ALSTOM- FRANCUSKA KOMPANIJA UMEŠANA U KORUPCIJU ŠIROM SVETA – PARTNER GRADA BEOGRADA U GRADNJI LAŽNOG METROA

Piše Nebojša Bakarec

Srbija je žrtva mešetara sa zapada i onih koji im ovde služe. Ovom prilikom neću govoriti o uništavanju teritorijalnog integriteta države od strane SAD i EU, kojima verno asistiraju njihovi domaći saradnici. Govoriću o ekonomskom uništavanju Srbije, kroz korupciju iniciranu sa zapada. Sve to u gradu Beogradu, gde je pisac ovih redova gradski odbornik (DSS-a). Postoje „mali“, „srednji“, „krupni“ i „ogromni“ slučajevi gde postoji potpuno osnovana sumnja da se radi o korupciji. Ovom prilikom ću samo pomenuti prva tri primera ali se neću detaljno upuštati u dokazivanje, iako dokazi postoje.

Primer „malog“ slučaja gde postoji osnovana sumnja u korupciju. Odavno je poznato da u preuzeću „Infostan“ stvari  stoje katastrofalno. Još 2010. godine, raspisan je nepotreban tender za nabavku informacionog sistema („stari“ sistem je instaliran 2005. godine). Sve u svemu u ivesticionom planu za 2012. godinu se vidi da sa rebalansom, cela stvar treba da košta gotovo 3 miliona evra. Tri miliona evra štete za Grad Beograd. Prvo, novi sistem je nepotreban a drugo nabavljen je sistem koji ne odgovara potrebama „Infostana“. Sve je rađeno uz blagoslov Đilasove vlasti i nabavljaju se isključivo inostrani hardver i softver.

Primer „srednjeg“ slučaja gde postoji osnovana sumnja u korupciju. Grad Beograd treba da nabavi 400 novih autobusa. Predviđeno je da se na to potroši 130 miliona evra. Grad je odlučio da uzme kredit od Evropske banke a uslovi dobijanja kredita su tako namešteni da domaći, beogradski proizvođač autobusa „Ikarbus“, nema šanse da ispuni uslove budućeg tendera, pa je jasno da se namešta posao inostranim (verovatno nemačkim) firmama. Problem je u tome što je inostrani, nemački autobus, skuplji za 100.000 evra po komadu od „Ikarbusovog“. Šteta za Grad Beograd- 40 miliona evra. Da stvar bude gora „Ikarbusu“ je ovaj posao neophodan da bi firma preživela. Sve se radi uz znanje Đilasove vlasti.

Primer „krupnog“ slučaja gde postoji osnovana sumnja u korupciju. Most preko Ade. Procenjeno je, mada se sakriva konačna cena mosta sa pristupnicama, da je na gradnju ovog mosta potrošeno najmanje 100 miliona evra više, nego da je građen, klasičan, funkcionalan most i da su ga gradile domaće firme. Naravno, gradile su ga i grade ga, inostrane firme uz pokroviteljstvo Đilasovih vlasti. Šteta po Grad Beograd- najmanje 100 milona evra.

Dolazimo do glavne teme ovog članka, do slučaja gde postoji osnovana sumnja da je u pitanju korupcija ogromnih razmera. Radi se o slučaju gradnje lažnog metroa u Beogradu. Osamnaestog novembra 2011. godine u Beogradu, predstavnici vlada Srbije i Francuske i Grada Beograda potpisali su Izjavu o zajedničkom učešću u izradi projekta izgradnje beogradskog metroa. Izjavu su popisali gradonačelnik Đilas, tadašnji potpredsednik Vlade Srbije, Božidar Đelić i francuski državni sekretar Pjer Leluš, kako je navedeno u vesti B92 (fusnota 1). Svi mediji su objavili sličnu vest sa detaljima posla.  Na konferenciji za štampu navedenih zvaničnika saopšteni su ključni podaci, koji su se danas, godinu dana kasnije, pokazali kao potpuno neistiniti. A te podatke iz novembra 2011. demantuje Studija izvodljivosti koju je, kao što je tada i najavljeno uradila francuska firma „Ežis“. Tada, u novembru 2011. je saopšteno da će da će, u prvoj fazi,“metro“ imati linije dužine 36 kilometara i da će cena klometra biti 60 miliona evra. Iz toga je jasno da samo cena gradnje iznosi 2,16 milijardi evra. Procena je da će sami tramvaji (jer se zaista radi o niskopodnom sistemu- a jedini naziv za to je tramvaj) Alstoma, sa vagonima, koštati, na početku, 500 milona evra. Dakle maglovita procena je pre godinu dana bila da će prva faza koštati oko 2,7 milijardi evra, što je enormna cena. U Ežisovoj studiji brojke nisu tako jasne, jer nigde nije navedena ukupna cena metroa za sve tri predviđene linije.Međutim kada se saberu brojke za sve tri linije dolazimo do brojke od 2,658 milijardi evra. U studiji jasno stoji da je to cena bez PDV- dakle, treba dodati još 532 miliona evra, što iznosi 3,19 milijardi evra. Ali ni ovo nije konačna cena. U studiji se jasno navodi još 12 vrsta troškova koji nisu uključeni u cenu (eksproprijacija, direktni troškovi naručioca, merenja, glavni i ostali projekti itd.). Takođe, u konačnu cenu nije uključen ni rast cena tokom deset godina. Sve zajedno ovo ukazuje da će lažni metro koštati Srbiju i Beograd više od neverovatnih 4 milijarde evra. To znači da će kilometar lažnog metroa koštati fantastičnih 100 miliona evra, jer se iz studije (teško doduše) može razabrati da će se ukupno graditi 41 kilometar. Ovo klizanje cene odnosno relativizacija cene i dvostruko veće vreme putovanja ukazuju na neozbiljan pristup problemu. U prilog ovome govori i intervju potpredsednice Alstoma, Paskal Grase, prenet u našim medijima 3. decembra 2011.- RTS (fusnota 2) gde ona kaže da se ceo projekat procenjuje na oko milijardu evra. Dakle, vidi se potpuna relativizacija cene, od 1 milijarde evra (po potpredsednici Alstoma), preko relativnih 3,19 milijardi (po studiji„Ežis“), i konačno do 2,7 milijardi ( po podacima iznetim pri potpisivanju Izjave, od strane srpske i francuske strane).

Na ovom mestu potrebno je da objasnim šta je sporno u vezi sa gradnjom beogradskog „metroa“. Prvo i osnovno, to što je zadato od Grada Beograda i planirano od „Ežisa“ nije metro. Svuda u svetu metro podrazumeva, visokopodni, nezavisni šinski sistem koji se napaja odozdo. Svuda u svetu niskopodni sistem koji se napaja odozgo, se zove- tramvaj. Takođe metro, podrazumeva da se veći deo trase nalazi pod zemljom i tada vozila mogu razviti otimalnu brzinu, mnogo veću od tramvaja. U novembru 2011. je i rečeno da će veći deo beogradskog „metroa“ ići nadzemno, kao na primer na Novom Beogradu  (ali ne samo tamo- već i na Bulevaru, postojećom tramvajskom linijom).

Drugo, sporna je kako se vidi cena- koja je nepoznata i relativna- što znači da će projekat predstavljati bure bez dna i izvor korupcije.

Treće, najavama i studijom su predviđeni vagoni u kojima će gustina putnika biti -6 po metru kvadratnom (pokušajte da izvedete taj eksperiment!) što je preterano i nenormalno- jednom putniku se ostavlja prostor od 33 puta 50 centimetara, što znači da je predviđeno da putnici budu naslagani kao sardine. Dakle, problem je neodgovarajući, premali kapacitet.

Četvrto, Beograd se obavezao Izjavom , unapred, da će posao dobiti Alstom- šta je sa Zakonom o javnim nabavkama? To je protivzakonito.

Peto i veoma važno, kako stoji u naslovu ovog članka, Alstom jeste ogromna kompanija ali je njena reputacija svuda u svetu dovedena u pitanje jer je umešana u korupcijske skandale, koje sam Alstom izaziva, podmićujući zvaničnike i firme da bi se dokopala unosnih poslova, koji se mere milijardama evra. Verovatno u tome Alstom ima podršku francuske vlade i drugih službi. Takođe Alstom je bio na ivici bankrota 2004. godine i  spasla ga je francuska vlada ulaganjem državnih sredstava. Zadržimo se na svemu tome.

Alstom korumpira širom planete

Alstom je korpooracija- konglomerat koji ima preko 80.000 zaposlenih širom sveta sa ukupnom godišnjom prodajom u iznosu od 18,7 milijardi evra.

Dokazi su nepobitni. Dovoljno je da zagrebete internet- ukucate reči Alstom i korupcija i vidite da su te dve reči sinonimi. Proučimo  samo napise u najuglednijim svetskim glasilima- Gardijanu, Njujork tajmsu, Vol strit džornalu, Fajnenšnel tajmsu i na sajtu ugledne britanske vladine kancelarije za borbu protiv krupnih prevara – SFO- Sirius frod ofis.

U Gardijanu od 24. marta 2010. godine je objavljen članak  o hapšenju  trojice direktora Alstoma u Britaniji zbog optužbi za davanje mita radi dobijanja ugovora i poslova (fusnota 3). Navodi se da je operacija državne kancelarije SFO trajala nekoliko godina, i da su zvaničnici Alstoma optuženi i uhapšeni po četiri osnova. U ovu složenu antikorupcijsku operaciju bilo je uključeno preko 100 službenika SFO i preko 40 pripadnika policije kako stoji na sajtu SFO (fusnota 4).

U Njujork tajmsu od 29. Marta 2010. Objavljen je članak „Istraga-Alstom u središtu mreže korupcije“ (fusnota 5). Članak govori o američkom ogranku Alstoma koji je optužen za prevare i korupciju u Americi i Italiji. Takođe u  članku se pominju istrage protiv Alstoma u Brazilu, Britaniji, Švajcarskoj, Australiji, Poljskoj i Vijetnamu. Članak se u pasusima detaljnije bavi korupcijom Alstoma u svim ovim zemljama.

U Vol strit džornalu, od 22. novembra 2011. je objavljen članak koji govori o Presudi protiv Alstoma u Švajcarskoj (fusnota 6), koja je i objavljena u medijima, od strane Glavnog tužilaštva Švajcarske, i u toj presudi se navodi niz mera protiv Alstoma, od kojih je prva da Alstom mora da plati kaznu od 38,5 miliona švajcarskih franaka po više osnova, uglavnom zbog korupcije. Navode se detalji presude, kao i sam tekst presude.

Konačno, primera ima još mnogo, ali zaustavićemo  se na članku iz Fajnanšnel tajmsa od 22. novembra 2011. godine, koji govori o presudi protiv Alstoma u Švajcarskoj, gde se pominju još tri zemlje u kojima su utvrđeni protivzakoniti postupci i korupcija Alstoma- Litvanija, Malezija i Tunis (fusnota 7).

Kad se sve sabere, vidi se da je Alstom učestvovao u korupciji i mnogim drugim protivtzakonitim radnjama u : Britaniji, SAD, Italiji, Brazilu,Švajcarskoj, Australiji, Poljskoj, Vijetnamu, Litvaniji, Maleziji i Tunisu. Ukupno u 11 zemalja samo po podacima iz egzaktnih natpisa u najuglednijim svetskim medijima i po jednom britanskom državnom organu. Očigledno je da se radi o beskrupuloznoj kompaniji koju podržava Francuska. Očigledno je takođe da Alstom radi samo u svoju korist a na štetu svih pomenutih zemalja. Šta tek možemo  da očekujemo u očerupanoj i siromašnoj Srbiji, našoj domovini, koja je još uvek pod delimičnom stranom okupacijom i vojnom (KiM) i ekonomskom? Kakva je uloga Dragana Đilasa i  Demokratske stranke, čiji će on predsednik uskoro postati? Ja tvrdim da njihova uloga nije časna i da se može osnovano  sumnjati da se u slučaju gradnje beogradskog „metroa“ radi o slučaju ogromne korupcije, i o šteti po Grad Beograd, koja će se meriti stotinama miliona evra- samo po osnovu korupcije. Demokratska stranka već 12 godina nameće pogrešan koncept saobraćajnog sistema- laku šinski sistem- tramvaj. Stoga nije krivica Francuza, projekat i studija, već krivica naručioca. Krivica Francuza je što su se silom nametnuli naručiocima i što nameću jednu korumpiranu kompaniju.  Dalja, još veća šteta će biti ta što će Beograd, po ceni pravog metroa ili čak većoj, jer se radi o ceni od najmanje 4 milijarde evra, dobiti neodgovarajući sistem prevoza, koji će produbiti saobraćajni kolaps i koji će Beograd dovesti do bankrotstva. Pri tome, jasno je da će se ekonomska kriza produbljivati u narednih 10 godina, kojiko je studijom predviđeno da traje gradnja, te ćemo biti u opasnosti da započnemo gradnju lažnog metroa i potzrošimo, npr. milijardu evra i da se onda mora odustati od celog projekta. Neko mora za to da odgovara! Bolje sprečiti nego lečiti. Zbog toga su gradski odbor Beograda i odbornička grupa DSS, održali konferenciju za štampu i Skupštini grada predali zahtev da se sa dnevnog reda 5.  Sednice Skupštine grada skine tačka dnevnog reda : „Predlog Studije opšteg koncepta metro sistema grada Beograda“, koja se oržava u petak 9. novembra 2012. Nažalost,  javnost uopšte  nije upoznata sa celim problemom, jer se većina medija i dalje nalazi pod Đilasovom ili pod kontrolom Demokratske stranke. Ako ih ne sprečimo da grade lažni metro, ovaj grad će kroz koju godinu bankrotirati a potom će i naši unuci otplaćivati dugove. Zaustavimo korupciju u Srbiji i Beogradu.  Eto zbog čega je važno da se promeni vlast u gradu Beogradu i da se smeni Dragan Đilas.

Beograd 08.11.2012.

 

Fusnote:

(1).http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2011&mm=11&dd=18&nav_id=558635

(2).http://www.rts.rs/page/stories/sr/story/13/Ekonomija/1002036/%22Alstom%22+gradi+metro+u+Beogradu%3F+.html

(3).http://www.guardian.co.uk/business/2010/mar/24/alstom-directors-bribery-dawn-raids

(4).http://www.sfo.gov.uk/press-room/latest-press-releases/press-releases-2010/directors-of-alstom-arrested-in-corruption-investigation-following-raids-on-nine-properties.aspx

(5).http://www.nytimes.com/2010/03/30/business/global/30alstom.html?pagewanted=all&_r=0

(6).http://blogs.wsj.com/corruption-currents/2011/11/22/alstom-fined-by-switzerland-in-bribery-case/

(7).http://www.ft.com/cms/s/0/1cd17286-1508-11e1-b9b8-00144feabdc0.html#axzz2Be4cMVXX

3 komentara

  1. Cela EU sa sve amerikom je korumpirana i povezani su politicari(kriminalci)medju sobom kao creva,samo sto obicnom coveku nije dozvoljeno da iznese u javnost bilo sta sto mu se ucini sumnjivo,ma koliko bio u pravu ili ne!Kad jedan covek plati lekaru npr 100evra nece drzava zbog toga propasti,sto jesete zalosno davati lekaru pare,ali kad jedan politicar ojadi drzavu za nekoliko milijardi onda to svi obicni ljudi podebelo osete!Kako bude vreme prolazilo sve vise i vise ce se videti stetocinstvo “zutaca”!Za sada mogu samo da zalim sto u Srbiji jos ne postoji narodna vlast da pohapsi i stavi u apsanu sve sto ima veze sa “zutacima”!Kad je bila akcija “Sablja”pohapsili su i koga je trebalo i koga nije,pa bi zato trebalo sada njih isto tako koga treba i koga ne treba,pa da vide kako je camiti iza brave kad nisi kriv!(naravno da je bilo i onih koji su krivi podebelo)!

  2. Zaista cudi,da u decenijama kada su nas Francuzi toliko omalovazili i potpuno se distamcirali od nasih zajednickih tradicija,da se sa njima prave ikakvi “patriotski”poslovi.
    Jer ekonomski nisu.
    Secam se kada je Djindjic hvalio svoj tim,pa za Djelica rece-“on je pravi genije,on jedini moze da me prati”?
    Ubi Djindjic dve muve,nahvali malog anonimnog kolegu,koji je tada dobro napredovao u ucenju srpskog jezika…a,bogami nahvali i sebe…jer jedino genijalac moze da ga prati?!
    E Taj Djelic sada odlucuje o nasim sudbinama,trosi narodne pare,privatizuje,”gradi”…Tolika srpsko-francuska istorija,a Djelic posreduje???
    Stvar je jasna,i nesto sto se vidi iz aviona,ne treba ni komentarisati.
    Ali,nije logicno da Francuzi budu povoljniji u odnosu na Spance.Recimo,a verovatno ima i drugih primera.
    Spanija je do skoro bila vele sila u izgradnji infrastrukture,stanova…Najsiromasnija oblast Mursije je godisnje pravila vise stanova nego Austrija i Madjarska zajedno.Najvise su probijali tunela na svetu,godisnje.Madridski metro ima vise od 300 kilometara,najduzi je u Evropi.Sa aerodroma za 5 eura imas metro liniju do centra Madrida,pa do 50 km na jug,ili sever…Rade brze pruge,imaju plan “Madrid 3 sata”,da svagde iz Madrida stignes za 3 sata,do Malage koja je daleko 550km,do Barcelone 600…i to je zavrseno,funkcionise.Nije Plan ili nepostojece.
    Spanija pocinje da gradi brze pruge u Americi,a dobila je i liniju Meka-Medina…Spanija nije priznala Kosovo,ako to ima veze sa metroom, a sve ima!
    Medjutim,uvek u svojoj istoriji,srpske vlade su imale svoga Djelica,svoga Djilasa…tako i sada.Nisu oni krivi,oni su samo kopija predhodnih,koji “veru prodaju za veceru”.A onda se neki Krkobabic odmetne,popne na Postu i sa krova vice da je vlast u Beogradu odlicna?!

  3. “Francuska veza”, po ko zna koji put.
    Nesporne su brojne price o korupciji, vezanih za ovu veliku, svetsku firmu, kao sto su skoro nesporni njeni mnogi proizvodi. U celoj prici, “nasi”- Djida i Djela, davno su se “pljesnuli dlanovima”, da potvrde razumevanje. U sistemu podzemne zeleznice-“teskog” ili “lakog” METRO-a/ tramvaja, izbrani sistem ostaje “na vjek i vjekov”.
    Lokomotive su daleko najskuplji delic, a samo mi hocemo da “prikacimo” vagone iste firme.
    Na pocetku i na kraju, “sto skuplje, to bolje”, najvaznije je.
    Tako je “nas” tandem uvezao francuku vezu-neraskidiv-mrtvi cvor.
    Ovakav sistem se, naravno, ne moze podvesti pod “javne nabavke”,
    ni ti tenderima, kod svakog prosirenja i obnavljanja, birati
    neki/neciji drugi proizvod.
    Nas duo, to dobro zna, pa zure da, taj “rudnik dijamanata”, bar
    vek nepresusan, osiguraju.
    Autor i odbornik nije svestan da se radi i o trci sa vremenom,
    jer jednom potpisan, ugovor ce biti obaveza Srbije, bez obzira
    sto se radi o beogradskom saobracajnom sistemu.
    Kako je METRO, jos mnogo toga, uz mnogo para, “nas dvojac bez kormilara”, pod “ravnateljstvom” Alstom-a i ne namerava da
    lokomotive (i vagone) dopremi u Beogard, jer ce Beograd i Srbija
    morati da plate, po klauzulama ugovora.
    Pisem s gorcinom, jer ne vidim ni zakon ni instituciju, koja
    ovaj “projekat” moze da kanalise.
    Dokaz: “Pre-lepotan” a, preko Ade (i koliko li “ledja”).
    [ili “Ako ne znas sta je lepo, ti pitaj, sta je skupo”-izvrnuto.]
    Pitanje za g. Bakareca:
    Za koliko je odluka Skupstine Grada Beograda, vezanih za “METRO”
    glasao?
    Srboljub Savic

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *