Piše Dejan Đorić
Kretati se u galerijskom svetu 2011. godine remboovski rečeno znači biti u još jednoj „sezoni pakla“, posetilac i kritičar postaju „funeralturisti“, kako su govorili Dragoš Kalajić i Radomir Reljić
Likovna umetnost u Srbiji u stanju je laganog odumiranja, a znaci zamora i krize postali su opšte mesto. Verovatno je to još jedan od dokaza marksističke teze o uslovljenosti stvaralaštva društvenom stvarnošću. Za umetnost kao da su odavno prošla zlatna, tačnije revolucionarna vremena, kakvo je renesansa, cvetanje u vreme ratova, kuge, gladi, državnog i verskog rastrojstva. Kao krunski dokaz da usred najveće pometnje može sazreti najlepše voće duha, renesansa govori o biblijskoj pouci da „Duh diše gde hoće“, a on izdiše iz savremene umetnosti.
Kretati se u galerijskom svetu 2011. godine remboovski rečeno znači biti u još jednoj „sezoni pakla“, posetilac i kritičar postaju „funeralturisti“, kako su govorili Dragoš Kalajić i Radomir Reljić. Kakvu budućnost slikarstvo ima u svetu u kojem književnici kao Zoran Ćirić u „NIN“-u pišu da je crni roker Bo Didli Isus, a da je Šaban Bajramović najveći umetnik koga je Srbija imala u proteklih pola veka.
U sadašnjem globalistanu Srbima je dopuštena samo kulturna šabanizacija, mogu da se opredele između Šabana Šaulića ili Šabana Bajramovića. Pojedini ne žele ni Guču, ni „Egzit“, već „Fejsbuk“, ali Divna Vuksanović, vodeći komunikolog (još jedno od novih šarlatanskih zanimanja) i estetičar medija (kao da postoji bilo šta estetsko u masmedijima), tvrdi: „’Fejsbuk’, iako interaktivan, demokratski medij, na jedan nekritičan način masovno promoviše nešto što je nekada bila umetnost, a danas to vodi ka kiču i šundu, najviše zbog toga što su korisnici nedovoljno estetski obrazovani“.
NALIK IDIOTIZMU „KRAJA ISTORIJE“
Krivac je dakle slikarstvo, do pre nekoliko decenija umetnost, a sada odjednom kič i šund koji ugrožava osnove demokratskih medija. Vrhunski mladi slikari kao Veljko Đurđević za svoja dela predstavljena na „Fejsbuku“ dobijaju priznanja iz celog sveta, ne znajući da su antidemokratski i antiumetnički elementi. „Što gore, to bolje“ rekao bi drug Lenjin i za ovo smutno vreme zamene teza i izvrtanja vrednosti. Ko su „nedovoljno estetski obrazovani“, koje će „Fejsbuk“ očišćen od kiča i šunda dovesti u idealno, prosvetljeno stanje svesti?
Odgovor daje Marina Martić, koautor tekuće izložbe „Poslednja mladost u Jugoslaviji. Omladinska alternativna pop kultura u YU od 1977. do 1984. godine“. Njeno ograničeno poimanje umetnosti i popularne kulture odavno su uočili neki od gurua alternativne scene. Kustoskinja beogradskog „Muzeja savremene umetnosti“ zna ko su glavni krivci za sve što nam se dešava. U nedavnom intervjuu za „Radio Beograd 2“, odgovornim za društvenu, političku i kulturnu krizu proglašava nacionaliste, primitivne ljude koji su postali rodoljubi zato što su neobrazovani. Izgleda da ova intelektualka nikada nije čula za Jovana Dučića, Miloša Crnjanskog, Vladimira Velmara Jankovića, Justina Popovića, Nikolaja Velimirovića, Dimitrija Najdanovića, Aleksandra Lončara, Dragoša Kalajića, Dragoslava Bokana i Bogdana Lubardića, pomenimo samo neke od najobrazovanijih Srba, mereno univerzitetskim diplomama, poznavanjem stranih jezika, kvalitetom i brojem naslova u njihovim bibliotekama. Ograničenost postmodernističkih istoričarki umetnosti, kao što je Marina Martić, uočljiva je već u elementarnoj nesposobnosti definisanja predmeta svog rada. „Poslednja mladost u Jugoslaviji“ naziv je koji nalikuje Fukujaminom idiotizmu „kraj istorije“, izrečenom u vreme kada se istorijski događaji kao nikada pre nisu tako brzo smenjivali i kada skoro svako oseća ubrzanja vremena.
SLEPE ULICE NADRIUMETNOSTI
[restrictedarea]Ako je za utehu, pojedini umetnici su umereniji u izvitoperenim sudovima i zahtevima od kritičara. Kada je Predrag Nešković dobio najvažniju, „Politikinu nagradu za umetnost“, samo zato što je izložio svoja odela (u njima, usput rečeno, izgleda kao smešni dedica), izjavio je za „NIN“: „Kod nas za razliku od sveta nema kritičara koji pišu samo o nekim pojavama, tipa samo o geometrijskoj apstrakciji, pop artu, konceptuali i slično. Kod nas jedan kritičar treba da piše o svim stilovima, što je neprimereno“. Kritičar za svaki stil – to je kao ući u frizernicu, pa jedan berberin sapunja, drugi brije, treći šiša itd. Možda će se pojaviti i kritičari koji pišu samo o jednom umetniku, verovatno priželjkuje Nešković.
Lazar Trifunović je na jednom svom predavanju primetio u polušali (a takve su najistinitije) da je „u dvadesetom veku nastala opšta bežanija“, međusobno udaljavanje svih pojava i aktera na sceni. U teško vreme isplivavaju opskurni tipovi, pa je Dragoljub Raša Todosijević za prošlogodišnje učešće na Venecijanskom bijenalu dobio nagradu „Uni kredit grupe“ od sto pedeset hiljada evra za koju je javnost ubeđena da je zloupotreba umetnosti u vidu pranja novca. Publika treba da je srećna što na Bijenale kao ranije nisu poslate bale ćebadi od ljudske kose, rad Zorana Todorovića, već samo Todosijevićevi kukasti krstovi. Slična ćebad odavno i bolje su pravljena u Aušvicu, a kukasti krst ne mora biti nacistički simbol. (Post)moderni umetnici su radili sa fekalijama, mokraćom, kosom, krvlju i crevima, pa su naci simboli u toj produkciji horora neka vrsta crtaća. Jedino još nisu izlagani leševi, ali ne znači da neće biti. Koliko je Todosijević likovno nesposoban i nepismen najbolje svedoči Aleksandra Tisa Jelinčić, čija je izložba u beogradskoj Galeriji „Progres“ pod nazivom „Plemeniti“ pobudila pažnju. Devojčica od sedam godina ne samo da neuporedivo bolje crta od Todosijevića već je umetnički kvalitet njenih radova nedostižan legijama avangardnih umetnika.
Dokle se kvaziumetnici spuštaju u potrazi za slavom govori i januara 2011. godine priređena izložba slika Maneta Šakića, čija je jedina umetnička zasluga u tome što je sin Olivere Katarine. „Slike u mirisu kajmaka i čvaraka“, naslov je teksta u „Politici“ o Šakićevoj izložbi priređenoj na beogradskoj Kalenić pijaci. Neuporedivo opasniji šarlatan je Srđan Vukčević koji je imao sreću da izlaže u uglednoj beogradskoj Galeriji „Haos“ samo zato što godinama živi u Parizu. Premda tvrdi da se družio sa Dadom Đurićem i da je veliki slikar navodno u njemu osetio svet koji je i sam živeo, njegovo „slikarstvo“ od Dadovog deli udaljenost merena svetlosnim godinama. Amater i sladunjavi kičer koji nadmenošću pokušava da nadomesti nedostatak talenta, pedofilski slikar devojčica u čipki i šljokicama, Vukčević daje za pravo konceptualistima koji tvrde da je slikarstvo postalo besmisleno. Takvi nadriumetnici uspevaju samo u vremenu u kojem je moderna umetnost mnoge ubedila da su umetnici.
TRAGIKOMEDIJA OD GALERISTIKE
U međuvremenu mešetari love u mutnom. Postalo je već tradicionalno da beogradska Galerija „Arte“ organizuje izložbu u Galeriji „Progres“ i štampa dobar katalog povodom aukcije umetničkih dela. Za tekstove u katalogu angažovani su neki od naših najboljih mlađih i starijih istoričara umetnosti, kao što su Ivana Benović i Nikola Kusovac. Dela na aukciji su originali, mnoga izvrsna, signirana, datirana i u dobrom stanju. Slike starih majstora, nazovimo tako naše međuratne slikare, ponuđene su po normalnim tržišnim cenama, bez mnogo preterivanja. Tu se, međutim, završava dobra namera organizatora ovakvih izložbi, direktora Galerije „Arte“ Milana Mitića. Na izložbi, kako je naznačeno u katalogu, početna cena dečjeg crteža Biljane Vilimon, simptomatičnog naziva „Zbogom pameti“ je 5.000 evra, a procenjena vrednost je 9.000 evra. Slično je i sa slikom Srđana Đileta Markovića, stripom za zastrašivanje dece i sa delom Milete Prodanovića za koje poznavaoci tvrde da je toliko kompoziciono loše rešeno da se može postaviti na svaku od četiri strane, svejedno je sa koje ga posmatramo. U carstvu lošeg slikarstva i tričarija novog ekspresionizma Mileta Prodanović je najbolji ako je to neka uteha. U grupi „Alter imago“ pored njega bila je i Nada Alavanja, uzor slikarske kretenizacije, čije je delo dospelo čak i u prestižni Muzej „Cepter“. Možda sve to ne treba da uzbuđuje da vrhunska slika Borivoja Bore Stevanovića (1878-1976), jednog od najboljih srpskih majstora, nije procenjena na 4.900 evra, a po tom principu i druga dela naših akademika i najuglednijih slikara. Za Milana Mitića znalci tvrde da trguje falševima Save Sekulića, a o ovom galeristi loše vesti stižu i iz Pariza. Na podao način godinama pokušava da Srbu Travanova i ostale marginalce čije slike kupuje po bagatelnim cenama predstavi kao naslednike velikih modernista i preproda ih po astronomskim vrednostima. Srećom na tu opasnu zamenu teza, tragikomediju od galeristike, ne nasedaju kupci, pa takva dela uvek ostaju neprodata. Mitić bi da sa jednim katalogom i jednom izložbom izvrši prevrat, ojadi prave galeriste i potisne generacije vrhunskih slikara. Neuspeh njegovih prevara najbolje govori koliko su besmislene tvrdnje Slavka Timotijevića i njemu sličnih, da kod nas ne postoji tržište umetničkih dela. Upravo postojeće tržište trezni i marginalizuje mešetare koji samo mogu da se nadaju ceni uslovljenom njihovom pohlepom.
UZORNI IZLAGAČKI PROGRAMI
Protiv zla u sferi duha i u oblasti ekonomije najbolje je boriti se institucionalno, što znači snagom države. Galerija Medija centra „Odbrana“ (ranije poznata kao Galerija „Doma vojske“) ustala je u odbranu najviših vrednosti srpske likovne kulture, pomerivši izlagačku aktivnost sa predstavljanja živih umetnika na muzejske vrednosti. To nedostaje kulturi u kojoj su dva najveća i najvažnija muzeja skoro deceniju zatvorena. U samom centru Beograda tokom prošle godine mogle su se videti najvažnije izložbe posvećene Savi Šumanoviću, Srpskim vladarima i vojskovođama, slikaru Slobodanu Jevtiću Puliki, Zbirci Galerije „Nadežda Petrović“, Momi Kaporu, Sedamdesetogodišnjici ustanka protiv fašizma, Majstorima banatskog slikarstva, delima iz Spomen-zbirke Pavla Beljanskog i tekuća „Portret trajna inspiracija umetnika“. Publika je nagradila ovu Galeriju nesebičnom posetom u vreme kada su organizatori „Oktobarskog salona“ uveli naplaćivanje ulaznica. Treba ih pohvaliti jer će tako rasterati i ono malo zainteresovanih, tačnije, posetiocima bi trebalo platiti da dolaze i gledaju nedela na opustošenom „Oktobarcu“. Druga galerija koja samo zahvaljujući sjajnom direktoru Nikoli Mirkovu, velikom poznavaocu umetnosti, ima odličan program je Galerija „RTS“-a. U njenom prošlogodišnjem programu treba izdvojiti jednu izložbu. „Aleksandar Ćeklić. Umetnički povezi knjiga“, prva je izložba te vrste u Galeriji koja ne izlaže dela primenjene umetnosti. Predgovor u katalogu napisao je sam Mirkov, a izložbu otvorio akademik Ljubomir Simović, što je presedan kada su u pitanju slične izložbe, budući da se akademici ne bave ni likovnom umetnošću. Razlog možemo potražiti u nesvakidašnjem umeću ovog umetnika i u činjenici da knjiga koju potiskuju novi mediji opravdano izaziva ne samo sentimentalnu pažnju. U grupi moćnih galerijskih institucija koje daju otpor antikulturnim procesima prvoborac je Moderna galerija „Valjevo“. Dvadeset šest godina izlagati u njoj znak je posebne likovne vrednosti, a prošle godine su njenu aktivnost obeležile izložbe Lidije Macure, Slavka Krunića i veća postavka slika Miljenka Stančića i Voja Stanića. Pojedini katalozi ove Galerije pretvaraju se ponekad u manje monografije praćene separatom prevoda teksta. Najnovija na sceni i najaktivnija je beogradska galerija „Studio Uroboros“, koju uspešno vode slikar Milan Tucović i njegova supruga Mila. Iznenađujući stalno novim, kvalitetnim i svežim dešavanjima, programom koji ima najviši kriterijum, postala je važno mesto na mapi obnove umetnosti. Isto tako uspešna je i obližnja Galerija „Heksalab“, čije su izložbe posvećene Marini Markulić i Milovanu Vidaku otkrile manje poznate opuse slikarke srednje generacije i jednog od članova Mediale. Sudeći po posetiocima, nekim od najboljih srpskih i pariskih slikara i slikarki, Vidak je među najvažnijim evropskim poratnim majstorima.
IZNENAĐENJA U SVETU LIKOVNE MAGIJE
Verovatno najbolje dobro organizovana izložba izvan Beograda je retrospektiva slika crnogorskog umetnika Miomira Miše Vemića u velikoj sali Gradskog muzeja Vršac. Njegovo je slikarstvo poseban fenomen, snagom crnogorskog mraka i svetlosti usredišteno na ničijoj zemlji između ekspresivnog, realnog i imaginarnog. Na sličan način veliko iznenađenje bila je i izložba novopazarskog slikara Bekima Mehovića u zemunskoj Galeriji „Stara kapetanija“. Kada smo pomislili da posle Mediale i mlađih genijalaca u fantastičnom slikarstvu više neće biti ničeg novog na našoj sceni, pojavljuju se, kako to često biva, iz svojih balkanskih jazbina opasne zverke, za koje se kasnije ispostavi da su svetski značajni umetnici. Mehović je među poslednjim koji su nastupili u svetu likovne magije i možda prvi koji je u klasičnu zasnovanu figuralnu iracionalnost uveo sajns fikšn i filmsku sceničnost dostojnu serijala „Matriks“. Možda su odista najzanimljivije izložbe slobodnih strelaca i nezavisnih umetnika kakav je Vladimir Milanović. U Galeriji „Grafički kolektiv“ izložio je radove koji uspešno sjedinjuju stare i nove medije, majstore baroka sa elementima haj tek civilizacije, pokazavši da u umetnosti glavna stvar nije u ideologiji, niti u idejama već u odnosu prema umetničkom delu. U alternativnom prostoru koji može da pokrene bitno, dobro je primljena izložba slika Jovana Marinkovića. Paradoksalan i osoben, slikar koji podseća na slavne dane revolucionarnog modernizma i psihodelične kontrakulture, izložio je nova ostvarenja u Galeriji „ULUS“ i njegov rad prate Vladeta Jerotić i Nikola Kusovac. Možda konzervativan po stavovima, a krajnje napredan na planu slike, Marinković nastoji da se izbori za novu stvaralačku samosvojnost. Njegova izložba pokreće i druga pitanja. Zašto bi se samo sudilo umetnicima, a ne i onima koji je vrednuju? Milosav Miki Pješčić, kustos Galerije „Studentskog kulturnog centra“, autor teksta u katalogu ove izložbe, napisao je verovatno najoriginalniji tekst u prošlogodišnjoj likovnoj sezoni. O istoj izložbi je kritičar Vasilije Suić napisao najgori članak u „Večernjim novostima“, prepoznajući bauk kiča čak i u delima avangardnog slikarstva. U svom poznatom maniru bahatog lupetanja zbog kojeg ima nadimak Psuić, ovaj samoproglašeni, stilski nepismen kritičar, obezvredio je i prošlogodišnju izložbu slika i kolaža Balše Rajčevića u Galeriji „Progres“, premda je Rajčević jedan od najboljih naših umetnika i intelektualaca.
Pažnju je privukla i izložba mlade umetnice Tijane Kojić u Galeriji „Ostrvo“ Centra za kulturu „Božidarac“. Od svojih početaka uvažena kao jedna od najosobenijih pojava među slikarima figurativne orijentacije, uspela je da stvori vizuelno snažan svet na razmeđi grafike i slike, ljudskog i životinjskog, zahvaljujući pre svega solidnom poznavanju studijskog crteža. Marginalni, ali nezaboravni likovi sa metalnih ploča koje koristi umesto platna, podsećaju na anarhiste i ljude zveri, spremne za akciju, ali sposobne i za kontemplaciju koje opisuje Emil Zola.
„REZ“ I MOĆ (ANGAŽOVANE UMETNOSTI)
Možda najbolju izložbu u 2011. godini nije ostvario umetnik koji nadmoćno vlada tajnama zanata. Potpuno nezapaženo, što posredno govori o njenom značaju, prošla je izložba konceptualne umetnice Mirjane Bobe Stojadinović u beogradskoj Galeriji „Doma omladine“. Idealan primer prožimanja stvarnosti i umetnosti, njen rad pod nazivom „Rez“ ukazuje koliko angažovana umetnost može da doprinese sagledavanju društvene istine. Za temu ima seču knezova, tj. besmisleni divljački čin sečenja drvoreda u ulici koju najbolje znamo pod starim nazivom Bulevar revolucije. U njoj je revolucija protiv beogradskih drvoreda doživela vrhunac. U pitanju je zločin protiv prirode, protiv bića koja nikom ne čine zlo, u vreme kada se ceo svet, pa i mi, razmeće ekologijom. Gradsko zelenilo je najkriminalnija organizacija koja se pojavila u tranziciji, posekla je brojno potpuno zdravo drveće po Beogradu, seče u Botaničkoj bašti i u crkvenim dvorištima, a taj monstruozni poriv iz Beograda se preneo na skoro sve gradove u Srbiji. Šta je u glavama gradonačelnika i ljudi koji dozvoljavaju da im nestaju stoletni drvoredi, zbog čega pojedini centri moći nasrću na naše drveće, sjajna je tema za angažovanog umetnika. Mirjana Stojadinović jedina je prepoznala njenu vrednost i aktuelnost. Dajući primer umetnice koja zaista istražuje goruće probleme, a ne zbog ideologije i galerijske politike, bankovnih nagrada državnim umetnicima ili pomoći od nevladinih organizacija, otvorila je nov front protiv nepravde i laži. Gradsko zelenilo i dalje uklanja naočigled Beograđana opšte dobro koje mu je predato na čuvanje, a ne na uništavanje, a njegov direktor u „NIN“-u obećava da će za svako posečeno drvo posaditi četiri, verovatno još starija. Pitamo se, zašto uopšte poseći i jedno? Ceo Beograd je u ludačkoj politici donkihotovske borbe protiv drveća ostao sa biljkama iskasapljenim do pola i ti jadni patrljci koji su imali sreću da prežive manijake iz Gradskog zelenila tužno svedoče šta je nekada bio ovaj grad. Na zlodela niko nije reagovao osim dobronamernih stanara i prolaznika koji su se borili koliko su mogli i pisali u „Politikinoj“ rubrici „Među nama“, getu istinite reči državnog glasila. Nijedna ekološka organizacija nije se oglasila protiv ekocida koji zahvata gradove Srbije, a usavršen je do te mere da Gradsko zelenilo mašinski uklanja tragove svojih zločina, pa ni panjevi ne ostaju posle seče. Na fotografijama ove umetnice veoma dobro se vidi da je svako posečeno drvo u Bulevaru u korenu i u deblu bilo zdravo, a gradski čelnici i nazovi stručnjaci, budžetski plaćenici i lažni profesori tvrdili su suprotno. Za uši ih je trebalo dovesti na ovu izložbu. Na pitanje u radio emisiji šta raditi jer drveće u Bulevaru mora da se seče, najbolje je odgovorio crtač i vajar Mihajlo Gerun. Rekao je: „Rušite zgrade, drveće je važnije“. Umetnica je ritualno stala na svaki panj, poslednji put se oprostila od pravih beogradskih velikana koji su raskošni i lepi bili još tridesetih godina prošlog veka. Hrabro, bez mogućnosti bilo kakve finansijske dobiti, ljudski je dokumentovala proces uništenja biljnog sveta ove ulice, istražila istorijsku pozadinu drvoreda i od svog rada napravila precizan i likovno elegantan sistem opisa i analize destrukcije. Njenu izložbu kao svest i savest ovog vremena treba poslati u svet i upoznati stranu publiku sa divljaštvom koje se odigrava u balkanskoj prestonici demokratije, ekologije i ljudskih prava.
Zizak u mraku i mutljagu, vremena danasnjeg. Hvala vam!
Uopsteno, kultura (tako i likovno stvaralastvo)je nadgradnja.
Razorena privreda (nije samo od 90-te) i najgori rat, opustosili
su svest i unistili temelje, pa nema ni krova-kulture.
Vreme “kompartikratije” bilo je i vreme privrednog rasta (nezavisno
od izvora-kredita, pomoci, …) i velike “vrece” (nezavisno od
rogova u njoj) pa smo dobili vise nego mnogi. Upravo poneseni
sto smo bili slobodniji i bogatiji (verovali) od naroda iza …,
a pohlepni da imamo vise od onih sa druge strane (opet, verovali)
otvorili smo sirom dveri svakom kichu a vrednosti merili jedino
kolicinom prihoda od koncerta. Pocetno vreme, donelo je stvaranja
u kulturi (ukljucujuci siroki dostup narodu), gde si bili i likovni
stvaraoci, visokog dometa. Brzo, sve to je “narodnovano” (od muzike
do “u dve note u tri reda”, filmova, TV serija, “casopisa”, …)
[Gledajuci nedavno, citav niz filmskih “stvaralastva” od 1980 do
danas, osecam samo stid i tugu. Da sve bude “lepse” sva ta, serijska
“stvaranja” su u periodu najvecih nesreca i bede naseg naroda.]
Nije ni cudo, da je, posle svega ( i naseg “predstavlajnja” na bijenalu u Veneciji) izlozba u Modernoj galeriji u Valjevu, upalila
zizak nade u opsatnak.
[Verujem da ce ga odrzati predstojeca izlozba sa delima Radosa Kalajica.]
S postovanjem,
Srboljub Savic
Auor teksta iznosi neke pausane tvdnje, a i bez argumenata citavu jednu nauku kao sto je komunikologija naziva sarlatanstvom. Pritom, kada se poziva na stavove navedenih autora ne navodi izvore, niti ih citira, nego proizvoljno i istrguto iz konteksta interpretira. Ovakvim nacinom sam diskredituje svoj nacin pisanja i svoje neutemeljene stavove. Ukratko, pausalno i neuemeljeno na argumentima.
ne vidim šta je sporno u stavu da su društvene mreže u principu leglo kiča i šunda, naravno da ima izuzetaka ali oni samo potvrđuju to pravilo i kod srba i inače
što se mene tiče vrlo cenim divnu vuksanović, ali ona, koliko znam, nije tamo neki komunikolog nego naš vodeći estetičar
hvala na ustupljenom prostoru
Mislim da ovaj ad hominem napad na M. M. ne prilici jednom ozbiljnom nedeljniku.
A pristrasnost kriticara i njegov nabrajalacki duh vrednosti,nisu odvise atraktivni cak ni za dnevne tabloide. Imali ste i boljih alternativa,ukoliko ste zeleli da ocenjujete likovnu scenu u prosloj godini.
Pozdrav Redakciji. 🙂
Kultura ovde odavno vise ne postoji cak i u elitnim institucijama je mnogo kica. Kako je, recimo, Kraljica Margo, totalni kic, dospela na scenu naseg nacionalnog pozorista?! Da li je pop (ne)kultura zarazila cak i nekad elitne umetnosti kao sto su balet i opera? Gde je Kostjukov? A gde Dado Djuric?
U zemlji Srbiji cveta kic, i to onaj koji podrzavaju vodece nacionalne institucije kulture!!! I za to mi izdvajamo pare??? Strasno!
e pa ako vam je dragos kalajic jedini autoritet u likovnim umetnostima a da za estetiku mislite da se bavi samo umetnoscu a ne svim culnim pojavama u svakoj mogucoj oblasti stvaranja e onda preporucujem da vise citate knjige i posecujete izlozbe jer vam to moze upotpuniti sliku celine o kojoj bi ste da pisete
Zaista je krajnje neodgovorno pisati o likovnoj sezoni 2011, a ne pomenuti bar nekoliko uspelih izlozbi.
Sem toga, ekskurs o komunikologiji je najblaze receno neukusan.
Kuda ide danasnje novinarstvo?!
G. Djoricu, da li je ovo clanak o vasim ideoloskim opredelenjima ili o likovnim izlozbama u protekloj godini?
pa narodni muzej ne radi ne znam ni ja od kada
fejsbuk?
tamo se promovisu samo propali umetnici i estradne zvezde
oni koji se probijaju (dolaze do uloga, CD-ova) preko kreveta jos u najranijem zivotnom dobu
pa zar je to kultura?
ili je neki vid prikrivene prostitucije?
verujem da je ovo drugo.
a cesto i pare i veze rade
da se ne lazemo
uspeh je danas krajnje problematicna stvar !!
ovde navedena u neodgovarajucem kontekstu – divna vuksanovic, jedna fantasticna, prelepa zena i veliki profesionalac u estetici i umetnosti uopste
ali ne u komunikologiji – time se npr kod nas bavi zorica tomic i njoj slicni –
nego u filosofiji medija
izguglajte informacije pa cete se i sami uveriti
pozdrav novinaru :)))
da se i ja ukljucim u diskusiju
mnogi nasi mladi umetnici izlazu napolju, a ne na fb o cemu vi izgleda ne znate mnogo
sto se tice repertoara narodnog pozorista on bi trebao da neguje nacionalnu bastinu
sve sto je strana kultura, tome nije mesto bar u nacionalnom teatru a o kicu da ne govorim
balet nam je ocajan, opera jos gora, a u np radi bezmalo hiljadu ljudi
nisu tu valjda svi dosli preko veza i vezica
politickih i onih drugih, vec pominjanih
auuuu
kol’ko neznanja i nestrucnosti na ovako malom prostoru
dajte obavestite se malo bolje o tokovima savremene umetnosti
ne budite lenji
naucite nesto i o postmoderni
i ne brkajte pojmove iz estetike, komunikologije itd.
ne prilici ovakvoj novini
Bolje da ste pitali Djordja Kadijevica
nije mi jasno kako neko moze sebi da dozvoli taj luksuz i takvo “sarlatanstvo” da potpuno nerazumno i nicim izazvano diskvalifikuje jednu za danasnje vreme vrlo znacajnu naucnu disciplinu kakva je komunikologija a koju vec generacije izucavaju na nasem faksu
i to tako usputno
jedna ozbiljna redakcija bi na ovako nesto morala da reaguje i izvini se struci
E ovo je nečuveno – valjda su svi osim pomenutih SRBA ovde nepismeni, mereno kojekakvim diplomama.
Gospodine, sta vi u stvari zastupate kič demokratiju ili kič elitu? I da li i sebe ubrajate među srbske prosvetitelje?
Kraj istorie razuma, definitivno, sudeći po ovom textu!
molim da mi neko objasni kakve veze imaju egzit, guca i radio bgd sa likovnom kritikom ?
o cemu li pise ovaj covek ?
zar je koautor jedne izlozbe na jugoslovensku temu
zasluzio ovako nesto
ma prichajte vi ovde shta hocete –
gdjica divna vuksanovic je jedna od najsenzualnijih zena grada beograda a uz to i najobrazovanija i najpametnija teoreticharka umetnosti i medija na ovim prostorima
pozdrav svim chitaocima i komentatorima
dosta je zamerki na ovaj chlanak
koliko mogu da vidim
nemam nista protiv fejsa ali tu skoro da nema umetnickih radova
i jedna ispravka: internet i drustvene mreze nisu mas-mediji, uvazeni kriticaru
Nije mi jasno kako je jedan vrstan kritičar mogao da načini tako veliku grešku: Divna Vuksanović je mislilac prvog reda, utemeljitelj filozofije medija, borac za vrednosti i istinu. Upućujem čitaoce Pečata i autora teksta da pročitaju knjigu “Filozofija medija 2” kao i ostale koje je Divna Vuksanović napisala. Ne može se tek tako, usput i ofrlje, potcenjivački govoriti o ženi koja služi na čast ne samo srpskoj već i svetskoj filozofiji i kulturi.
meni ovde likovna kritika izgleda kao kulisa za promovisanje prostih politickih sadrzaja
sta bi na to rekli jedna lidija merenik, mileta prodanovic, misko suvakovic ???
Za tog vaseg umetnika – nikad cuo!
Izgleda ste svoj kriticarski razvoj zaustavili kod stafelajnog slikarstva!
Prava steta!
Treba primeniti tu floskulu o angažovanom umetniku i slobodnom novinaru – treba iskoristiti izložbu “REZ” i materijale koji su tada prikupljeni da se počinioci tog ekološkog i civilizacijskog zločina zaustave. Primerena kazna teško da postoji! Ni 300 doživotnih robija nije dosta za takvo uništavanje prirode i takvu bahatost objašnjenja koja su nam tada servirana.
nije tacno da je sezona bila slaba nego su popustili vasi receptori za savremenu umetnost, koliko vidim, vi zivite u doba vladike Nikolaja
Sudeći barem prema ovom tekstu, i vrednosnim kriterijumima u njemu, našem kritičaru bih savetovao, u najboljoj nameri, doškolovavanje. To, naravno, ne znači da nam je umetnička scena bajna, ali ovo pisanije je uglavnom zasnovano na predrasudama, a ne na činjenicama.
pa ko god izlazi na fb zna da su korisnici estetski i svakojako neobrazovani i da su najdalje dobacili do srednje strucne skole
posto su neobrazovani vecina onda oni uspostavljaju i niske standarde u svakom ppogedu
a poznato je da se slican (citaj: neobrazovan) slicnom raduje i da iver ne pada daleko od klade
u zemlji srbiji stoluju “umetnici” sa zavrsenom osnovnom ili srednjom skolom; oni uglavnom snime dve tri reklame, pojave se par puta na tv-u i dobiju mnostvo lajkova na fejsbuku tako da poveruju da su veliki umetnici (obvezno se slikaju i daju glupe izjave za zenske revije)
niti zemlja srbija ima obrazovane umetnike, niti obrazovanu publiku, a bogami i sa kritikom lose stojimo;
toliko od mene
ovde je izgleda sad neka moda da posto nista pametno od skole nemas zavrsis kao dzabalebaros na fejsu ili umetnik
svaka glumicica veruje za sebe da je opasna umetnica a svaki kafanski muzikant da je paganini
pa putuju po turnejama, imaju izlozbe po lokalima i kojekuda
samo da opsene prostotu
eeej zemljo srbijooo
Prisustvo tzv. umetnika i tzv. umetnica na Facebooku meni lici na primitivno obelezavanje teritorije, poznato u zivotinjskom svetu. Radis za neku umetnicku instituciju, bavis se “profesionalno” umetnoscu i odmah utripujes da si umetnik. I to najcesce na pocetku karijere, kada se obicno i postize nezasluzeni “uspeh”. E, onda, ako nemas kvalitet, trajno padnes u zaborav, i postanes “boem”, pusis, pijes, seksas se, sve zato sto ti u karijeri vise ne ide, jer stizu mladji, isto tako osioni “umetnici”, puni sebe i svoje gluposti. O tome bih zeleo da pisete, o padu morala kod nasih “umetnika”. A bez morala nema velike umetnosti, zato nam je likovna, a i sve druge scene takva kakva je: mala bara, mnogo krokodila!
molicu autora da se raspita kod gdje branislave andjelkovic ponesto o savremenoj likovnoj i vizuelnoj kulturi
A sto se tradicije vizuelne kulture tice, neka se obavesti iz dela profesora Koste Bogdanovica, a neka ponovo prelista i Lazara Trifunovica.valjace mu.
Nekada je u Srbiji postojalo istraživačko novinarstvo, koje je podrazimevalo dobru pripremu, tj. istraživanje određene teme ili oblasti pre nego što se tekst o kojem se piše uobliči u neki od novinarskih žanrova: vest, izveštaj, reportažu, komentar, kolumnu, intervju, itd. Od svakoga ko je želeo da se bavi novinarstvom, očekivalo se da će proći određenu iskustvenu školu i ispeći zanat “na terenu”! Dobar novinar, zapravo je bio dobar istraživač koji je, mešu aktuelnim temama, tražio onu koja će najviše zainteresovati javnost. Stariji novinari su svoje bogato znanje i iskustvo, koristili za žanrove koji su se smatrali višim kategorijama u novinarstvu, a to su: osvrt, komentar i kolumna. Ovi žanrovi, ne samo da imaju jak autorski pečat, već predstavljaju i krunu ovog posla koju mogu da nose samo doajeni novinarstva. Nastankom interneta, a posebno, nastankom sve većeg broja medija (milsim pre svega na štampane medije), mediojska slika u svetu bitno se promenila, pa tako i samo novinarstvo. Danas se za neke žanrove novinari pripremaju na licu mesta, neki to učine pre intervjua, a neki nikada. Istraživačko novinarstvo je danas, kao način rada, čini se, bliže teoriji nego praksi. Od jeftinih dnevnih novina, koje sebi ne mogu da dozvole luksuz da plaćaju dobre novinare, zaista se ne očekuju ozbiljni analitičarski tektovi, kolumne i komentari, medjutim, od magazina kao što je “Pečat”, očekuje se da okupi “stare novinarske vukove” koji će nam pokazati kako treba da izgledaju: novinarska kritika, komentar ili kolumna (posebno ako su teme: drugi mediji, grane umetnosti ili društvene pojave koje izazivaju mediji)! Kritika traži istraživanje, predznanje i dobro poznavanje oblasti ili ljudi koji se kritikuju, ne samo da bi vrednost same kritike bila veća, već i da bi argumenti bili jači, a “napadi” razumni i “opravdani”.
Kritikovati jednu kompleksnu društvenu oblast kao što je komunikologija, a pri tome, ne poznavati je, isto je kao i tražiti rupe u zakonu, a ne poznavati pravo! Nije li to šarlatanstvo? Neko je nekada davno rekao da su novinari “univerzalne sveznalice”. Ili možda “univerzalne nezanalice”?
Osim mnogobrojinih knjiga napisanih na srpskom jeziku o komunikologiji (pogledati nekoliko knjiga autorki: dr Zorice Tomić, dr Tijane Mandić, dr Marine Marković), možete da pogledate i dela stranih autora. Naučni pristum komunikologiji i komunikaciji, među prvima je postavio čuveni italijanski pisac, filozof i mislilac, Umberto Eko (Kultura, Informacija, kominikacija, 1973), profesor Univerziteta u Bolonji. Kasnije je počela da se istražuje sama komunikacija, ali u drugim oblastima kao što su mediji: (“Masovne komunkikacije”, Roland Lorimer; “Tržišna komunikacija”, Vani Kodelupi, Marketinške komunbikacije, Smith R.P, itd).
Više informacija o dr Divni Vuksanović, kojoj su, rekla bih, dve glavne oblasti proučavanja i rada filozofija i estetika medija (ne komunikologija), možete naći u mnogobrojnim tekstovima, stručnim radovima i studijama u kojima je profesor doktor Divan Vuksanović učestvovala u okviru svojih aktivnosti ili aktivnosti “Mladog graška”, udruženja građana za kulturu, medije i društvena pitanja. Ipak, najbolji uvid u njene radove i oblasti koje istražuje, naćićete, svakako, u njenim stručnim knjigama: “Filozofija medija: ontologija, estetika, kritika, 2007 i Filozofija medija 2, 2011).
Verujem da bi neka od ovih knjiga mogla biti dobar početak za pripremu kritike same društvene oblasti, kao što je komunikologija. Za kritiku nečijeg dela i rada, vredi se, prvo dobro upoznati sa radom određene ličnosti, a onda se latiti olovke i papira, tj. računara i tastature – u današnje vreme.
koji je motiv pisca da pise o savremenoj umetnosti i savremenoj likovnoj sceni a da za to nema ni senzibilitet ni dovoljno znanja? sta se ovim tekstom htelo? da se promovise anti-marksizam? u umetnosti, u drustvenom zivotu? i pored najbolje namere, zaista ne razumem svrhu ovakvih tekstova.
G. Dejan Đorić znalački i stručno piše o društvenim pojavama i ljudima koje temeljno poznaje. Dobar deo komentara na ovaj tekst vidim kao zlurade, proizvoljne predrasude.
Danas, u ranom 21. veku, tvrdim da gotovo svi svetski umetnici, galeristi, kritičari, kustosi, stručnjaci i kolekcionari imaju svoje profile na društvenim mrežama. Ovakva ksenofobična zatvorenost je indikator mentaliteta pećinskog čoveka osuđenog na izumiranje. Stoga, pisci ovih vajnih komentara, zapitajte se. Ako, hipotetički, osoba X nikada nije čula za Leonardovu “Mona Lizu”, to ne znači da “Mona Liza” ne postoji; to govori o stepenu neobrazovanosti i neinformisanosti date osobe X.
Komentare na ovaj značajan tekst g. Đorića karakteriše zloslutna izreka “da komšiji crkne krava”. Mi Srbi smo sami sebi najveća kletva. Ovakvi pojedinci i ovakav mentalitet su oterali iz zemlje naše najveće umove, kasnije slavne svetske naučnike i umetnike. U drugim kulturama uspeh pojedinca znači i uspeh nacije, i zdušno se podržava. To je suština patriotizma.
I za kraj, reč dve o meni, skromnom “FB umetniku” pomenutom u tekstu: Akademski slikar, stipendist Akademije ALU, član ULUS-a, ekskluzivac “Miller Gallery” i “Lizbeth Gallery” u Americi; slike u kolekcijama širom Srbije, Francuske, Italije, Švajcarske, Amerike i Velike Britanije; portretisao Vladiku Andreja, g. Nikolu Kusovca, predsednika Societe Generale banke g. Antoin Toussaint-a, vaterpolo reprezentaciju Srbije; naslikao ikonostas manastira Grgeteg nakon četrdeset godina čekanja na odgovarajućeg umetnika. Sve ovo sa 29 godina zivota.
Gospodin Đorić je jedan od retkih srpskih intelektualaca koji sagledava širu sliku naše umetničke scene. Gospodin Đorić se patriotski i hrabro prihvatio čina ‘odvajanja žita od kukolja’, ne očekujući svesrdnu podršku i preterano razumevanje javnog mnjenja. To je dugo očekivano osveženje na našoj likovnoj sceni, renomirani kritičar koji oštro i nepristrasno hvali i kritikuje, pero od koga se strepi i uči! Ovaj tekst nas je zadužio, vraća nas na pravi put, put moderne tradicije. Poučava nas na kritičko prihvatanje savremenih tokova, uz očuvanje sopstvenog identiteta, tradicije i promovisanje naših vrednosti i resursa. Hvala Dejanu Đoriću na tome.
G. Dejan Djoric niti je ovim, a ni svojim ranijim oglasavanjima, pokazao da je patriota, jer se na iskljuciv nacin zalaze samo za odredjene vrednosti, a ne za umiverzalne (pa time i patriotske) vrednosti, koje nisu i ne smeju biti podlozne ideologizaciji. Upravo ovakvi tekstovi govore, svojom loikom iskljucivosti, o duhu palanke koji na ovom podneblju disemo svi zajedno…
Postovani FB umetnice, ne poznajem vas rad, ali svakako znate da jedna lasta ne cini prolece. Mozda ste vi izuzetak, ali na FB u pravilu svoje “radove” izlazu kojekakvi foliranti i treseri. Za bavljenje savremenom umetnoscu, potrebna vam je visedecenijska edukacija i odlicni ucitelji. Trenutni uspesi nista ne znace, kvantitet ne potvrdjuje kvalitet. A autoru teksta predlazem da ozbiljno preispita svoje stavove i ispravi materijalne greske u ovom a i u svojim ranijim tekstovima. Radi same istine i objektivnog pogleda na stvar. Unapred se zahvaljujem na razumevanju.
Sreten
Za vreme velikog jugoslovenskog i svetskog državnika Josipa Broza Tita nije bilo moguće da hipici, sa svojim rukotvorinama, od staklenih perlica (ne PERLI) i papuča “isusovki” do onoga što se naziva “konceptualna umetnost” postanu zvezde naše umetničke scene u koje se ne sme dirati.
Da neko ne pomisli da hipici za vreme Njega nisu imali “prava”, podsetiću da su za svoje manufakture imali na raspolaganju čitava sela, napuštena, u srcu predivne Istre. Pa i poneki Studentski centar. Ali, nisu hipici smeli ni da pomisle da, na primer, postave nacistički kukasti krst u galeriju, a ministar koji bi odobrio da taj kukasti krst još ode i na Bijenale u Veneciji, bio bi sutradan u psihijatrijskoj ustanovi iza sedam brava. Baš kao Dr Hanibal u holivudskom zabavnom filmu “Kad jaganjci utihnu” pre nego što je utekao… Takvo nešto nam je potrebno i danas.
Slaba vajda od DIVNIH tekstova gospodina Đorića, konceptualistima (bivšim hipicima zajedno sa njihovim šemama koji donose evriće u kešu! ups, pardon, mislim na “projekte zapažene u Evropi”) treba da se bavi policija.
Kada pogledam koliko je negativnih komentara stiglo na adresu našeg najbonjeg poznavaoca fantastične umetnosti, erudite, učenika velikog Kalajića, i sjajnog likovnog kritičara Dejana Đorića, žalim za onim slavnim vremenima srpske udbe kada bi takvi “multimadejalci & vizuelni umetnici” zapravo umreženi agresivni hipici, morali prvo na razgovor kod čike u udbu, a onda bi on odlučio da li su za ludnicu ili za zatvor – verovatnije bi bilo ovo drugo jer me neodoljivo podsećaju na potpisnike peticije za podršku Andreasu Nikolaidisu.
Mislim da bi samo jedan novi titoizam u smislu tadašnjeg odnosa prema likovnjacima ( kako je to bio lep izraz! )ali i hipicima povratio sjaj našoj likovnoj sceni.
Oni koji se sa ovim neće slagati, neću odgovarati pojedinačno, već ću odmah dati jedinstven odgovor za sve “koncepte”:
nemojte zaboraviti da je Maršal napravio MSU za SLIKE, a ne za vas koji ste od MSU napravili brlog, muzej bez muzeja – ako je to naziv vašeg “epskog” performansa u kome se uništava Muzej Savremene na Ušću – i On će vas odande i izbaciti!
na osnovu recenog,
autor bi trebalo da bude kriticar ikonopisaca a ne savremenih umetnika;
neka ovo drugo ostavi kompetentnijima od sebe.
pozdrav redakciji pecata
Postovani, kako biste se vi osecali kada bi komunikoloski esnaf za vas licno, a i za vase kolege likovne kriticare, rekao da ste salabajzeri. Ubuduce merite reci.
Doktorand komunikologije
fejsbuk je pun kičerica
iznenadilo bi me da je
drukčije
Za mene – Kalajić je prošlost, a Dejan Sretenović – budućnost. Razmislite!
Pozz svim komentatorima!
Rekla bih da naslov “Naš Najbolji Ekspresionista”, gramatički nije pravilno napisan, kao ni DR Hanibal, ako je on uopšte bio doktor i ako je film uopšte zabavan?
No, to je vec stvar ukusa, kao i cela tema zbog koje treba ici u zatvor ili ludnicu!? Ako kritiikujete, čini te to sa stilom i uz argumente, bez uvrede ličnosti, jer kritikovati ponašanje je društveno prihvatljivo i asertivno, a vređati ličnost, je uvredljivo, zar ne?
Ok, bio je lekar ili doktor medicine.
@ Ekspresionisti
Dakle, vas diskurs je zaista ekspresivan i palanacki koloraturan, svaku razliku u misljenju proglasavate “titoizmom”. Zaista sam ganut! Opljuvati hipi pokret je vas drugi argument pesnicom, kojom ste nespretno lupili o sto. Ne znam da li ste probali pejotlu, ali mi izgleda da jeste. I to poprilicno. Kao i tekst D. Dj. i vas tekst obiluje sve samim predubedjenjima. Npr. o odnosu hipika i MSU. Nazdravlje!
Odlicni komentari Danijele Pantic, nemam sta dodati!
Svim čitaocima “Pečata” toplo preporučijem da pročitaju bar nekoliko teorijsko-kritičkih radova Jerka Denegrija i da s tim kapitalom ažuriraju domaći likovni život u 2011. Hvala.
Gospodine Expresionisto,kakve veze imaj Udba i likovna umetnost? I vi, kao i autor teksta,zivite izgleda jos u Titovom vremenu. Promenite vokabular,to se danas zove drukcije, a i funkcionise drukcije,inace biste bili vec cenzurisani zbog govora mrznje.
Niti se Gordijev čvor mogao raspetljati, niti se ova naša kulturna stvarnost može blagim rečima tepajući opisati. Ako je ovaj tekst taj “Aleksandrov mač” koji će kvaziintelektualnu, umetničku, beogradsku i srpsku elitu, a na Soroševim jaslama konačno zaustaviti u svom rušilačkom pohodu na sve srpske kulturne, duhovne, i umetničke vrednosti – neka je slavljen i hvaljen ovaj odlučan i hrabar početak!
I da nema Dejana Djorica trebalo bi ga izmisliti. Treba da postoji zestoka protivteza ludilu koje se ogleda u tako zestoko od strane drzave podrzavanom konceptualizmu, olicenom u savremenom Oktobarskom Salonu, programu KCBa u ekipi oko MSU I slicnom. Taj Djoric je pre svega to: zestoka protivteza sahranjivanju likovne umetnosti zarad konceptuale a od strane drzave. Tako pre svega treba gledati na ovakve stavove. Pozdravljam taj tekst.
Sto se tice ljubitelja dobre konceptuale mogu da im kazem da jedva cekam da se pojavi neko konceptualno pozoriste ili konceptualni film ili jos bolje konceptualna muzika pa da mozda likovnoj umetnosti malo lakne. Ta se konceptualna umetnost nekako bas previse ustremila samo na likovnu umetnost. Nek odmori malo.
PS
S tim u vezi, da dodam i ovo: posto je proslogodisnji OS imao tematski naziv Vreme je da se upoznamo, a cini mi se da ce sledeci imati ime Vreme je da se rastanemo, pa da se zaista rastanemo sa konceptualistickim kretenizmom za sva vremena . Sa njim se na srecu uveliko pozdravljaju I rastaju I tamo gde je I ponikao tj u Zapadnom svetu.
Setite se samo one pricice o carevom novom ruhu. Prevara je uvek bilo ali i onih koji na kraju povicu da je car go. Eto u Pecatu neko vice: Car je go! I to prevartantima bas mnogo smeta. E pa super, nek im smeta I to sto je vise moguce!
ovaj clanak se svodi na pausalne,
radikalno ideologizovane ocene stanja u nasoj likovnoj umetnosti. i vise je politicki pamflet,
no kritika savremenog umetnickog trenutka.
recju,totalni,nedvosmisleni promasaj.
@Tsonga
Vas komentar se odlikuje netolerantnoscu, bas u onoj meri u kojoj je to i tekst autora. Jer, konceptualna umetnost je bice moderne umetnosti, od Disana naovamo, hteli vi to da priznate ili ne. To sto konceptualnu umetnost neguju neke kulturne institucije kod nas, ne znaci istovremeno da je ona drzavnog karaktera, i da je u bilo kom smislu povlastena. Naprotiv, za razliku od dela ikonopisaca i realista, ona se slabo prodaje (nije komercijalna), te neko mora da je subvencionise i podrzi. O tome se radi. I jos, ako smem da primetim, lako je u nasoj kulturi proizvoditi skadale (tu su mi potpuno izjednaceni Djoric i Ugricic, na primer), a tesko odrzati toleranciju na kvalitet, bez obzira sa koje strane dolazio.
Da moj je stav netolerantan definitivno je tacno, ali samo prema ovdasnjoj konceptuali. Jer upravo je ovdasnja konceptuala apsolutno netolerantna prema likovnoj umetnosti. Moje neslaganje sa njima lezi u tome sto ja smatram da je u svemu o cemu govorimo najvaznija umetnost. Cak ne ni umetnik cak ne ni kriticar. Cini mi se da ovdasnji kriticari koji se za konceptualu zalazu stavljaju sebe po znacaju ispred umetnika pa cak i ispred same umetnosti. To je moj apsolutni utisak i prezirem to.
A opet na izlozbi Big Bang u Parizu u Boburu, pre par godina, koja je koncipirana kao pomirenje konceptualne i likovne umetnosti, gde je bilo najbolje od oba, na mene je najzesci utisak ostavio bas video rad Bila Viole. Zaista me opcinilo to sto je on uradio i sto je tamo bilo izlozeno.
Ali posto sam se vratio u Beograd pozvali su me da obavezno pogledam neku izlozbu u KCBu, da ne pominjem ime umetnice, i to je bio bedan plagijat Violinog rada. Ta je posle za tu kopiju dobila i jednu veliku drzavnu nagradu za to nazovi delo.
Smucilo mi se. I takva je cela konceptualna scena u Srbiji. Kopiraju zapad i nista drugo. E to to je duh palanke po mom skromnom misljenju.
Sto se tice tvrdnje da je konceptuala bice modrne umetnosti to stvarno prvi put cujem. Nadam se i poslednji put.
A da ova drzava podrzava samo konceptualu to je bar svima jasno. Kustosi po galerijama ne primaju plate mesecima ali ovi u MSU zive kao lordovi. Ideja za muzu fondova ne fali a i drzava se ne usteze da izdasno finasira familiju Dimitrijevic i njihovu kliku.
Postovani, sve je tacno sto ste napisali o istoriji konceptualne umetnosti, ali nije tacno da ovo sto se desava u Srbiji nije otvorena podrska, blago je reci smecu, koje se publici servira kao konceptualna umetnost. Rekli ste da neke institucije podrzavaju ovakav trend, ja Vas pitam a koje to drzavne galerije ne podrzavaju. Sta ste servirali Beogradu u nekad prestiznoj galeriji KCB, sut i smece iz Barica i to sve pod velom konceptualne umetnosti, sam Disan bi vam rekao da i za konceptualnu umetnost morate biti pre svega umetnik a ne kvaziumetnik inaugurisan i podrzan od odredjenih politickih struktura u Srbiji.Da li je moguce da najbolje izlozbe vidi preko 1000 posetilaca tek u holovima televizije i laboratorije.A sto se tice komercijalnog dela,prodajete taman onoliko koliko vredite, da nema ovih drzavnih institucija koje to moraju da otkupe a koje inace unistavaju u ovoj drzavi sve sto je lepo ,valjda po narudzbi, odavno bi se vi uhvatili palete i kista.
po meni, fejsbuk uglavnom sluzi tome da okacis profilnu sliku sa svojim deckom ili devojkom, kako bi svi znali da se mnogo “volete”. o nekoj umetnosti tu nema ni govora: nego, stavi na tarabu sve sto imas, da crkne komsiluk!!
pozdrav djoricu, slobodno budite ostri prema sundu, a ne prema umetnosti, ona je ionako u izumiranju.
@ za dusanku
i obavezno okaciti neciji tudji srceparatelni tekst uz ilustraciju sa ruzama, srcima, krilima i suzama
da se korisnici upiske od smeha
to vam je danasnja likovnost fb
strasno, da nema kud gore
sto? marina martic je bas cool
Nikada mi nije bilo jasno zašto se tzv. konceptualizam svrstava u likovnu umetnost, sada u “vizuelnu umetnost”. Pa u g. se ne gleda! Kasnije sam došao do zaključka da je sakupljačima đubreta full time hobby kopanje po kontrejnerima( raznovsrni su hobiji u današnjih beograđana, na primer, ima onih koji drže pirane ili čak pitone na 10. spratu negde na Novom Beogradu, i to su im “kućni ljubimci”) i nemajući gde da to ostave, nijedno skladište neće to da prihvati, dosetili su se galerija! Prava stvar, u galerijama je prostrano, čisto pa đubre dolazi jače do izražaja što je veoma bitno za fetišistički odnos konceptualiste prema odbačenom, recimo, prezervativu; u galeriji je konceptualac zaštićen od kiše, snega, vetra (koji hipici-konceptualisti posebno ne vole ni u obliku laganog letnjeg osveženja i tada ih nema u njihovim “radionicama” po đubrištima i oko kontejnera ), i baš su galerije, u centru grada i to one državne, “idealno” mesto za “koncepirane” deponije đubreta. Dosovcima je neko naredio da vredne slike zadrže u svojim stančugama, a da u državnim prestonim galerijama mora biti samo i isključivo đubre sa deponija. Izbaciti slike i skulpture, uneti raspali bicikl, probušenu kofu, puklu kanalizacionu cev, ma sve šta vam padne na pamet ako ste hipi, osim naravno pisoara jer bi možda neko kazao da niste originalni, ali ako hoćete možete i nacistički kukasti krst da stavite na zid Muzeja Savremenejer isti “u galeriji, izložen, dobija drugo značenje”, ili, zašto da ne, i ćebad napravljena od ljudske kose jer su tako radili oni koji su i zamislili, dvadestih godina prošlog veka, Evropsku uniju kojoj težimo, pa zašto da domaće zvezde “likovne scene” odnosno sakupljači otpada budu, ne daj Bože, proglašeni za evroskeptike!
Upravo tako!!!