EPISKOP BAČKI IRINEJ: ŠTA SAM STVARNO REKAO „DANASU“ ILI ZLOGLASNA VOJVOĐANERSKA LIGA

Ne postoji jedinstvena vlast, već labava interesna konfederacija antagonističkih ministarstava pod kontrolom ove ili one partije

Dana 8. februara tekuće godine obratila mi se novinarka lista Danas Jelena Tasić sa tri pitanja za tekst koji priprema kao koautor. Iako sa izvesnom nelagodnošću, ponajviše zbog stavova koje „Danas“ zastupa kada su u pitanju Crkva i vera uopšte, a posebno Srpska Pravoslavna Crkva, pristao sam, smatrajući da je potrebno korektno odgovoriti jer je i postupak bio korektan: Jelena Tasić je o mojim izjavama i saopštenjima tražila objašnjenja od mene, a ne od nadobudnih samozvanih „verskih analitičara”, inače redovno prisutnih na stranicama „Danasa“ i na ukupnoj medijskoj sceni Srbije.

Ali moji odgovori su ispali opširniji nego što je to dozvoljavao predviđeni prostor ovog lista (bio sam, doduše, unapred pošteno obavešten o poželjnoj dužini mojih odgovora), a smatram da skraćena verzija, objavljena u „Danasu“ br. 5252-5253 od 15-16. februara, na 3. strani, pod naslovom „U ime Crkve odgovaram na klevete političarâ“, ipak nepotpuno i nedovoljno odražava ono što sam želeo da iskažem te ovde objavljujem i uvodni deo svog pisma Jeleni Tasić i odgovore na njena pitanja u integralnom obimu, bez skraćivanja.

…Pominjete moje „sve učestalije javne polemike i sukobljavanja sa političarima”, a u nastavku „razmenu izjavã i saopštenjã” između mene i „stranačkih funkcionera”. Ništa od svega ovoga nije tačno. Ni kao privatna ličnost („građanin Bulović”, po formulaciji jednog od učesnikã u polemici sa mnom, čiju stranku niste u ovom kontekstu pomenuli, a u pitanju je zloglasna vojvođanerska Liga) ni kao član Svetog Sinoda odgovoran za Informativnu službu Crkve niti sam tražio niti prvi zapodevao kavgu ni sa kim, ali sam na bezobzirne napade i klevete odgovarao, i po dužnosti i po savesti ili, ako hoćete, i službeno i lično.

Nema, dakle, mojih polemika, sukobljavanja i razmenjivanja izjava sa bilo kojim političarem ili stranačkim funkcionerom, nego postoje odgovori Srpske Pravoslavne Crkve na napade i klevete protiv nje, a moja je dužnost – na koju nisam sãm sebe izabrao i postavio – da stavove Crkve adekvatno formulišem. To i ništa više. To upravo i činim. U tom okviru odgovaram i na Vaša pitanja.

Da li postoji razlog zbog kog ste se, mimo dosadašnjeg stava i uvek dobrog odnosa sa vlastima, ovog puta javno i direktno sukobili sa čelnicima Novog Sada i sa liderom opozicione LDP?

– Vaša formulacija da sam se ja „mimo dosadašnjeg stava i uvek dobrog odnosa sa vlastima, ovog puta javno i direktno sukobio” sa nekim političarima i stranačkim liderima odiše tendencioznošću, ako ne i malicioznošću. Kao što prethodno rekoh, ja sam – u ime Crkve, po službi i mandatu koji mi je ona poverila –odgovorio na napade, laži i klevete namenjene upravo njoj, a ne meni kao „građaninu Buloviću”, kako me je u svojoj zapenušanoj polemici nazivao jedan od klevetnikã.

Dalje, na osnovu čega mi pripisujete promenu moga stava i otkud Vam ideja da sam uvek u dobrim odnosima sa vlastima? Moj stav, službeni i lični, uvek je bio isti – stav Crkve i njenog Jevanđelja. On glasi: caru carevo, a Božje Bogu, sve dotle dok „car” ili vlast ne posegne i za onim što po prirodi stvari ne pripada njoj nego samo Bogu, a kada se to desi, – kao što se desilo prilikom obeležavanja 70-godišnjice Racije i posle toga – onda se primenjuje jevanđelsko načelo da se većma valja pokoravati Bogu nego ljudima.

I zar ozbiljno mislite da lokalna samouprava – pa ma to bio i gradski magistrat Novoga Sada – predstavlja vlast ili državu? Ko je, uostalom, podržao novosadske „gradske čelnike”  iz bilo koje državne strukture ili partijske nomenklature? Ako im ispad Čede Jovanovića znači podršku, ne zavidim im. Najzad, treba li Vas podsećati na to da kod nas ne postoji jedinstvena vlast? Postoji labava interesna konfederacija antagonistički nastrojenih ministarstava pod kontrolom ove ili one partije. To je jasno svakome, pa, eto, i meni.

Inače, za Vašu informaciju, i u krugovima vladajuće koalicije i u krugovima opozicije, pa, dozvolićete, i među liderima i jedne i druge, imam i prijatelja i onih koji to nisu. Lično ne gajim neprijateljstvo ni prema kome. Prema nekim likovima, naročito prema ovima iz skorašnjih javnih sučeljavanja, osećam sažaljenje, a kao hrišćanski monah i pravoslavni episkop trudim se da iz duše istisnem osećanje prezira i moralnog gnušanja u odnosu na njih.

Da li to treba, na bilo koji način, dovoditi u vezu sa njihovom stranačkom pripadnošću, kao i sa odnosom njihovih stranaka prema Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi, njenim stavovima i potezima?

– Moji javni istupi u svojstvu portparola Srpske Pravoslavne Crkve nemaju veze ni sa čijom stranačkom pripadnošću. Crkva je izvan i iznad partijã. Partije dele – to im i naziv kazuje – a Crkva saziva i sabira, objedinjuje, što i znači termin Crkva u izvornom grčkom obliku. Ipak, dobro ste osetili, ima veze sa odnosom pojedinih stranaka prema Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi. Neću valjda reći hvala, ili čestitam, ili samo nastavite onima koji moju Crkvu neprekidno napadaju i bezočno klevetaju? Ne uzvraćajući zlom za zlo i ne odgovarajući ravnom merom ni istim metodima, branim slobodu svoje Crkve i slobodu vernikã svih drugih Crkava i verskih zajednica, slobodu javnog ispovedanja vere i njenog nesmetanog praktikovanja.

To, naravno, ne mogu lako da podnesu malobrojni, ali agresivni bogoborci u našem društvu, a naročito su bučni i žučni kriptomarksisti – ili čak kriptostaljinisti – kamuflirani u pseudoevropejce. Srećom, ne mogu da sakriju svoje biografije i bibliografije… Napominjem da se ove kritičke opaske ne odnose na naše sugrađane koji su ateisti iz ličnog ubeđenja, ali time ne mašu, a pogotovu ne žele da verujuće sugrađane vide u položaju građana drugog reda niti se bave Crkvom i njenim poslovima, ponajmanje pak pretenduju da su oni pozvani da reformišu Crkvu ili da je „oslobode” od njenih vođa, episkopã, kao što je slučaj sa onima o kojima sam prethodno govorio.

Da li ima razloga da sve ovo što se dogodilo bude tema i za Sveti Arhijerejski Sinod, čiji ste član?

– Nema razloga da se Sinod posebno bavi ovim neveselim sećanja nedostojnim temama. U ime Sinoda ja sam se bavio. Kamo sreće da nisam morao ni ja!
Izvor: Eparhija bačka

4 komentara

  1. Episkop Irinej, kao i “građanin Bulović”, odgovorio je po meri svima-zloglasnoj Ligi, antikrstnom Čedi i “žutom” DANASU.Svaka čast i Buloviću i Irineju.

  2. Gospodin Irinej backi jeste portparol Srpske pravoslavne crkve i kao takav (“i licno”) prilicno krut i neprokosnoven, hocu reci, ostrascen u odbrani crkvenog dejstva. To me i navelo na ovaj komentar.
    Pre svega smeta mi kao ljudskom bicu tvrdnja da je crkva nepogresiva a svi oni koji izraze poneku kritiku crkvenog dejstva su po njegovoj, “adekvatnoj formulaciji”- “bezocni klevetnici, koji crkvu neprekidno napadju”. Da je crkva bezgresna u svom dejstvu, ko bi imao smelosti da je napada.Po mome skromnom misljenju, bas ta ostrascena odbrana “bezgresnog dejstva crkve” nanosi crkvi nejvecu stetu, vecu i snazniju od svih “bezocnih klevetnika”. Ovo sto inace govorim nije bezocno klevetanje crkve vec pokusaj da se braniocima nepogresivosti crkve ukaze na paradoks zivota.
    Pre svega, crkva dejstvuje odredjenu ideologiju, vere u boga ili ti versku idelogiju. Ostrasceni ideolozi su oni prvi koji ubijaju
    sopstvenu ideologiju. Hitler je ibio fastisticku idelogiju, Staljin komunisticku a Papa ubija versku ideologiju svojim cinodejstvom i zeljom da postanu neprikosnovena personifikacija te ideologije.
    Ako se verska idelogija brani izrekom: “Caru carevo, bogu bozije”
    odmah se sagledava paradoks crkvenog dejstva. Bogu nista ne treba jer je svemoguc a crkva u ime boga, grabi li grabi, ne samo materijalno (svuda prostori, imanja,preduzeca, zlato i krune,zelja za vlascu i moci) U ime boga nastala je istorija ratova i teskih razaranja, za krst casni,alahu akbar, inkzicija,krastki ratovi, stogodisnji ratovi. Srpska pravoslavna crkva je duboko podeljenja na ekumeniste i pravoverce Svetosavce. “Ne sjedinjuje vec deli srpski narod. Crekva tajno kerira zlo a javno se pojavljuje kao spasioc.zato sto crkva cveta materijalno i politicki onda kad je narodu najteze. Braneci svoj privilegovani polozaj crkva se oduvek surivo obracunavala sa protivnicma koji su joj ugrozvali taj polozaj. Komunbisticka idelogija je zivotno ugrozila polozaj crkve i otuda tolika ostrascenost crkve protiv te ideologije. Koliko zla u toj borbi, koliko ratova i zrtva i kako gospodin Irinej moze tvrditi da je
    Srpska pravoslavna crkva “tolerantna” prema “ateistima”. Ni jedna crkva to nije pa ni Srpska pravoslavna crkva i to pokazuje na svakom koraku pa i sam gospodin Irinej, jer su za njega ateisti
    “Staljinisti, klevetnici,komunisti, prikriveni evropejci”.
    Istina, koministicka idelogija u Srbiji je prilicno dugo suzbijala
    dejestvije crkve. Doslo je vreme crkvene renesanse i obnove ali crkveno dejstvije Srpske pravoslavne crkve pa i katolicke vise nezna granicu doborog ukusa i ponasa se kao onaj koji je bio digo zedan i gladan u pustinji. Besomucno grabi, svuda se trpa i svuda hoce da vodi glavnu rec. Ta neumerenost koja raste u samoj crkvi (mimo bozjeg zakona) upravo ce crkvu i celo drustvo dovodi
    u strasno nezavidnu situaciju. Ako ne mozemo videti sebe, pogledajmo susede. U Hravtskoj se vec radja snazan bunt protiv
    crkvenog dejstva i poziv da se izvuku iz Vatikanskog zagrljaja dok
    Srpska pravoslavna crkva srlja u taj zagrljaj Papi pa mu priprema svecani docek u centru Srbije sledece 2013.godine.
    Srpska crkva izgleda nema dovoljno svojih vaspitanih popva pa ih dovodi iz Amerike i tako pravi raskol kao sto je to slucaj sa
    Makodnoskom i Crnogorskom raskolnickom crkvom.
    Ima ovih teskih primedbi jos i jos i ja nisam zlobni klevetnik
    crkve dostojan njenog “gnusanja i prezrenja” kad ovako izrazavam svoje misljenje. Kakvog razloga bih imao zato? Ne borim se za slavu i moc, pogotovi politicku.
    Pogledaj svoj dom Andjele, videces i shvatiti paradoks zivota.
    Nije zivot samo u recima. Nesto se vidi i oseca.
    Nikako ne volim politicara Canka ali on pre neki dan na TV, okaraterisa sliku savremene Srbije kao “klerofasiticki rezim”.
    Leonardo nikad nije slusao sto mu kazu prijatelji, vec neprijatelji. Tako je bolje video sebe.

  3. Dragi Mico,
    Okani se propovedanja i mlacenja prazne slame.Nemas ti blage veze sa ovom problematikom.Nastavi sa slikanjem, mada ni za to nisi.
    Brkove suci, to ti valja.

    • PECAT, internet portal slobodne Srbije, rado citam i cenim po tome sto se ljudi koji tamo pisu ne kriju iza nekih imena iz petparackih romana, vec slobodno i hrabro iznose svoja misljenja i osecanja o onome sto prezivljavaju. To smatram vrlo korisnim, bez obzira na kompetenost.Da sam izrazio svoju versku mrznju prema Srpskoj pravoslavnoj crkvi, ovo sto sam napisao, verovatno nebi bilo stampano, jer to pise u upozorenju.
      J aswe trudim da svoje konstatcije na neki nacin oprvadam i da pruzimcinjenice na osnovu kojih tako mislim bez obzira dali sam ekspert u meteriji ili laik.Ono sto je vazno je da u nisam jedini koji ima slicna misljenja sto sam proverio
      u raznim prilikama.
      Ti. dragi moj Lun, kralju ponoci, (vidim da si mi blizak
      poznanik)da si castan, nebi se krio iza tudjeg imena iz pubertetskih dana vec bi se pretstavio punim imenom i prezimenom i suprostavio tvoju genijalnost mome laicizmu. To bi bilo posteno pre svega prema tebi samom, prema mani i prema srpskom drustvu.Ipak slutim ko si i ostavjam te tvojoj savsti.
      Mislio am da igorisem ovaj odgovor ali mislim da ce ipak poisluziti necemu korisnom. Korisna je postena i otvorena razmena misljenja u aktuelanoj situaciji u kojoj se nalazimo
      a tvoja primedba ubija i tu korsit i svodi se na sipanje otriva iz potaje.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *