Argumenti i provokacije

Episkop bački dr Irinej Bulović: Kratak komentar na izjave biskupa Ladislava Nemeta

Da li biskup Nemet veruje da ekumenski duh postoji samo onde gde je prisutan rimski prvosveštenik? Za moj račun, iza takve koncepcije ekumenizma – ako je ona posredi – može se, bez mnogo mašte, nazreti mentalitet unijatizma, s tim da je unija kao model postizanja jedinstva hrišćana zvanično odbačena u Rimokatoličkoj crkvi u toku poslednjih pola veka, od Drugog vatikanskog sabora do danas

Slučajno naiđoh na izjave Njegove preuzvišenosti biskupa zrenjaninskog g. dr Ladislava Nemeta „Tanjugu“, koje je „Radio-Televizija Vojvodine“ 9. marta na svom sajtu prenela pod naslovom „Biskup Nemet: Diskusija o papinoj poseti Srbiji ‚neukusna‘“.
Saglasan sam sa stavom gospodina biskupa koji se odnosi na medijsku mantru ili rašomonijadu o eventualnoj papinoj poseti Srbiji – ona zaista jeste neukusna i neumesna, pa, u krajnjoj liniji, i nekorektna prema mudrom i dostojanstvenom starcu koji se nedavno povukao iz aktivne službe na katedri rimskih episkopa. Ali ne mogu, a da se ukratko ne osvrnem na njegove stavove o Srpskoj pravoslavnoj crkvi i o odnosima između Pravoslavne i Rimokatoličke crkve u Srbiji, jer su i ti stavovi, po mom mišljenju, neukusni i neumesni, a takvi su zato što ne odražavaju činjenice i ne izražavaju istinu. Ići ću redom.
1. Uvaženi zrenjaninski biskup tvrdi da obeležavanje 1700-godišnjice Milanskog edikta u Nišu ove godine nije „ekumenski orijentisano“. Zanimljiva ocena! Pored poglavarâ pravoslavnih crkava, Srpska pravoslavna crkva poziva i visoke delegacije Rimokatoličke crkve, istočnih dohalkidonskih crkava i crkava reformacije, kao i Svetskog saveta crkava i Konferencije evropskih crkava – praktično sav hrišćanski svet – a obeležavanje nije „ekumenski orijentisano“?
Da li biskup Nemet veruje da ekumenski duh postoji samo onde gde je prisutan rimski prvosveštenik? Za moj račun, iza takve koncepcije ekumenizma – ako je ona posredi – može se, bez mnogo mašte, nazreti mentalitet unijatizma, s tim da je unija kao model postizanja jedinstva hrišćana zvanično odbačena u Rimokatoličkoj crkvi u toku poslednjih pola veka, od Drugog vatikanskog sabora do danas.
2. Po biskupu Nemetu, „korišćeni su argumenti s ciljem nepozivanja pape na taj događaj“. Ostaje nejasno: koji i čiji su argumenti u pitanju? I još: ko je bio pozvan ili dužan da pozove papu „na taj događaj“? Ako misli da je to bio zadatak Srpske pravoslavne crkve, onda ga pitam: po čemu bi moja Crkva bila pozvanija od njegove da uputi takav poziv? Ako su mediji u Srbiji, pa, istini za volju, i pojedine ličnosti iz Srpske pravoslavne crkve prelazile granicu dobrog ukusa u povremenom podgrevanju teme o papi i Nišu, gde je tu mesto i uloga naše braće rimokatolika? Da li su baš svi biskupi bili nevinašca i zemaljski anđeli dajući raznorazne izjave na dotičnu zadatu temu?
Neki pravoslavni Srbi jesu, stvarno, pominjali Jasenovac kao stanicu na eventualnom papinom putu u pravcu Srbije. Ali sa visokog mesta Rimokatoličke crkve u Srbiji čulo se da to ne dolazi u obzir, jer bi tek trebalo utvrditi šta se dogodilo u Jasenovcu. Ako je teza nekih pravoslavnih Srba o ovome možda išla na nerve nekima od braće rimokatolika (možda i njemu samom?), da li je izjava sa visokog mesta o Jasenovcu kao navodnoj istorijskoj enigmi mogla da isprovocira ili, štaviše, da duboko pozledi neke pravoslavne Srbe, naročito one čiji preci ili srodnici ostaviše kosti u Jasenovcu?
Najdeblja knjiga u mojoj ličnoj biblioteci jeste izdanje Memorijalnog centra „Jasenovac“, štampano već u vreme osamostaljene Hrvatske, sa spiskom od dosad registrovanih blizu sto hiljada jasenovačkih žrtava (u tom broju, ako ne zvuči neukusno, i petnaestak Bulovića). Koji je konačni broj žrtava – da li nekih trista hiljada, kako tvrde mnogi ugledni istoričari danas, ili čitavih sedamsto hiljada, kako se tvrdilo ranije – to samo Bog zna, a mi ljudi nikada nećemo znati, ali jedno znamo pouzdano: nema dileme, nema tajne, nema enigme u vezi sa onim što se onde zbilo. Ja, razume se, ne spadam u one koji bi za to okrivili sve Hrvate ili sve rimokatolike, ili pak zaboravili da je među žrtvama bilo i Hrvata, kao i rimokatoličkih sveštenika.
3. Nepozivanje pape rimskog u Niš za biskupa Nemeta „znači da u Srbiji još nema spremnosti za pravi iskorak u pravcu ekumenskog dijaloga“ i da se u Srbiji napredak ekumenskih odnosa zapaža „ne toliko sa Srpskom pravoslavnom crkvom“ koliko „sa predstavnicima protestantskih crkvenih zajednica“. Ovo je, nažalost, gruba neistina. Tačno je, naravno, da i Pravoslavna i Rimokatolička crkva u Srbiji neguju iskren odnos i hrišćansku saradnju sa crkvama reformacije i obrnuto, ali tvrđenje da Srpska pravoslavna crkva nije isto tako i toliko otvorena i iskreno dijaloški opredeljena prema Rimokatoličkoj crkvi zaista izaziva, najblaže rečeno, mnoge nedoumice i pitanja.
Ne bi bilo osobito ukusno da ovde i sada podsećam gospodina Nemeta na sve tekovine međucrkvenog dijaloga i saradnje u Srbiji tokom poslednjih decenija (o tome se može obavestiti iz prve ruke od svoje braće biskupa ako, zbog dugog boravka u inostranstvu, nije dobro obavešten i upoznat sa svim relevantnim činjenicama). Štaviše, i mnogi od njegovih kolega iz Austrije, Nemačke i drugih zemalja, uključujući i susednu prijateljsku Mađarsku, mogu mu potvrditi da međucrkvena klima u Srbiji po mnogo čemu prevazilazi stanje stvari u većini drugih zemalja Evrope, pa i šire.
Milo mi je, najzad, što biskup Nemet ističe slobodu delovanja svoje Crkve u Srbiji. Zašto tu slobodu smatra „relativno velikom“, a ne velikom, ne znam. Bio bih mu najdublje zahvalan ukoliko se zauzme da moja Crkva ima u nekim susednim zemljama bar mali deo slobode delovanja koju njegova Crkva uživa u Srbiji. Po potrebi, mogu mu dostaviti mnogo konkretnih podataka o slobodi delovanja Srpske pravoslavne crkve u pomenutim zemljama.
Pridružujem se, i to svesrdno, njegovom stavu da bi Srbija trebalo da poštuje sopstvene zakone i da nepravedno oduzetu imovinu vrati crkvama i verskim zajednicama, a sa svoje strane dodajem – i građanima.

4 komentara

  1. …. ako se ne varam, postoje TV snimci, na kojima biskup RKC, Dr Ladislav Nemet prisustvuje polaganju zakletve, srpskih državljana, – prilikom prijema u mađarsko državljanstvo ?! Pa bi, uputno, bilo da se postavi i pitanje, da li se sprema i `podsećanje` novih mađarskih državljana (bipatrida ?) i na OBAVEZE koje `zakletva` podrazumeva ??? Kao i pitanje `službe` , – lojalnosti, kada postoje dva `gospodara` ?! I, kojim to `zemaljskim` vlastima duguju arhijereji RKC vernost : državi Vatikan, državi svog `naciona` ili onoj, gde su na službi ???

  2. Imaju Srbi svoju veru ali zaboravili su je.

  3. Pa takvi su srbi. prodaju veru za veceru.Kroz istoriju koliko je bilo takvih politicara, odnosno fukara, kao sto su danas Ceda J. Canak,Draskovic idr.

  4. Svi mi Crvencani volimo naseg Milorada pa Vucelica. Ne volimo ga sto je iz Crvenke, nama mile i slatke, nego sto je pametan, posten, pravi srpski intelektualac, kojeg bi pozelela svaka nacija Evrope, ali one prave i stare Evrope.
    Veliki pozz i sve najbolje, i zivotu i radu. Slavan smo narod, i Srbija nece propasti, bez obzira na sve igranke Vatikana, Vasingtona i Berlina. Uvek je igranka ista, igraci takodje, ali uvek se nadje snaga, volja i ljubav Srba za svoju milu Srbiju.
    Veliki pozdrav, srecno.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *