovih razmera u drugom delu Srbije istovremeno dogodio i katastrofalan zemljotres? Za rešavanje takve situacije potrebna je masa vojne sile i različitih vidova angažovanja stanovništva. Koga bi tu postavili za komandanta?

Nemamo dobro razvijenu civilnu zaštitu, vojsku su nam preuredili američki narednici uz sadejstvo domaćih amatera, u čvorištu velikih reka nemamo jake inženjerijske jedinice, na VTI nemamo više ni odeljenje koje brine o razvoju inženjerije. A imamo sposobne i kvalifikovane oficire.

Da, imamo i političare koji nastavljaju da žive kao iznenadni preobraćenici na vrline slobodnog tržišta, hraneći se kao lešinari posmrtnim ostacima vojne tehnike nekadašnje Jugoslavije. Ni akumulatore da nabave…

http://www.politika.rs/

4 komentara

  1. Da li znate…?
    ZNAMO! Vec 4 dana! I ? I nikom nista! Ej Srbijo,tugo moja!

  2. NATO IMPERIJA KONTROLIŠE NEBO I SVE ISPOD NEBA.

  3. Vučić kaže mi podržavamo teritorijalni integritet Ukrajine.
    Njega ne interesuje teritorijalni integritet Srbije, što je sa KIM, to je za njega tuđi prostor jer mu tako mentori savjetuju ?
    Nije je on premijer Srbije pa da se tim bakće ?
    Njemu su važni euroatlanski saveznici i njihovi interesi, a Srbija što je to za njega, ej ?
    I onda se vi čudite što nema zaštite neba, mi danas imamo nebesku izdaju, što će nama zaštita ?

  4. Molim g. Lazanskog da nam opise (kako on, to dobro zna) kako nastaje komanda
    za poletanje dezurnog para vojnih aviona, i cilju presretanja nelegalnog upada vazduhoplova u vazdusni prostor Srbije.
    Poznato je da dva aviona (“dezurna para”!?)obezbedjuju neprekidno dezurstvo,
    i intervenisu, po komandi. Komanda mora biti vojna, jer su to, i ovi avioni.
    Tako je sirom sveta, pa bi tako moralo (ili …) biti i u Srbiji.
    Vazdusni prostor, iznad, odredjen granicom drzave, je drzavna teritorija.
    Za vojnu kontrolu, koriste se odgovarajuci radari. Do unistenja, 1999, radar
    na vrhu Kopaonika, bio je, za to, postavljen. Danas se “tvrdi” da SAD ne dozvo-
    ljavaju postavljanje novog. Kako je “tvdnja”, verovatno “tacna”, nemamo bitan
    deo zastite i odbrane.
    Na drugoj strani, postoji civilna kontrola vazdusnog saobrcaja, koji se odvija
    odredjenim, definisanim, na vazduhoplovnim mapama prikazanim, vazdusnim putevima.
    Ta kontrola se nalazi u medjunarodnoj mrezi, a na prostoru Evrope, to je EUROCONTROL, ciji je Srbija clan. Uloga i organizacija su slozene, a obuhvata i
    svakodnevni rad, bilatearlne i multiatearlne drzavne odnose, razvojne poslove i
    komercijalne. Letenje po vazdusnim priostorima (i putevima) drzava se placa.
    U okviru EUROCONTROL-a, postoji i objedinjena naplata i distribucija naplacenih
    prihoda, drzavama, koje su prihvatile taj pod-sistem (tako da sve drzave, clanice
    nisu automatski, u pod-sistemu kolektivne naplate).Prihodi-takse preleta, su
    definisane, racunaju se po jasnim, javno dostupnim formulama, a dele po broju
    letova, za svaki tip i model aviona i duzinu puta (u km.). Iako su neki vazni
    putevi skrenuti (da mimoidju Srbiju), preleti preko nase teritorije, koje placaju
    sve avio-kompanije i pojedinacni korisnici, su znacajni (za nase stanje, veliki).
    Privatizovanjem kontrole letenja, nad vazdusnim prostorima Srbije i Crne Gore, kroz firmu SMATS, EUROCONTROL transferise sve prihode (u sustini, drzavne) ovoj
    firmi.
    Da li, u svakodnevnom poslu, kontrole letova, ucetvuje oficir Vazduhoplovstva, Vojske Srbije, ne znam. Da je “pre”, radio zajedno sa civilnim kontrolorima letenja, poznato je. Takodje, odgovarajucim, prirucnikom, definisani su postupci,
    od pojave neidentifikovanog vazduhoplova, prenos informacije, na vojnu liniju
    komandovanja, naredba za poletanje dezurnog para vojnih aviona, … do kraja
    zadatka.
    Iako bi neko mogao da postavi pitanje, kako i gde se prekida veza civilnih i
    vojnih sluzbi, i kako nema ni toliko para, iz tolikoha prihoda, ni za akumulatore
    aviona, koji su (i rade) u sistemu civilne kontrole.
    Da sve bude “po naski”, upravo je objavljen clanak o prodaji, prosle godine
    kupljenog, novog aviona (a drugog po redu, i ceni preko 8 m. $-videti Politiku),
    jer je, parafraziram, “greskom” kupila firma SMATS. Naravno, moze se reci, i
    privatno, pa “sam pao, sam se ubio”, da nije rec o …
    [Agencija za borbu protiv korupcije, nasla je “ne …”, sastavila izvestaj, i ..?
    Nekoliko godina unazad, kako objavljuju novine, najveci porez na licni prihod,
    u Srbiji, placao je direktor i vlasnik privatne firme SMATS.]
    Na kraju, predlazem resenje,a ne samo pricu.
    Komandant Vazduhoplovstva Srbije, uz unapred srocenu zahvalnicu, koju potpisiju
    ministar odbrane i ministar finansija (ko levo. ko desno, gore, dole, neka se dogovore) i prigodan poklon, da ode u do SMATS-a, saceka, da ga prime, kad udje,
    da se lepo pokloni, preda sve i zamoli (da pre toga, odvezba, prosjacku umilnost, glasom i stavom)) da se pozajmi novac za nabavku akumulatora (bar deo, jer ce i piloti priloziti, koliko mogu).
    Ubedjen sam da je to pravi i efikasan put, pogotovo sto ce vlasnik, odvojiti i
    od svojih usta i usta svoje porodice, da pomogne drzavi i slavnoj V.S., pogotovo
    sto jos i voli letenje.
    Podrazumeva se, energicno odbijanje (i neponudjenog) wiskija, naklon, na kraju,
    i smeran izlaz, hodom natraske (kao iz crkve).
    Naravno, sve bez zurbe, stalozeno, profesionalno odvezbano i izvrseno.
    Bice i ti (“bozju ti, i im …”) akumulatori.
    [Honorar za ovaj spasonosni i genijalni predlog projekta ne trazim.
    Ako se usvoji, pa bi neko, da plati, uz “tu sam, i ja, bar 40 %”, dajem za-
    akumulatore aviona.]
    Srboljub Savic

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *