Srpske snajke u životu dva najpoznatija Hrvata

Piše Ratko Dmitrović

Jedna iz Like vuče korene, druga je rođena u Lici, bile su slične po skromnom obrazovanju i ogromnoj ambiciji, jednoj je priroda podarila raskošnu fizičku lepotu, drugoj strast prema poslu za koji nije bila talentovana; Leposava Bela Kangrga i Jovanka Budisavljević, supruge Miroslava Krleže i Josipa Broza

On Hrvat, ona Srpkinja, on omalen, ali od naroda uzdignut do visina božanstva, ona lepa, putena, pršti od zdravlja i senzualnosti, od dotičnog mlađa nekoliko decenija; pola bivše Jugoslavije verovalo je da je Josip Broz oženio Jovanku  Budisavljević zarad širenja bratstva i jedinstva. Ali, nije bilo tako. Ona i danas tvrdi da ga je volela, bila zaljubljena, dok se Broz u vezi sa tim pitanjem nikada nije izjašnjavao. Žene je obožavao, to je poznato, voleo je i lepa odela, dobre cigare, konjak i viski, ali nigde nikada nije rekao da  je taj brak posledica obostrane ljubavi.

Najtačnije zvuči teorija jednog od Brozovih ličnih lekara koji je ostavio svedočenje da je od Tita nekoliko puta čuo mišljenje da za čoveka u godinama nema boljeg afrodizijaka i energetskog izvora od mlade žene, dakle, Tito je Joku prigrlio sasvim sračunato, kao što je sve u životu radio iz računa. Pre braka sa Jovankom Tito je bio najpoznatiji Hrvat svog vremena, Jovanku je poznavala samo rodbina i partizani, saborci. Udajom postaje najpoznatija srpska snajka, žena čiji se život pretvorio u nešto čemu ona po svojim obrazovnim i ostalim sposobnostima nije bila dorasla, niti je mogla da odgovori. Zato joj se sve ono i dogodilo.

 

MALA LEPOSAVA Leposava Bela Kangrga, poreklom Ličanka, kao i Jovanka, udala se za Miroslava Krležu, posle Tita drugog najpoznatijeg Hrvata na prostoru bivše Jugoslavije. I za nju kažu da je bila Srpkinja, mada se o toj tvrdnji može polemisati. Rođena je 1896. godine u gradiću Senj, na jadranskoj obali, u braku poštanskog službenika Milana Kangrge, Srbina po nacionalnoj pripadnosti, pravoslavca, i majke Kate Vuksan, Hrvatice, katoličke vere. Nedugo posle rođenja Leposava je krštena u Srpskoj pravoslavnoj crkvi, dve godine kasnije Milan Kangrga dobija službu u Zagrebu, premeštaj, i porodica se seli. U nekim biografskim podacima nalazimo da je mala Leposava, u trećoj godini života, izbrisana iz knjige krštenih, Srpske pravoslavne crkve, i ponovnim krštenjem uvedena u katoličanstvo. Da je ovaj svakako čudan podatak možda i tačan potvrdiće se 1919. godine kad Bela zasniva brak sa Miroslavom Krležom, u katoličkoj crkvi Svetog Blaža, u Zagrebu. Da je bila pravoslavka tako nešto sigurno ne bi uradila ili bi prethodno prošla proces odricanja od pravoslavne i prijem u katoličku crkvu. Ali…

Da sve bude zamršenije; u sedmoj godini  roditelji upisuju malu Leposavu u prvi razred „Autonomne srpske pučke škole“ (ta zgrada u Zagrebu i danas postoji, na Preradovićevom trgu, u njoj je do pre određenog vremena bio bioskop „Zagreb“), što sugeriše zaključak da je Leposava Kangrga pripadala tada još uvek postojećim Srbima katolicima. Nešto kasnije Milan i Kata čine još nešto što je teško objasniti; menjaju detetu ime, odnosno podnose zahtev da se u službene dokumente uz ime Leposava upiše i Bela. Lingvistički gledano ovo možemo proglasiti činom italijanizacije, jer se Lepa na italijanski prevodi kao Bela. Inače, Bela Kangrga je bila sestra od strica Dušana Kangrge, oca poznatog hrvatskog i jugoslovenskog filozofa, Milana Kangrge, pripadnika Praksisa, jednog od poslednjih marksista ovih prostora. Umro je 2008. godine u Zagrebu.

Ni tu nije kraj zavrzlamama oko verske pripadnosti Leposave Bele Kangrga Krleža. U  Krležinom i Belinom venčanom listu, rubrika verska pripadnost, kod Bele piše „grč.-istočnog obreda“. Četrnaest godina kasnije dogodiće se u Zagrebu nešto posebno interesantno, nešto što dokazuje da su podaci o prelasku devojčice Leposave Kangrga iz pravoslavlja u katoličanstvo običan falsifikat. Za hrvatsku istoriografiju normalna pojava. Doduše, ovom slučaju sa velikim razlogom. Naime, proglašenje Nezavisne Države Hrvatske zatiče Krležu i Belu u Zagrebu, u mirnom građanskom životu; on veliko književno ime, ona prosečna glumica Hrvatskog narodnog kazališta. I tada se događa sledeće; samo dva meseca posle proglašenja NDH, Bela Krleža podnosi zahtev zagrebačkom Kaptolu da sa „grčko-istočne vjere“ pređe u katoličanstvo. O tome postoji „Izvadak“, arhivski dokument, odnedavno dostupan javnosti.

To jasno govori da je Bela ustašku državu dočekala kao pravoslavka, a onda se po nečijoj preporuci, da bi sačuvala miran život i poziciju u Hrvatskom narodnom kazalištu, odrekla pravoslavlja. To se dogodilo tačno 24. juna 1941. godine. Postoji dokument. Ko je nagovorio Belu na katoličanstvo? Krleža? Okolnosti prožete strahom za goli život? Danas je poznato da je najbolji prijatelj Miroslava Krleže sve vreme Drugog svetskog rata u Zagrebu bio doktor Đuro Vranešić, Pavelićev ministar i šef Kabineta. Krleža će posle rata reći da bi ga Pavelić verovatno likvidirao da nije bilo Vranešića, pa se može zaključiti da je Bela na nagovor tog Vranešića, uz slaganje Krleže, prešla na katoličanstvo. Da li je to pomoglo njoj i Krleži? Bez sumnje. Bela je sve vreme rata igrala u Hrvatskom narodnom kazalištu, i to većinom glavne uloge. A da li bi Pavelić likvidirao Krležu da nije bilo Vranešića? Pre ne, nego da. Uostalom, svi koji su poznavali Krležu pričali su da je on bio velika kukavica, pa ne čudi njegova dramatizacija sopstvenog života za vreme NDH, sa dodatkom izvesne likvidacije koju je sprečio jedan savestan lekar.

 

SLIČNOSTI, TAJNE I RAZJAŠNJENJA Život Leposave Kangrga i Jovanke Budisavljević zaista je bio filmski napet i interesantan. Mnoge tajne iz ta dva braka zauvek će progutati zemlja, ali neke sličnosti postoje. Rekoh već, obe su kao Srpkinje (takvima će ih istorija pamtiti) bile u braku sa veoma poznatim i uticajnim Hrvatima, obe su bile skromno obrazovane, ali sa velikim ambicijama, s tim što je Jovanka imala raskošnu žensku lepotu kao veliku prednost u odnosu na Belu. Ova nije bila ružna, ali daleko od toga da je bila lepa.

Bela je Krležu upoznala kao devojčica, drugovao je sa njenim ujakom Danom, a romansa je počela 1917. godine. Belini roditelji su bili veliki protivnici mogućeg braka između Bele i Krleže, o čemu svedoči ovih dana u Zagrebu publikovano pismo koje je mlada Bela poslala roditeljima, kao reakciju na njihovo protivljenje udaji za Krležu. Govorili su kćerki da je Krleža „lopov i materijalna i moralna propalica“. Ona im je napisala da su u velikoj zabludi u vezi sa Krležom kao čovekom, naglašavajući da nije on jurio nju već ona njega. Kasnije su se izmirili.

Krleža je kod Bele hranio želju za umetničkim izražavanjem, uključujući njenu odluku da amatersko bavljenje glumom u mladosti prenese u polje profesionalizma. Kritike iz vremena dvadesetih i tridesetih godina, kada je Bela dobijala prve velike uloge u zagrebačkim i beogradskim pozorištima, bile su suzdržane i svakako obeležene činjenicom da je iza Bele stajao Krleža. Njenu glumu opisivali su kao suviše impresivnu, prenaglašenu, „ali sa mnogo energije“. Drugim rečima, netalentovana, sa velikom ambicijom.

Sličnu situaciju imao je Tito sa Jovankom. Upoznao ih je Aleksandar Ranković, a kako su godine prolazile i Tito stario Jovanka je pokazivala sve veće ambicije koje su kulminirale njenom otvorenom željom da posle Titove smrti preuzme čelnu poziciju i partije i države. Jovanka je bila izgubljena u vremenu, nesposobna da sagleda okolnosti složene političke strukture Titove države, zadojena komunističkom ideologijom, potpuno anacionalna, sa nekontrolisanom unutrašnjom potrebom da upravlja ljudima, institucijama, državom.

Ostalo je iz tog vremena svedočenje Titovog ličnog lekara Aleksandra Matunovića, da je Tito njemu i još nekolicini svojih bliskih saradnika ispričao kako Jovanka od njega traži da napiše politički testament kojim posle smrti partiju i državu ostavlja njoj na čuvanje, odnosno da je imenuje za svog naslednika na svim funkcijama. U prilog ovome ide i podatak, danas neupitan, da je Aleksandar Ranković skinut sa svih funkcija na Brionskom plenumu uz veliku pomoć Jovanke Broz. Nju su u toj igri iskoristili hrvatski kadrovi u partiji, na čelu sa Stevom Krajačićem. Motivi su bili različiti; njima je bilo važno da skinu sa pozicije broj dva u Jugoslaviji čoveka srpske nacionalnosti (mada Ranković na srpstvo nije davao ni žutu banku) kako bi uklonili glavnu prepreku za dodatno slabljenje centralne vlasti i kasnije razbijanje Jugoslavije, dok je Jovanka uklanjanje Rankovića videla kao šansu da u slučaju Titove smrti ona, a ne Ranković preuzme kormilo Jugoslavije.

Bela Krleža je umrla 1981. godine, u Zagrebu. Jovanka je živa, povremeno u štampi objavljuje sećanja na život sa Titom i strogo vodi računa da ne kaže istinu. Ostaće upamćena samo kao poznata srpska snajka, poslednja zakonska supruga „najvećeg sina naših naroda i narodnosti“.

 

13 komentara

  1. Kompleksi hrvatskog pravoslavca (autora teksta) su toliko jaki da ih se mogu rukama opipat. :S

    2
    4
  2. Ratko Dmitrović po običaju nastavlja sa gnušajućim i mračnjačkim stavovima.
    Zašto bi vi imali potrebe da od komentatora, poput mene, tražite da postovi ne sadrže uvrede, ličnu mržnju itd. – kada to Dmitrovićevi tekstovi gotovo redovno sadrže?
    G. Dmitroviću, “the way you’ll never be”, je upravo ovaj koji ste opisali u tekstu. Ako niste velikan, onda makar ne pljujte po drugima, većim od vas.
    Dragomir Kovačević, Mirkovićev partizan.

    2
    3
    • Demagogija “nepomenikovih” sledbenika o “bratstvu i jedinstvu” se nastavlja i u 21. veku!Iz dana u dan smanjuje vam se članstvo,laži se razotkrivaju,Srbiju ste zavili u crno i verovatno ste “ponosni” na svoj učinak (u vidu “države Kosovo” i ostalih “demokratskih” država,normalno bez Srba!),pa bi još da razvaljujete!?Da imate obraza,ćutili bi “ko zaliveni” posle svega što ste napravili srpskom narodu!

      5
      2
  3. Odlično bez premca oslikavaš i nas njih toje dobro za one koji imaju paćenje od 1990 godine. Ali borba unutar KPJ i SKJ je počela
    u toku drogog rata gde su srpski članovi partije likvidirani na
    sumnjiv način ima ih dosta na broju na koje nisu mogle uticati snajke. Samo neke da pomenem: Vasilj Gaćeša,Matić.pa slonjeni da nesmetaju Brkić ,Žunić,Blagoje Nešković,Đilas ubijen Penezić dabi
    lako završili sa Rankovićem. Treba tražiti krivca u tom komunističkom vrhu koje vukao poteze na njihovoj tabli redosleda.
    Snajke ko snajke slušale su onoga koje bio nad njima u prilikama
    slatkog života.

    1
    1
  4. Ratko Dmitrovic pise u svom stilu,ISTINA I SAMO ISTINA.
    Pise o Srbima,a kada se pise o Srbima,ISTINA MNOGE BOLI.

    Jasno je da SRBI KATOLICI i SRBI KOMUNISTI,imaju zajednickog neprijatelja,a to je SRPSKA PRAVOSLAVNA CRKVA,pravoslavna vera i sve sto iz toga proistice,a pre svega,srpski patriotizam i ljubav prema svojoj otadzbini.

    Zato,tekstovi Ratka Dmitrovica,treba da se UTREZORE,da se sacuvaju,od antisrpskih protuva i izdajnika.

    Kao prilog tekstu,i za SRBE KATOLIKE i SRBE KOMUNISTE,koji su rodjena braca po zajednickom neprijatelju,a to je SRBIJA I PRAVOSLAVLJE…za koje je “normalno” da Srbin promeni ime i veru,a ako na tu ISTINU ukazes,makar to dokumentovao,rasrbljena bagra i antisrbi se uvrede…to je odmah,po njima, “prebrojavanje krvih zrnaca” ili razlog za uvrede,na racun autora…dakle,zelim da ukazem,cinjenicno,na najnoviji,tajkunsko-estradni slucaj,
    srpsko-hrvatskih roditelja…sa “sretnim zavrsetkom” naravno,ZA HRVATE…I KOMUNISTE!

    Naime,Severina Vuckovic,pevacica iz Hrvatske,je iz mesovitog braka,pola Srkinja,pola Hrvatica…udala se za Srbina ,poslovnog coveka Milana Popovica…Dakle,za Srbina.

    Rodilo se dete,mali Aleksandar,i uz najave sretne majke da ce mali biti krsten u obe crkve…za sada je krsten samo u Katolickoj crkvi.Znaci dete,koje ima samo jednu cetvrtinu “hrvatske krvi” je Hrvat.Nista nemam protiv izbora njegove mame…Hrvatice.
    Ali,tri cetvrtine “srpske krvi”,nista ne znace?
    I to je normalno?I na to se ne sme ukazati?
    I to je “hrvatska” ljubav i tolerancija prema muzu,Srbinu?
    Ako je to “normalno”,onda zaista i ne sme.
    A samo postavljam jedno malo jednostavno pitanje ,STA BI DA JE OBRNUTO,sta bi tada rekli KATOLICI I KOMUNISTI???

    2
    2
    • Kako je bilo u Hrvatskoj još u vreme socijalizma mogu potvrditi iz ličnog iskustva. Naime, moje dve tetke,i sestra,Srpkinje, udane za Hrvate, svoju decu su krstile u katoličkoj crkvi, sa obrazloženjem da su im očevi Hrvati, pa eto,po ocu … I deca se sva izjašnjavaju kao Hrvati. Istovremeno, moj brat,Srbin, oženjen Hrvaticom, svoju decu je takođe, krstio u katoličkoj crkvu, doduše bez njegovog prisustva, sa obrazloženjem, pa eto, majka im Hrvatica, …. I deca se izjašnjavaju kao Hrvati. Ovako je u Hrvatskoj bilo skoro po pravilu u mešovitim brakovima. Ali, želim reći da smo svemu tome ipak, mi Srbi sami krivi, a razloge i uzroke ne mogu ni danas da sagledam i objasnim u celini.

      4
      1
  5. Gos,Majk znam jedan slučaj iz Los Anđelosa bračni par staro sedeoca Srba i Hrvata dobre porodice pa isto vremeno materijalno
    imućne Srbin momak u trećoj generaciji rođenih u Los anđelosu oženi Hrvaticu isto tako u trećoj geraciji rođenih Hrvata udajese
    za Srbina i rodi sina i ćerku sin kršten u Crkvi Svetog Save a
    ćerka u crkvi Svetog Antuna .Roditelji svesno podeliše brata i sestru, i toje Amerika.

  6. Cilj autora da tekstom izazove pažnju javnosti je, prosto rečeno, neuspeo pokušaj. Taj bi se njegov trud mogao označiti “prežvakavanjem” odavno poznate teme, kojom se javnost bavila mnogo davno. To je još jedan u nizu Dmitrovićevih neuspelih pokušaja da bude senzacionalan.

    2
    1
  7. Dragan RISTEV

    Čemu ovaj tekst? Krleža Miroslav nije Hrvat! Cincar je, tako je govorio. Pisao je ćirilicom, govorio ekavski, nikada nije bio mrzitelj Srba. Kukavica nije bio, prisetite se dva puta se je prijavljivao kao dobrovoljac u srpsku vojsku i oba puta je dobio udarac u gluteus maximus ( u pozadinu ) da bi se opametio. Sreća je da su pravilno odreagovali tupavi srpski narednici. U NORu nije učestvovao ovaj ljubitelj Srbije, cara Dušana i belog orla. Jugosloven i levičar. Leposava je pokatoličena.
    Ni Tito nije davao žutu banku za svoje hrvatstvo. Izjašnjavao se je kao Jugosloven. Njegovi su poreklom sa bosansko-dalmatinske granice. Hm, hm, hm! Zar Pavelić nema srpske korene? Starčević, Tomson takođe… Razmatrajte slučaj ma kog Hrvata na glasu i opet nailazite na srpske korene. Ipak Njofra je izuzetak, on je Hrvat. I Stipe Mesić. Eto, Stipe ispunjava uslov. Hrvat oženio Srpkinju.
    A što se Jovanke tiče, znate gde stanuje, možda i progovorite koju. Bilo bi dobro da vam ona lično potvrdi njene ambicije da upravlja Jugoslavijom. Jovanka je izazov. Kakav Krleža, kakav Broz?
    Zamislite, Jovanka daje izjavu za Novosti! Pa ni to Kompaniju neće spasiti. Primećujem da je uzaludno da se Tito omrzne. Krleža je pisac velikog formata, i to je problem. Takođe i činjenica da su od 1990. do 2000. na Balkanu Srbi ratovali sa Srbima i na Kosovu i preko Drine i Save.
    Mi Srbiji smo u velikim problemima. Pred bankrotom, masovna nezaposlenost, proizvodnja opada, ne vraćaju se dugovi, pokušavaju da je pounijate. Ugled SPC opada. Umesto da se ukazuje na načine kako da se sruši tiranija SNSa Pečat gunđa, potežu se brakovi sa Srpkinjama. Ali februar 2016, nije daleko. A do tada pljujte i Krležu i Broza! Ali bojim se da ćemo kao Kamil Gregor na putu za Solun da sretnemo nečativog. Pa ipak, nije nas malo. Barem četrnaestak mliliona.
    Jesam li piroćanac ili Papuanac, o tome govori moja krvna grupa, boja očiju, kose, kože, laboratorija jednako koliko i oba porodična stabla. A dični Hrvati bi trebalo da znaju da su im koreni ( osim ako nisu iz Zagorja ) uglavnom srpski. A dični Srbi da uglavnom imaju četvrtinu ili čak trećinu krvi predaka rasejanih od Turske do Mongolije. Kada nas sledeći put budu popisivali izjasniću se da pripadam Korejskom narodu. Pjongjang zna za prioritete. Tamo se ne gubi vreme.

    2
    1
  8. Milanka Vukomanović

    Mislim, koliko se ja razumem u rodbinsko-tazbinsko srodstvo, da je pogrešno naslovljen tekst, jer udajom srpskih ćerki za Hrvate, one postaju hrvatske snajke a ne-srpske, a muževi im Hrvati postaju srpski zetovi, tako da se sve napred rečeno može posmatrati i sa tog aspekta. Drugo, postoji u narodu izreka koja je i sada itekako na snazi-da žensko nema ni prezime ni slavu, odnosno veru-te prema tome sve što je rečeno je-MNOGO VIKE NI OKO ŠTA. Ne tražimo krivca u drugima već prvo u sebi-Čuvajte se Srbi sebe-Rajs.

    1
    1
  9. Gospodine Dmitroviću,
    fenomenala analiza za dvije srpske žbahe. A što se tiče oroza trećaka Krleže, pa ta bitanga nije ni bio član jugoslovenske komunističke partije već belgijske. Ta bitanga je zajedno sa austrijskim kopiletom Brozom strahovo od Mustafe Golubića, pa su ga na tacni predali nacistima, naravno uz Djilasovu pomoć.
    Nego gospodine Dmitroviću, zamolio bih Vas da nešto napišete o dokumentu kodnog naziva “Budimpešta”. Taj dokument su potpisale srpska i hrvatska tajna policija, čini mi se u junu 1991. godine, i u tom dokumentu bukvalno je isplaniran tok rata i stradanje Srba.

  10. Svaka cast gospodine Dmitrovicu, postigli ste cilj koji ste zeleli. Mislim da je bio cilj da vas tekst procita sto vise ljudi, koji ne vole nas Srbe i sve sto je spsko, i tako sznaju istinu koja je ponekad i bolna, za njih.
    Svi negativni kometari pokazuju ostrascenost katolika ili Hrvata, to je dobro, znaci citaju Pecat i vase tekstove, toje pocetak edukacije.

    Jovan Ducic je dovoljno rekao ” nicega se ne boje i nicega sene srame”.

    Da ste napisali neku pohvalu za nekog jaseovackog koljaca sigurno bi vas proglasili za pocasnog gradjanina nekog gada u Hrvatskoj, kao Gotovina danas u Sinju.

    1
    1

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *