Sramno bežanje srpskih umetnika od jedne teme

Piše Ratko Dmitrović

Već decenijama svedoci smo da se srpski umetnici domaćoj i posebno međunarodnoj javnosti preporučuju otklonom od jedne velike teme, zločina nad narodom iz koga potiču, iz razloga koji se samo delimično mogu racionalno objasniti

Bude li sve išlo kako je planirano, svet bi kroz godinu-dve mogao da vidi čak dva filma o logoru „Jasenovac“, jedan domaći, srpski, drugi u produkciji „Holivuda“. Prvi kroz priču o Dijani Budisavljević, najhumanijoj ženi dvadesetog veka (nije preterivanje), a drugi sa infrastrukturom koju bi trebalo da obezbedi Branko Lustig, čuveni holivudski producent, jevrejskog porekla, dvostruki oskarovac, inače rođen u Hrvatskoj. Umetničku verziju gotovo neverovatnog poduhvata Austrijanke Dijane, udate Budisavljević, koja je od ustaške kame otela i spasla sigurne smrti više od dvanaest hiljada srpske dece, priprema glumac Tihomir Stanić.

 

ISKUSTVO I REZERVE O Dijani Srbi znaju nešto, ostale narode  na prostoru bivše Jugoslavije ta priča ne interesuje, mada za nju znaju, dok u Evropi i svetu niko nikada nije čuo da je za vreme Nezavisne Države Hrvatske delovala jedna žena čiji podvizi desetostruko nadmašuju Nemca  Šindlera, ovekovečenog u Spilbergovom filmu „Šindlerova lista“. Razgovarao sam nedavno sa Stanićem o njegovom filmu i zajedno smo zaključili – uz sve moje ograde, imajući u vidu da je Stanić u produkcijskom smislu stajao iza  antisrpske „Turneje“ Gorana Markovića – da se Stanić, inače rođen u Dodikovom kraju, nalazi pred najvažnijim poslom svog života koji će ostati upamćen kao časno ostvarenje samo u slučaju da pokaže tri stvari: da je na prostoru NDH, u Jasenovcu, selu na Savi, kod Novske, sve vreme rata postojao i punim kapacitetom radio logor za ubijanje Srba, delimično Jevreja i Cigana, da je Nezavisna Država Hrvatska imala plan potpunog uništenja Srba kao naroda, i da pojam ustaše ne označava „sluge okupatora“ već hrvatske oružane snage, državnu vojsku.

Naučio sam da u ovakvim i sličnim rabotama nikome ne verujem na neviđeno, pa ne bih ni sada da istrčavam pred rudu. Pre svega izražavam rezerve da će Stanić sakupiti novac za ovakav film. Ovo su ozbiljne teme i nije slučajno da niko do sada nije snimio film o Jasenovcu. Između ostalog, zbog velikog budžeta, a bilo je i opasno u Titovoj državi samo razmišljanje na tu temu. Srpska pozicija u bivšoj Jugoslaviji nikada nije bila jaka, konstantno je izlagana pojačanoj pažnji, satanizovana kao potencijalni eksploziv u temeljima zajedničke države i sve vreme postojanja Titove tvorevine, a bogme i one pre njega, Karađorđevićeve, živelo se na postavci da je država Južnih Slovena moguća samo u slučaju da su u toj državi oni najbrojniji, Srbi, pod kontrolom; što uređenjem tih država, što vitlanjem korbačem iznad srpskih glava i konstantnom pretnjom memljivim apsanama. Kako u tim okvirima da ekranizuješ srpska stradanja?

Tako je bilo, ali od tada je prošlo dvadeset godina, a ništa se ili gotovo ništa nije izmenilo u srpskim glavama. Ako je ranije bilo opasno, kao što rekoh, i razgovarati da se snimi film o Jasenovcu, kako objasniti da se i danas u svim slojevima srpske inteligencije, kod srpskih pisaca, filmadžija, dokumentarista, oseća strah od umetničke obrade velikih srpskih tragedija, Jasenovca pre svega. U tom smislu Stanić zaslužuje pažnju i poštovanje, ali ipak da sačekamo film.

[restrictedarea]

NAMETNUTA OBAVEZA ĆUTANJA Ali, šta je sa drugim nesrećama koje su zadesile Srbe u dvadesetom veku? Prvi svetski rat „pokriven“ je ostvarenjem „Marš na Drinu“, ali to je pre svega priča o srpskoj vojsci, njenom narodnom, što ne reći seljačkom, postamentu. Partizanski film, tematski jasno profilisan, ideološki ukalupljen, sa nekoliko iskakanja koja su bunkerisana, nikada nije tematizovao zločin nad Srbima. Ima toga u pojavnim oblicima, kao sastavni deo priče o zlodelima nemačkog okupatora, ali nigde u centru pažnje, sa jasnom podelom na zločince i žrtve. Taj strah srpskih stvaralaca, umetnika, od velikih nacionalnih tema tek bi trebalo da bude objašnjen. Srbima kao narodu, preko njihovih (da li njihovih) medija nametnuta je obaveza da ćute o svojim žrtvama. Dok drugi narodi svoje nesreće i žrtve, posebno one podnete u sukobima sa Srbima, naduvavaju lakše nego deca balone, Srbi ćute. Nema vam boljeg primera od Srebrenice.

Nemam problem da priznam da je u Srebrenici bilo zločina nad Bošnjacima, ali uvek, kad se ta tema otvori, tražim da se razgovara i o srpskim žrtvama. Bez toga ne učestvujem u raspravama, ni u kafani. Nedavno sam imao poziv jedne poznate televizije da učestvujem u panel diskusiji „o zločinu u Srebrenici“. Tako mi je rekao autor emisije. Kojem zločinu, pitao sam. U Srebrenici, odgovara autor. O kojem zločinu, ponavljam pitanje. Čovek na telefonskoj vezi najpre ćuti, a onda kaže da me ne razume. Kolega, pojašnjavam mu, u Srebrenici su zabeležena dva zločina, jedan nad Srbima, taj se odigrao prvi, i jedan nad Bošnjacima, koji je usledio kao posledica prvog – kažem. Pa… predviđeno je da razgovaramo o zločinu nad Bošnjacima, čujem odgovor. Ako vam je tako naređeno, u redu, ali ja u tome ne učestvujem, okončao sam razgovor.

 

STRAH I STID Pre dvadesetak dana pojavio se  roman „Deca oluje“ Milomira Kragovića, urednika izdavačke delatnosti u listu „Večernje novosti“. Knjiga vredna pažnje, zbog teme, načina pripovedanja, vođenja radnje i zbog hrabrosti autora. Iz imena se da zaključiti; u pitanju je priča o stradanjima Srba u „Oluji“, a hrabrost ne spominjem slučajno jer ovo je tek treća knjiga koja se bavi „Olujom“, odnosno proterivanjem 240 hiljada Srba iz Krajine. Kolosalna tema. Da je neki drugi narod u pitanju „Oluju“ bi već gledali u više filmova, što sa prostora bivše Jugoslavije, što iz holivudske fabrike laži i falsifikata. Ali, radi se o ubijanju i proterivanju Srba, paljenju njihovih kuća, otimanju imovine, a to, poznato je, nikoga u Evropi ne interesuje. Dobro, znamo zašto je tako, Evropa nije Evropa nego su Nemačka, Francuska i Engleska ono što danas zovemo Evropa, a u tim zemljama Srbi već 25 godina (u Nemačkoj neprekidno) poziciono stoje gore od nacista.

Zašto srpski autori, kad drugi neće, u srpskim stradanjima ne traže inspiraciju za umetničko izražavanje? Kako je moguće da nijedan srpski filmadžija nije našao za shodno da se makar fragmentarno, bar kroz sagledavanje tragedije jedne porodice, pojedinca, uhvati ukoštac sa „Olujom“.

Pre Kragovića ta tema inspirisala je samo Jovana Radulovića (roman „Od Ognjene do Blage Marije“) i Srđana Volarevića (roman „Cvjeta“) što je malo, premalo za ono što može da se oceni samo kao najveće etničko čišćenje u Evropi posle Drugog svetskog rata. Radulović i Volarević su iz Dalmatinske Zagore, to je njihova tema, tiče ih se, žive sa njom, srušene su im kuće u zavičaju, dok je Kragović iz Raške, čime njegov roman dobija dodatnu vrednost i pažnju.

Šta je sa drugima? Mlada srpska umetnička elita, uzmimo da to zaista tako može da se nazove, zgražava se nad svakom pričom o srpskim stradanjima kao mogućim motivom umetničkog izraza. To je za njih antievropski, retrogradno, to na međunarodnim festivalima ne bi moglo da prođe, ako bi uopšte bilo prihvaćeno, i stoga valja plagirati najsmrdljivije holivudsko đubre, sa scenama nasilja i seksualne devijacije na kvadrat, sa Srbima kao ludacima, narkomanima, nasilnicima, divljacima, izopačenim narodom. Tu im je Biljana Srbljanović orijentir kao noćnom putniku zvezda Danica. Znam, neko će spomenuti film „Krugovi“ koji bi trebalo da obori ovu tezu, ali podsećam da su u tom solidnom ostvarenju Srdana Golubovića u centru pažnje Srbi nasilnici, ubice, čiji obraz spasava jedan drugi Srbin, ali on je jedan, usamljena pojava, on je u manjini. Nije mi ni na kraj pameti da Golubovićeve „Krugove“ dovedem pod znak pitanja kao antisrpski film, samo konstatujem da ni u ovom slučaju inspiracija za film nije došla od potrebe da se progovori i o srpskim žrtvama. A trebalo bi? Pa, ako može o žrtvama drugim, a videli smo da može, zbog čega ne može o srpskim žrtvama?

Srbi su, a to je na neki način unutrašnja motorika teksta koji čitate, dovedeni u situaciju da se plaše ili čak stide razgovora o svojim nesrećama, žrtvama, o zločinima koje su drugi činili nad Srbima. Drugi narodi su na tome dobili države, jezike, istoriju (istina, falsifikovanu), spomen-područja kao nove evropske svetlosne hramove u kojima se brani ideja slobodne, ujedinjene, antifašističke Evrope. Srbi ćute. Ako se svake godine u Potočarima sakuplja sve više Bošnjaka i njihovih prijatelja, sa donošenjem sve više posmrtnih ostataka sakupljenih širom Bosne i Hercegovine, kako objasniti da je samo dan kasnije, tu u blizini, u Bratuncu, na obeležavanju stradanja Srba, sve manje naroda.

Što bi narod rekao; suludo je od drugih očekivati da te poštuju, ako sam sebe ne poštuješ.

[/restrictedarea]

10 komentara

  1. Svaka vam cast za text. Kada ce te da pisete o Smilji Avramovic, ona je veliki isteziva i izdala je puno knjiga o zlocinima iz NDH?

    • Tako je slazem se sa Vama I ujedno se nadam da ce u korist oba filma biti konsultovana gdja. Smilja Avramov, kao izvanredni poznavalac tih desavanja a I kao zivi ucesnik u vremenu desavanja pomenutog genocida nad Srbima.

  2. Nakon mnogih sagledavanja, stiče se utisak da je masovan zločin nad Srbima planiran i podržan od istih onih koji su saučestvovali i podržavali i ovaj skori pogrom, koji i dalje vrše davljenje Srba. Sećam se jedne radio emisije iz 1992. kako onaj ustaški debeli krmak javno reče u etar da imaju odobrenje zapada da Srbe unište. Nažalost eto pogledajte ovu jadnu evropu koja je na dobrom putu da satre evropljane. Istna je jedina i ne zamenljiva. Sa jedne strane pokazati istinu o drugom ratu i nasilnoj diktaturi robijaša i golaća a sa druge strane nas opet teraju da ližemo skute mrtvg broza. Sačuvaj Veliki Bože.

  3. Bez ikakvih nipodaštavanja najavljenih projekata(Lustig,Stanić),mislim da njihov trud,ili bilo kojeg drugog pojedinca(recimo Kusturice), u ovom vremenu “totalne desrbizacije”,ne može biti ništa doli lična promocija i marketinški trik.
    Za film o Jasenovcu i usko vezanim dešavanjima(recimo,pokolj u klinskoj crkvi,u crkvi u Maglajanim kod Banja Luke,Drakuliću,o humanosti Dijane Budisavljević,o ulozi Tita i komunista u bojkotu oslobadjanja zarobljenih iz logora…)trebalo bi da se složi hiljadu pozitivnih stvari.
    Sam film po sebi bi trebao da ima kao,recimo “Kum”, nekoliko nastavaka,da se snima desetak godina i da po završetku bude obavezno štivo u svim srpskim, srednjim školama.Mislim da u njemu ne bi trebalo puno rediteljske mašte, jer istorijske činjenice su toliko filmske da ih treba samo vjerno dočarati.
    Do ovakvog filma naravno neće doći dugo i to iz najmanje tri razloga.
    1.Dok se sa Srba ne skine anatema i zločinačko obilježje.
    2.Ne za svjetskog carstva Amerike i ne dok se u Njemačkoj ne pojavi neki novi Vili Brant.
    3.Zadnje, ali najvažnije.Srbi ,iz temelja, moraju promjeniti nacionalnu svjest i konačno napraviti decenijski program,kojim će se grčevito boriti da svjetu dokažu da su žrtve i poniženi,a trebalo bi da su oslobodioci i jedan od najponosnijih evropskih naroda.
    Šta bi se dalje trebalo desiti?Da se Srbija pretumba.Političari da ne budu strane sluge i rušitelji Srbije,Akadamija nauka da ne izdaje samo saopštenja o “poboljšanju pismenosti Roma”,privrednici da budu zaštitnici srpske šajkače, njive i šljive,režiseri da za šaku dolara ne snimaju filmove tipa “Turneja”, “Sveti DJordje ubija aždahu”.Jednostavno Srbija (a uz nju srpska dijaspora,Republika Srpska,deo Crne Gore,svekoliko srpstvo) moraju obezbjediti basnoslovno veliku sumu novca,medijsku propagandu(krik nebeskog naroda),narodu prezentirati film kao azbuku ili drugi kosovski boj.Uz to svesrdno pridobiti jevrejski lobi i rusko aminovanje.Film uraditi kao “malo isusovsko stradanje”,opomenu, može i praštanje ali ne i zaboravljanje.Uraditi ga kao “pesmu nad pesmama” srpske kinematografije ali i kao zadatu riječ precima.Da li je strašno što bi istina izašla na vidjelo?Naša su zla postala svjetski trend samo zato što su se bjesomučno dodavale nule, a filmovi o bradatim spodobama snimali i u Zanzibaru i u Americi.
    Za kraj se vraćam na početak.Individualne ideje su utopije koje bi ostvarene ,bojim se imale kontraefekat.Ne samo u svijetu, nego i kod naše,poodmaklo,rasrbljene bratije.

  4. Oklojin @ (3)Srbi iz temelja moraju promeniti svest o sebi i o
    svom izgubljenom SOBSTVU. Sto godina kod Srba stvarana je o novom
    rođenom imenu, i počeli smo odbacivati zašto je bio ustanak
    Karađorđa,Šajkaški ustanak i Nevesinjski ustanak, znači vaspitanje
    u kući i školi, i to se promenilo kada su Srbi dobili dva imena
    na vlasti.Dva Aleksandra i od tad je nastalo ime Jugosloven.
    Prvo Aleksandar Karađorđević stvara novu državu i novo vaspitanje
    i polako nestajanje srpstva. Drugo ime Aleksandar Ranoković odani
    član KPJugoslavije koja prihvata kominternine naloge o kažnjavanju
    srpske nacije kao porobljivača drugih naroda koje je on kao verni
    sluga partije sprovodio dok je bio na vlasti. U tom sto godišnjem
    vremenu stvarana je inteligencija kod Srba od Srba koji su prihvatili kominternine odluke i sprovodili. Sada imamo nešto
    što sprema NATO IMPERIJA, a ne kuća i škola. Neznam dokle možemo
    izdržati braćo Srbi.

    • Poastoji i TREĆI ALEKSANDAR – koji nam je javno rekao ” da Srbi treba da promene svoju svest… ” i poziva sa na Maksa Vebera. Žao mi je ali istorija nas je naučila da sve što Nemac kaže da je dobro za Srbiju – upravo zanači suprotno.
      Žao mi je što sam dočekao vrema u kome Nemac (Austrijanac) Guzenbauer treba da upravlja Srbijom. Gospodo Akademici – čemu služi naša Srpska Akademija Nauka. Ispada Da Vi neznate ništa i da moramo da uvozimo Nemačku ( Austrisku ) pamet. VI ĆUTITE!!!!
      Ako je ALEKSANDAR TREĆI ( ZA KOGA SAM JA SVIM SRCEM na prošlim izborima glasao- jer sam verovao u ono što je dotad govorio)upravu – onda predlažem da se naša Srpska Akedemija Nauka – UKINE, Vama da se oduzmu zvanja Akademika a takođe da se i diplome naših doktora nauka i profesora fakulteta – ponište.Pošto se i za ministre u našoj Vladi postavljaju i DIPLOMCI sa Jela itd. – ukinimo naše Fakultete i proglasimo ih bezvrednim.
      Neznam kako bi sve ovo shvatili oni koji su dali svoje živote na Ceru,Kolubari,Kajmakčalanu,Neretvi,Sutjesci i u Jasenovcu.

  5. Hvala gospodinu Dmitrovicu na temama o Srbima iz Hrvatske. On je jednom recju nasa savest i potsticaj da treba nesto da se uradi u
    cilju istine i opstanka. Poslenji period ove poslednje Jugoslavije je bio u znaku ekonomskog napretka, mada kratak period, i onda su dosle nove generacije i dalje vec svi znamo. Samo otreznjenje je doslo kasno. Za sve to vreme Hrvati su se spremali kako u zemlji tako i po svetu. Za nas Srbe je to sve doslo kao jedno veliko iznenadjenje. Da ne ponavljam sto vec svi znamo.
    Tu u US gde zivim u katolickim skolama vec deca uce iz novih udzbenika o Srbima negativcima. Filmska industrija to isto radi.
    A sada kod nas da se snimaju filmovi koji bi prikazali nas stav i
    stradanja. Bilo bi tesko da se skupe financije, jer je film je propagandno sredstvo i tu bi se trebalo zrtvovati da se sredstva skupe. Hrvati su ovde prodavali svoje kuce za svoju Hrvatsku.
    Sto se tice Jevreja, svaka cast, ali tu nemozem ocekivati podrsku jer oni imaju svoje interese na prvom mestu i tu su slozni. Mozda bi i trebalo njih uzimati za primer.
    Mnogi komentari ovde su vrlo konstruktivni ali kako da se pokrene svest u Srba da je ovo poslednji i presudan cas?

  6. Trećeg Aleksandra Vučića. Ovaj trći se preobraži pre Preobraženja
    i sad imamo stanje završnice gubitka Kosmeta i po želji preobraženog da i nas Srbe preobrazi da nebudemo ono što smo vekovima bili. Dobismo čoveka koji odbacuje, izbacuje svog dela
    života kao radikalski prvo borac na ulici,parlametu u krečenju
    uličnih natpisa i u jednom momentu zastao, razmišljao skinuo kao
    zmija tlak i postao naprednjak. Kao hrišćanin to razumem, ali
    neleži vraže on Aleksandar Vučić traži od Srba da i oni promenu
    sebe po matrici EU i NATO IMPERIJE e to nije u hiljadu godišnjoj
    tradiciji da kolektivno zavolimo one koji su nas 78 dana bombardovali, Srbi su uvek imali onih koji su se odmetnuli od
    SOBSTVA preobraženi.

  7. Dok god se utrkujemo oko teme bogatstva razlicitosti i multikulturalnosti, nema Srbiji boljitka! Kao da smo najbogatija zemlja u svetu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *