DA LI STE SE VALIDIRALI?

Piše Dragomir Antonić

Mnoge naše reči su zaboravljene. Nesta reči, nesta i gaća. Sve pokupiše

Pred nama je jun. Jun je preloman mesec. Prelama godinu. Za nama je mnogo toga, a pred nama još štošta. Možemo se radovati ili tugovati zbog onoga što smo dosad uradili. Ako neku glupost, zbog lične nesnalažljivosti nismo učinili, ima dovoljno vremena do kraja godine da još veće i maštovitije gluposti, na štetu svog naroda i države, uradimo. Glupost, bahatost i pohlepa su kod naših suvladara i sugospodara bezgranične, a kad se one udruže u trojici mudrih, plus ne zaboravimo malog od finansija kao kormilar, teško da će iko srpskoj beloj lađi dozvoliti u narednim decenijama da u njihovu luku pristane.

MI NJEMU ZEMLJU, ON NAMA SEME Čim zinu oni slažu. Kad slažeš sebe, kumove, oca, majku, ženu i decu, ne ostaje niti jedan razlog da laži zavijaš u nekakve oblande ili šarene papire. „Lažu, na Boga ne misle“ zapisao je narodni umotvorac. Kad na Boga ne misliš, onda si u dosluhu sa drugom Luciferom, a ko sa njim tikve sadi (mi damo zemlju, a on nama seme) zna se kako će završiti. Posledice su davno zapisane u knjigama. Povremeno valja čitati. Čudi me, kako oni koji tvrde da su bili studenti generacije ili među najboljima, nisu zapamtili jednostavne činjenice. Da nisu možda preučili? Od drveta ne vide šumu? Zna se da premnogo znanja, kao i premalo može ljude u nevolju dovesti.
Pominjao sam vam, pre izvesnog vremena, svog prijatelja koji je odlučio da kupuje isključivo domaće proizvode. Zove me prekjuče i moli da se vidimo. Ima nešto da mi kaže. Njegova priča, čini mi se, može biti zanimljiva i čitaocima. Zbog traganja za domaćim proizvodima revnosni je korisnik Gradskog prevoza. Poštujući propise, uredbe i zakone kupio je karticu „Bus Plus“, obaveze redovno izmirivao, i mirno se upustio u istraživačke vode, dok jednog dana u vozilo ne uđe kontrola i zatraži karte na pregled. Nije mu bio prvi susret sa kontrolom, dešavalo se više puta i on nezainteresovano predade karticu, očekujući da mu je posle provere vrate, kad ga trže glas mlađane kontrole i reči da kartica nije validirana!? Zbuni se moj prijatelj, ne razume o čemu se radi, reče da je sve uradio uobičajeno, ušao u vozilo, prislonio karticu na postavljeni aparat, te seo na slobodno mesto. Možda ste sve i uradili kao što kažete – nastavi kontrolor, ali vaša kartica nije validirana. Šut sa rogatim teško izlazi na kraj, moj prijatelj nije prznica, izađe iz vozila i nastavi put peške.

[restrictedarea]

 

POMISLIH NA NAJGORE Nije mu bilo teško zbog toga jer voli da pešači, ali ga poče proganjati reč validiran, odnosno da „nije validirao karticu“. Uhvati ga muka od sopstvenog neznanja i bi ga sramota što mladi kontrolor zna više od njega.
Moj prijatelj je fakultet završio i ljubitelj je pisane reči. Cenjen u društvu. Snužden izgled i pre nego što mi je bilo šta rekao pogodi me. Pomislih na najgore, ali kad čuh priču odahnuh. Međutim on ne promeni raspoloženje već mi samo pruži karticu. Kartica plave boje, u levom uglu grb Beograda i ono „www.busplus.rs“ broj telefona Korisničkog centra. Piše i kako se kartica koristi. „ Pri kontroli putnik je dužan da karticu preda kontroloru ili drugom ovlašćenom licu na proveru. Karticu je obavezno validirati prilikom ulaza u vozilo“. Dalje se citiraju opšti uslovi uz obavezno uterivanje straha putnicima „svaka zloupotreba se kažnjava“. Molim te pomagaj. Šta znači validirati? Nisam umeo odmah da mu odgovorim, te kupismo nekoliko piva i odosmo kod mene kući. Prijatelj otvori dve flaše piva, ja otvorih rečnik. Prvo „Rečnik srpskohrvatskog književnog jezika“ (Novi Sad, Zagreb 1967). Tamo navedenog glagola nema, a za pridev validan se navodi: pravovaljan, punovažan. „Rečnik stranih reči“, Bratoljuba Klaića, Zagreb 1987, glagol validirati ne poznaje, a za pridev validan navodi značenja: jak, krepak, čvrst, zdrav, čio, moćan, silan… koji vredi, punovažan… Rečnik „Turcizmi u srpskohrvatskom jeziku“, Abdulaha Škaljića, Sarajevo 1965. godine (kažu da su u poslu „Bus Plusa“ i Turci) nema ni prideva validan, ni glagola validirati.

I BI NAM LAKŠE Kad smo izgubili nadu otvorih „Leksikon stranih reči i izraza“, Milana Vujaklije iz 1954, „Prosveta“, Beograd (mora da se čuvaju stare knjige) i tamo piše da validirati na latinskom znači: overiti, potvrditi, izvršiti pravnu formu overavanja. Popismo pivo i bi nam lakše. Prijatelj se oraspoloži. Shvati da kad je ulazio u autobus nije „izvršio pravnu formu overavanja“. Nije važno što nije razumeo, važno je da se „zloupotreba kažnjava“.
Neko će reći sitnica. Nažalost, od sitnica sve počinje. Ukradu vam reč „vašu sitnicu“, vi ne primetite ili ne reagujete. Posle ostanete bez ičega. Kad neko želi da vas opseni i sebe prikaže pametnijim nego što ste vi, prestane da govori razumljivim jezikom, zakune se da ne laže, nabuba nekoliko kovanica, stavi naočare i krene u prevaru. Setite se šta su vam donele reči: transparentno, evrointegracije, demokratski pluralizam, privatizacija, partnerstvo za mir, EU nema alternative, lider u regionu, garanti mira, tribunal, deklaracije, integrisani prelazi, implementacija… Mnoge su zaboravljene. Nesta reči, nesta i gaća. Sve pokupiše. Da li vam je bolje od kako se „korak po korak“ implementira sporazum iz Brisela? Nije!? Kako je moguće da nije bolje, a vi pristali na sve što su tražili. Da se nisu pobrkali kriterijumi. Ili nas opet lažu? Mislite na heroje u Hagu i druge Srbe koji čame po evropskim kazamatima.

[/restrictedarea]

2 komentara

  1. Kada je sistem los,ne pomaze ni njegova kontrola.U autobusu…

    Cude me toliki stranci,u Beogradu,koji nam pokazuju kako drzavu da organizujemo,i svakodnevno se mesaju u nase poslove,ali ne znaju da nas posavetuju,kako da naplatu u gradskom autobusu,
    organizujemo…
    A i ovi nasi “Djelici” i drugi,odu napolje,vrate se i sve zaborave sta su dobro videli tamo gde su bili.
    Sete se samo da se kod nas obogate,nigde drugde,nego kod nas?!

    Recimo u razvijenom svetu ljudi ulaze na prva vrata u gradski autobus,a izlaze na ostala.Vozac kontrolise ulaz,prodaje kartu,po istoj ceni kao na kiosku…nema navale,jedan po jedan…
    Da bi se ustedelo i vreme novac,vozac se priblizi polako stanici i ako niko od putnika nije signalizirao izlaz,a niko na stanici nije podigao ruku,vozac lagano dodaje gas i prodje stanicu bez zaustavljanja.Detalj.
    Kod nas je bilo vise izuma…nagrne raja na SVA vrata,vozaca nigde nema…sada prva i zadnja…
    Kod nas ide na poverenje,a onda kontrola deli batine…
    U Beogradu se svi ponekad svercujemo,na zapadu nikada.
    Nema poverenja,vozac SVAKOG putnika kontrolise.To mu je posao.
    Kontrolora skoro da nema,a neplacenih karata-NEMA.

    Opet,u svetu, ljudi ulaze u taksi na zadnje sediste,a kod nas,
    napred,do vozaca.Prosto je neprijatno sesti napred,to je neki prostor vozaca.Cak postoje pregrade od plastike,izmedju prednjih i zadnjih sedista,iz bezbednosti…i mnogi taksisti i ne dozvoljavaju da se sedne napred,posebno nocu,niti dozvoljavaju da im cetvoro udje u kola.To je nepisano pravilo.Troje moze,ali nazad.

    Ne znam koliko decenija treba jos da prodje i da se to shvati,jer to shvatis na aerodromu,bilo kog grada na zapadu,za 5 minuta.

    Dakle,resenja su prosta,ali je zanimljivo cuti,zasto se ne primenjuju.I ona donose bolje rezultate,bolju naplatu karata.
    Ljudi samo hoce jasna pravila,ako je sistem dobar,nema potrebe za tolikim kontrolorima,karte ce se placati i nema incidenata.

    Sto se tice TAXI sluzbe,koja je haoticna,prosta su resenja.
    Recimo,kazu da Beograd ima 7000 taksija,a treba mu duplo manje?

    Treba proceniti koliko zaista Beogradu treba Taxi vozila,ako su to 3000,treba ustanoviti 3000 Licenci za taxi prevoz,numerisanih od broja 0001,do broja 3000.Cena Licence treba da bude,recimo,30.000 eura.ETO PARA ZA BUDZET…Tih 3000 licenci,treba ponuditi najstarijoj grupi taksista,njih 3000,i to,ko ima 30 godina staza KAO TAKSISTA,dobija licenci besplatno,i sve tim metodom,ko ima 20 godina taxi staza,placa 10.000 eura…dok se sve licence ne podele-prodaju.
    Banke na zapadu za tu namenu imaju poseban kredit do 50%…
    Kao prelazno vreme,ostali mogu da voze,jos par godina,prema starosti vozila…

    Medjutim,nece preostalih 4000 taksista izgubiti posao,jer ovih 3000 sa licencom,prvo,imaju obelezen dan na kolima kada ne mogu da rade,svaki taksista moze da radi do 6 dana,jedan obaveznao ima za odmor…i to odredjuje Udruzenje,prema razrezu…drugo,oni mogu ,I TREBA,da uvedu drugu i trecu smenu i da angazuju teoretski do 6000 vozaca,koji ce za njih raditi,u drugoj ili trecoj smeni.
    Tada se pravi ugovor,daje se fiksna plata,plus provizija,prema naplati.Tada vozilo radi 24 sata.Tri smene po 8 sati.

    Time je Beograd rasterecen divljih taksija,jaca kvalitet usluge,vise se ljudi zaposli,vise se zaradi.
    Tada se oforme do 3 udruzenja…
    Licence su roba,one se stalo kasnije nude na trzistu.Recimo,u Malagi je Licenca za taksi oko 60.000 eura,a u Madridu je 2001.g. bili takodje oko 60.000 eura,a sada je oko 120.000 eura.
    Jedan takista moze imati vise licenci,do tri,da na bude monopola.
    On ima i toliko vozila i organizuje posao,ljudi rade za njega…
    To je ozbiljan posao,i ako hoces kafic isto ti treba novac da se time bavis.
    Onaj ko ide u penziju,prodaje licencu,prema zakonima trzista,vise ili manje od pocetnih 30.000 eura,ili je poklanja sinu,ako ovaj hoce da radi kao taksista.I svima dobro.
    Vazno je da su pravila jasna,i da svi imaju korist,dakle,i drzava.

    Vrlo vazno…pored Licence ,obicno treba dozbola “b” za “javni prevoz”,kao za ambulantna kola,vatrogasce,policajce…gde se nauce neke tehnike prve pomoci i nesto bolje poznavanje propisa…i vodic ili mapa grada.Dakle,3 stvari nista vise,Licenca za taxi,dozvola B za javni prevoz i Mapa.I pare za kola i Licencu…
    Grad odredi vrste kola,obicno su to skode oktavije i slicno…
    Banke daju povoljne kredite,rentinge,ili lizinge…

    Vidim da kod nas treba srednja saobracajna skola,sto je nepotrebno,kao i primoravanje na znanje jezika?Svako treba da bude zainteresovan da govori jezik,jer ce bolje da radi i zaradi,to treba da bude licna stvar taksiste.
    Neka trziste natera taksistu,i svakoga od nas…da uci,a ne propisi,tamo gde su nepotrebni.
    Sve se ovo zna,ali zasto se ne primeni,treba pitati Dragana Djilasa.

  2. Nekada davno u medjugradskim autobusima blagajnici iz bivsih SDK nosili su novac u rancevima iz jednog u drugi grad. Nije bilo pljacki a karte su se normalno kupovale na autobuskim stanicama. Ovo vam pisem iskustveno. Drugo vreme pa neki preskolovani mladjan resi da unisti mocnu revizorsku instituciju. Kaze bice bolje a ono sada ne samo sto nesmes da nosis novac vec mozes i batine da dobijes u autobusu i to od privatno placenih tabadzija. Nisu samo autobusi takvi pre neki dan kod autokomande pretice me obesni mladic i zafrljaci staklenu flesu u moje vetrobransko staklo. Eto kako moze da se ugasi mladi zivot i to bez kajanja.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *