Fotelja u procepu

Piše Ljiljana Bogdanović

Da li je položaj ministra kulture u Srbiji mesto koje je sistemski i strukturno šizofreno i raspolućeno, i šta u prilog o tom viđenju govori smenjivanje Brace Petkovića i ustoličenje novog čelnog čoveka ovog vladinog resora

Gospodin koji je nedavno na svom Tviter profilu napisao rečenicu: „Tačno je da ‚Proslava Milanskog edikta menja imidž srpske kulture‘, sada su svi uvereni da smo veće budale nego što su mislili“, verovatno će biti novi ministar kulture u srpskoj vladi. Gospodinu bez dlake na jeziku ime je Ivan Tasovac, radno je već duže vreme angažovan na mestu direktora Beogradske filharmonije, a pomenuti „tvit“ njegova je ocena udarnog projekta kreatora ovdašnje aktuelne kulturne politike. Oštro, ali ni to nije sve. Do trenutka kada je ovaj broj naše novine otišao u štampu, nije još uvek bio poznat odgovor na spisak želja, pardon – zahteva i uslova, koje je premijeru Dačiću u pregovorima oko rečenog postavljenja, ispostavio Ivan Tasovac. Ako je odgovor nadležnih bio potvrdan, Srbija je, u međuvremenu, posredovanjem i voljom SPS-a, u liku ovog – na našoj kulturnoj sceni izrazito samosvojnog, čak i imidžom nimalo konzervativnog i tradicionalnog – umetnika dobila novog ministra kulture. U suprotnom, smenjenog prethodnika u ovoj uvaženoj fotelji, čini se sve neudobnijoj i sve zahtevnijoj, naslediće neko možda pomirljiviji i na jeziku mekši od dirigenta Tasovca, neko voljan da bude maneken ne samo odgovarajuće partijske i političke paradigme, već i disciplinovani „serviser“ vladajućeg ustrojstva i raspoloženja među najuticajnijim i najmoćnijim protagonistima kulturno-umetničke i šire – društveno političke scene. O profilu te scene, o njenom trajanju i kriterijumima odlučuju već godinama inače isti pojedinci i krugovi, izvesno bliži uverenjima gospodina Tasovca nego dojučerašnjeg ministra gospodina Bratislava Petkovića. (Posebno je pak pitanje da li u Tasovčevom kritičkom nastupu progovara upravo volja i diktat ove iste moćne i glasne grupe među kulturnjacima i umetnicima čije su demonstracije „protiv stanja u kulturi“ puneći nedavno medijski prostor, doprinele odlasku Petkovića, odnosno da li je i „nesavitljivi“ Tasovac zapravo maneken ove na srpskoj umetničkoj i javnoj sceni najpovlašćenije grupacije!)

PITANJE SVIH PITANJA Nezavisno od personalnog rešenja, svaki novi ministar, pa i Ivan Tasovac dakle, bude li nameran da stvarno utiče na „imidž srpske kulture“ i odluči o njenoj sudbini tako što će da vaspostavi stanje prema kojem ubuduće neće biti „svi uvereni da smo veće budale nego što su mislili“, moraće da razreši neka važna pitanja o kojima se javno jedva ili namerno tendenciozno i iskrivljeno govori. Reč je o imanentnoj šizofreniji srpske kulture, koja je upravo u slučaju Bratislava Petkovića ispoljena u punoj i neprijatnoj jasnoći. Ova šizofrenija nije problem „rascepa duše“, već svojevrsna raspolućenost i poremećenost u vrednosnom sistemu koji nacionalnu kulturu i kulturnu politiku nastoji da definiše i usmeri što dalje od – nacionalnog, identitetskog i državnog. Poznato je naime da se ovde uporno govori o sumraku i zapuštenosti kulture, ali najčešće se brižljivo izbegava definisanje aspekata nacionalnog i idejno-vrednosnog i njegove važnosti u ovom identitetskom domenu.

Setimo se jedne praktične i ozbiljne preporuke na temu – šta budući srpski ministar kulture nikako, bez preke potrebe i iznudice, ne bi trebalo da izgovara? Bez sumnje, to je reč „patriotizam“. Njegovog prethodnika Bratislava Petkovića skupo je stajala – protestno horsko dovikivanje iz drugosrbijanskih redova i danas, godinu dana posle Petkovićeve izjave o tome da „nam treba patriotska umetnost“, potvrđuje da je u pitanju ogrešenje koje se ne prašta.

Nezavisno od toga koliko se u ovom slučaju namerno karikira pojam „patriotskog“, događaji koji su obeležili ministrovanje ovog SNS-ovog pripadnika, uzorita su priča o udesu pojedinca u kadrovsko-partijskoj mešalici u kojoj su interesi, ali i besmisao podjednako uticajni „principi“ u krojenju političkih, profesionalnih i ličnih sudbina. Braca je pokušao najpre da bude svoj, da govori i da dela u skladu sa programskim postavkama SNS-ovog odbora za kulturu. Nije se posrećilo, a kako je to izgledalo, neka dočara jedna rečenica objavljena u „Pečatu“, prošlog leta. „Početak mandata novog srpskog ministra kulture Bratislava Petkovića nalik je demonstraciji umeća brzog trčanja kroz minsko polje medijske poruge, ironije, tobožnjih principijelnih javnih sporenja, čak i okrutnih uvreda iz redova političkih neistomišljenika.“ Rekosmo, Braca je pokušao, ali nije vredelo, nije bio „njihov“, odnosno nije bio deo miljea i struktura koje su suvereni arbitri i trendseteri u srpskoj kulturi već bezmalo dve decenije.

[restrictedarea]

POUČNA SUDBINA U aktuelnim, a u susret rekonstrukciji vlade, sve življim medijskim raspravama na temu: kakav nam je ministar kulture potreban, bilo je navedeno i dosta opštih mesta o tome da je poželjno da se na tom mestu nađe ličnost od integriteta i autoriteta – kako u domenu stvaralaštva, tako i u javnom životu uopšte. Ima li tog autoriteta koji danas u baražu raspomamljenih tabloida ne bi bio „načet“ ili integriteta koji spin-specijalisti za javne poslove ne bi razlabavili? Uzaludna priča, dakle. Istini je bliže to da je ovde poželjan sasvim poseban profil i sklop ličnosti. Autoritet u vremenu bez autoriteta teško da može biti neprikosnoven, no iskustvo, pa i ovo najsvežije sa smenom u ministarskoj fotelji, govori da odlučuje psihološki sklop, da pokeraši i hladnokrvi, fajteri i mangaši, te ovi koji već na početku „postave uslove“, imaju veće šanse.

Kako je Bratislavu Petkoviću pošlo za rukom da tako reći od prvih dana svog ministrovanja, postane kandidat za smenu i omiljena meta drugosrbijanskog i građanističkog iživljavanja? Pored nesumnjivog medijskog evergrin favorita koji predstavlja njegova do danas sa velikom strašću citirana izjava kakva bi umetnost valjalo da bude, indikativno je i jedno malo portretisanje njegove ministarske pojave iz redova ostrašćenijih kritičara. Kada je bio imenovan, na „Peščaniku“ se moglo i ovo pročitati : „Izbor Bratislava Brace Petkovića spada u antievropski potez par excellence koji SNS može mnogo koštati, jer ministar kulture pored domaćih seljakanja muzeja po mahalama, trebalo bi da ima i važnu ulogu u regionalnoj i evropskoj saradnji, međutim ovakav ideološki profil ukida svaku mogućnost da do nje ikada dođe. Za tako nešto nije dovoljno u državnom performansu sahrane patrijarha Pavla videti čin prepoznavanja vrline pred kojim je „zanemela Evropa“, kako tvrdi Petković meditirajući nad budućnošću srpske kulture. Za to je potreban iskorak iz autoviktimološkog narativa i stanja poricanja genocida, za šta SNS očigledno nema snage što se jasno vidi u izboru Bratislava Brace Petkovića.

Ovo se inače događalo leta prošle godine, gotovo istovremeno je tekla promocija ministra iz njegovih partijskih (pobedničkih i egzaltiranih) redova. Aleksandar Vučić je ministra kulture najavio biranim rečima – kao „čoveka za koga niko nikada nije rekao ništa loše“. „On će moći da pomiri sukobljene lobije u sektoru kulture. To je izuzetno obrazovan čovek, erudita, koji je u kulturi 40 godina i mislim da će ljudi biti veoma zadovoljni“, rekao je Vučić. Tada je timu na koji se odnosila i najava: „Biramo Vladu koja će promeniti Srbiju!“ pripadao i Petković. Danas je jasno da je uticaj krenuo drugim pravcem, pa Srbija menja, odnosno rekonstruiše vladu, a sa njom menja i ministra kulture.

CRVENE LINIJE U navedenom paradigmatičnom razmišljanju „Peščanikovog“ autora naznačene su mnoge crvene linije koje jedan srpski ministar kulture, želi li da živi spokojno, ne bi smeo da pređe. Poželjan je ideološki profil, u kojem je rafinirana nadgradnja nad podrazumevajućim proveropskim (proevropskim samo na način kako se to definiše, na primer, u svetim knjigama LDP-a i njegove prvosveštenice L. Perović!) ustrojstvom „iskorak iz autoviktimološkog narativa i stanja poricanja genocida“. Ove crvene linije su bile važne tada, važne su i danas. I u meri u kojoj je „zakucana“ njihova neprikosnovenost i neumoljivost i u ravni zvanične politike, ogleda se i traje i šizofrenija i raspolućenost bića savremene srpske kulture. To je suđeno u odnosu na situaciju u kojoj je prirodno da se u javnoj sferi brižljivo izbegava afirmativno određivanje prema nacionalnom i patriotskom. Na stubu srama završava svako ko prestupi i prekorači, pogotovo ako je na isturenom položaju.

Priča o sumraku i urušavanju srpske kulture je konstanta u svim diskusijama o ovoj temi. U njoj se brižljivo prikrivaju interesi grupni i lični, nemilosrdna konkurencija i često bezobzirno podmetanje. Razumno je pitati: kako je uopšte išta opstalo, kada silazna linija traje decenijama?

Isključimo li pojedinosti o siromaštvu i večitoj besparici, sadržaj ovih rasprava, kao i situiranje najvažnijih problema upadljivo su međutim različiti zavisno od kruga u kojem se dijalog odvija. Kultura u Srbiji nikada nije bila u težem položaju, a najvažniji segment delovanja novog ministra kulture trebalo bi da bude bolje finansiranje relevantnih manifestacija i stvaralaca, zaključuju, na primer, neki od eminentnijih stvaralaca u nedavnoj javnoj diskusiji. Važno je, naglašavaju oni, da se uspostavi sistem vrednovanja stvaralaštva i što pre otvore krovne institucije kulture u Srbiji, kao što su Muzej savremene umetnosti i Narodni muzej. Na drugoj strani međutim, u krugu onih koje ne bez negodovanja oni moćniji i u medijskoj sferi uticajniji zovu „patriotama“, kao mnogo važniji i preči poslovi prvog čoveka ovog resora navode se razbijanje stereotipa, poput stava da afirmacija nacionalnog u kulturi sama po sebi znači zatvorenost i retrogradno putovanje u idejno i stvaralački problematične prostore stvaranja. Takođe, ministar bi trebalo, prema viđenju zastupnika nacionalnog aspekta kao najvažnijeg u kulturi, da obavi i neke staromodne poslove poput duhovne i moralne obnove, čiji bi podrazumevajući deo bila kulturna politika koja bi uvažavala nacionalno, odnosno srpsko stanovište!

Sve pomenuto, sačekaće i novog Sizifa, koji će tek početi da grabi korak po korak ka odredištu nedostižnom – ukoliko se i ne prevaziđe temeljni rascep i oštra podeljenost u srpskoj kulturi. Sedeći u svojoj zahtevnoj i nesigurnoj fotelji, o tome bi svakako trebalo da misli i budući ministar kulture. Fakirske veštine na ovoj trnovitoj podlozi su dobrodošle, iako bi neke druge, moralne i intelektualne pre svih, možda bile još praktičnije.

[/restrictedarea]

Jedan komentar

  1. Zoran Đorđević

    Sve zavisi od poimanja pojma “kultura”. Na Zapadu se pozorište, opera, balet… tretira kao zabava. Bitno je samo da može sebe da izdržava.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *