DARKO TANASKOVIĆ, islamolog: Raskol i smutnje raspinju islamski svet (DRUGI DEO)

Razgovarala Ljiljana Bogdanović

Najnoviji događaji na Bliskom i Srednjem istoku, svrstavanja i manipulisanje stranog faktora u skladu s devizom „zavadi, pa vladaj“ doveli su, u vihoru tzv. „Arapskog proleća“, do produbljivanja i zaoštravanja sunitsko-šiitskih  protivrečnosti

Pominje se u razjašnjavanju konteksta i „pozadine“ velikih – aktuelnih i mogućih još većih sukoba na Bliskom istoku međukonfesionalni rat, odnosno rat sunitskog pokreta protiv šiitskog. Teoretičari, naime, kažu:„U sadašnjem vremenu odnosi između Irana i Saudijske Arabije se pogoršavaju do krajnjih granica. To daje osnovu za mišljenje kako se arapske zemlje naoružavaju zbog Irana pošto se rat tolikog obima sa Izraelom još uvek ne očekuje.“ Pojasnite nam prirodu ovog verskog sukoba.
Sunitsko-šiitski spor traje od VII veka, kad je posle Muhamedove smrti došlo do sukoba između onih koji su zagovarali demokratsku izbornost njegovog naslednika na čelu muslimanske zajednice – halife, i pristalice nasleđivanja na osnovu srodstva s Verovesnikom, a samim tim i harizme koju to srodstvo kao Božje nadahnuće podrazumeva. Većina je prihvatila izborno nasleđivanje koje se kasnije izrodilo u dinastički princip. To su suniti koji čine približno 90 odsto ukupne muslimanske populacije u svetu, dok šiiti i dalje smatraju da je ljudskim preuzimanjem prerogativa biranja vođe vlast u islamu zapravo uzurpirana i da bi se morala vratiti Muhamedovim naslednicima – imamima. Između sunita i šiita tokom cele istorije islama vladali su nepoverenje i omraza, a neretko je dolazilo i do otvorenog sukobljavanja i ratova. Bilo je i pokušaja, kako u ranijim epohama, tako i u novije doba da se ovaj raskol prevaziđe afirmisanjem opštemuslimanskog jedinstva u pokoravanju Alahu, a moderno doba je zajedno s procesom sekularizacije, kojim su zapljusnuta i muslimanska društva, donelo izvesno ublažavanje pojavne strane sunitsko-šiitskog sukobljavanja. Najnoviji događaji na Bliskom i Srednjem istoku, naročito od invazije na Irak i rušenja režima Sadama Huseina, kao i svrstavanja i manipulisanje stranog faktora u skladu s devizom „zavadi, pa vladaj“ , doveli su, u vihoru tzv. „Arapskog proleća“, do produbljivanja i zaoštravanja sunitsko-šiitskih protivrečnosti. Obrazovao se pravi front unutarislamskog sektaškog „svetog rata“, od Jemena, preko Bahreina, Sirije, Libana i Iraka, do Irana i Pakistana, što je potencijalno veoma opasna i zapaljiva dimenzija smutnje koja potresa i raspinje islamski svet. Reč je ponajviše o kolateralnoj posledici grubog i bezobzirnog zapadnjačkog vojnopolitičkog inženjeringa na Bliskom istoku. Uzalud sad, kad je opaki duh pušten iz boce, jedan od vinovnika smutnje, turski premijer Erdogan, s govornice zasedanja Evroazijskog islamskog saveta u Istanbulu poručuje, govoreći o Siriji, da bi sve muslimane trebalo da povezuje islam, a ne da ih razdvajaju sektaške podele. Istovremeno, „sekularni“ turski Parlament, u kojem Erdoganova partija ima raskošnu većinu, obznanjuje da se tradicionalne alevitske (šiitske) bogomolje „džemevi“ ne mogu smatrati mestom gde se muslimani mogu pravoverno moliti.

Postoji mišljenje da SAD „napuštaju“ Bliski istok i „odlaze“ u Aziju da „rešavaju“ kinesko pitanje. Prema Vašim saznanjima, može li se zaključiti da pritisak Vašingtona na Iran stvarno popušta?
Globalno-strategijski posmatrano, ono što nazivate „kineskim pitanjem“ nesumnjivo je noćna mora i glavna preokupacija svih koji se na razne načine staraju o američkom nacionalnom interesu. Isto važi i za Kinu u pogledu „američkog pitanja“. Trebalo bi, međutim, shvatiti da velike sile svoje regionalno delovanje uvek funkcionalno projektuju i s obzirom na dugoročne i krajnje strategijske ciljeve. Ponekad to bude i disfunkcionalno, odnosno pogrešno proračunato, pa se onda pristupa promeni taktike. U konkretnom slučaju, mislim da je region Bliskog i Srednjeg istoka, u koordinatama tekuće „makroregionalizacije“ sveta i uspostavljanja sfera uticaja, strategijski isuviše bitan za SAD da bi ga one napustile. Naprotiv, rušeći nepoćudne režime na Bliskom istoku, Amerika i njeni saveznici stalno misle na Rusiju i na Kinu, a naravno i na Iran, kao njihovo „predsoblje“. Sumnjam da tu može biti stvarnog odstupanja, sem eventualno privremenih promena težišta i načina delovanja.

Zapad, kako vidimo, na sve moguće načine pokušava da Teheran posvađa sa Moskvom. Pojasnite nam šta se ovde događa, posebno u diskusiji oko „Iranskog uticaja na Južnom Kavkazu“?
Rusko-iranski odnosi imaju dug i protivrečan istorijat i veoma složenu sadašnjicu, a Rusija i Iran se toliko dobro poznaju da ih niko sa Zapada ne može posvađati više nego što su, kao regionalni rivali, neminovno „posvađani“, ali ni odvratiti od saradnje u svemu što smatraju obostrano i šire geopolitički korisnim. Razlozi za saradnju trenutno pretežu, pa je još ruski MIP Kozirjev 1993. godine rusko-iranske odnose ocenio kao „strategijsko partnerstvo“, a Vladimir Putin je ove godine izjavio da su ruska i iranska „regionalna i međunarodna dobrobit umnogome međuzavisne“. Od početka XIX veka, kad se carska Rusija teritorijalno proširila na Kavkazu (Tbilisi, Baku, Jerevan, Nahičevan…), traje iransko-rusko nadgornjavanje oko pomenutih i nekih drugih susednih oblasti, ali je ono sada u senci širih regionalnih i globalnih konsideracija. Iako Iran tako reći po navici „vršlja“ na Kavkazu, s Rusijom ga povezuje zajedničko zaziranje od sunitskog islamističkog ekstremizma vehabističkog i talibanskog tipa. Rusiji, zatim, kao izvoznici energenata, ekonomski objektivno odgovara embargo na iransku naftu, ali se i protivi dodatnim sankcijama protiv Irana zbog nuklearnog programa, pa čak s Teheranom ostvaruje vojnotrgovinsku saradnju. Kaspijsko more ih zbližava, ali i udaljava. Kao azijske države, Rusija i Iran nastoje da spreče širenje američkog uticaja na istok, a istovremeno se sudaraju u jačanju sopstvenog uticaja na Kavkazu i u Centralnoj Aziji – Azerbejdžanu, prirodnim gasom prebogatom Turkmenistanu (gde je Iran snažno prisutan),Tadžikistanu… Obe imaju specifične odnose u trouglu s Kinom. Sve u svemu, problematika rusko-iranskih odnosa odviše je kompleksna da bi se mogla osvetliti odgovorom na samo jedno pitanje. Ma koliko uporan i prepreden bio, upliv sa Zapada na te odnose nije presudan.

[restrictedarea]

Kakvo je danas stanje iranske ekonomije i ko sve sprečava prodaju iranske nafte i gasa na svetskom tržištu?
Nisam ekonomista, a i nedovoljno mi je poznato stanje iranske privrede. U najopštijem smislu može se reći da iranska ekonomija pati od infrastrukturnih i sistemskih slabosti koje u uslovima međunarodnih sankcija razvojno ne može lako otkloniti. Ipak, njenu vitalnost i izdržljivost ne bi trebalo potcenjivati. Demografska slika Irana, s nesrazmernim učešćem mladih (30 odsto mlađih od 15 godina!) u ukupnom stanovništvu, stalno opadanje BNP i privrednog rasta, s posledicom u sve većoj nezaposlenosti (video sam kako to dramatično izgleda na teheranskim ulicama i u velikom Bazaru!), rastuća korupcija… sve su to nepovoljni elementi ekonomskog stanja u zemlji. Oštre sankcije međunarodne zajednice, a posebno zapadnih zemalja, kojima je znatno ograničen izvoz iranske nafte i prirodnog gasa, inače glavni izvor prihoda države, obustavljanje platnog prometa i destimulisanje investicija, činioci su koji bitno unazađuju privredu i snižavaju životni standard prosečnog Iranca. Iako se u Teheranu iz razumljivih razloga nerado iznose određenije procene o razmerama negativnog uticaja međunarodnih ekonomskih sankcija na privredu zemlje, predsednik Parlamenta Ali Laridžani, inače oštar kritičar nekih aspekata vladine politike, nedavno je saopštio da se udeo sankcija u ekonomskim problemima zemlje kreće oko 20 odsto. Verovatno je i veći. Za Iran je srećna okolnost u tome što mnoge države uvoznice energenata bez mnogo entuzijazma slede ritam i težinu sankcija koji diktiraju i nastoje kontrolisati SAD, pa nalaze načina da ih zaobiđu ili izvrdaju.

Nedavno je u Rusiji, sa visokog mesta (S. Lavrov), Zapadu bilo predloženo „partnerstvo civilizacija“, uz podrazumevanje kompleksnog suživota i kakve-takve harmonične saradnje sada gotovo hladnoratovski suprotstavljenih društveno-ekonomskih sistema i kultura. Može li se upravo takva formula (partnerstvo civilizacija!) razumeti kao jedini put „održive“ integracije Bliskog istoka u globalni, razjedinjeni svet?
Pretpostavljam da mislite na ideje iznete u veoma sadržajnom obraćanju šefa ruske diplomatije učesnicima 48. minhenske konferencije o bezbednosti, početkom ove godine, kad je, između ostalog, pozvao Evropu da podrži Putina kao što je u svoje vreme podržala Petra Velikog. Tom prilikom je govorio i o projektu „Partnerstvo za modernizaciju“. Uopšte, posle pojavljivanja već čuvenog Hantingtonovog ogleda, a potom i knjige „Sudar civilizacija“ (1992, 1996), počela se obraćati pažnja na moderan, suženom racionalnošću potisnuti koncept civilizacije. OUN je, na predlog Irana, 2001. proglasila za „Godinu dijaloga civilizacija“, zatim su Turska i Španija 2005. pokrenule inicijativu „Alijansa civilizacija“, a Lavrov govori o „partnerstvu civilizacija“. Sve je to lepo, mudro i korisno, pogotovo nastojanje da se „stara Evropa“ ubedi da odavno nije centar sveta i da se počne ponašati u skladu s tom realnošću, ali nažalost malo utiče na preusmeravanje anticivilizacijske matice tokova u međunarodnim odnosima, koju presudno usmeravaju sile nihilizma i razaranja svih tradicionalnih i humanističkih vrednosti čovečanstva.

Kakav je danas, u kontekstu bliskoistočnih, ali i širih prilika u svetu, položaj i uloga države Izrael?
Položaj Izraela je danas krajnje nezavidan, a perspektivno neizvestan. Navikli smo da na Izrael gledamo kao na najbolje uređenu, naprednu i vojno najsnažniju državu Bliskog istoka koja pobeđuje u svim ratovima. Mnogo je razloga koji godinama utiču na stvaranje određenog neraspoloženja prema izraelskoj politici u znatnom delu naše javnosti: bezuslovna podrška SAD-a jevrejskoj državi i ignorisanje kritičkih stavova međunarodne zajednice u vezi s izraelskom politikom, posebno prema Palestincima, dugogodišnja okupacija arapskih teritorija, potresni medijski prizori do zuba naoružanih i savremeno opremljenih izraelskih vojnika koji se surovo obračunavaju s golorukim ili u najboljem slučaju kamenicama snabdevenim palestinskim civilima, uključujući decu, rušenje stambenih objekata, pogibije i stradanje stanovništva u Gazi, rezidualna dušebrižnička svest iz vremena Pokreta nesvrstanih i inercija osećanja moralne obaveze podrške svim „oslobodilačkim pokretima“, istaknuta uloga predstavnika američkog političkog establišmenta jevrejskog porekla u procesu razbijanja Jugoslavije i „kažnjavanja“ Srbije i srpskog naroda, arogantno nastupanje pojedinih izraelskih političara… pomenuti i još neki nepomenuti razlozi zamagljuju i iz vidnog polja potiskuju izvesne suštinski bitne komponente bliskoistočne situacije, odnosa snaga i razvojne dinamike u izraelsko-arapskom sukobljavanju. Morali bismo se osposobiti za objektivnije i prethodnih vrednosnih sudova maksimalno rasterećeno sagledavanje složenih situacija i prevazilaženje varljivih stereotipa koji u velikoj meri premrežavaju naše geopolitičke vidokruge, i to ne samo u vezi s Bliskim istokom. A Izraelu je objektivno sve teže i teže da s pouzdanjem i mirom gleda na svoju budućnost u brojčano višestruko nadmoćnom, nesklonom, pa i otvoreno neprijateljskom okruženju koje se sve naglašenije homogenizuje na islamističkoj ideološkoj osnovi. Danas je neuporedivo smislenije razmatrati položaj nego ulogu jevrejske države na uzavrelom Bliskom istoku. Vreme ne radi za Izrael. Otud i rezumljiva nervoza i pribegavanje sve manje efikasnim i uspešnim kaznenim merama protiv prekograničnih izazivača, na koje se, od nesrećnog rata protiv Hezbolaha u Libanu (2006), pa kroz dve kampanje prema Gazi (2009, 2012), izraelsko vođstvo u novije vreme odlučuje. Željenih trajnijih učinaka nema, a medijski rat se nezaustavljivo gubi, s posledicom daljeg pogoršavanja izraelskog „imidža“ u svetu, dok borbeni potencijali izraelskih neprijatelja evidentno jačaju. Ako se rečnom dodaju i sve određeniji nagoveštaji relativizovanja zapadne, pa čak i ključne, neupitne američke podrške robusnoj samozaštitnoj politici jevrejske države, postaje sasvim jasno da Izraelu predstoje velika iskušenja. Nema sumnje da su nosioci vlasti u Tel Avivu i Jerusalimu toga savršeno svesni i da će učiniti sve što je u njihovoj moći da primerenim, anticipativnim potezima pokušaju da zaustave opisani nepovoljni trend, premda u pogledu logike i prirode tih poteza među Izraelcima postoje donekle različita, pa i oprečna mišljenja. U pogledu odsudne bitke za opstanak biće, međutim, sigurno jedinstveni.

Komentator našeg lista – poznati publicista Tjeri Mejsan, u tekstu objavljenom u prošlom broju „Pečata“, tvrdi da je Izrael sada praktično „tigar od papira“. Koliko je, prema Vašim uvidima, ova tvrdnja zasnovana na činjenicama?
Mislim da je Tjeri Mejsan tako snažnom formulacijom naslova svog zanimljivog analitičkog priloga želeo da ukaže na ono što sam u prethodnom odgovoru i ja imao u vidu: potrebu da se uvaže nove realnosti u arapsko-izraelskom odnosu snaga, gde je apsolutna superiornost Izraela ozbiljno dovedena u pitanje, s tendencijom daljeg problematizovanja njegove ukupne bezbednosne situacije. Prejako je, inače, za zemlju koja jedina raspolaže respektabilnim nuklearnim arsenalom u regionu i ima jednu od najbolje obučenih i opremljenih armija na svetu, sa, bar dosad, visokim kvalitetom moralnog faktora, reći da je „tigar od papira“. Pažnju privlači Mejsanovo predviđanje da će Izrael, čiji su interesi tokom poslednje 64 godine bili u ratovanju, „morati da izbegava da ulazi u bilo kakve sukobe, jer je to sada pitanje života ili smrti“. Ovakvom procenom rukovode se i određene političke snage i deo javnog mnjenja u Izraelu, što dovodi do opiranja rezolutnom kursu premijera Netanijahua i njegove koalicione vlade, pa čak i uličnih protesta. Hamasove rakete dosad su mu, međutim, uvek priticale u pomoć. Da li će se tako i nastaviti posle najnovijeg primirja, ali i spektakularnog obeležavanja 25. rođendana ove militantne palestinske organizacije u Gazi i ponavljanja zaveta o uništenju Izraela, kao konačnog cilja palestinske borbe, na koji se pred hiljadama euforičnih pristalica obavezao Halid Mešal, Hamasov lider u egzilu, a koji je za ovu priliku iz Egipta prešao u Gazu? Ne bi trebalo zaboraviti ni to da su Palestincima u Gazi u jeku izraelskog bombardovanja neposrednu podršku na terenu pružili ministri inostranih poslova Egipta i Tunisa, što bi još nedavno bilo nezamislivo. Obojica predstavljaju novoformirane islamističke vlade, s ideološkim pedigreom iz rasadnika „Muslimanske braće“, a istom jatu pripada i netom ustoličeni vođa objedinitelj krajnje heterogene sirijske opozicije, navodno umereni Ahmed Muaz al Hatib, odranije poznat po žustrim antijevrejskim istupima, naravno iz Kaira. Pod ideološkim vođstvom i uz koordinaciju od strane „Muslimanske braće“, islamistički obruč oko Izraela se sve konzistentnije uobličava i počinje stezati. Izraelci zaista nemaju dobrih razloga da se raduju eventualnom padu Bašara al Asada! Nije, međutim, uopšte izvesno da će Izrael na sve ovo reagovati izbegavanjem bilo kakvih sukoba, kako pretpostavlja Tjeri Mejsan, premda se i unutar koalicije na vlasti u Tel Avivu sve češće mogu čuti glasovi, čak i sa desnice, koji pozivaju na pragmatično prilagođavanje nepovoljnoj konjunkturi i veću otvorenost za kompromise. Teško je poverovati da je zagovornik tvrde linije, potpredsednik Vlade i ministar inostranih poslova Avigdor Liberman, uoči važnih izbora, podneo ostavku samo zbog optužbi za opstrukciju pravnog postupka. Možda će se Izrael zaista prikloniti defanzivnijem držanju, a možda će izlaz iz stalnog slabljenja vlastite pozicije potražiti baš u maksimalnom zaoštravanju situacije, kako bi svoje glavne prekookeanske saveznike i pokrovitelje stavio pred svršen čin i prinudio da ga i dalje bezrezervno podržavaju. Videće se uskoro.

[/restrictedarea]

13 komentara

  1. Stvarno volim ,” Pečat”,ali bi redakcija morala imati u vidu,da mi nijesmo propali tek tako. Zato što su drugi bili protiv nas, a mi bili super. Ako ne načinimo inventar, ko je šta i kako radio nećemo stići nigdje. Pogledajmo slučaj dr Tanaskovića.Prema podacima koje sam daje na internetu On je dilomirao arapski 1970.Magistrirao je 1972.Već 1971,. postao je asistent. Otac mu je bio visko pozicionirani general čak kandidat za ministra odbrane. Jugoslavija je bila jaka.Turska blokovska zemlja za nas nije bila previše važna. A pojam neoosmanizam je nastao 1974. u vezi sa invazijom na Kipar. Dakla tada je postalo jasno da će Turska krenuti na nas. Zašto Dr Tanasković nije tada na vrijeme 18 godina prije rata u BIH krenuo da nas obavještava da ćemo i mi kao i Kipar biti žrtve neoosmanizma?Naprotiv svo vrijeme je pisao da toga nema i da su nam Turska i islamski svijet prijatelji. Zahvaljujićo tome postao je amabasador u Turskoj. Kako je to promaklo redakciji ”Pečata”? Kad javni radnik treba da postane ambasador cijeni se njegov javni rad prema zemlji domaćinu. Da je tada pisao,ovo što piše danas, da će neoosmanizam da nam otima živo tkivo, nikad ne bi dobio pristanak Turske da bude ambasador. To je napisao tek 2010. tada je objavio knjigu”Neoosmanizam”. Knjiga nema nikavu praktičnu vrijednost, već samo istorijsku. A on nije istoričar. To što tamo piše, vidjeo je i čovjek sa osnovnom školom još 1992. kada je rat počeo.

  2. A sada kada nam Hag na osnovu delovanja Vatikana zadaje poslednje udarce oslobađajući Gotovinu,Dr Tanskivć poziva papu da poseti Srbiju bez ikakvih uslova(”Pres” 23.9.2012, str.7).

  3. Uz svo poštovanje za dr Tanaskovića imam jednu primedbu na način na koji je predstavljen. Isto kao i prvi komentator volim ”Pečat”, to je jedini srpski prozor u svet,ali zato ne razumem kako i Pečat podleže propagandi koja nam samo šteti. Dr Tansović je predstavljen kao naš najveći isdlamolog. To bi značilo da islamologa ima mnogo i da su ga oni mereći ga objektivnim merilima proglasili prvim između sebe. A koliko mi imamo islamologa?Gde se oni školuju?Ko im daje diplome da su islamolozi?Koliko ja znam nemamo nikoga ko se time bavi. Ni Tanasković nije to. On je doktor lingvistike.Nikada nigde nije studirao islam. Dakle po čemu je on islamolog? On je o tome pisao pregledai sam ima nekoliko knjiga. Ali kako nema diplome iz te oblasti on može biti samo islamolog amater. Drugo jedini je koji se time bavi. Tako da ako je najbolji, bolji je samo od sebe samog jer se niko sa njim ne takmiči.

  4. Izbjegla sam iz Bosne 1992, jedva sam sačuvala živu glavu. Zato me je iznenadilo to što jer tada govorio dr Tanasković. Da smo slušali njega svi bi smo ostali u Srajevu i ko zna kako bi smo prošli. Zato me ne iznenađuje što ga je pisac-musliman Iso Kalač ovako opisao u Večernjim novostima (31.5.1992,str.25) ”Dok me Alija Izetbegović sa svojim ljutim sejmenima proterao iz Sarajeva, dok ovdje živim kao izgnanik. Vi mu dragi moj kolega…pravite ogromu uslugu. I ako pobjedi mogao bi i vas primiti u svoj džemat…Vama gospodine profesore zabranjujem da učestvujete u propagandi protiv Srba…bolje dobrovoljno pređite na islam ako ga već toliko branite,veličate, slavite. I ostavite katedru nekom umnom čovjeku”

  5. CITAJUCI OVE KOMENTARE CITALACA, IMAM UTISAK DA DARKA TANASKOVICA NEKO BAS PROGONI I MRZI. NE RAZUMEM??? COVEK JE PRIZNATI STRUCNJAK. NE KAPIRAM PROBLEM COVEKA KOJI SVE OVO PISE. ISTI COVEK SIGURAN SAM.ALI, TO SMO MI SRBI!

  6. Vidim da gospodin Tanaskovic ne spominje sta je islam.Vecina islamista u svetu,a i kod nas ne zna sta je islam,jer vecina nikada nije procitala Kuran,nego slusaju samo instrukcije hodja po djamijama.Ja sam se bogami informisao[nisam procitao celi Kuran,nego vaznije detalje] jos prije par godina i nije lose na internetu i nesto naci recimo od Srdje Trifkovica,koji je ekspert za religije.Islam ima za cilj da vlada celom planetom,jer islamisti veruju samo u alaha.Gde god su u dodiru sa drugom religijom ili kulturom,tu su ratovi,a gde su manjina,tu su fini i cekaju svoju shansu,dok ne budu vecina i onda u akciju.Videli smo to na Kosovu i Metohiji i u Bosni.Alija Izetbegovic nam je to fino objasnio i u “Islamskoj deklaraciji”.Samo teroristi,hodje i oni u vrhu islama znaju tacno sta je islam,sta propagira i sta hoce i oni ga interpletiraju onako kako pise i zapoveda Kuran.U Kuranu se 65% poziva na nasilje neislamista[sa ubijanjem!!] i za nevernike{neislamiste] kaze se da su majmuni i svinje,da ih treba prvo probati pridobiti na islam,a ako to ne uspeva onda ga i na kraju ubiti….O islamu se ne govori puno,jer ceo svet zavisi jos uvijek od njihove nafte,ali je u svetu na internetu pravi svjetski rat.Potrazite malo na internetu sta je Ataturk mislio o islamu i kako je uz pomoc vojske celu Tursku drzao celo vreme pod kontrolom,da se islam ne razmase i da ne uzme maha.Tek im je sada poslo za rukom sa ekstremistom Erdoganom[bio u zatvoru 4 mjeseca zbog nacionalizma jer je rekao ovo:”Djamije su nase kasarne,minareti nase bajonete,a vernici nasa vojska.”…a toliko je bio i drzak,da nam je javno rekao neki dan,da je Bosna Turska provincija……Mi smo ziveli u komunizmu,gde su se religije drzale pod kontrolom[Alija bio u zatvoru zbog nacionalizma],tako da sadasnji suzivot daje pogresnu sliku,da mozemo ziveti zajedno,kao proteklih 50 godina,ali to je zabluda.Mogu muslimani da zive zajedno sa ostalima,ali da otkace islam,kao nekada u komunizmu.Ovo vam sve govorim ne zato sto mrzim islam[imam dosta prijatelja muslimana],nego da vam otvorim oci,da spasite glave na vreme,kad dodje frka,a uskoro ce i doci,ne samo na Balkanu,nego u celom svetu….One teske reci sto sam spomenuo gore u clanku iz Kurana cu sada i priloziti u originalu,kako stoji tacno u Kuranu,da ne mislite da lazem.Evo nekoliko citata iz Kurana:…… What Qur’an Teaches:
    Quran tells us to: “not to make friends with Jews and Christians”(5:51), fight them “until they pay the Jizya (a penalty tax for the non-Muslims living under Islamic rules) with willing submission, and feel themselves subdued” ( 9:29). “kill the disbelievers wherever we find them” (2:191), “murder them and treat them harshly” (9:123),”fight and slay the Pagans, seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem” ( 9:5).
    Qur’an:9:112 “The Believers fight in Allah’s cause; they slay and are slain, kill and are killed.”
    Qur’an:8:39 “So fight them until there is no more Fitnah (disbelief [non-Muslims]) and all submit to the religion of Allah alone (in the whole world).”
    Qur’an:8:65 “O Prophet, urge the faithful to fight. If there are twenty among you with determination they will vanquish two hundred; if there are a hundred then they will slaughter a thousand unbelievers, for the infidels are a people devoid of understanding.”……Talking honestly and critically about Islam can be deadly because Muslims are the noblest of mankind (Koran 3:110), while we are pigs and apes (Koran 2:65, 5:60, 7:166), being the vilest of creatures who will burn in hell for eternity. (Koran 98:6) We are not only pigs and apes, but we non-Muslims are also cattle, no, we are worse than cattle. (Koran7:179). Muslims are required to fight and kill us non-Muslims, even though some Muslims might not want to. (Koran 2:216).Some will say these verses are taken out of context, unaware that Muslims are allowed to lie (Taqiyaa) to strengthen and spread Islam. (Koran 3:28, 16:106)……..

    • Gospodo, učeni, gomilom suvoparnih “copy – paste” činjenica teško da će te srušiti ugled jednog ovakvog čoveka. Zasučite rukave i radite nešto korisno za ovo društvo.Gledajući u samo jednog čoveka i baviti se isključivo rušenjem njegovog činjenja govori o vama samima.Besmisao vaših pokušaja je uzaludan i govori o sveopštem ludilu u koje su 90 -tih godina takvi kao vi vukli Srbiju na dno. Srećom, nema vas još mnogo. Gospodine Tanaskoviću još jednom bravo. I samo napred. Valjda će i neko od ovih nekada uspeti da shvati vaše tekstove.

      • Dejan
        06/01/2013 u 15:19 …Naravno da ti nisi Dejan,nego neko drugi,neko iz komsiluka,kao i ovi drugi ispod tebe….

  7. Sjajna analiza Darka Tanaskovića. Retko nailazim na kvalitetne tekstove koji se bave samom suštinom odnosa unutar islamskog sveta i neosporno je da je ta naliza iskustveno potkrepljena s obzirom na to da je gospodin Tanasković ostvario zavidan naučni i društveni uspeh. Svakako moram da se osvrnem i na tzv. “komentatore”, koji se izgleda bave svim ostalim osim samim tekstom. Prilično je nemoralno prozivati nekoga skriven iza besmislenog nadimka a istovremeno biti nespreman stati svojim imenom i prezimenom, a posebno delom iza svojih reči.

  8. Čista desetka za intervjue! A gospoda polukomentatorskog sveta očigledno nisu ni pročitali kompletan tekst jer im je u zapenjenoj magli bednog hajkaškog besa promaklo da je ovo drugi deo intervjua. Ali šta to njima smeta, za komentarisanje, opljuvavanje i trolovanje po internetu to nije nužno. Nužno je imati svoj stav, ma kakav bedan bio, sigurno zaklonjen anonimnošću. Pa izađite gospodo iz te anonimnosti, potpišite se, predstavite argumente i osporite bilo šta od onog što je napisano. Pozdrav za redakciju Pečata, i očekujem još mnogo dobrih tekstova, kako od gospodina Tanaskovića, tako i od ostalih autora Vašeg i našeg lista.

  9. Konačno da je neko primetiio suštinu ovih polukonetatora. Hvala redakciji koja je objavila ove komentare. Ljudi koji se kriju iza lažnih imena i daju ovakve komentare su kukavice i verovatno nesposobni da bilo šta dobro urade za sebe, pa i za Srbiju. Ne treba graditi ime na “blaćenju” drugih, a to je očito cilj. Srećom pa društvo ovakve još uvek prepoznaje.Time što traže drugima manu, leče svoje komplekse i nedostatke. Niti jedan dostojanstven i vredan pominjanja stručnjak se ne bavi ovakvim stvarima. Bravo profesore Tanaskoviću.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *