„BUS PLUS“, a u GSP-u minus

Piše Uglješa Mrdić

Uvođenjem „BUS PLUS“ kartica GSP „Beograd“ gubi deo prihoda, a taj prihod se sliva u privatne džepove, a jedan deo zaposlenih i njihove porodice ostaće bez prihoda za život

 

„Beograđani se danima smrzavaju i ponižavaju čekajući u redovima za autobuske karte, a novac će ići u ruke privatne kompanije koja je nastala samo da bi obavljala tu delatnost i čiji se pravi vlasnik ne zna“, saopštio je SNS povodom posledica uvođenja „BUS PLUS“ sistema za naplatu i upravljanje vozila u javnom prevozu u glavnom gradu Srbije.
„Pečat“ je u prošlom broju (broj 202, tekst pod naslovom „BUS PLUS – nova prevara građana“) objasnio na koji način „ugovor između grada Beograda i turske firme ‘Kent kart’ previđa da 8,5 odsto od ukupnog prihoda od prodaje karata svakog meseca pripadne turskoj firmi“.

VEZA BEOGRADA, DAMASKA I AMANA
Inače, „BUS PLUS“ kartice, sistem naplate gradskog prevoza koji funkcioniše još samo u Damasku i Amanu, a doživeo je neuspehe u Skoplju i Prizrenu, od 1. februara je u funkciji u Beogradu. Međutim, ono što najviše zabrinjava je što novi sistem ostavlja „Gradsko saobraćajno preduzeće“ (GSP) bez velikog dela prihoda, kao i to da će jedan deo zaposlenih na kraju postati višak radne snage.
Naime, još početkom prošle godine, kada se saznalo da će prodaja karata i kontrola vozila GSP-a u Beogradu biti prepuštena stranim firmama, reagovali su u sindikalnoj organizaciji GSP „Beograd“ i od grada Beograda zatražili su da obustave posao sa firmom „Kent kart“ iz Istambula, koja bi trebalo da se bavi naplatom karata u gradskom prevozu.
Sindikalci su tada rekli da nema ekonomske, ni organizacione potrebe da se poslovi prodaje karata, redova vožnje, kontrole voznih isprava i upravljanja saobraćajem, izuzmu iz osnovne delatnosti ovog preduzeća. Oni su saopštili da je ceo posao vredan oko 12 miliona evra, na „mala vrata“ se ustupa stranom operateru, što ne doprinosi konsolidaciji i ekonomskom oporavku firme, i da je urađen na štetu GSP-a.
Ugovor je potpisan na 10 godina, s tim što grad ima mogućnost otkupa opreme pre roka i dogovoreno je da konzorcijum dobija 8,53 odsto prihoda od mesečne prodaje karata.
Podsetimo na izjavu generalnog direktora GSP-a Mileta Radojević, koji je krajem decembra 2011. godine rekao: „Neophodna je racionalizacija, radno vreme od osam sati i godišnji odmor od 30 dana. To bi trebalo da dovede do uslova za prirodni odliv 600 do 800 zaposlenih i smanjenje na optimalnih 5.500 radnih mesta. Time bi se uštedelo 800.000 evra mesečno, a GSP bi postao solventna firma“.
Jedan deo kontrolora je prešao iz GSP-a u firmu „Apeks“, a zaposlen je i jedan broj novih ljudi.
Uvođenjem „BUS PLUS“ kartica GSP „Beograd“gubi deo prihoda, a taj prihod se sliva u privatne džepove, i jedan deo zaposlenih i njihove porodice ostaće bez prihoda za život.
Uz sve to, kako je svojevremeno potvrdio potpredsednik sindikata GSP-a Miroslav Jovanović, gradska vlast je tender raspisala samoinicijativno, bez konsultacija sa javnim prevoznikom. Nije bila čak urađena ni studija koja bi pokazala da će privatnik te poslove kvalitetnije i jeftinije da obavlja nego sam GSP „Beograd“. Sve je urađeno tajno i brzo, tako da se nameće zaključak da je pomenuti konzorcijum pre samog raspisivanja tendera bio proglašen za pobednika.

[restrictedarea]

MILIONI GODIŠNJE
Pre nešto više od godinu dana na tenderu koji je raspisao GSP „Beograd“, posao vredan 320.000 evra mesečno, dobile su firme „Apeks solušn tehnolodži“ d.o.o, „Lanus“ d.o.o iz Beograda i „Kent kart“ iz Istambula.
Gradska vlast još uvek nije dala odgovore na pitanja, koje je Gradski odbor DSS-a uputio gradonačelniku Draganu Đilasu ko zaista stoji iza konzorcijuma turskih firmi „Kent kart“ i srpskih „Apeks solušn“ i „Lanus“, i kako je moguće da je ovaj toliko vredan i važan posao sklopljen u rekordnom roku, jer je tender raspisan u junu 2010. godine, a ugovor sa Turcima zaključen u septembru 2010. godine.
Zanimljivo je da je „Lanus“ d.o.o. 2008. godine pripojio firmu PHT „Internacional“, koja je tada bila u vlasništvu Radeta Terzića, bivšeg okružnog tužioca.
Podsetimo, da će organizacija prodaje karata i kontrola putnika biti u nadležnosti konzorcijuma firmi koji je dobio posao na tenderu za ugradnju ovog sistema.
Konzorcijum čine firme „Apeks solušn tehnolodži“ d.o.o, „Lanus“ iz Beograda, i „Kent kart“ iz Istambula. Sa druge strane, praćenje i upravljanje vozilima javnog prevoza obavljaće radnici „Direkcije za javni prevoz“.
Veljko Vlahović, menadžer sistema „BUS PLUS“, rekao je da će se nove karte očitavati na „validatorima“ koji se trenutno ugrađuju u sva vozila i služe za kontrolu i naplatu beskontaktnih kartica. Putnici će se prilikom ulaska u autobus „čekirati“, tako što će približiti karticu na dva ili tri centimetra od uređaja, a ceo proces će, kao i do sada, kontrolisati kontrolori i komunalni policajci.

„Apeks solušn tehnolodži“ d.o.o
„Apeks solušn tehnolodži“ d.o.o, Beograd, osnovana je 24.03.2009. godine (očigledno samo radi učestvovanja u ovom projektu), a direktor je Veljko Vlahović (rođen 1981. godine). Šta je ovog vrlo mladog čoveka kvalifikovalo da bude vođa tako velikog projekta i u čije ruke grad Beograd i Dragan Đilas stavljaju desetine miliona evra prihoda i sudbinu stotine hiljada putnika? Kapital u tom novom preduzeću je 500 evra.
Na kapitalu postoje tri zaloge (dva puta je založeno 100 odsto kapitala, a jednom je „Lanus“ založio svoj deo od 90 odsto). Sve zaloge su po osnovu kredita i to od „Erste GCIB Finance I.B.V. FRED Holandija“, na 2,2 miliona evra, „Erste bank AD Novi Sad“ na 116.176 evra i „Erste bank AD Novi Sad“ na 50 miliona dinara. Ona prva dva dospevaju u roku od 2,5 godine, a ovaj dinarski 14.01.2012. godine.
Deluje prilično čudno da banka prihvati kao zalogu tako nebitan iznos kapitala (nad kojim već postoje druge zaloge!), pa je gotovo sigurno da su ovde u igri kao zaloga buduće naplate od prodaje karata. Interesantno bi bilo videti ove ugovore.

„Lanus“ d.o.o
„Lanus“ d.o.o, Beograd, osnovano 2007. godine: Specijalizovano za e-dopune, ali bez iskustva u projektima javnog saobraćaja. Kapital iznosi takođe samo 500 evra, mada sa prihodima od oko sedam milijardi dinara godišnje.
Vlasnici su četiri fizička lica i jedno pravno (sa jednim vlasnikom fizičkim licem). Miroslav Petrović 85 evra; Ivan Bukelić 135 evra; Vojislav Krstić 25 evra; Aleksandar Đorđević 85 evra.

„Kent kart“ iz Turske
„Kent kart“ iz Turske: Specijalizovano za smart-kartice i praćenje vozila u javnom saobraćaju. Međutim, jasno je iz informacija sa njihovog sajta da je to regionalno preduzeće orjentisano na Tursku i Bliski istok, sa malo projekata u Evropi.
Trenutno rade na 12 turskih i šest međunarodnih projekata (mada još nije na spisku uključen Beograd). Ovi međunarodni su Skoplje, Makedonija; Aman, Jordan; Alepo, Sirija; Doha, Katar; Tšev, Poljska (120.000 stanovnika); Prizren (na sajtu turske firme piše Kosovo Republik).
Potpuno je uzaludno komentarisati zašto Beograd sarađuje sa ovom firmom koja otvoreno ne poštuje naš teritorijalni integritet i suverenitet.
Jednostavno, ovo nema više nikakve veze sa GSP-om. Karte prodaje i putnike kontroliše privatna družina fizičkih lica. Tačnije, njih pet (Veljko Vlahović, Miroslav Petrović, Ivan Bukelić, Vojislav Krstić, Aleksandar Đorđević). Naravno, uz asistenciju komunalne policije koju svi plaćamo. Privatna lica ubiraju profit, a mi im pomažemo tako što plaćamo komunalce.
„Apeks solušn tehnolodži“ d.o.o, Beograd, i „Lanus“ d.o.o, Beograd, predstavlja direktor Vladan Anđus. Preduzeća „Kent kart global elektronik LTD. STI“, „Kent kart EGE elektronik San. Vetic“ i „Kent kart Martmara elektronik San. Vetic LTD“ iz Turske, predstavlja direktor Ahmet Emir Basmaci. Sedišta ovih firmi su u Istambulu.
Srpski sabor „DVERI“ je takođe tim povodom saopštio da je „ono što u najgoroj varijanti može da se desi je da naplatu karata preuzmu poverioci ovog ‘konzorcijuma’, pa da je onda prodaju nekom trećem“.
Da je ovo jedna cela ujdurma kako bi se iz GSP-a izvuklo ono najprofitabilnije (prodaja karata), evo i informacije iz samog GSP-a. Deo šalter sale je dat firmi „Apeks“ da vrši prodaju karata, a GSP je naredio svojim zaposlenima da rade za nju jer ta firma nema ni najosnovnije kapacitete za tako veliki projekat. Cela služba prodaje GSP-a ide na doboš, od kojih će mnogima „velikodušno“ biti ponuđeno da pređu u „Apeks“ (u opticaju je iznos od 25.000 dinara neto plate). Ceo sistem je potpuno nestabilan, i često pada. Prema preliminarnim informacijama, ako se nastavi ovim tempom neće uspeti da zamene sve stare propusnice do kraja godine, pa se već šuška o produžetku važenja istih do proleća naredne godine.
Predati najprofitabilniji deo GSP-a privatnicima je van pameti. Ako se njima isplati da rade za 8,63 odsto od naplate karata, zašto se to nije isplatilo samom gradu?

REŽIMSKI VALIDATORI
Naime, organizacija prodaje karata i kontrola putnika biće u nadležnosti konzorcijuma firmi koji je dobio posao na tenderu za ugradnju ovog sistema. Konzorcijum čine firme „Apeks solušn tehnolodži“ d.o.o, „Lanus“ iz Beograda i „Kent kart“ iz Istambula. Sa druge strane, praćenje i upravljanje vozilima javnog prevoza obavljaće radnici „Direkcije za javni prevoz“.
Inače, iz 61. člana ugovora o uvođenju „BUS PLUS“ kartica građani ne mogu da saznaju čak ni elementarnu stvar kao što je vrednost ugovorenog posla. Iz ugovora se, međutim, može zaključiti da je Beograd predao najprofitabilniji sektor gradskog prevoza – naplatu – firmama koje će za taj posao dobijati 8,53 odsto ukupnog prihoda, ali se ne vidi koliki je prosečni mesečni prihod od naplate karata, pa samim tim ni kolika će biti zarada konzorcijuma koji predvodi srpsko-turska firma „Apeks solušn tehnolodži“ („Apex Solution Technology“).
Gradonačelnik Beograda Dragan Đilas je izjavio da se od novog sistema gradskog prevoza „BUS PLUS“ očekuju mesečni prihodi od sedam do osam miliona evra, a 8,5 zarade ide konzorcijumu firmi koje su uvele taj sistem. Dragi čitaoci, izračunajte sami, kako bi rekao gradonačelnik, koliki prihod će ići tim firmama.
U članu 26. Ugovora reguliše pravo grada (naručioca) da otkupi sistem posle četiri godine eksploatacije, po „povoljnijim ili cenama datim u prijavi“. Osim što u ugovoru te cene nisu navedene, nije precizirano ni po koga bi trebalo da bude povoljnija cena otkupa – po onog ko kupuje ili po onog ko prodaje.

KONTROLA PREVOZA I PUTNIKA
Gradonačelnik Beograda Dragan Đilas je izjavio da će sa displeja ili putem poruka građanima biti dostupne važne informacije, a  putem operativnog kontrolnog centra moći će da se kontrolišu autobusi i broj putnika, kao i da se spreče malverzacije bilo koje vrste.
Osvrćući se na kritike zbog novog sistema naplate javnog prevoza „BUS PLUS“, Đilas je rekao da će Beograd i Beograđani vrlo brzo osetiti pozitivne efekte.
“Moći ćete telefonom i preko displeja da saznate kad vam dolazi autobus, znaćete koliko se putnika prevozi, i gde su nam autobusi. Neće se više događati da građani čekaju po sat vremena autobus, a ne deset minuta koliko treba. Takođe, očekujemo veće prihode i za grad Beograd. Od ovog sistema korist će imati samo Beograđani“, naveo je Đilas.
Povodom ovih podataka reagovao je i poverenik za informacije od javnog značaja Rodoljub Šabić, koji je firmi „Apeks solušn tehnolodži“ privremeno zabranio obradu podataka o ličnosti u okviru sistema „BUS PLUS“ za naplatu karata i upravljanje u javnom prevozu u Beogradu.
Posle objavljivanja teksta u prošlom broju „Pečata“ – „BUS PLUS – nova prevara    građana“, dobili smo dosta komentara i pisama naši čitalaca.
Većina njih podseća javnost da je devedesetih godina u vreme vlasti Slobodana Miloševića važila uredba po kojoj su svi poslodavci u Beogradu bili u obavezi da kupuju markice za zaposlene.
„Time je bilo omogućeno finansiranje GSP-a bez armije kontrolora i nije bilo potrebe, ni slučajeva da se iz autobusa izbaci majka sa detetom bez karte. Takođe, na taj način narod je bio više motivisan da koristi javni prevoz umesto svog automobila. Danas kada poslodavci isplaćuju na konto prevoza novčani iznos, ljudima se više isplati da idu automobilima na posao, naročito ako supružnici rade blizu ili u istoj firmi, što je čest slučaj u državnim preduzećima. Korist je bila višestruka, i ekonomska, i socijalna.“

_________________

U prošlom broju „Pečat“ je preneo deo saopštenja SNP „Naši“ gde je navedeno da je Veljko Vlahović, sin bivšeg ministra Aleksandra Vlahovića i visokog funkcionera Demokratske stranke. Naknadno smo utvrdili da Veljko Vlahović ipak nije sin funkcionera DS-a. Ovom prilikom se izvinjavamo porodici Vlahović.

[/restrictedarea]

8 komentara

  1. Doplje izdajnička “vlada”
    malo im je danaka u krvi no još i neviđeni jevposkoazijatski harač.
    I to se zove socijalistička vlada(SD-SPS). Pravai unici Fridriha Eberta te ubui Rozu i Karla, ai stotine istinskih komunista- i lijevih socijalista.
    A đto se tiče carigradskoj automata, neka ih stranački kupci prenesu u svoje štale radi evidentiranja sopstvenog stada.

  2. Kada je ” BUS -PLUS ” I GSP u pitanju tu pre svega treba postaviti nekoliko pitanja ! Pitanje br.1 Kome to uopste treba ? Meni kao beogradjaninu to uopste ne treba…kao ni vecini ostalih beogradjana…! ? Mi smo dosada imali jedan vrlo dobar sistem gde smo kupovali mesecne markice( sa hologramom )i imali pretplatne karte ili smo kupovali pojedinacne ili na kioscima ili u samim vozilima . Kada udje kontrola ljudi pokazu svoje karte i sve je u redu.Ovaj sadasnji sistem je mnogo losijijer se stvaraju guzve na vratima zbog ovih novih uredjaja i zbog zastoja i zadrzavanja u zoni vrata od vozila GSP-a( ranije smo ulazili bez zadrzavanja oko vrata oko ” nekakvih digitalnih verifikatora ” ! ? Vec sada u pocetnoj fazi ima i nepotrebnog zadrzavanja i guranja pa bogami i svadja i ” ostrijih reci ” izmedju onih koji se zadrzavaju kod ovih novih uredjaja i po nekoliko puta prinose karticu nebi li ih uredjaj “verifikovao ” i onih koji zele sto pre da udju i sednu na slobodno mesto. Bice sve to interesantno gledati kad se pojave i “digitalni kontrolori”. S obzirom na to da su mnogi ljudi potpuno osiromasili i nemaju ni za hleb a kamoli za kartu ( a moraju negde da idu i da zarade neki dinar…) plasim se da bi tu ” mogao nekome i da padne mrak na oci ” i da bi moglo da bude i fizickih obracuna ili stogod gore…! ? Primeceno je da u zadnje vreme (preovog najnovijeg digitalnog cuda )ima dosta kontrolora koji su itekako arogantni i prosto se izivljavaju nad gradjanima ( posebno onim ocigledno siromasnim) a cesto uz njih u zadnje vreme idu i pripadnici komunalne policije koji ” imaju jako vazne izraze lica ” i ” onako sa visine i sa prezirom ” gledaju na gradjane kao neke novo komponovane uniformisane drzavne kabadahije koje ce da nas dave, gnjave i kaznjavaju… a mnogi medju njima se ponasaju i kao da su raspolozeni i da nekoga odmah premlate i na licu mesta…! ? Dakle nama gradjanima to uopste ne treba ! ! ! Kome treba ? Pa treba samo pratiti ” tokove novca ” i politickog uticaja… Pitanje br.2 Iz koje stranke je direktor GSP-a? Br.3 Iz koje stranke su clanovi upravnog odbora u GSP-u ? br.4 Iz koje stranke su ljudi zaduzeni za nabavke u GSP-u br.5 Ko su stvarni vlasnici i tog turskog preduzeca (mogao je i “neko od nasih “da osnuje firmu u Turskoj ) DAKLE KO STVARNO STOJI IZA SVEGA TOGA !? KOME TO STVARNO TREBA ? TU SU U PITANJU MILIONI EURA ! NEKA MI NIKO NE KAZE DA SE TU U SVEMU TOME NEKO NIJE ” OMRSIO ” U VIDU NEKE PROVIZIJE , MITA ILI ” NEKE KONTRA-USLUGE ” A PREKO LEDJA GRADJANA BEOGRADA KOJI NEKI PADAJU U NESVEST U REDOVIMA… PORED SVIH TESKIH PROBLEMA KOJE IMAMO … E , SAMO NAM JE JOS OVO TREBALO !? PADE MI NA PAMET JOS JEDNA STVAR…KAKO TO…GSP SE NASAO NA LISTI VELIKIH DUZNIKA ZA POREZ I NEMA DA PLATI POREZ A “KUPUJE NAJNOVIJU DIGITALNU TEHNOLOGIJU ” …( !?) TU BI I NAJMLADJI KNJIGOVODJA REKAO : “BOGATI OVDE SE NESTO NE SLAZE… I TO DEBELO”…( !?)MISLIM DA BI OVDE TREBALI I DA SE UKLJUCE I ISTRAZNI ORGANI PRE SVEGA FINANSIJSKA POLICIJA( A POTOM I KRIMINALISTICKA …! ) NA KRAJU KRAJEVA… AKO ONI TAKO BESKRUPULOZNO I BEZOBZIRNO MALTRETIRAJU GRADJANE DA PO CICI-ZIMI MORAJU DA STOJE U REDOVIMA ZA ” BUS-PLUS” KARTICE ZATO DA ONI UZMU PARE IMAMO I MI GRADJANI PUNO PRAVO DA POTEGNEMO NEKA PITANJA I DA ISTERAMO TU STVAR DO KRAJA, A OVOG PUTA SU STVARNO PRETERALI ! ! ! ONI SU OBECAVALI DEMOKRATIJU, A OVO JE BOGATI PRAKTICNO NEKI ROBOVLASNICKI SISTEM !? OVDE SE VIDIM SPOMINJU I DAMASK I AMAN… I TO DA JE “MUSTRA” ZA NAPLATU U GSP-U UZETA IZ TIH GRADOVA…HM…ZAR OVI NISU GOVORILI KAKO CE DA NAS VODE U EVROPU…A ODVEDOSE NAS BRE NA BLISKI ISTOK…(!?)SVE OVO MORA DA SE MENJA STO PRE TO BOLJE !!!

  3. Svakodnevno odlazim kod unuka i koristim tri prevozna sredstva u odlasku i u povratku.Penzioner sam koji prvo uplati troskove javnog prevoza pa tek onda ostalo. Sada mi je jako veliki problem, svaki cas vadjenje i registracija BUS PLUS kartice.Autobusi su puni vode i snega,klizavi i uz penzionerska ogranicenja vida i drugih fozickih mogucnosti, OVO JE MNOGO VISE OD MALTRETIRANJA I NECIJE NESPOSOBNOSTI DA HUMANIJE RESI KONTROLU NAPLATE JAVNOG PREVOZA.

  4. Imam samo jedno pitanje nadleznima za gradski prevoz.
    Mi stariji ljudi mislim na penzionere koji moramo koristiti gradski prevoz sa punim rukama kesa i torbi pa i kosiobran kako misle da udjemo u autobus.Nemamo rezervnu ruku da bi nam to poslo od ruke.
    S postovanjem Mirjana

  5. Politicki svesni

    Da li mislite da je NAMETANJE elektronske kontrole u razlicitim oblastima slucajno i medjusobno nepovezano? Ovo je samo deo sistema postupaka koji ima za cilj potpuno porobljavanje drustva porobljavanjem svakog pojedinca: uocite povezanost izmedju uvodjenja elektronske kontrole u svim oblastima. Samo osoba ogranicenih intelektualnih sposobnosti ovu povezanost ne uocava. Ali, to svaki pojedinac mora sam da primeti, jer nam vlast sigurno nece reci: “Da, mi hocemo da vas porobimo.”.
    Ko garantuje da su zaista otklonjeni nedostaci na koje je ukazao poverenik za informisanje Rodoljub Sabic? Ko garantuje da oni nisu samo spolja zamaskirani tako da na povrsini deluje da su otklonjeni? Ne verujem da se strukture koje stoje iza ovoga plase jednog Rodoljuba Sabica i da ne znaju kako da izadju na kraj sa njegovim primedbama, a da pri tom ostvare SVE svoje namere koje su od samog pocetka imali.
    Na osnovu cega da gradjanin veruje drzavi koja bez njegove saglasnosti i pripremnih mera koje treba da preduprede negativne konsekvense, “navrat-nanos” uspostavlja sve vise i vise metoda za potpuno i zdravorazunmski bespotrebno prikupljanje podataka o njemu samom, a da pri tom, u praksi, ne dopusta nikakav uvid u te podatke? Takav uvid je demokratska, teoretska i zakonodavna, a ne prakticna mogucnost.
    Zasto ovaj projekat nisu uveli samo kao eksperimentalni, vec su odmah presli na potpunu realizaciju? Mozda zato sto on i jeste eksperimentalni – na globalnom nivou. Gradjani Srbije im u tu svrhu i sluze. Ne samo sto potpuno porobljavaju nase drustvo, vec im ovakvi projekti stvaraju uslove za lakse dolazenje do i preciznije odredjivanje parametara koji sluze kao osnova za izvodjenje zakljucaka o uspesnosti sprovedenih metoda kontrolisanja stanovnistva.
    Ko je nas ikada pitao da li nam to sto (po tudjem nalogu) sprovode uopste treba? NAMA OVO NIJE POTREBNO. Zasto nam nisu omogucili ono sto nam je zaista potrebno: skenere, magnetne rezonance, reagense, lekove, preglede na koje se nece mesecima cekati. Kad je o gradskom prevozu rec, nema potrebnog broja vozila, pa se na nekim linijama ceka i po pola sata do sat vremena. Gde su komforni autobusi i tramvaji? Beogradjani su vec imali resenja koja su dobro funkcionisala. Zasto je ljudima iz provincije koji su u poseti Beogradu, potrebno da kupuju ove kartice i ostavljaju svoje licne podatke? Nista od toga nije bitno, a da se prikupljaju podaci o gradjanima, to je bitno. Pitanje je kome je bitno: gradjanima sigurno ne, njihove potrebe se ne uzimaju u obzir.
    Ovo sto se servira gradjanima Srbije nije nikakav izbor, nego silovanje. Izbor, po definiciji, podrazumeva postojanje drugacijih solucija. Po jednom od vodecih evropskih lidera za pitanja psihologije ljudskih resursa, izbor znaci postojanje najmanje tri razumne alternative. Gradjanin koji mora da koristi prevoz PRISILJEN je da pristane da potpise “saglasnost”, jer alternativa za njega ne postoji. To se u civilizovanom svetu zove UCENA: koristi BUS PLUS ili nema prevoza, pa pesaci sam dvadeset kilometara. Primi cipovanu zdravstvenu knjizicu ili nema lecenja (u EU se i osobi bez ikakvih dokumenata pruza pomoc). Primi cipovana dokumenta ili nema hleba. Pristani da ti se skenira prst pri svakom ulasku ili izlasku sa posla, kao da si zatvorenik u zatvoru maksimalne sigurnosti ili – otkaz. Uskracivanje osnovnih ljudskih potreba ili pretnja zatvorskom kaznom ne omogucava izbor, osim u hitlerovskom sistemu definisanja. Gradjanin potpisuje zato sto MORA.
    Gde je demokratija? Gde je mogucnost izbora?
    Jesu li dali alternative BUSPLUS karticama u vidu obicnih do sada koriscenih kartica? Sta imaju protiv obicnih kartica i sistema koji je decenijama uspesno funkcionisao? Ako smatraju da je broj ljudi koji se u “svercuju” u prevozu veliki, onda neka istim ljudima omoguce bolji zivotni standard, pa ce se ovaj broj smanjiti na razumnu meru.
    Da li je data mogucnost odbijanja cipovanih zdravstvenih knjizica? Roditelj u Srbiji nema pravo uvida u karton svog petnaestogodisnjeg deteta, ali zato to pravo ima svaki apotekar(ski pomocnik) na cijem se kompjuteru jasno ocitavaju svi podaci o rezultatima ginekoloskog pregleda, broju abortusa, seksualnim problemima sa muzem, pozitivnom testu na AIDS ili sifilis, impotenciji ili shizofreniji – iako ste vi dosli samo da kupite naivan lek protiv glavobolje koji vam je odobrio vas lekar.
    Da li je data mogucnost izdavanja obicnih, ne-biometrijskih pasosa? Rumunija omogucava alternativu u vidu posedovanja obicnih umesto bioelektronskih putnih isprava, s tim sto rok vazenja ovih iznosi svega godinu dana.
    Jesu li dali alternativu bioelektronskim dokumentima u vidu obicnih, decenijama do sada koriscenih ili uspostavljanjem solucije neposedovanja licnih karata? Uvodjenje bioelektronske dokumentacije zapocelo je 2003. godine, kada je oprema po ceni od nekoliko miliona evra kupljena “iza ledja” gradjana, bez tendera, protokola, skupstinske rasprave, javne debate gradjana i referenduma. Kako je kupljeno, tako je i sprovedeno. Dok Evropa svojim gradjanima omogucava izbor izmedju posedovanja i ne posedovanja licnih karata, dok onima koji svojevoljno i bez ikakvih posledica po ostvarivanje gradjanskih prava omogucava da ih ne poseduju, a onima koji ih poseduju garantuje potpuno slobodno kretanje bez ikakve obaveze nosenja istih, Srbija se preko noci pretvara u elektronski zatvor. Slovenija je mala zemnlja, ali je odbila uvodjenje biometrijskih i svojim gradjanima omogucila koriscenje obicnih dokumenata sa visokim stepenom zastite. Napomenimo i da je odbila uvodjenje tasera. Ako je mala, ne znaci da je ponizena zemlja. Uzimanje biometrijskih podataka je osetljivo pitanje u EU, Kanadi i USA, zato sto ove zemlje postuju SVOJE gradjane. Bugarska je odbila uvodjenje biometrijske dokumentacije i uvela izdavanje obicnih dokumenata u elektronskoj formi. Grcka, kao zemlja kojoj ne manjka gradjanska svest, odlucno odbija uvodjenje ne samo bioelektronskih, vec i elektronskih dokumenata, a njeni gradjani taj svoj stav jasno i nepokolebljivo izrazavaju protestima. U Srbiji NE POSTOJI IZBOR. Ako su dokumenta zaista “bez cipa”, zasto se onda uzimaju biometrijski podaci? I zasto se prilikom potpisivanja “saglasnosti” za koriscenje BUSPLUS sistema, personalizuje koriscenje i zahtevaju brojni i nepotrebni podaci? I zasto se javno ne kaze da u onim zemljama EU koje su ovo prihvatile, sistem funkcionise na sasvim drugaciji nacin tako da je privatnost gradjanina zagarantovana, kartica nije personalizovana i moze se pozajmljivati drugima?
    U civilizovanom svetu ovakvo bezobzirno, za njih hipoteticko, ponasanje institucija, zove se “teror institucija” i po klasifikaciji, pripada fasistickoj drzavi, onoj vrsti drzavnog uredjenja gde se gradjanin nista ne pita, gde mu se uskracuju DOSTOJANSTVENE ALTERNATIVE i namecu SAMO OBAVEZE koje mora da izvrsava POD PRETNJOM KAZNE, gde se BANUJE KRITIKOVANJE i SLOBODA IZRAZAVANJA I MEDIJA i gde su GRADJANSKA i LJUDSKA PRAVA minimalizovana.

  6. stvarno ništa ovo ne valja.Uđem u bus karticu primaknem na 2-3 cm od uređaja on ništa. Kažu treba da pišti.Drugi kažu prisloni karticu, ali opet ništa.Treći kažu prevuci odozdo naviše preko uređaja, jedva čuh pištanje(autobus radi,ljudi pričaju između sebe ili telefonom). Može li to pištanje da se pojača, da ne provlačim karticu više puta.Jedna novina oglašavanje naredne stanice (dva puta),odlična samo da se čuje.Trba pojačati kao i u drugim evropskim zemljama da se bre ČUJE.

  7. Meni se bus plus sistem dopada.

  8. neverovatne stvari se dogadjaju u GSP-u.kada se vozac zaposljava u GSP-u za ocekivati je da poseduje sve stoje potrebno za vozaca D, kategorije.Ali sve vise ucenjuju vozno osoblje dodatnim radnim zadacima,a da ga bas niko nista ne pita .prodaja karata za bus plus ,,lepo smislili kako djabe da im neko radi,a pritome ,ako odbije takve anekse ugovora sledi otkaz.Pa vozaci postadose i poznavaoci kompjuterskih obrada,odgovonisu za finansije u tom delu,i sve sto im se naredi moraju bez pogovorno izvrsiti.a nadoknada za sve to ,,,naravno samo za obaveze upravljanja vozilom.U potlacenoj poziciji su radnici ,a osnovali su firmu Vozaci I mehanicari, pa su oni primili radnike za deo obracuna , Aovi se na mnozili seli im na grbacu, pa do danasnjeg dana uslovljavaju ponizavaju,nucenjuju.A ovo sa beobusom je mocno niko nesme da zucne pa nas lepo UZJAHASE.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *