Čekajući srpskog Godoa

Piše Aleksandar Đaja

Posle četvorogodišnje vladavine režima Borisa Tadića, ovdašnja pozorišta ogrezla su ne samo u korupciji i javašluku, već i u povampirenoj “jugonostalgiji”, što je praksa sa kojom se mora pod hitno prestati

 

Iako su izbori u Srbiji odavno završeni, iako je novi predsednik Srbije Tomislav Nikolić, iako je formirana nova vlada sa novim premijerom, a u Narodnoj skupštini nova skupštinska većina – pojedini članovi DS-a i njihovi još uvek strogo kontrolisani mediji, u čemu beskrupulozno prednjači „Blic“, očajnički pokušavaju da u „nemogućoj misiji“  ubede narod – kako su oni još uvek na vlasti! Ostaviću ih da u toj paranoji odžive još ono malo vremena koje ih deli do neke kliničke ustanove ili ustanove zatvorenog tipa, i pokušati da kao čovek koji je, ipak, „primetio“ da je u Srbiji nešto počelo da se menja, „zađem“ u beogradski pozorišni život. Da pred novu sezonu, novu vlast podsetim na anomalije u beogradskim, ali i ostalim srpskim pozorištima, koje su u proteklim godinama vladavine režima Borisa Tadića eskalirale do paroksizma, preteći da sasvim unište i privatizuju pozorišni život u zemlji! A to bi se isto ili veoma slično moglo primeniti na anomalije u srpskoj kinematografiji, likovnoj ili muzičkoj sferi, srpskoj kulturi uopšte…

KORUPCIJA KAO „REPERTOARSKA POLITIKA“

[restrictedarea]

Šta od nove pozorišne sezone 2012/2013 – ne sme više da se događa u beogradskim i srpskim pozorištima?
Ne sme više da ne postoji „recidiv komunističke prošlosti“ koji se zvao „repertoarska politika pozorišta“, a da se na scenu, gotovo po pravilu, postavljaju samo komadi koje kao uslov donose manje ili više poznati reditelji. I to sa svojom mnogobrojnom privatnom ekipom saradnika, u kojoj često prednjače rediteljeva bivša žena, brat od strica, sin zubara koji mu zauzvrat besplatno „radi parcijalnu“ – dok direktor pozorišta, umetnički direktor i dramaturg u toj priči predstavljaju samo uslužni servis, koji se se stara da pomenutoj ekipi bude obezbeđen odgovarajući komfor i što pristojniji honorar.
Ne smeju više da se neselektivno, iz nepoznatih razloga (ili poznatih, koji se zovu: korupcija), igraju tekstovi, često trećerazrednih svetskih pisaca, dok se domaća klasika, a pogotovo komadi mladih autora koji su tek na početku karijere, igraju malo ili nimalo.
Ne sme se više dozvoliti da pojedini direktori beogradskih pozorišta „de facto“ raspolažu sredstvima iz budžeta kao svojim ličnim novcem. Da imaju neograničeno „diskreciono pravo“ da angažuju koga hoće, da stave na repertoar projekat koji hoće – bez javnog konkursa i bez ikakve kontrole nekog, uslovno rečeno, „umetničkog saveta“. Jer, upravni odbori koji postoje pri srpskim pozorištima uglavnom služe za to da njihovi članovi uzimaju dnevnice i aminuju svaki predlog direktora. Da ne bude zabune: ovde nije reč o zalaganju za ponovnim uvođenjem, decenijama unazad prevaziđene „cenzure“, već samo o minimumu zaštite društvenih sredstava i umetničkog nivoa pozorišnih projekata, ali i zaštite nacionalne kulturne politike – koju je prethodni režim DS-a pretvorio u ruševine! Jer, potpuno je jasno da su se u prethodnim godinama, koje su pojeli „žuti skakavci“, na scenama naših pozorišta (a, beogradskih, ultimativno!) pojavljivali isključivo autori koji su bili ili članovi DS-a, ili „vrlo bliski prijatelji DS-a“. Ti drugi su pogotovo bili opasni, jer su kao „guje iz nedara“, a pod maskom „slobodnih intelektualaca“ i ogavnom demagoškom parolom „ja nisam član nijedne stranke“ – nemilosrdno crpeli sav „kajmak“ iz budžeta za svoje lične potrebe, dok njihovoj alavosti i pohlepi nije bilo kraja!

JEDINSTVENA „PRAKSA“
Ne sme se više pod floskulom „lažne demokratije“ dozvoliti dalje rasparčavanje srpskog nacionalnog bića. Jer, ako se ovaj narod posle svega što ga je do sada snašlo nije dovoljno opametio – mora se „zakonom zabraniti“ realizacija na srpskim pozorišnim scenama projekata koji nas, tobože, „suočavaju sa sopstvenom prošlošću“ – a, zapravo, dodatno multipliciraju našu nepostojeću krivicu za raspad bivše SFRJ! Takva „praksa“ u zemljama te „bivše SFRJ“ uopšte ne postoji! Jesmo li mi najpametniji ili najgluplji narod u regionu kada to tako često činimo ili se nosioci projekata rukovode isključivo materijalnim podsticajima iz dobro poznatih fondova, velikog „srbofila“ Džordža Soroša? Jer, Soroš je ušao u sve pore srpskih kulturnih i prosvetnih institucija. U pozorišta, „Narodnu biblioteku“, „Istorijski arhiv“, SANU. Takođe je oko sebe okupio veliku grupu glumaca, reditelja, dramskih pisaca, muzičara, književnika, naučnih radnika, analitičara, bivših diplomata, pomoću kojih radi na animiranju što većeg broja pristalica. Istovremeno,  preko naša dva poznata reditelja, Gorana Markovića (čiji je mentor Bernar Levi, veliki prijatelj Bernara Kušnera) i Gorana Paskaljevića, vrši  „satanizovanje“ Srba na svetskim filmskim festivalima.
I stoga se po ko zna koji put  pitam: nije li više nego dovoljno to što je Beograd nekada bio centar okupljanja i „tezgarenja“ umetnika iz cele SFRJ, kojima je delio honorare šakom i kapom (dok je svojim sugrađanima to, uglavnom, uskraćivao) – nego bi trebalo još da postane, ponajviše zahvaljujući pozorištu „Atelje 212“ i njegovom direktoru, centar „jugonostalgičnosti“ – kako bi opet, po istoj formuli, od našeg novca finansirao one koji su nas oduvek mrzeli? Da tokom cele jedne pozorišne sezone igra repertoar posvećen bivšoj državi koja se raspala „krivicom Srba“ – i to, gle čuda, na štetu Srba?!
A, to pitam i vas.

[/restrictedarea]

4 komentara

  1. Zaista, kakva je to „bolest“ svojstvena Srbima da uvek budu nekakvi „dušebrižnici“ i da spasavaju ono od čega je i Bog digao ruke.Tako su i nakon I svetskog rata, praktično dali Hrvatima i Slovencima po državu, iako su mogli da biraju i da naprave Balkansku srpsku kraljevinu! Nakon II rata, da i ne govorim! Svi su bili važniji od Srba. Hrvati i Slovenci, ali i ostali, rukvodili su vojskom, privredom, politikom – dok je Srbima ostala uloga običnih pandura. I, najzad – kulutura! Iako je Beograd imao sve najbolje što se od kuluture može zamisliti – glavni kajmak je opet odlazio na drug stranu. I, kao da sve to nije bilo dosta, opet neki provincijalni srpski duhovi razvijaju „jugonostalgiju“ i kljukaju kljukane guske, na uštrb svojih sunarodnika! Kakvi, bre, „yugo-festovi“, kakvi „Belefi“, kakvi „Bitefi“ (barem, ne ovakvi na LGBT osnovi!?) – okrenimo se konačno sebi i dajmo novac svojoj deci. Ovi drugi nas i dalje mrze, kao što su nas oduvek i mrzeli. A, „provincijalne jugonostalgičare“ iz naših redova proterajmo u bivše države SFRJ, samo šta tamo niko neće da ih primi. Nema tamo takvih budala kao što smo mi, Srbi!

    • Nije tu samo “jugonostalgija” u pitanju – nego, lova! To su izmišljeni projekti “umetnika koji su bili uvučeni u … žutima i koristili svaku priliku da i oni, i žuti, namaknu sebi lovu iz budžeta. Zato i ta poplava izmišljenih festivala, pozorišta (Centar za kulturnu dekontaminaciju?!), Belef (za koji već godinama građani Beograda ne znaju da se uopšte održava), BITEF, koji je nekada bio pojam, ali je danas definitivno postao nebuloza za LGBT grupaciju), itd… Ljudi obično misle da u kulturni nema para. Pa i nema, za one normalne i poštene – ali, za ove druge toliko ima da ih lopatom trpaju svoje džepove! Sve one koji su bili povezani sa žutima, a imali puno posla (dok su druge njihove kolege tavorile i jedva prehranjivale svoje porodice) treba proveriti. Svašta će se tu proburgijati!

      • A, iza svih tih “žutih manifestacija”, na posredan ili neposredan način stoji Džordž Soroš, čiji je jedini cilj da u službi Rotšildove imperije preuzme kontrolu nad Istočnim svetom, pa i nad Srbijom! A, što je najgore, srpskom kulturom i nacionalnim blagom još uvek u većini vladaju „soroševci“, „nesrbi“, „žuti“, „LGBT“, itd… Ne kažem da su među njima baš svi nestručni, nesposobni i antisrpski nastrojeni – ali je sigurno jedan od najvažnijih zadataka nove vlasti i novog Ministarstva za kulturu Srbije – da brzo i efikasno razgrne tu paučinu! Pozdrav autoru i redakciji „Pečata“!

  2. „Klica zla“ u kulturi Srbije zove se – Beograd! Zašto? Zato što njegovim kulturnim istitucijama još od 1996. godine, od čuvenih „šetnji“ zbog navodne izborne krađe, kada su „žuti“ dobili vlast u Beogradu, oni su sve do ovih izbora, dakle, 16 godina!!! „žarili i palili“ beogradskim kulturnim ustanovama, pozorištima pogotovu! Uzimali pare za sebe, uništavali srpsku nacionalnu kulturi, pa i nakon svega, što je posebno sramotno, uporno nastojali da dovode hrvatske i slovenačke glumce, iako je suprotno do skora bilo nezamisalivo! Ilustrativan primer: kako je moguće da u Srbiji i Beogradu još uvek postoji pozorište koje se zove „Jugoslovensko“ dramsko pozorište?! Koje nosi ime države koja se u krvi raspala na štetu Srba?… Ali, „žuti“ oni su i dalje na vlasit u Beogradu! Što znači da oni u Beogradu morajuda „padnu“ ,da bi i beogradske kulutrne institucije konačno postale srpske! Drugog rešenja nema…!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *