Siniša Kovačević: Evropa je grobnica za male narode

Razgovarali Ljiljana Bogdanović i  Aleksandar Dunđerin

Evroskepsa DSS vezana je za pristupanje jednom paradržavnom megasistemu, toliko sličnom nekadašnjoj Kominterni, samo je centar sada u Briselu, a ne u Moskvi, ali je on jednako birokratizovan, jednako centralizovan, jednako prenormiran, jednako trom i glomazan, jednako isključiv i jednako osvetoljubiv

 

„Znate li gde su danas organizatori nekadašnjih štafetnih konaka i sletova? Pa dabome, u vrhu vlasti. I danas oni vole Evropu više od  nas!? Gotovo kao što su voleli Broza. Do izbezumljenja, do orgazma…Što se mene tiče, meni Evropa bez Kosova i ne treba. A to će biti konačan uslov, živi bili, pa videli. Ako Srbija može bez Kosova, može i bez mene…“
Ove reči nedavno je izgovorio Siniša Kovačević, slavni dramski pisac, univerzitetski profesor i član Predsedništva demokratske stranke Srbije, naš sagovornik u ovom broju. Navodimo ih kao svojevrsnu i aktuelnu ilustraciju njegove neuvijene i beskompromisne, a decenijski  u javnom životu prisutne kritičke reči. Kako je govor „bez dlake na jeziku“ – o pitanjima ne samo iz stvaralačkog i umetničkog, već podjednako i iz društvenog, ideološkopolitičkog  i istorijskog diskursa, neodvojiv deo  angažmana ovog intelektualca od polemičkog nerva, naša pitanja nisu zaobišla ne samo mnoge podrazumevajuće i aktuelne, nego,  ponekad,  i tzv. „neprijatne teme“!

Svojevremeno ste izjavili da je, teorijski posmatrano, demokratija jako loš politički sistem. Čini nam se, međutim, da u praksi u Srbiji načela demokratije nikada u potpunosti nisu ni ostvarena. Pogotovo u poslednje četiri godine, kada je, najpre, neposredno posle izbora poništena volja birača, da bi, tokom vremena, i sam Parlament prestao da bude mesto gde se donose političke odluke. Kako bi definisali naš politički sistem?
Izjavio sam da je demokratija najmanje loš  društvenopolitički sistem i da čovečanstvo, tragajući  za adekvatnim odgovorom, umorno od eksperimenata odustaje, nažalost, od daljeg traženja. Mislim i danas da je  najbolje rezultate pokazao, kako u malim sredinama, tako i na imperijalnom planu, prosvećeni apsolutizam. Ali on ima jedan nepremostiv hendikep. Nasledan je. Pozvaću se sada na sremačku poslovicu da hulja rodi čoveka, a čovek hulju i  na gotovo neopozivu činjenicu da otkad je istorije,oca sa prefiksom Veliki nasleđuje potomak sa prefiksom Mali ili nekim još gorim. Možda je  put  ka dobroj društvenoorganizacionoj osnovi u prosvećenom apsolutizmu izbornog tipa. U svakom slučaju, demokratija pada već na činjenici da pet šoferskih poleguša nadglasavaju četiri fakultetski obrazovane kaluđerice ili na podatku da  glas stogodišnjaka vredi jednako kao i glas nekoga ko je juče ugasio osamnaest svećica na rođendanskoj torti. Onaj prvi  ne odlučuje ni o kvalitetu vlastite sahrane, drugi odlučuje o kvalitetu sopstvene budućnosti. O drugim mogućnostima zloupotrebe u demokratijama, uključujući  tu i one sa dugom tradicijom, najbolje govore skandali kojima smo svedočili kao moderno društvo. Mogućnosti zloupotreba drastično se multiplifikuju pojavom savremenih medija, poput televizije ili Interneta, koji su gotovo po pravilu u rukama  onih čiji etički potencijal nije odgovarajući. Tamo gde je javno mnjenje  u rukama medijskih magnata,koji se njime igraju kao vešti pekari sa testom,meseći ga i oblikujući onako kako njima  ili nekome iznad njih odgovara, demokratija  više ne stanuje. Ipak,u ovom trenutku, civilizacija ne poznaje, nažalost,bolji društvenopolitički model.
Vi sada zamislite koliko je demokratija kod nas autentična, a da, pri tom, srpska politička praksa nikada još nije uspela da ostvari ni osnovna demokratska načela. Zamislite demokratiju u kojoj vi nekoliko minuta posle završenih izbora, u kojima vam je glavni predizborni postulat bio zabrana klanja stoke i prelazak na vegetarijansku ishranu, na glavnom gradskom trgu  koljete volinu  i natičete ga na ražanj,poništavajući tako u potpunosti volju  birača koji su glasali za vas, birača vegetarijanaca, negirajući tako  samu svrhu postojanja Parlamenta…Tako se na koncu samo postavlja pitanje vremena kada će Parlament  da prestane da bude mesto donošenja validnih  ili pravno i demokratski valjanih odluka. Dakle,trenutno smo u sistemu u kojem mesari donose odluke o sudbini vegetarijanaca,  a daltonisti odlučuju ko će da bude primljen na slikarstvo.

Član ste partije koja je najpre afirmisala evropske vrednosti, da bi danas postala uočljivo prožeta evroskepticizmom.  Na to je svakako uticao stav većine članica Evropske unije prema Kosovu i Metohiji. No, pored toga, aktuelna dešavanja u samoj EU, pogotovo posle ekonomske krize i smene evropskih lidera, svedoče da su u evropskim državama građanske slobode ograničene, da je suverenitet predat finansijskim oligarhijama, teritorijalni integritet NATO snagama, a prirodni resursi megakompanijama. Zašto bi za Srbiju bilo dobro da uopšte ikada ( nezavisno od statusa KiM) postane deo takvog sistema vrednosti?
Demokratska Stranka Srbije je i dalje stranka koja promoviše evropske vrednosti ako pod njima podrazumevate individualne slobode, demokratska načela, odnos prema najnezaštićenijim slojevima društva, radne i higijenske navike, sindikalno organizovanje i autentičnu snagu tih istih sindikata u zaštiti radničkih prava, svetost  svojine, stvaralačku slobodu, odnos prema manjinama,odnos prema veri…
Mnogi od nas živeli su ili žive na Zapadu,tamo su studirali ili  podučavali,naša je evroskepsa vezana za pristupanje jednom paradržavnom megasistemu,toliko sličnom nekadašnjoj Kominterni, samo je centar sada u Briselu, a ne u Moskvi, ali je on jednako birokratizovan, jednako centralizovan, jednako prenormiran, jednako trom i glomazan, jednako isključiv i jednako osvetoljubiv. Čak je i novogovor vrlo sličan, iza forme takozvane „političke korektnosti“ kriju se sve manje sakriveni sistemi opstrukcije slobode mišljenja i govora, a u novojeziku se pojavljuju rogobatine poput dramaturškinje ili pedagoškinje. Ukidaju se i sada kao nekada, gospođice, samo se ne uvode drugarice i drugovi i ne ukida Bog, sve drugo je gotovo identično. Uključujući i iste ljude i njihove biološke ili političke produžetke. Neka im Bog da zdravlja, njima i njihovom istančanom smislu za vlast. Ono što nam je očeve slalo na Goli otok, a dedovima čupalo brkove, uterujući ih u komunizam, sada nas nesmanjenim entuzijazmom  na isti način goni u evropsko blagostanje, pokazujući istu mržnju prema neistomišljenicima kao i onda kada su nas terali na sletove, klanjali se bronzanom  falusu  kojem su tepali štafeta i klicali Beloj ljubičici…Dabome i Plavoj, pokazujući i danas istu spremnost za konačni obračun sa neistomišljenicima.
DSS ne želi u takvu Evropu, ne želi među one koji vam otimaju deo  teritorije, koji sa razlogom smatrate oltarom države i nacije, ne želi u brod koji tone, neće da bude poput onih  koji su kupovali  kartu za Titanik  kada je već uveliko  bio naseljen ribama…Ne postoji multinacionalna i multikonfesionalna imperija  koja se nije raspala  u krvi i pepelu,od Vavilona do Sovjetskog Saveza. DSS ne želi među one koji prvo podignu avione da bombarduju suverene zemlje, a onda smišljaju više ili manje uverljive razloge, ne želi među one koji mrtve lidere suverenih zemalja, ma kakvi oni bili, izlažu gole u rashladnim vitrinama provincijskih samoposluga, neće među one koji uriniraju po mrtvim telima svojih protivnika…Napokon, nećemo ni među one koji suspenduju demokratiju, proglašavajući sa komitetskom superiornošću nove premijere koje niko osim njih nije birao, predajući  tako, zauvek, globalističkoj pošasti sebe, svoju decu  i unuke…
U neopozivo i večito vlasništvo, za tepsiju ribe ili prosjačku suzu, finansijskoj oligarhiji i nadnacionalnim megalokompanijama poklanjaju  se vlastito nebo, vode i obradive površine, prodajući tako u bescenje vlastiti suverenitet i identitet. Nikada u istoriji,osim za vreme Hitlera i možda u vreme Napoleonovog ekspanzionizma, Evropa nije bila u takvoj moralnoj  krizi, suočena sa takvom krizom kriterijuma i na takvoj  istorijskoj stranputici. Moje je mišljenje, izdvajam ga kao lični stav, da Srbija ne treba da uđe u Evropu čak i kada bi Brisel sutra rekao – Kosovo je srpsko i samo srpsko. Evropa je grobnica za male narode, za njihove kulture i ekonomije, doduše komforna grobnica, ali ipak grobnica. Nemojte mi reći da sa pravom jednakog odlučivanja  nastupaju jedna Nemačka i jedna Slovenija ili jedna Francuska i Letonija. Ne verujete li valjda u tu političku perverziju. I nagradno pitanje za kraj ovog dugog odgovora: Šta ostaje od Evrope kada iz nje odstranite Veliku Britaniju i Francusku?Vi to zovite kako hoćete, ja to zovem „Četvrti Rajh“.

Demokratska stranka Srbije je jedna od retkih političkih snaga koja okuplja intelektualce koji su spoznali ne samo politički, nego i istorijski i kulturološki značaj Kosova i Metohije za Srbiju. Da li je kosovski zavet jedan od temelja bez kojeg je nezamisliv srpski nacionalni identitet?

[restrictedarea]

Apsolutno. DSS okuplja ne samo intelektualce nego i sve one koji su kosovski zavet ugradili u svoje ime i prezime. Ovde se ne radi samo o teritoriji, o lignitu  i termoelektranama ili o gorkom ukusu  političkog  ili vojnog poraza. Ovde se radi o iskonskoj nepravdi  u kojoj vas, pored toga što ste žrtva,teraju da na sebe uzmete i izgled krivca. Radi se o tome da su Kosovo i Metohija praprostor našeg nastanka,dokaz da nismo samonikli kao korov na kupusištu, da smo potomci onih koji su  Gračanicu i Dečane zabadali u vlastite kosti, da bi  njihovi potomci  mogli da krstove tih istih crkava spoje sa zvezdama. Kosovo je mesto rođenja naših najlepših lirskih i epskih pesama, našeg jezika, države i vere, gotovo svi mi smo rođeni  tamo. Osim nekih članova, nekih nevladinih organizacija i nekoliko nesrećnika koji imaju nameru da budu stariji od svojih pradedova i mlađi od svoje unučadi. Za njih  Simonida nije ikona nego zidni tapet kupljen u „Merkatoru“.

Da li bi se, posle svih negativnih iskustava, moglo reći da kosovsko pitanje nikako ne može biti demokratsko pitanje i da je uzaludno očekivati da će biti mogući bilo kakvi pregovori između Srba i Albanaca? Razumemo li mi ono što je spoznao, recimo, Ivo Andrić, kada je, tumačeći Njegoša kao tragičnog junaka kosovske misli, izrekao sud da je Kosovo „strašna lozinka“, ali da bez „samoubilačkog apsurda“, odnosno „pozitivnog nihilizma“ ne bi bilo moguće zamisliti (nijednu) našu borbu za oslobođenje?
Trajno rešenje ovog spora moguće je isključivo i samo dogovorom dvaju naroda, ali bez ičijeg posredovanja, ni ruskog, ni evropskog, ni američkog. Evroamerička pozicija je ovde slična poziciji piromana koji po pravilu kada  podmetnu požar bivaju najistaknutiji u njegovom gašenju, po cenu  povreda i opekotina. Ta pozicija  Evrope i Amerike je nemoralna, shizofrena i potpuno koristoljubiva. Da bi do tog istorijskog dogovora i pomirenja došlo, potrebno je  proizvesti nove elite, jer je ova srpska nekompetentna,emocionalno i istorijski nedorasla, dok je albanska  opijena trijumfalizmom,sa svežim tragovima  krvi i kreča na rukama i obrazima. Početna pozicija  za ove razgovore mora biti neopozivost činjenice da  je u državnopravnom smislu Kosovo i  Metohija srpsko i isključivo srpsko, ali je ono i prostor apsolutne zavičajnosti  i potpunog pripadanja svim Albancima koji su tu rođeni, i tu su se rađali i sahranjivali. Ono, svakako, ne može biti ni Otadžbina, ni Zavičaj za ubice i palioce bogomolja, silovatelje i uzurpatore tuđe imovine. Tako bi došlo do istorijskog sporazuma, ali bi  u tom slučaju svakako morao biti srušen spomenik Saksofonisti, kao paradigmi kompletne balkanske i kosovske nesreće. Ili bi tom vajarskom remek-delu  morala da bude pridodata i figura Monike Levinski, naravno u klečećem položaju. Spomenici majci Terezi i Skenderbegu ostali bi gde jesu, jer oni zaista jesu ugrađeni u identitet albanskog naroda. Tako bi se izbegla buduća krvoliptanja, oslobađanja i reoslobađanja, beli konji sa barjaktarima, pesnici i osvetnici. Samo tako!
Što se tiče vašeg  pozivanja na fenomenalni Andrićev esej o Njegošu, bez pozitivnog nihilizma nemoguće je zamisliti bilo koju  ideju o pravdi, upravo taj samoubilački apsurd objašnjava postojanje Termopila, Galipolja, Mojkovačke bitke, Kosovskog boja ili Kadinjače…Kada bi u sistemu  civilizacijskih vrednosti  funkcionisao samo racionalni aparat, svako zlo, snažnije od vašeg dobra bilo bi večito i neopozivo. Upravo taj esej  je i ključ za razumevanje  kosovskog problema, ali bilo bi „samoubilački apsurdno“ očekivati od Angele Merkel da ga pročita. Pri tom ne smete da zaboravite  na činjenicu da je Njegošev odnos prema Kosovskoj mitologemi odnos pesnika i duhovnog lidera, ali i laičkog vođe. I sve te tri pozicije su u svojoj suštini duboko suprotstavljene jedna drugoj. Nije mu bilo lako.

U prethodnom razgovoru za naš list istakli ste kako je Srbiji potrebna vladavina elite, neukaljane, edukovane, obrazovane, čestite i poštene, koja svest o odgovornosti nosi kao teret. Čini se da veći deo sveta, što simbolično nagoveštavaju i protesti pokreta „99 odsto“, deli vaše mišljenje.
Drago mi je što je taj stav istrpeo  probu vremena i što je prethodio stvaranju  pokreta „99 odsto“. Nažalost, kod nas se ništa nije promenilo. I dalje nam je vapijuće potrebna  neukaljana, edukovana,moralna i čestita elita koja će sa razvijenom svešću o istorijskoj i etičkoj odgovornosti da prihvati vlast kao služenje narodu i ideji, kao teret obaveza i odgovornosti, kao služenje i kuluk,  a  ne kao kraći  put  do bogatstva, svakojakih privilegija i silikonski tretiranih poleguša. Ako je za utehu, ni stanje u svetu ovog trenutka nije ništa bolje. Čovečanstvo je u ćorsokaku globalizma koji je samo verbalni supstitut za neokolonijalizam, neoimperijalizam i  banditski iliti liberalni kapitalizam. A to je predvorje fašizma.

Kako, međutim, da se na čelu Srbije pojavi takva elita, kada ona uglavnom ne učestvuje u stranačkom životu?(Istaknuti pojedinci su naime ili izvan političkih partija, ili su potisnuti na margine političkog života).
Ne učestvuje, jer je na našoj političkoj sceni prisutno jako mnogo onih kojima je politika uhljeblje, jedina profesija i jedini zanat. Oni su spremni da svoje sinekure i sinekurčine brane po svaku cenu. Ali oni se, po svaku cenu, moraju i napadati. Sloboda se najčešće osvaja. Tada se najviše i ceni. I elita mora biti hrabrija i politički zainteresovanija. A sa tom i takvom elitom i sa mladošću u srpsku politiku ušao bi i toliko nedostajući i toliko potrebni moral. Ne možete očekivati od nekog politikanta, kome je toliko dobro, da izađe iz državnog automobile, državne službe, da ostavi teglu sa državnim pekmezom i kaže: evo ti sve ovo, elitisto, uključujući i državni viski i sekretaricu,ti si pošteniji i bolji od mene. Pa mnogi su od njih u politiku ušli golotrbi i gologuzi, a sada su dolarski milioneri. Neke stvari u životu, ma koliko da su vaše i ma  koliko da vam  po logici stvari pripadaju, moraju se i oteti.

Da li postoji srpski državnik u poslednjih pola veka koji bi po „tragičkom potencijalu“ mogao da se meri sa Milanom Nedićem, centralnim junakom Vaše možda i najuspešnije drame „Đeneral Milan Nedić“?
Na sreću, ne. Stvari uvek morate da sagledate u realnom filosofsko-istorijskom kontekstu. Nedić prihvata kolaboraciju sa okupatorom, koji ubija sto za jednog, u bednim ostacima nekadašnje zemlje koji se samorazaraju građanskim ratom, koji je opet često suroviji nego nemačke odmazde, okružen prezirom i nerazumevanjem čak i članova vlastite porodice,svestan svog tragičnog kraja ko god da pobedi…On tu tragičku krivicu svesno prihvata, pokušavajući da spase što se spasti da, znajući  da takav posao nije moguće obaviti, a da se na sebe ne preuzmu neka svesna sagrešenja. Pri tom je čovek na pragu starosti, suočen i sa užasom privatne tragedije, gubitkom jedinca sina,trudne snahe i trogodišnje unučice, koji ginu u smederevskoj eksploziji, nekoliko dana pre nego što će Nedić  da prihvati  mesto predsednika vlade. Beograd je pun izbeglica, razrušen,Srbi  u okruženju izloženi svakodnevnim masakrima, po logorima ili u šumi. Užas, priznaćete…Sve to dešava se i istorijski formuliše bez Nedićevog individualnog učešća…
Sa druge strane, imate tragizam Slobodana Miloševića u jedno drugačije vreme, koje čini  se, on ne razume ponajbolje, njegovu ličnu i porodičnu dramu, istorijske okolnosti koje velikim delom, za razliku od Nedića, i sam proizvodi, sukob sa delom vlastitog naroda, sramnu predaju Krajine, raspad države i porodice,bombardovanje, međunarodne ucene i pritiske, hapšenje, predaju Hagu  na Vidovdan, suđenje, kraj…Kako vreme više prolazi, čini mi se da ga sve više žalim. On čeka svog pisca, a bogami i istoričare.

Nepostojanje kulturne politike državnih institucija nadomestila je u proteklih desetak godina tzv. „NVO poetika“ koja nas je naterala da se oslobodimo nacionalne kulture kao „politički nekorektnog balasta“, kako bi se, navodno,  uklopili u savremene kulturne tendencije Evrope i sveta. Da li kultura može da opstane kao nadnacionalna tvorevina?
Koješta. Tako nešto mogu da izjavljuju samo neodgovorne neznalice. Svako je  umetničko delo refleksija stvarnosnog sistema vrednosti, apsolutno individualizovano i predstavlja poseban, dakle pojedinačan pogled na svet. U tom smislu ono je potpuno mađarsko ili potpuno srpsko, kao što su Čehovljeve drame apsolutno ruske, a Fordovi filmovi potpuno  američki. Prava umetnost sadrži u sebi elemente mentaliteta,socijalne posebnosti, delove folklora ili političkog miljea,nastajući kao takvo u specifičnim socioistorijskim okolnostima, a kao takvo jedino je tada i jedino je tu  i moglo da nastane. Jedino tako  postiže se univerzalna  opštost, jedino taj put postoji kada je umetnost u pitanju. Od pojedinačnog  ka opštem. Talenat se pri tom podrazumeva. Samo takva dela postaju nadnacionalna,opšta, postaju  kulturno dobro celog univerzuma. Zato na osnovu  dobrog umetničkog dela bolje razumete ili lakše rekonstruišete  određeni prostor i vreme, nego uz pomoć novina,filmova ili televizijskih zapisa. Drveni totem iz Burundija, Betovenova simfonija,Borina Sofka, svejedno. Ne možete voleti čovečanstvo ako ne volite svoje dete. To je prvi korak. Komunizam je svojom umetnošću pokušao ovim nakaradnim,obrnutim putem i normalno doživeo potpuni fijasko,bez obzira na autoritet jednog Ždanova ili Lunačarskog. U nevladinim organizacijama uglavnom sede osobe čiji intelektualni potencijal nije dovoljan da se prepozna problem, a kamoli da se ponudi neko rešenje. Sa druge strane, po svom ustrojstvu i mentalnom sklopu, to jesu  kriptokomunističke organizacije i ljudi. Otuda i to potpuno preuzimanje jednog kominternovskog kulturnog modela, kojeg od urušavanja i samonegacije nisu spasla ni remek-dela. Naprotiv,to su samo bili retki izuzeci koji su potvrđivali pravilo da autentična umetnost ne trpi nikakvu dogmu. Ni stvaralačku, ni versku, ni političku, ni ideološku. Ali oni to, nažalost, ne razumeju. Iz dva razloga. Ili nisu u stanju da shvate, ili im  se ne isplati.

Budući da DSS okuplja veliki broj istaknutih stvaralaca i kulturnih pregalaca, da li radite na stvaranju kulturnog koncepta koji bi sprečio dalju razgradnju srpske kulture, procesa koji se odvija paralelno sa raslojavanjem srpskog jezika?
Taj koncept je odavno gotov, u programskim je dokumentima stranke,na stranačkom sajtu, dakle objavljen je, poznat je i delo je značajnog broja značajnih ljudi. U svakom slučaju, radi se o srednjoevropskom kulturnom modelu koji promoviše drugačiju kulturnu politiku od ove nepostojeće i koji  kulturi i umetnosti daje mesto koje mora da ima među malim narodima. U takvim situacija uticaj države na kulturni model niti je moguće izbeći, niti ga treba izbegavati. Dakle, ponoviću,ne na kulturu, ne na umetnost, ne na stvaraoca i njegovo delo, govorimo o etatističkom uticaju na kulturni model malog naroda. Paradoksalno, značaj kulture obrnuto je proporcionalan veličini naroda. Manji narod, veći značaj za očuvanje jezika, tradicije, identiteta… On podrazumeva ne samo reformisanje,  već i prevrednovanje estetskog ili ideološkog kulturnog modela. Da bismo shvatili značaj kulture u afirmaciji  jedne države ili nacije, dovoljno je podsetiti da ponekad kultura više afirmiše nego nekoliko industrijskih grana zajedno. Ko danas zna ko je ministar finansija u trenutku kada Nušić piše „Gospođu  ministarku“, ko je na austrijskom dvoru kada genijalni Sterija piše „Kir Janju“ ili  Mocart komponuje ingeniozni „Rekvijem“. Odgovor je, apsolutno niko. Ars longa vita brevis.

Nastavak u sledećem broju

[/restrictedarea]

Link Website:Cheap Nike Air Max Ugg Boots Cheap Jordans Cheap Snapbacks Hats Calzoncillos Calvin Klein Louis Vuitton Outlet Store Camisetas De Futbol Baratas Cheap Ray Bans All shops Free Shipping! Welcome!

25 komentara

  1. EU nije samo grobnica za male narode već potencijalno za sve narode, male i velike. EU je zamišljena kao nadnacionalna tvorevina gde će nacije ne samo izgubiti samostalnost, već će se raditi na tome da nestanu potpuno. Krajnji cilj je korporativna mega struktura, gde su narodi samo živalj kojim se upravlja i koji se koristi za potrebe vladajuće kaste.

  2. Mrznja autora prema levici i komunizmu prelazi granice razuma, tako da je totalno pobrkao, pomjesao neke cinjenice.Kako i sam rece, nema idealnog drustvenog sistema, tako i socijalizam u kojemu smo zivjeli, je imao dobre i lose strane. Usporetite ono onda sa ovim sada!!! “organizatori nekadasnjih konaka i stafeta” nisu sada na vlasti. Direktni njihov nasljednik i jedan od njih je bio Slobodan Milosevic, koji je lavovski branio SRBIJU tj.KOSMET, a iza sebe i mrtav, je ostavio R124, i Kumanovski sporazum,nije dozvolio DIVLJU PRIVATIZACIJU . Kostunica je “srusio” Slobu, a zapadni demokrate pomogli da Djindjic makne Kostunicu u ugao politicke scene, da bi isti “pospremili” Djindjica kada vise nije bio “kooperativan”.Poruku “pisca” jako je dobro shvatio Tadic i svi oko njega, pa su stoga poslusni kao kucici prema euroatlanskim “saveznicima” i bespogovorno odradjuju rasturanje Srbije.Vi iz DSSa bi trebali da se okanete MRZNJE prema levici i da ujedinite sve one koji vole SRBIJU, leve, desne, srpske i bilo koje druge nacionalnosti…………….

    • Ne slazem se s tobom Zorane kad kazes da autor mrzi komunizam.
      Prije ce biti da je pisac jos davno uocio slabosti istog i kritikovao tj ogolio ga do besmisli. Dakle rijec je o kritici jedne ideologije a ne mrznji.
      Sinisa je svoje kazao kroz djela a cuvena recenica pokojnog bravara:” Srbiju cemo tretirati kao okupiranu teritoriju” sve ce ti reci.
      evo ti geneze vidjene iz mog ugla:

      -bravar saban copavi poslan po zadatku
      -sloba milosevic/ i on i zena patili od kompleksa velicine
      -boris tadic/ ciji je otac bio komunista a omiljeni mu hobi slanje srba na Goli Otok i osnivanje demokratskih stranaka…

      zajednicki imenitelj sva tri lika je ideologija komunizma koju su sva trojica izokrenuli i prilagodili svom ukusu i hedonizmu a sve preko ledja naroda.
      Nego hvala Sinisi koji me zasmijava do suza (unazad 3o godina) svojim djelima, i samo neka tako nastavi

  3. Nisam pametnijih reci cuo u zivotu.

  4. Tekst Siniše Kovačevića je odličan nagovještaj budućnosti Evrope.Njemačka ne želi ništa sem krova Evrope,Britancima je stalo do sujete i posebnosti, koja je naravno oličenje gluposti u svim segmentima života,Francuzi vjekovima dosanjavaju politički i kulturni narcisoidni san.Poenta je ekonomski, prezirom i riječju zasijati neka nova sjemena Trećeg rajha, imperijalnih pretenzija i “kondorovog” kulturnog leta.
    Drugi,šta je sa drugima?Zapadni evropski svet ostaviti u blagostanju koje znači pun trbuh i ništa drugo.Neke osiromašiti pa im onda pružiti mrvice da bi se recimo odrekli djela teritorije, hrišćanske vjere,narodnih odluka ili prava na sopstveno ja.
    Naravno na putu stoji Rusija, ali dugoročno i njoj ako osječete krila neminovno će umjesto letenja gmizati.
    To zasigurno jeste plan “trilinga” ,veži konja gdje ti gazda konje gdje ti gazda kaže.Samo šta ako kozaci i “ataman” nalete pa odvežu konje a gazde svežu.
    Hitler je sanjao ruske stepe, francuski jezik se govorio uz ruske čajanke,Britanci su bili ubjedjeni da nema pametnijih ridjobradih od njih. Pa. Za nauk, vještačko biva i prolazi. Bogomdano pada ali obavezno i uzlijeće.

  5. ne mrzi autor komunizam,to se vidi i iz njegovih ranijih djela,Velike drame i Portreta Ilije Pjevca,naprimjer,nego mrzi one koji ga koriste kao stit,mrzi one koji se odlicno snalaze i medju Crvenima i medju Zutima.O tome se radi,kolko ja razumijem

  6. Gospodin Kovačević razložno objašnjava stanje u Evropi,sigurno
    treba reći istinu o vladavini Brozove komunističke tvorevine.
    Čuje se pa mismo lepo živeli za vreme Broza,nekažase zašto
    je stotine hiljda napustilo taj lepi život i ošli da se da se
    muče u kapitalizmu. Posle iskustava u tri prošla rata Srbija
    treba i mora voditi svoju politiku obnove urušene državne ideje
    i nacionalnih interesa.Nije vreme ulaska u društvo koje se bori
    za svoj opstanak i indetitet. Mi smo deo Evrope dali bili članovi
    ili posmatrači.Ima vremena kada oblak iznad evrope ode dalje mi
    smo tu,izbori če dati prednost za sva goruća pitanja.

  7. Zelim odgovoriti Djordju , Stojanu i …….Sustina mog stava jeste da radimo OPASNE I BESMISLENE PODJELE. To sa bivsim KOMINISTIMA ili jos bolje “KOMUNJARAMA” nema nikakvog smisla. Dok se rasparcava SRBIJA mi se bavimo PARTIZANIMJA I CETNICIMA. Dok su se istjerivali SRBI iz Hrvatske, svi su Hrvati bili kao jedan, levi, desni, centar. .Cini mi se da je najveci “grijeh” Milosevica sto je i on bio “komunjara”. Ne zanima me da li je patio od “konpleksa velicine”, jedina stvar koju treba sagledavati u ocjeni historiske licnosti Milosevica jeste STA JE CINIO I UCINIO,I DA LI JE MOGAO VISE I BOLJE! Dok je DESNICAR Seselj, zajdno sa Slobom branio SRBIJU, Desnicar Djindjic sa svojim DSom je odavao NATOu polovaj VOJSKE JUGOSLAVIJE!!!. DO PODJELE MORA DOCI, ALI NA PATRIOTE I IZDAJICE!,kao sto u svakodnevnom zivotu ljude djelimo na DOBRE i LOSE bez obzira im je otac bio partizan ili cetnik!

    • O cemu govorite ,pobogu.Pa ovo je briljantan socopoliticki esej o opasnosti takozvanog projekta Evropa i o onima sa ugradjenim kameleonskim genima,o gluipima i glasnima o ambicioznim politickim probisvetima.Pa g.Kovacevic cak i prena Milosevicu i Nedicu gaji razumevanje.

  8. Ja, drugi komentar sem auuh nemam.Ovaj tekst me preznoji od zadovoljstva što sam ga pročitao.Siniša mi je uvek bio fenomenalan ali je ovo fenofenomenalno.da ne zaboravim, i pitanja novinara su bila u skladu sa fenomeno..

  9. Samo da potpišem tekst.No nije problem u nama koji smo ovo pročitali.Problem je u TOME ŠTO LJUDI NE ŽELE DA ČUJU ISTINU.Ljudima je lepše dok im pričate bajke,kao ženi koja zna da je lažete ali to prihvata jer jojnu tom trenutku godi.Kažu da se samo 5% ljudi nemože PROGRAMIRTI ,ostali su već OBRAĐENI .Obrađeni su,GLE APSURDA,od MEDIJA,od onih koji bi trebali da budu PERJANICE progresa.I opet.Evropa to je Nemačka i njeni sateliti,Engleska,Srbija Turska i Rusija i to je sve.NAŽALOST.Ta trulež NAZOVI EVROPE,kao gangrena uništava sve dokle doseže.

  10. vise je nekadasnjih stafetnih obozavalaca u Demokratskoj stranci nego kod Dacica.Gordana Comic,Vida Ognjenovic,Gorica Mojovic,Dragoslav Petrovic,Jovan Komsic….Ostale skutonose necu ovaj put da nabrajam.Ljiljana Busetic

  11. dr Vaso Predojević

    Demokratija, najmanje loš sistem! Poštujem stav takvog velikana kao što je gospodin Siniša Kovačević. Kad bi demokratija bila dobar sistem, odmah bi mu se amerikanci odrekli ili ga bombardovali – isturili bi NATO kao Milosrdnog anđela!

  12. Britko, snažno, tačno. Svaka čast!

  13. Ima li nas u vasim razmisljaninjima,postovani gospodine Kovacevicu,nas kao Republike Srpske a i nas prekodrinskih Srba.Pa ne zive svi Srbi u Srbiji,braco rodjena.Profesor Laketic Danilo

  14. dobro je rekao slovenacki desnicar zmago jelinski,eu odgovara cetirima velikih,koji ce prilikom raspustanja eu pojesti male,mali treba da sad vec misle ko ce kojem jatu da preleti jer vreme radi za velike,mi smo najverovatnije nezgodni po naravi za te velike pa nas nece niko,ne moramo se sekirati ali moramo sacuvati teritoriju,ne smemo se odreci kosova

  15. Ko iole prati Sinisu zna da nikad nije bio miljenik vlasti,tekst je odlican,o Kostunici imam misljenje i nebi sada iznosio,od xrvata treba neke stvari uciti a to sta su radili i rade i sam djavo ne bi mogo gore.Kamo srece da imamo vise ljudi poput Sinise.

  16. Evropa je od ideala svetskog znacaja stigla do”grobnice”. Taj put je trajao nekoliko decenija. Cak i intelektualcima je bilo tesko da Uniju, kao “ujedinjavajuci” cinilac, prepoznaju kao sredstvo za razaranja i pokoravanja. Ali, metod razaranja i pokoravanja je izabran kao osnovno sredstvo globalizovanja. Taj metod nije bio slucajno izabran, njega je uslovila osnovna predpostavka da ukidanje drzava, nacija i kultura nece uspeti na dobrovoljnoj osnovi. Sada, kada je korporacijski kapital doveo u bezizlaznu zavisnost sve evropske drzave, racuna se na njihovu predaju. Ako pojedinacna drzava ne moze da opstane kao samostalna, mozda ce moci da opstane kao evropska teritorija kojom upravlja Evropska vlada. Ionako ljudstvo treba da postane “mnostvo” kojim ce se upravljati putem elektronskih signala.
    Jedina zamerka nasem vrlom intelektualcu Sinisi Kovacevicu mogla bi biti :”Evropa grobnica za male narode”, zato sto je suzio grobnicu i izostavio da kaze da je ta grobnica za sve narode koji budu pokoreni!

  17. U mnogo čemu se slažem s gospodinom Kovačevićem, naročito s opisom suštine Evropske unije koja niti želi niti može uspostaviti jednakost među svojim članicama a kamoli sačuvati nacionalni identitet naroda država koje su u njoj ili u nju uđu.To najbolje već sada pokazuju slučajevi Italije, Grčke sa smjenom i izborima premjera i njihovih vlada. Jedino se ne mogu složiti da unatoč svih mana kapitalističkih demokratskih sistema ni teoretski niti praktično nije bilo niti ima boljih. Uvjeren sam da je socijalistički samoupravni sistem, iako je bio još daleko od postignutog sadržaja i “socijalističkog” i “samoupravnog” bio neuporedivo bolji za najšire slojeve naroda.Što ova “demokracija” znači?! Hajd park? Slobodu govora, pravo na mišljenje, a potom: svako u svoju rupu, ako ju uopće ima, ili na prosjačku kuhinju, u potleušicu, pa ti iz te pozicije školuj djecu, sudjeluj u društvenim i državnim poslovima, formiraj svoje stranke s parama iz prosjačkih džepova i tako dalje i tako dalje…Neki od nas sve ono što smo ranije imali ili radili u pežorativnom smislu krsti kao KOMUNIZAM, kao što sve ovo što danas imamo krsti kao DEMOKRACIJU a kad se malo ozbiljnije ti pojmovi rasčlane i sagledaju onda vidimo sasvim druge sadržaje u koje nikad nije dobro slijepo vjerovati. To je običan mutež u kojem politički demagozi love krupne ribe za sebe i sebi najbliže i odane. O društveno-ekonomskim historijskim formacijama i poredcima potrebne su mnogo dublje rasprave koje se ne mogu voditi samo iz srca već i iz glava s mnogo više znanja i odgovornosti za izrečene ocijene i stavove. RES NON VERBA!

  18. Prosto sam očekivala da gospodin Kovačević ovako briljantno opiše gde to, zašto i ispred čijih vrata treba da zastanemo. Toliko me je istina zabolela!

  19. Maske su pale i one se planetarno šire sporijim tempom.Kad se dođe do spoznaje stvari vrše se pripreme za izlaz srazmerno mogućnostima.Ako si nejak onda moraš sa vukom i sa njime zauvijati milom ili silom.Obećana demokratija i ljudska prava ostadoše bez uživanja.Istorija se ponavlja samo u različitoj formi samo ciljevi ostaju isti.Ne u evropsku uniju.

  20. Vec u uvodnom delu intervjua sadrzane su najvaznije karakteristike danasnje EU, koju je neko (ranije) okarakterisao kao “EU – Naopaka konstrukcija”. Inace, pridruzujem se svima koji su ovaj intervju ocenili kao briljantan. On to uistinu jeste. Osvrnucu se na sledecu konstataciju Sinise Kovacevica: “Sta ostaje od Evrope kada iz nje odstranite Veliku Britaniju i Francusku? Vi to zovite kako hocete, ja to zovem ‘Cetvrti Rajh'”. Gotovo isto sam cuo od jednog moga prijatelja Svajcarca, inace zestokog protivnika prikljucenja Svajcarske Evropskoj Uniji. Ovo se, nazalost, ne moze negirati – ma koliko to nekome smetalo.

  21. Tekst gospodina Siniše Kovačevića mi se svidja u najvećem delu, ali treba znati da nikada nigde nije bilo socijalizma, onog pravog kao proklamopvanog ,pa ni samoupravnog kod nas,niti klasičnog kapitalizma. Bilo je različitih oblika, kako gde, ali je ljudski egoizam i zloba “isplivala na površinu” od znatno manjeg broja ljudi(ne kod većine)i nažalost odlučujuće uzticala i još utiče na ukupna društvena kretanja, kako u delovima društva, malim i većim državama pa i u Evropi i svetu. Gradjani velikih i ekonomski jakih država su najviše manipulisani.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *