EKUMENSKI PROLOG Šta nas čeka kada se ujedinimo?

Piše Vladimir Dimitrijević

Rimokatolicizam, koji naši ekumenisti zovu „sestrinskom crkvom“, već vekovima ima praksu beatifikacije i kanonizacije koja je intrigantna za ostale hrišćanske konfesije.  Kakve nam svece nudi „sestrinska crkva“, na čijem čelu se nalazi, trenutno, Benedikt Šesnaesti

Nedavno smo, iz samog vrha Srpske pravoslavne crkve, saznali da je Jasenovac samo senka i tragični nesporazum u odnosima sa rimokatolicima na našem prostoru ( a da, po najhitnijem postupku i uz najstrožu primenu kanona treba anatemisati jednog Srbina koji je, do pre godinu dana, bio oličenje pravoslavne borbe za Kosovo i Metohiju). Ako je, što bi Hrvati rekli, „tomu tako“, onda je krajnje vreme da čitaocima „Pečata“ saopštimo kako bi trebalo da izgleda naša svetla ekumenistička budućnost, bar kad je zajednički svetac u pitanju. Jer, ako se ujedinimo sa rimokatolicima, onda nam i sveci moraju biti zajednički, zar ne? Kako oni stariji, pre 1054, poput Svetog Nikole, tako i ovi noviji. Zato je potpisnik ovih redova rešio da da mali prilog ekumenističkoj hagiografiji.

NOVIJI SRPSKI SVECI
Među svecima koje je kanonizovao Sveti Arhijerejski sabor Srpske pravoslavne crkve, nalazi se i niz onih koji su postradali za vreme Drugog svetskog rata; među njima su episkopi – sveštenomučenici Petar Dabrobosanski, Platon Banjalučki, Sava Gornjokarlovački, Dositej Zagrebački – svi umučeni od ustaša u Nezavisnoj državi Hrvatskoj. Dositeja Zagrebačkog nisu baš ubili – njega su izmrcvarili toliko da je čovek od patnji sišao sa uma i umro u manastiru Vavedenje u Beogradu. Vladike Savu i Petra su ujamili, a Platona Banjalučkog, po naredbi ustaškog gaulajtera za Banjaluku, Viktora Gutića, živog potkovali, zaklali, pa bacili u Vrbas. Ustaša Žile Friganović zaklao je u Jasenovcu starca Vukašina, koji je pripadao hercegovačkoj lozi Mandrapa i bio dugogodišnji crkvenjak stare crkve u Sarajevu( to je onaj što je koljaču rekao „Samo ti, dijete, radi svoj posao“). Crkva je za svece proglasila i još neke novomučenike postradale od ustaša – recimo, sveštenika SPC-a iz Našica Georgija – Đorđa Bogića, za čiju smrt je najneposrednije bio odgovoran pater Sidonije Šolc, koji je ustaše nahuškao protiv Đorđa. Srpski prota je odveden 17. juna 1941. godine do rimokatoličke kapele Svetog Martina, gde su ga vezali za drvo, odrezali mu nos, uši, jezik i bradu s kožom, a zatim ga rasporili i obmotali mu creva oko vrata. Kanonizovan je i sveštenomučenik Branko Dobrosavljević, ubijen kod Hrvatskog Blagaja u maju 1941, prethodno nateran od ustaša da svom živom sinu čita opelo…Pa sveštenomučenik Rafilo ( Momčilović ), iguman manastira Šišatovac, posle neviđenih muka ubijen u Slavonskoj Požegi, 3. septembra 1941. godine. I tako dalje… Gledano iz ekumenističke perspektive, ovi naši sveci deluju nekako beznadežno zastareli – ubijeni su jer su pravoslavni Srbi, a nisu pristali da se odreknu svog svetosavskog zadatka (recimo, Gutić je vladiki Platonu, kao Srbijancu, naložio da napusti Banjaluku jer je sve to sada Hrvatska, ali je vladika odbio, poručivši da će ostati sa svojim narodom; time je pokazao jedan neprimereni, antiekumenistički zilotizam i nedostatak ljubavi, pa Gutić nije ima drugog izlaza do da naloži da ovog fundamentalistu svetosavske arhaičnosti prekolju i bace u Vrbas. A antiekumenista je, po svemu sudeći, bio i Vukašin Mandrapa jer nije hteo da vikne „Živio Ante Pavelić“, čime je dokazao da zanemaruje vatikansku školu tolerancije i suživota, kakvu je prošao jasenovački izvršilac Žile Friganović… Tako da, što se budućeg ekumenskog kalendara tiče, srpski novomučenici izgledaju prilično beznadežno… Nekako su totalno antievrointegrativni, pogotovo s obzirom na činjenicu da će nezavisna Hrvatska pre Srbije postati član Evropske unije… No, ipak ostavimo njihov slučaj budućnosti, a mi pogledajmo kakve nam svece nudi „sestrinska crkva“, na čijem čelu se nalazi, trenutno, Benedikt Šesnaesti (kome se domaći ekumenisti klanjaju sve u šesnaest, sanjajući ga na čelu parade ekumenizma i tolerancije u Nišu, 2013. godine).

RIMOKATOLIČKI SVECI: PRIMER BROJ JEDAN
Rimokatolicizam (koji naši ekumenisti zovu „sestrinskom crkvom“ ) već vekovima ima praksu beatifikacije i kanonizacije koja je veoma zanimljiva i intrigantna za ostale hrišćanske konfesije. Gledajući koga su sve rimokatolici kanonizovali, protestanti su porekli poštovanje svetaca uopšte – zbog popa Nikole zamrzeli su Svetog Nikolu. Ali, Srbi bez predrasuda, Srbi koji čekaju da ih poevrounijate (u simfoničnom pregnuću vrha države i vrha crkve, koji kao da pevaju „Druže Brisel, mi ti se kunemo da sa tvoga puta ne skrenemo“ ), sigurno ne misle tako. Rimokatolički postupak beatifikacije i kanonizacije zasnovan je na nizu juridički shvaćenih postupaka, raznih vrsta advokature i osporavanja nečije svetosti, pa je, u okviru ove akrobatike, moguće da svetac bude i kralj Ferdinand Sedmi, zvani „Pobožni“, u čijoj hagiografiji piše da je „sopstvenim rukama donosio drva za spaljivanje jeretika“, ali i da se kanonizuje Jovanka Orleanka koju su inkvizitori spalili kao „vešticu“. Da vidimo kako to izgleda, mi ćemo se osvrnuti na jedan izrazit primer, zanimljiv u naše, ekumenske dane, jer je dotični u devetnaestom veku proglašen za „sveca kršćanskog jedinstva“.
Reč je, svakako, o Jozafatu Kunceviču. Godine 1596, grupa pravoslavnih episkopa sa Ukrajine, želeći da sačuva bogatstvo i privilegije, ali i da ima politički uticaj u Kraljevini Poljskoj, pod čijom se vlašću nalazila njihova zemlja, primila je uniju sa Rimom – zadržali su vizantijski obred, ali su priznali vrhovnu vlast rimskog pape i počeli da ga pominju na liturgiji. Maloruski narod je odlučno odbio da im se pridruži i poveo je skoro stogodišnju borbu za očuvanje verskog i nacionalnog identiteta: ljudi su ilegalno išli na službe pravoslavnog sveštenstva, ilegalno se krštavali, venčavali, sahranjivali. Jozafat Kuncevič je, pak, bio revnosni sledbenik unije s Rimom i kao unijatski vladika, uz pomoć državne sile i prinude, krenuo je da se obračunava sa onima koji ne priznaju papsku vlast. Otkrivao je tajna liturgijska sabranja pravoslavnih i rasturao ih, naređivao hapšenja onih koji ne pristaju da se pounijate, bacao neposlušne na sud, denuncirao ugledne pravoslavce kao neprijatelje poljske države. Da bi ludilo bilo još veće, iskopavao je leševe sahranjenih po pravoslavnom obredu i – spaljivao ih. Litvanski kancelar Lav Sapjega, opunomoćenik poljskog kralja, inače revnostan rimokatolik, morao je,12. maja 1622. godine, da ovog bezumnika pismeno opomene da ne sme ljude da „privodi uniji tako nasilnim sredstvima“. Naveo mu je niz teoloških razloga, ali nije prećutao ni političke – rekao je da je pravoslavno stanovništvo bilo mirno i radno pre no što je Kuncevič došao da im nameće papizam, a da sada stalno postoje bune i nemiri izazvani verskim razlozima. Bolje da su ostali mirni građani u svojoj veri, nego što su sad neprekidno u buntu. Upozorio ga je na još jedan težak prestup – nasilno zatvaranje pravoslavnih hramova. I pita Sapjega Kunceviča: „Koga ste Vi ulovili takvom svojom surovošću, tolikom strogošću, zapečaćivanjem i zatvaranjem crkava? (…) Navukli ste opasnost na državu, a možda i propast svima nama katolicima“. Pa ipak, Kuncevič se nije urazumio – sledeće, 1623, sa svojim „gorilama“ upao je na pravoslavni bogoslužbeni skup i počeo da ruši sve pred sobom. Razjareni narod ga je ubio…I  papa Urban Osmi je ovog zlikovca nazvao blaženim, a papa Pije Deveti, onaj što je proglasio dogmu o nezabludivosti rimskog pape, svetim. Papa Pije Jedanaesti, 1937. godine pretio Srbima da će zažaliti što nisu prihvatili konkordat, povodom tristagodišnjice Kuncevičeve smrti napisao je encikliku, tvrdeći da je Kuncevič „zalog mira i žig jedinstva“ i pozivajući pravoslavne na uniju s Rimom. Otac Justin Popović ( još jedan novokanonizovani, a „demode“ srpski svetac ), tom prilikom je zapisao da takav papin gest „jasno pokazuje kolika provalija postoji između Rimokatolicizma i Pravoslavlja, između rimokatoličkog i pravoslavnog poimanja crkve, svetosti i jedinstva“ ( možda je upravo zbog ovakvog Justinovog „fundamentalizma“ njegova dogmatika izbačena s Bogoslovskog fakulteta u Beogradu, a udžbenik dogmatike za mlade srpske teologe predstavljaju članci titularnog, bez pastve, carigradskog mitropolita Jovana Zizjulasa, jednog od glavnih zagovornika sjedinjenja sa Rimom ).
Dakle, Jozafat Kuncevič je jedan od likova budućeg kalendara kad budemo disali na „oba plućna krila Evrope“- pravoslavno i rimokatoličko.

PRIMER BROJ DVA
Možda bi neko mogao reći – pa, eto, to je bilo nekad, ali zajednička budućnost nas zove da te incidente zaboravimo. Sada se takvi sigurno ne proglašavaju za svece. Hm… No, pogledajmo slučaj Hoze Marije Eskrive de Balagvere, osnivača lične papine prelature, tzv. „OPUS DEI“ („Delo Božje“), koga je papa Ivan Pavao II prvo beatifikovao 1982, a onda i kanonizovao 1999. godine. Svi su čuli za ovu organizaciju, makar i u mistifikatorskom kontekstu petparačke mistike, tipa Den Braunovog „Da Vinčijevog koda“. Ipak, stvari su mnogo ozbiljnije nego što izgledaju. „Opus Dei“ je danas ono što su jezuiti bili nekad, moćna pesnica Vatikana u uslovima današnjeg sveta, polutajna organizacija sveštenstva i civilnih lica koji drže zavete tajnosti svog rada, a čiji je cilj da svim dostupnim sredstvima rade na osnaživanju poljuljane religiozno-političke moći Vatikana. Mnogi rimokatolici, među njima i jezuiti, imali su i imaju rezerve prema ovom društvu, upozoravajući na neke od sličnosti istog sa totalitarnim verskim sektama. No, papa Vojtila je o njima imao najlepše mišljenje  i redovno se služio uslugama Eskrivinih ljudi. Osnivač papine jurišne garde u postmodernom svetu karijeru je počeo kao sveštenik u jednom španskom seocetu 1925. godine. Za vreme španskog građanskog rata, u kojem su republikanci vojevali i protiv hrišćanstva, Eskriva je stao na stranu „kaudilja“, generala Franciska Franka, s čijim trupama je pobednički ušao u Madrid 1939. godine. Franko je podržao „Delo Božje“ koje je u Španiji uskoro preuzelo dominaciju, pre svega u oblasti obrazovanja, potisnuvši do tada neprikosnovene jezuite. Veronauka je vraćena u škole, a Hoze Eskriva je postao lični dušebrižnik Franka, kome je papa Pije Dvanaesti čestitao „katoličku pobedu“. Eskriva je u svoju organizaciju počeo da učlanjuje društvenu elitu, sa ciljem rekatolicizacije na samo španskog društva, nego i sveta. Zbog toga je, članom 14 Eskrivinog društva, elitistički princip prijema trajno uveden kao načelo rukovođenja, da članovi društva ne mogu postati „lica koja su se krstila kao odrasli i ona koja još u trećoj generaciji, makar samo po jednoj liniji, nisu imala pretke katolike“. Interna pravila društva takođe nisu dostupna široj javnosti. Bivši članovi ove papine prelature, poput Karmen Tapija, ističu strogu konspirativnost u radu društva, dok drugi bivši članovi govore o totalitarnoj kontroli nad posvećenicima, kao i o srednjovekovnim metodama „duhovnog usavršavanja“, poput samobičevanja. Bilo kako bilo, danas je Eskrivina organizacija jedna od najmoćnijih na svetu i njen uticaj se oseća svuda, od bankarstva do univerzitetskog obrazovanja. Papa Vojtila je bio neposredno vezan za Eskrivu i molio se na njegovom grobu ubrzo kada se popeo na presto. Nije to ni čudo – u svojim duhovnim savetima, ovaj novi rimokatolički svetac preporučuje apsolutnu odanost organizaciji koju nadzire papa rimski. U svojoj studiji „Opus Dei – novi krstaški pohod Vatikana“, Smilja Avramov citira jedan francuski nedeljnik, koji precizno definiše zašto je Eskriva postao svetac vatikanskih poduhvata: „Opus Dei je mašina za fabrikovanje katolika za visoku igru koju izvodi Njegova svetost papa“.

O STEPINCU, JOŠ PONEŠTO
O nadbiskupu, kasnije kardinalu, Alojziju Stepincu, potpisnik ovih redova već je pisao u „Pečatu“. Vojni vikar ustaške vojske, član ustaškog državnog sabora, krivac za nasilno prekrštavanje 250.000 Srba u NDH, doživeo je da ga papa Vojtila proglasi blaženim 1998. godine, i tako postao jedan od preko devet stotina Vojtilinih novobeatifikovanih uzora rimokatolicima. Beatifikovan je zbog svog robijanja i konfinacije pod komunistima, ali i zbog navodne humanosti prema gonjenima u doba Pavelićeve NDH. U hagiografiji mu piše da se suprotstavljao ustaškom režimu. Doduše, izvesnih sukoba je bilo (Stepinac se nije slagao sa ustaškom politikom prekrštavanja samo običnog naroda, dok srpsku elitu treba obavezno klati – tvrdio je da baš  intelektualci mogu postati dobri katolici), ali je u svemu načelnom ovaj prelat bio vatreni branitelj NDH.
Naime, 1943. godine, aprila meseca, papin poverenik, kardinal vatikanske kurije Maljone, pisao je opatu Markoneu, faktičkom nunciju Vatikana u NDH, o „srpsko-pravoslavnoj propagandi“ koja osuđuje hrvatske rimokatolike i tamošnju Biskupsku konferenciju zbog nepodizanja glasa protiv ustaških zločina. Markone je ustvrdio da je to samo propaganda, ali da, iako su ustaše katkad  „samoinicijativno“, surovo „tretirale šizmatičko stanovništvo“, „nije nikada bilo religioznih progona šizmatika od strane hrvatske vlade“. Markone je dodao da „hrvatska Biskupska konferencija nije ni imala nekih posebnih razloga da javno protestvuje protiv vlade, a u korist šizmatika“. A 24. maja 1943. godine lično Stepinac u pismu Maljoneu brani vlast NDH, tvrdeći da su zločini počinjeni u toku „nacionalne revolucije“ delo neodgovornih pojedinaca. Vlada Hrvatske je, po Stepincu, učinila mnogo dobra: bori se protiv abortusa, za koji su u bivšoj Jugoslaviji bili krivi „jevrejski i pravoslavni lekari“, kao i protiv pornografije (i za nju su bili odgovorni „Jevreji i pravoslavaci“). NDH vojuje protiv masonerije, komunizma, blasfemije, vaspitava vojsku u hrišćanskom duhu, ima veronauku u školama, izdržava semeništa, dobro plaća sveštenstvo, podstiče haritativnu delatnost rimokatoličke crkve, pomaže obnovu hramova. Stepinac kaže da je surovost Hrvata bila izazvana prethodnom vladavinom Srba, koji su za dvadeset godina Jugoslavije hrvatska prava gazili nogama. Zbog svega toga je jasno zašto je Stepinac dobio najveće odlikovanje ustaške države 1944. godine – jedno od obrazloženja je bilo da je „kao nadbikup raskrinkavao neprijatelje u zemlji i inozemstvu“. Stepinac je ovo odlikovanje nosio javno do 3. februara 1945. godine.

JOŠ JEDAN BLAŽENIK RIMA
Godine 2003. rimski papa je došao u Banjaluku da bi izvršio beatifikaciju Hansa Ivana Merca, osnivača hrvatskih križara, rimokatoličkog bratstva kojem su pripadale mnoge značajne ustaše. Merc je, inače, život proveo u Hrvatskoj, u Zagrebu, a u Banjaluci je samo rođen; ali, Hrvatska Biskupska konferencija je beatifikaciju ustupila biskupatu Bosne i Hercegovine iz geopolitičkih razloga. O tome je izvrsno pisao dr Zoran Milošević, u svojoj knjizi „Ko je Hans Ivan Merc, novoblaženik Rimske crkve“.On kaže: „Hans ( Ivan ) Merc deo je rimske crkve, agresivne, netolerantne. Kao dete koje je nemačko-jevrejskog porekla, u porodici verski neobrazovan, postao je vrsni konvertit ( preobraćenik )koji je u svojoj verskoj nesigurnosti prihvatio sve dogme rimske crkve. Pod tim uticajem ne samo da je smatrao papu Hristom na zemlji, nego je propagirao hrvatstvo, političku dogmu rimske crkve usmerenu protiv Srba i pravoslavlja, mrzeo je Srbe i u tom duhu organizovao katoličku omladinu u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, u cilju papskih vizija i interesa“.
Novoblaženik Merc je bio vatreni papista. Evo nekoliko njegovih misli:
„U Svetom Ocu Papi pod prilikama čoveka vidim Boga svog i Gospoda svog“… „Papa je vidljivi i živi Krist na zemlji“ … „Shvatili smo da veličina naroda ovisi o njihovoj vjernosti Papi, kako se oni ravnaju prema zapovijedima i željama Kristova Namjesnika“ … „Jedna je od bitnih karakteristika svakog rimskog katolika da ljubi Svetog Oca Papu i da sve svoje misli i dela ravna prema njegovim odredbama i željama“…
Merc je bio pionir Katoličke akcije, velike organizacije civila rimokatolika u Hrvatskoj i svetu, kao i organizator ultrahrvatskog orlovstva koje je trebalo da se suprostavi jugoslovenski orijentisanom sokolstvu. Orlovstvo je, po Miloševiću, bilo svojevrsna „papina garda“. Desna ruka Hansa Ivana Merca bio je dr Ivo Protulipac, aktivni ustaša, ubijen u Trstu 1946, a pomagala mu je čitava grupa mladih rimokatolika koji su takođe kasnije postali ustaše. Zato nije nimalo čudno da je u verskoj i svetovnoj štampi u NDH objavljeno 224 teksta o Mercu, da je tada pokrenuta akcija za njegovu beatifikaciju, a da su ustaše jednu ulicu u Banjaluci nazvali po njemu. Katolički svećenik Franjo Kramik je obraćajući se grupi križara ( takođe Merčeva duhovna deca ) istakao da je ova organizacija, zahvaljujući Mercu, pripremala „novu, mladu, Božju Hrvatsku“.
Iako je Merc umro pre uspostavljanja ustaške „Države Božje“, on je bio njen nadahnitelj. Postupak za njegovu beatifikaciju pokrenuo je nadbiskup koađutor Franjo Šeper 1958. godine, i to sa znanjem i blagoslovom Alojzija Stepinca koji je, iako konfiniran u Krašiću, upravljao „crkvom u Hrvata“ i, u mladosti i sam pripadnik orlovstva, bio veliki poštovalac Merca.
Papa je došao u Banjaluku da bi pokazao da se Rim nije odrekao pretenzija na Bosnu i Hercegovinu i da i dalje želi potiskivanje Srba na ovim prostorima. To je dokazao time što je misu služio na prostoru samostana Petrićevac, iz kojeg je 1942. godine krenuo ustaški fratar Miroslav Filipović-Majstorović da izvrši pokolj Srba, među kojima su bila i školska deca, u selima Motike, Drakulići i Šargovac (najsvirepije zaklano 2.500 ljudi ). Pre nego što je papa došao u Banjaluci je uvedeno vanredno stanje i policija je obavila niz preventivnih hapšenja „nepoćudnih Srba“. Papa je lično insistirao da se beatifikacija obavi u Banjaluci (mestu rođenja Merca), a ne u Zagrebu (kao što neki smatraju da centralnu proslavu 1.300 godina Milanskog edikta treba obaviti u Nišu, a ne u Milanu, samo zato što je car Konstantin rodom iz Niša).
Razlozi su, da ponovimo, bili geopolitički. U svom tekstu „Znakovitost papinih pohoda“, objavljenom u sarajevskom „Katoličkom tjedniku“, u broju 16, za 2003. godinu, Zoran Vukman je „zamijetio“: „Jedna se stvar čudesno poklapa sa papinim duhovnim i apostolskim nastojanjima. Republika Srpska je počela gubiti svoje atribute paradržave!“
BLAŽENIK TREĆI – PAPA VOJTILA
Još u januaru 2011. godine u Vatikanu su najavili da će početkom maja biti proglašen za blaženoga papa Vojtila, čovek koga su zbog medijske popularnosti nazvali „Džonom Travoltom Svetog Duha“ i koji je, paktom sklopljenim sa Ronaldom Reganom 1983. godine i veštom upotrebom upropastitelja Rusije Mihaila Gorbačova, uradio veliki posao u slamanju Istočnog bloka. Boreći se, navodno, protiv komunističkog totalitarizma u Istočnoj Evropi ovaj dosledni američki saveznik, sa Vašingtonom uspostavio diplomatske odnose posle više od sto godina od prekida istih, bestidno je ćutao pred stradalničkom smrću 900 rimokatoličkih sveštenika (među njima i trojice biskupa) koje su ubili diktatorski režimi u Južnoj Americi samo zato što su se suprotstavili vašingtonskom nasilju nad narodom. Poznat po ekumenskoj taktici „Pomoz’ Bog, čaršijo, na sve četiri strane!“, papa Vojtila se dodvoravao svima – i muslimanima, i Jevrejima, i budistima, i indijanskim šamanima (od 1986. godine u Asiziju organizovao je molitve predstavnika svih religija za mir u svetu). Naročito se dodvoravao pravoslavnima, pišući enciklike „Orientale Lumen“ i „Ut unum sint“, hvaleći pravoslavnu duhovnost i pozivajući pravoslavne u zagrljaj (pod uslovom da on i dalje ostane „namesnik Hristov na zemlji“). Ekumenisti sa Istoka (pa i iz SPC, koja ga, zahvaljujući trezvenoumlju patrijarha Pavla i većeg dela našeg episkopata, nikad nije pozvala u posetu, iako je „Džon Travolta Svetog Duha“ išao i u Rumuniju, Grčku, Bugarsku, Gruziju) oduševljeno su mu klicali, a carigradski patrijarh Vartolomej ga je, u svojoj besedi povodom Vojtilinog jubileja 2003. godine, uzdigao do neba, govoreći da je papa svojim radom stekao „ugled moralnog, verskog, i zaista proročkog vođe“, moleći se da Gospod „blagosilja njegove korake na putu mira“.
No, ako bi ekumenisti mogli da se mole papi Vojtili u nekoj „ujedinjenoj Crkvi“, pravoslavni Srbi to nikako ne bi mogli. Ko je čitao bilo šta o njegovoj srbomrzačkoj aktivnosti u doba raspada SFRJ (makar samo studiju Smilje Avramov o „Opusu Dei“, ličnoj Vojtilinoj prelaturi), shvatiće to bez poteškoća. Naime, još početkom 1991. godine, dok su trajali mirni pregovori o sudbini SFRJ, biskupat Slovenije i Hrvatske u saradnji sa vođama separatističkih republika dobio je široku podršku Vatikana za otcepljenje od Jugoslavije, i to, naravno, u avnojevskim granicama. O Vidovdanu 1991. godine papa je uputio pisma podrške Tuđmanu i Kučanu, zatvorio oči pred stradanjem Srba u Hrvatskoj, osudio „mikronacionalizam“ Srpske Krajine. Direktno je Vatikan nametnuo Evropi stav da su administrativne granice republika SFRJ „istorijske, međunarodno priznate i osigurane ustavom koji je na snazi“. Papa i njegovi najbliži saradnici nazvali su akciju JNA, jedine legitimne vojne sile Jugoslavije, agresijom i papa je počeo da se zalaže za „humanitarnu intervenciju“ (po Smilji Avramov, biografi Karola Vojtile smatraju da je on i smislio taj pojam). Vatikan je dan uoči srpske Nove 1992. godine, pre bilo koje države priznao nezavisnost Slovenije i Hrvatske. To će kasnije biti slučaj i kad je u pitanju Alijina Bosna i Hercegovina. Papa je podržao vojnu akciju Zapada radi očuvanja „efektivnog teritorijalnog integriteta BiH“. U decembru mesecu 1994. godine, papina desna ruka, kardinal Anđelo Sodano, zahtevao je da Zapad napravi jasnu razliku između „agresora“ ( Srba ) i „žrtve“ ( muslimana i Hrvata ) u BiH, a 1995. godine Vojtila je od Klintona tražio da „objavi rat ratu“, što je bio uvod u NATO bombardovanje Srba u Republici Srpskoj. Borbu srpske vojske za oslobađanje Srebrenice papina diplomatija je nazvala napadima na „zaštićene zone“, dok je hrvatske napade na zaštićene zone Republike Srpske Krajine kroz „Bljesak“ i „Oluju“ vatikanska štampa pohvalila kao „povraćaj teritorija“. Iako je navodno bio mirotvorac u slučaju NATO intervencije na Kosovu i Metohiji, Vojtila je šiptarski secesionizam podsticao još od kraja osamdesetih godina 20. veka, kada je sledeći slovenački i hrvatski biskupat osudio navodno trovanje šiptarskih rudara u Trepči, da bi u novembru 1989. godine „Radio Vatikan“ direktno stao na stranu „nepravedno gonjenog“ separatiste Azema Vlasija. Ovde je zaboravljeno da je papa grupi albanskih katolika iz SAD i Evrope 5. maja 1988. godine poručio da se moli „Gospi Skadarskoj“ da jednog dana ovaj plemeniti narod bude „ponovo ujedinjen da bi izgrađivao budućnost u pravdi i miru“ (dakle, da sazda „veliku Albaniju“). To je bilo doba kada je uroševački biskup Nikola Prela apelovao na Vojtilu da zaštiti prava navodno progonjenih Arbanasa, i kada je „Glas koncila“ (6. maja 1990. godine) na prvoj strani objavio anonimno svedočenje navodno kosovske časne sestre o tome kako su Srbi „trovali“ šiptarsku decu po školama. Uostalom, 1998. godine papa Vojtila se založio da se „agresija“ Srba na Kosovu i Metohiji zaustavi, da bi tek u doba NATO bombi 1999. godine postao „mirotvorac“…I tako dalje: dva puta je Vojtila bio u Hrvatskoj (1994. i 1998. godine) i jednom u Bosni (2003) i nije mu na pamet palo da se pokloni žrtvama ustaške CIVITAS DEI u Jasenovcu (u Aušvicu je, naravno, bio i klanjao se tamošnjim žrtvama; orvelovski govoreći sve su žrtve jednake, ali su neke više jednake od drugih). Ove, 2011. godine papa Benedikt dolazi u Hrvatsku i opet neće doći da se pokloni žrtvama Jasenovca. Dosledno, ekumenski, nema šta…Uostalom, i da se pokloni – zar bi to bilo išta više od diplomatskog gesta? Posle beatifikacije Stepinca i Vojtile, zločin prema Srbima je u Rimu trajno sakralizovan.

OPET O EKUMENSKOM KALENDARU
Rimokatolici su odavno radi da progutaju svež zalogaj: pravoslavne koji su spremni da papi priznaju primat, makar onakav kakav je imao u prvom milenijumu. Čak su počeli i da slikaju ikone svojih, rimskih svetaca u vizantijskom stilu, da bi ih kad se unija potpiše uneli u hramove na Istoku. Potpisnik ovih redova se potrudio da pokaže Srbima kako bi izgledao kalendar sa novim, zajedničkim „svecima. Naravno, ovaj košmar bi bio moguć samo ako bi srpski narod konačno izgubio sebe i prepustio se slepim evrounijatskim nagonima svog otuđenog vođstva koje se klanja svakoj moći, bez obzira na činjenicu da ta moć može pripadati i knezu ovog sveta, kako Novi Zavet zove đavola. Bez obzira na one koji prodaju veru za večeru, krste za masne prste i poštenje za pečenje, naš narod će makar i u ropstvu ostati sa Svetima Platonom, Savom, Petrom, Dositejem, Vukašinom, a Kunceviča, Eskrivu, Stepinca, Merca, papu Vojtilu ostavljaju kao potencijalne krsne slave novopečenih evrounijata. Sve drugo bila bi laž, od koje se živeti ne može. Kada je papin misionar Jovan Kapistran nudio despotu Đurđu Brankoviću da se pounijati da bi dobio papinu pomoć protiv Turaka, ovaj mu je odgovorio da ga Srbi smatraju nesrećnim, ali mudrim čovekom;promeni li veru u starosti, smatrali bi ga nesrećnim ludakom. Tako je i sa Srbima – nesrećnim , ali drevnim i časnim narodom…Uostalom, „živjeće ovaj narod“ jer je i njegov Bog Živi i Istiniti. To nije lažni Bog inkvizitorskih lomača i ustaških kama, nego Bog žrtava jasenovačkih i jadovinskih, s kojima zajedno kličemo: „Hristos voskrese“.

18 komentara

  1. Čeka nas nestanak kao naroda pod vekovnim koljačima koje predvodi Vatkan protiv svega pravoslavnog ali i muslimanskog .Srbi su sustavno unijaćeni ( pokatoličavani ) silom vekovima od kada su stupili na tlo AustroUgarske jer su Hrvati stalno vršili pritisak na carstvo preko pape koji je htio potpuno pokatoličiti Srbe . Pošto to nije išlo baš tako lako naši preci su krv svoju dali za veru dok danas razni mekušci Srbi prodaju veru za večeru . Ali u svakom slučaju su srbi imali autonomiju Vojnu Krajinu u sastavu Austrougarskog carstva što je više nego je Tito dozvolio u Jugoslaviji . Hrvatska je planski raseljavala Srbe i razbijala na manje grupe tako da ih asimilira i to traje vekovima . Srbi Senjski uskoci i deo Srba iz Like naseljen je u Žuberak i Belu Krajinu u Sloveniji . Srbe u Beloj Krajini i Sloveniji niti je tko pokatoličavao niti terao u uniju ( grkokatolici ) Ali zato u Hrvatskoj su Srbi odmah po dolasku u Žumberak pokatoličavani delom, delom su bili prisiljeni primiti uniju ( grkokatolici ) a samo delom su ostali pravoslavci . Hrvatska je planski zapuštala taj deo države samo da Žumberčani Srbi ne opstanu i uspeli su u tome . Primer nebrige za grkokatolike je episkpski dvor Pribić koji je u katastrofalnom stanju samo da bi i ono malo grkokatolika prešlo na katoličku veru . Isto tako Srbi oko Ivanić grada , Križa , Čazme , Kloštar Ivanića itd. bili su pokrštavani i manastiru Marči u grkokatolike . To je razbijesnilo Krajiške srpske vojvode pa su Marču spalili . U tom kraju i dana postoje posljednji ostatci pravoslavaca koji tužno izumiru bez pravoslavne crkve i sveštenika . Deo Srba u selima oko Križevaca je odmah pokatoličen a deo primio grkokatoličku veru ( uniju ) normalno prisilno . Danas i oni pomalo izumiru i mešanjem postaju katolici . Malo dalje skoro na tromeđi opština Koprivnice – križevaca -Bjelovara smešten je pravoslavni manastir Lepavina koji su okruživala bezbrojna srpska sela tako da se do 1939 godine za taj kraj govorilo mala Srbija . Mada su i tu Srbi po dolasku u te krajeve pojedina sela odmah primila katoličku vjeru kao što su Pešćenik , Rovištanci ,Gornja i Donja Velika , Križ, Carevdar ,Lukovac , Rasinja , Cvetkovac, Apatovac ,Marinovac, Jarčani ,Čabraji ,Srem , Miličani , Mala i Velika Branjska , Trnovac i Ladislav Sokolovački , Vrhovac , Jankovac , Domaji ,Brđani , Gornji i Donji Maslarac , Glogovac i još poneka sela .U ostalim selima u vrlo širokoj okolici Srbi su ostali pravoslavci i umjetno su podjeljeni između opština Bjelovar , Križevci i Koprivnica kako bi ih se što lakše asimiliralo . Od nekada velikog područja danas večinom izumiru čak i oko samog manastira Lepavine zbog sustavne nebrige i namjernog uništavanja bilo kakvog centra tog djela Hrvatske . U Slavoniji do reke Pakre neda se niti izbrojiti srpska sela koja su još davno pokatoličena a sustavno se radi i dalje . Mogao bih tako danima ali koja korist…….

  2. Taj nenormalni pokret koji sebe naziva ekumenizam, je ustvari patent protestantskih masona, a pravo korišćenja tog ludog patenta je danas u potpunosti preuzeo šizoidni Vatikan.
    Temelji ekumenizma su položeni 1910. godine i ta abnormalna ideja se javila u protestantskoj crkvi, dekretom prosvećenog masona 30-og stepena Džona Mota.
    U pravoslavnoj crkvi ovo zlo sjeme Džona Mota posijao je sveštenik Melentije Metastakis koji je 1910. godine stupio u masone a 1922. godine je postao carigradski patrijarh i mason najvišeg 33. stepena. Godine 1922. masonerija je uspostavila vlast nad prvom pravoslavnom patrijaršijom.
    I od tada bolest ekumenizma u koju se aktivno uključuje Vatikan počinje da nagriza pravoslavlje.
    Grčka pravoslavna crkva je 1924. godine uvela papski kalendar, rumunska pravoslavna crkva je 1928. godine uvela papski kalendar preko mitropolita Hristee koji je takodje bio mason.
    Godine 1948. Antigora postaje konstantinopoljski patrijarh i iste godine dolazi do stvaranja tzv. Svjetskog saveza crkava. Četiri godine kasnije (1952), carigradski patrijarh poziva sve pomjesne pravoslavne crkve da se pridruže tzv. Svjetskom savezu crkava.
    Godine 1965. dešava se nešto po meni potpuno neobjašnjivo, Srpska pravoslavna crkva postaje član tzv. Svjetskog saveza crkava, MIMO ODLUKE SVETOG ARHIJEREJSKOG SABORA.
    Frapantna činjenica, koja najblaže rečeno danas predstavlja hladan tuš za svakog pravovjernog Srbina Svetosavca je i podatak da su se 1976. godine na ekumenističkom skupu u Zagrebu našli tada jeromonasi SPC Amfilohije Radović, Irinej Bulović i Atanasije Jevtić, iza ledja svoga “navodno” duhovnoga oca Ava Justina Popovića. I upravo je preko ovih (tada) jeromonaha ekumenizam ušao u SPC. Danas ova sveštena lica svi znamo koliko visoko kotiraju u SPC, pa se postavlja pitanje da li isti privode svoj zadatak kraju???
    Ne želim da u to vjerujem, ali slučajnosti je dosta.

  3. Meni ovo sve liči na neku novu Vartolomejsku noć! Ne radi se ovde o hrišćanskoj veri koja se zasniva na božjim zapovestima i ljubavi među ljudima već na čistu manipulaciju ljudi, vernika koji veruju u svog gospoda Isusa Hrista. Pitam se, da li bi Isus Hrist dozvolio da ga razapnu na krstu da je znao u šta će se svet pretvoriti! Ili se ostvaruju događaji iz Jovanovog otkrovenja? Pojavljuju se lažne mesije i mnogi se povode za njima. Danas je veliki hrišćanski praznik a većina ne zna i ne shvata Hristovu žrtvu. Hrišćanska vera propoveda ljubav među ljudima a ljudi su u Hristovo ime podizali mačeve i sprovodili inkvizicije, najveće bezumlje i zlo je poteklo od čoveka. Bog je stvorio ljudsko biće nalik sebi, da bude savršeno a ustvari daleko je od savršenstva. Prvo treba da budemo vernici zato što verujemo u Hrista a neke je Bog izneo kao katolike, neke kao pravoslavce. Treba da volimo ono što volimo i da poštujemo ono što poštujemo, veru i običaje naših pradedova. A jednog dana videće se svačiji trag i svima će se suditi po svojim delima. Šta će vredeti onima koji su sav svet zadobili a svojoj duši naudili! I svi ti ekumenisti, fariseji, jezuiti ponovo bi sapleli venac trnja i stavili na glavi mesije. Ponovo bi razapeli Isusa Hrista kada bi se pojavio među smrtnicima zarad ovozemaljskih zadovoljstva, zarad moći i manipulacijom nad ljudima, da bi uspostavili svoj poredak, normative i kontrolisali čitav svet!

    • Pogledaj u Bibliji, pa ces videti koje je praznike Bog dao. Postoji samo 7 praznika. Da bi bila vernik, ne treba samo da verujes u Hrista, vec da zivis moralan zivot i gradis karakter po “oblicju Sina Njegova” Da se manes paganskih obicaja, rituala i slicnih gluposti. Da se manes tradicije…. Da vise gledas sta je Bog rekao putem svoje Bozje Reci (Svetog Pisma) A ne da gledas ljudske lazi…

  4. Prave vernike ne treba niko da ujedinjuje. Vernici su jedinstveni u svojoj veri, tradiciji, ljubavi prema svom spasitelju, bilo da su katolici ili pravoslavni. Bog sve jezike razume i prihvatiće sve ljude koji se mole iskreno i koji veruju. Ali niko od svetskih moćnika ne ujedinjuje hrišćane zarad vere hrišćanske. Planetom vladaju najgori primeri ljudskog roda koji su daleko od bilo kakve prosvetljenosti i humanizma. Ljudi kojima je cilj da kontrolišu svet i da pretvaraju ljude u poslušnike.

  5. Raščinjeni vladika raško-prizrenski Artemije nije juče želeo da komentariše najavu patrijarha Irineja da će Sinod Srpske pravoslavne crkve (SPC) na majskom zasedanju raspravljati o njegovom izopštenju iz crkve
    vladika Artemije

    – To je njegov problem – rekao je kratko raščinjeni vladika Artemije na pitanje da prokomentariše najavu da će u maju Sinod SPC raspravljati o njegovom izopštenju iz crkve.

    Artemije je sa svojim pristalicama služio liturgiju u kući na ulazu u selo Gornja Toponica pored Niša, za koju pristalice raščinjenog vladike kažu da je katakombna kapela posvećena Svetom Arhangelu Mihailu.

    Artemije je pred stotinak sledbenika kazao da su sišli u katakombe kako bi odbranili crkvu od jeresi ekumenizma.

    On je poručio okupljenima da ostanu „pravoslavni svetosavski Srbi” i da čuvaju ono što su primili od predaka.

    Patrijarh srpski Irinej ranije je najavio da će Sabor SPC u maju verovatno raspravljati o izopštenju raščinjenog vladike Artemija iz crkvene zajednice.

    – To će biti bolna odluka, ali ovo što Artemije sad radi je protiv kanona crkve. Ovakav slučaj crkva još nije imala – rekao je tada patrijarh.

    SPC je ranije osudila postupanje Artemija i sledbenika i njihovo delovanje nazvala je sektom.

  6. Stop ekumenizmu. lepo kaze Ilarinon, samomoze konsenzusom da se donose odluke u Pravolsavnoj crnvi, ali ova nasa crkva, ne prica narodu nishta, a ispod zita donosi loshe odluke, prednjachi u ekumenizmu.
    Ispade prechi papa, samo shto ga ne slave, nego greshnio Artemije, pa koliko god da je greshan nasjh je, a bolji je od mnogih ….Drugo je toshtoj eneko pokushao da ga zloupotrebi u okruzenju, pa deshava se svima to, a ima Artemije i godina,a i treba oprostiti.
    Ali nasha SPC kao da hoce na brzinu radikalno da navodno reshi problem, a u isto vreme hvale papu, rimokatolike velichaju.
    Jedino nas Ruska Pravoslavna Crkva moze spasiti od ove jeresi.
    Pokushavaju na brzinu da izvrshe unijacenje.
    Vrlo je koristan dolazak ruskog mitropolita ili vladike Ilariona, objasnio je na lep nachin sta se deshava.

    Pre godinu dve ovo jezgro jezuita radi 24 chasa dnevno na unijacenju, chemu tolika zurba, brzo je i kuso.
    Pravoslavna vera nas je odrzala kroz vekove, saradnja sa svima normalna i bratska, ali ne pritisci,podilazenja, narendjenje.

    Mi svoju veru Hristovu Pravoslavnu , vekovima.

    Neka rimokatolici reshe svoje probleme sa protestantima, anglikancima, frakcijama, sektama, imaju vishe sa njima problema, da ih vrate u svoje naruchje .
    Pa posle da razgovramo normalno, prijateljski, …kako odluchi RPC i Sveta Gora, pa da vidimo….

  7. Murat Kovačević

    Vaskrsnuće Republike Srpske Krajine

    Poslije sudske presude međunarodnog suda u Hagu o genocidu i osude hrvatskih generala i Tuđmana , nad srpskim narodom u Republici Srpskoj Krajini treba raditi svim snagama da vaskrsne u granicama kojima je postojala . Inače se Srbi nikad neće vratiti na svoja ognjišta a međunarodna zajednica bit će pokrovitelj Hrvatskoj u genocidu , etničkom čišćenju i protjerivanju Srba iz njihovih etničkih prostora na kojima su živeli vekovima .Ako se za ista dela sudilo Nemačkoj posle II svetskog rata i na Hrvatsku treba izvršiti međunarodni pritisak da prizna Krajinu . U isto vreme kad je međunarodno nepriznata Hrvatska vršila secesiju od Jugoslavije i Srbe u Republici Srpskoj Krajini proglasila manjinom oni su proglasili svoju vekovnu državu Krajinu . Koja je naslednica Vojne Krajine i koja je faktički bila samostalna država za vreme Austrugarskog carstva . Znači ako je Hrvatska imala pravo na državu to pravo imaju i Srbi iz Republike Srpske Krajine koji u Krajini žive vekovima i koji su je natoili svojom krvlju braneći Austrougarsko carstvo i Evropu od Turskih pljački i zuluma . Ovaj genocid i etničko čišćenje nikako ne može biti “ oslobodilačka akcija “ jer u Krajini su Srbi vekovima večina i od koga su ustaše oslobađale Krajinu od Srba Krajišnika na čiji poziv , su prisvojili srpske etničke prostore .

    Republika Srpska Krajina

    Republika Srpska Krajina
    Zastava Republike Srpske Krajine
    Grb Republike Srpske Krajine
    Zastava Grb
    Himna: Bože pravde
    Položaj Republike Srpske Krajine
    Glavni grad Knin
    Službeni jezik srpski
    Predsednik: Milan Martić
    Premijer: Milan Babić
    Države koje su priznale nezavisnost: zvanično nijedna
    Površina
    – Ukupno 17.028 km2
    Stanovništvo
    – 1991. 435.595
    – Gustina 26/km²
    Valuta krajiški dinar
    Vremenska zona UTC +1
    1predsednik RSK u vreme operacije Oluja
    2premijer RSK u vreme operacije Oluja

    Republika Srpska Krajina (RSK, Krajina), je bila samoproglašena, međunarodno nepriznata republika, koja je postojala između 1991. i 1995. godine i koju su većinski nastanjivali Srbi. Osnovana je na teritoriji SFR Jugoslavije – Republika Hrvatske, koja je u to vreme takođe bila samoproglašena i međunarodno nepriznata republika.

    Glavni grad RSK bio je Knin (12.000), a ostali veći gradovi bili su: Vukovar (33.000) i Petrinja (19.000). Prema nezvaničnim procjenama RSK je sredinom 1993. godine, imala 435.595 stanovnika i površinu od 17.028 kvadratnih kilometara. Od ukupnog stanovništva, 91% činili su Srbi, 7% Hrvati i 2% ostali.

    RSK se nezvanično graničila sa Hrvatskom, SR Jugoslavijom (tačnije Srbijom), Mađarskom, Bosnom i Hercegovinom (odnosno sa Republikom Srpskom i Federacijom Bosne i Hercegovine).

    Najveći deo Republike Srpske Krajine Hrvatska vojska je zauzela u Operaciji Oluja i Operaciji Bljesak, kada je izvršeno etničko čišćenje nad srpskim stanovništvom na toj teritoriji, kada je ubijeno i proterano više od 500.000 Srba. Posle ovog masakra, jedan deo teritorije bivše RSK, poznat kao Sremsko-Baranjska Oblast, bio je pod upravom Ujedinjenih nacija do 1998. godine, kada je mirnim putem i poslije pregovora sa tadašnjom SR Jugoslavijom, uključen u sastav Republike Hrvatske.

    Geografija

    Geografske regije RSK bile su: Sjeverna Dalmacija, Lika, Kordun, Banija, Zapadna Slavonija, Baranja, Istočna Slavonija i Zapadni Srijem .
    Još za vrijeme prvih seoba Srba, dok je Srbija bila pod turskom vlašću, Srbi su kretali na zapad u potrazi za prostorima na kojima bi mogli da nesmetano nastavljaju svoj život. Takvim pomjeranjem došlo je do naseljavanja u tadašnju Austrijsku monarhiju. Austrijski monarsi su ponudili Srbima da se nasele u pograničnim dijelovima monarhije, na granici sa područjima pod turskom vlašću. Srbi su to prihvatili uz povlastice koje su se odnosile na dodjelu zemljišta i oslobađanje od plaćanja poreza. Tako nastaje Vojna krajina (1579. god.), po kojoj je i Republika Srpska Krajina dobila ime. Austro-Ugarskom okupacijom Bosne i Hercegovine prestaje opasnost od napada Turaka na granice Monarhije i tada prestaje da važi uprava Vojne krajine (1881. godine). Srbi koji su bili vojnici u Vojnoj krajini nastavili su svoj život na tim prostorima sada kao slobodni zamljoradnici. Od tih vremena ovi prostori su uglavnom naseljeni pravoslavnim stanovništvom. Da bi Vojna krajina postala deo Hrvatske i Slavonije Sabor je 11.5. 1867. doneo odluku da je srpska nacija ravnopravna i jednaka hrvatskoj, čime je priznata konstitutivnost Srba i jednakost sa hrvatskim narodom.

    Inače, porijeklo srpskog stanovništva na tim teritorijama datira iz dublje prošlosti, iako su masovna naseljavanja započela tek početkom 16. vijeka. Prvi pomen Srba na tim prostorima datira sa početka 9. vijeka, kada Srbe spominje franački hroničar Ajnhart. Isti hroničar ne spominje Hrvate kao narod, nego Guduščane i Panonce.

    Ti prvi pomeni Srba vežu se za prostore Dalmacije. Dva velika srpska manastira sagrađena su u vremenu prije početka napada Turaka na Srbiju. Ta dva manastira su Krupa sagrađena 1317. i manastir Krka sagrađen 1350.

    Nasuprot tome, srpsko stanovništvo koje je živjelo na prostorima Istočne Slavonije, Baranje i Zapadnog Srijema naseljava te prostore još od vremena seoba slovenskog stanovništva u Panonsku niziju u 5. vijeku.
    Hrvatska u SFR Jugoslaviji

    Više autora tvrdi da je područje Hrvatske ostalo bez oko 500.000 Srba (oko 300.000 pobijenih po logorima i u drugim akcijama ustaša, i oko 200.000 prebeglih u Srbiju).

    Drastičan pritisak na Srbe u Hrvatskoj tokom SFRJ je bio pokušaj eliminacije Srba iz političkog, ekonomskog i kulturnog života u jeku masovnog pokreta 1971. godine. Pravljeni su spiskovi nepoželjnih Srba, agitovalo se ponovo za „hrvatsku strojnicu o hrvatskom ramenu“ itd. Kada je došlo do usijanja, SK i Tito presekli su hrvatski pokret.
    Republika Srpska Krajina je formirana 1991. godine odvajanjem od Socijalističke Republike Hrvatsk . Nastanak ove države usledio je nakon dolaska na vlast Franja Tuđmana i njegove nacionalističke političke stranke Hrvatske demokratske zajednice (HDZ). Sjećajući se na tragične istorijske događaje koji su se odigrali u Drugom svjetskom ratu, i poslije isključenja Srba kao konstitutivnog naroda iz novog Ustava Hrvatske, srpsko vođstvo je odlučilo da sprovede referendum o budućnosti srpskog naroda i nastavku života u Republici Hrvatskoj. Tim referendumom velikom većinom glasova izglasano je odvajanje od Republike Hrvatske i stvaranje nove države Republike Srpske Krajine. Dana 19. decembra 1991. godine usvojen je prvi Ustav Krajine.

    Hrvatska insistira na tome da je pobuna Srba na prostoru Republike Srpske Krajine dirigovana iz Beograda.

    Još krajem 1990. godine pooštravanjem tenzija u čitavoj bivšoj Jugoslaviji i otcjepljenjem Slovenije, hrvatska vlast započinje sa naoružavanjem i stvaranjem paravojnih formacija, koje su bile pod okriljem MUP-a[traži se izvor od 09. 2009.]. Ustav i zakoni SFR Jugoslavije su predviđali prisustvo samo jedne vojne formacije, tj. Jugoslovenske narodne armije (JNA). Specijalni odredi hrvatske policije su raspoređivani na teritorijama sa većinskim srpskim stanovništvom.

    To su bili prvi koraci ka stvaranju državnosti Republike Srpske Krajine koja je započeta u Kninu, a kasnije je proširena na šire prostore na kojima je srpsko stanovništvo predstavljalo većinu. Srpska vojska Krajine i druge srpske oružane formacije su u periodu formiranja RSK u nekim područjima činile proterivanja hrvatskog stanovništa koje je izbeglo u Hrvatsku ili u neku od država zapadne Evrope. Danas su ovakve konstatacije jedan od argumenata za opravdanje etničkog čišćenja Srba u operaciji „Oluja“ četiri godine kasnije.

    RSK je u početku imala u svom sastavu 28 opština, ali nepogodnost rasporeda teritorija koji je bio veoma uzak pojas uz granicu sa Bosnom i Hercegovinom stvarajući jako dugačku granicu, i mali broj stanovnika bili su preduslov za slabljenje odbrambenih pozicija Vojske RSK. Tako je u čestim ofanzivama Hrvatskog vijeća obrane (HVO), vojske Hrvata iz BiH, Republika Srpska Krajina ostajala bez mnogih svojih strateških pozicija. Dolazak snaga UNPROFOR-a donosi jednu vrstu olakšanja, ali ne i prestanak borbi koje su trajale sve do avgusta 1995. godine.
    Epilog
    4. avgusta 1995, Hrvatska vojska je započela vojnu operaciju „Oluja“, tokom koje je zauzela najveći deo Republike Srpske Krajine, čime je ona praktično prestala da postoji.
    Za vreme „Oluje“ je prognano oko 250.000 srpskih civila , a jedan broj njih je poginuo u vojnim napadima na izbegličke kolone. Prognani Srbi odlukom hrvatske države izgubili su pravo na svoju imovinu. Na osnovu progona ovolikog broja srpskih civila može se reći da je hrvatska država izvršila etničko čišćenje Srba. Većina stanovnika srpske nacionalnosti izbeglo je u tadašnju SR Jugoslaviju i Republiku Srpsku. Preostale teritorije RSK – Istočna Slavonija, Baranja i Zapadni Srem, 1998. godine dolaze pod upravu Republike Hrvatske mirnim putem i pregovorima po završetku rata u Republici Hrvatskoj.

    Po podacima nevladine organizacije „Veritas“, u Hrvatsku se vratilo svega 40.000 Srba, manje od šestine prognanika. Povratnici su uglavnom starci. Njima nisu u potpunosti obezbeđeni osnovni uslovi za život, i izloženi su diskriminaciji, naročito u ruralnim područijima. Srpskim povratnicima, kao i prognanicima, uglavnom nije vraćena njihova imovina, zaposednuta od strane Hrvata, kako lokalnih, tako i izbeglica. Vlada Republike Hrvatske odbija da pruži pravo izbeglim Srbima da „društvene“ stanove otkupi. Zbog teške situacije na radnom tržištu, nerazvijenosti povratničkih područja, a naročito zbog državne politike nečinjenja u stvaranju uslova, najveći broj povratnika je nezaposlen.
    Politika
    Knin – glavni grad RSK

    U periodu svoga trajanja, Republika Srpska Krajina je imala tri predsjednika. Po odvajanju od Republike Hrvatske prvi predsednik bio je dr Milan Babić, koji je živio u Kninu i bio jedan od glavnih zagovornika za odvajanje Krajine od Republike Hrvatske u spornim periodima. Nakon njega vlast preuzima Goran Hadžić iz Istočne Slavonije. Posljednji predsjednik izabran na demokratskim izborima 1994. godine bio je Milan Martić, koji je obavljao svoju dužnost sve do pada Krajine u avgustu 1995. godine.

    U Krajini su jednom održani parlamentarni i predsjednički izbori. Glavni favorit na izborima bila je Srpska demokratska stranka koja je imala i najviše poslanika kao i dotadašnja predsjednička mjesta (iako je Milan Martić bio predstavljen od grupe građana, njega je podržavala SDS srpskih zemalja). Pored SDS, koja je bila podijeljena na SDS srpskih zemalja i SDS Krajine, na izborima su učestvovale i Srpska radikalna stranka, Socijaldemokratska partija Krajine i Srpska partija socijalista. Predsednici Hadžić i Martić su uživali značajnu podršku beogradskih medija u odnosu na svoje političke protivnike.
    Državni simboli

    Zvanične oznake Republike Srpske Krajine bile su grb i zastava, koja je bila sastavljena od tri boje u jednakim poljima od gore prema dolje: crvena, plava i bijela. Na sredini zastave nalazio se dvoglavi orao sa krunom, koji je predstavljao i grb Krajine.
    Oružane snage

    Oružane snage Republike Srpske Krajine su bile Srpska vojska Krajine (SVK) i milicija. Srpska Vojska Krajine zvanično je nastala 19. marta 1992. godine.

  8. Nije loše pomenuti ni tekst Prepodobnog oca Justina Ćelijskog koji ekumenizam naziva “svejeres”…na žalost Dogmatiku oca Justina su izbacili sa bogoslovskog fakulteta u Beogradu (isti ti koji su ga proglasili za blaženog) i postavili su učenje nekog grka Zizjulasa, vladike koji nema svoju eparhiju ni narod…

  9. Nema smisla da ste postavili sliku odozgo pa do pola, trebali ste celu sliku , ko vrata, da vidimo crvene cipelice.

  10. Svo objavljeni tekstovi bi trebalo da se zajedno sa komentarima odstampaju u vidu brosure i dele kao poucno stivo. Posebno mladjim i jos “posebnije” nasima u Evropi ( mrzim rec Diaspora), jer cak i neki svestenici polako preuzimaju to naopako gediste, za ljubav “opstajanja”

  11. Sramota, ujediniti se sa onima koji zele nas nestanak i tako zatrti sami sebe. Oni imaju motiv i cilj. Trebat ce nasu djecu u nekim narednim ratovima sa muslimanima da im cuvaju vrazija vrata, vrata pakla i zla. Ujediniti se sa samim vragom koji nas je do jucer ubijao i klao. To mogu uciniti kanibali vlastitog naroda. Nista me ne bi cudilo kada bi se tako nesta i desilo,posto je Srbija kao u zacudjenim svatovima okamenjena i gleda samo u jendom smjeru ka zapadu, mjestu, gdje se sunce ne radja, gdje je trulez i smrt. Sramota je i pomisliti da ovako sta ostavimo nasoj djeci u nasljedje.

  12. Georgina, ujedinjuju nas sa *vec ujedinjenima*…pa, *dva losa ubise Milosa*…?
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    dogovor MUFTIJe i gradonačelnika
    Zadarskim muslimanima mesdžid umjesto džamije

    Muftija Ševko Omerbašić, predsjednik Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj, u petak je doputovao u Zadar gdje se, iza zatvorenih vrata, sastao sa zadarskim gradonačelnikom dr. Zvonimirom Vrančićem, dogradonačelnikom dr. Draženom Grgurovićem i još četvoricom gradskih dužnosnika, te je od gradskih čelnika zatražio “konačno rješenje” pronalaska objekta u kojem će Zadrani muslimanske vjere moći vršiti svoje vjerske obrede.
    RAMAZANSKI_BAJRAM4-300908.1 U pratnji muftije, na sastanku je bio Hajrudin Mujkanović, glavni imam za Primorsko-goransku i Ličko-senjsku županiju, te Zadranin Hase Salihović, predsjednik Udruge bošnjačke nacionalne manjine u Zadarskoj županiji.

    – Postigli smo dogovor: dobili smo čvrsta obećanja da će Grad pronaći prostor za obavljanje naših vjerskih potreba. Polovicu tog najma plaćao bi Grad, a polovicu Islamska vjerska zajednica – rekao je nakon sastanka Hase Salihović.

    Kako se ovo smatra privremenim rješenjem, najvažnijim dostignućem na sastanku u Gradu muftija Omerbašić drži dogovor o budućoj gradnji većeg objekta za zadarske muslimane. To podrazumijeva objekt, ne džamiju, nego tzv. mesdžid (molitveni prostor bez minareta), iz čega bi proisteklo konačno osnivanje zadarske ispostave Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj. Već uoči sastanka s čelnicima zadarske gradske uprave, muftija Omerbašić je bio rezolutan u odluci da Zadar dobije ovaj vjerski objekt za muslimane, kazavši da se već predugo pokušava urediti Islamska zajednica u Zadru koja će moći raditi u adekvatnom prostoru.

    – Sebi sam stavio u zadatak da tu posljednju zadaću obavim prije odlaska u mirovinu za dvije godine. Već smo imenovali imama, stalnog vjerskog službenika za Zadar – rekao je muftija Omerbašić.

    Na području Zadarske županije živi oko 1200 Bošnjaka, no, kako naglašava Hase Salihović, toj brojci treba pridodati i nemali broj Albanaca muslimanske vjere.

    Lada Kalmeta / EPEHA

  13. REPUBLIKA SRPSKA KRAJINA
    VLADA I SKUPŠTINA U PROGONSTVU
    11080 Zemun, Magistratski trg 3 – Srbija
    Br. 1428/11 – 29. 12. 2011. godine
    Tel. 3077-028; [email protected]

    S A O P Š T E NJ E
    Naučni skup o srpskom naučniku Ruđeru Boškoviću

    Odbor za nauku i tehnološki razvoj Skupštine Srbije i Astronomsko društvo Ruđer Bošković iz Beograda održali su, 28. 12. 2011, u prostorijama Skupštine, u Beogradu, Srpskih vladara 14, naučni skup „Ruđer Bošković preteča moderne nauke“. Skup je održan povodom tri stoleća od rođenja srpskog naučnika, koji se, svojim delom u mnogim naučnim granama, svrstao u red najvećih svetskih naučnika. Zato, ne čudi što je bio uzor i velikom Nikoli Tesli.
    O naučnom delu Ruđera Boškovića, referate su pročitali: Dragoljub Antić, akademik Petrovske akademije nauka i umetnosti u Sankt Peterburgu, prof. dr Vojislav Gledić, prof. dr Dragoslav Stoiljković, prof. dr Aleksandar Tomić, dr Branko Simonović, dr Nadežda Pejović i dr Žarko Mijajlović. Skupu su predsedavali: Srboljub Živanović, narodni poslanik – član Srpske radikalne stranke i prof. dr Miodrag Dačić, predsednik Astronomskog društva Ruđer Bošković u Beogradu.
    Učestvovao je na ovm skupu Milorad Buha, predsednik Vlade RS Krajine i predsednik Matice srpske dubrovačke i dr Nikola Žutić, član Matice srpske dubrovačke, narodni poslanik – član Srpske radikalne stranke i član Instituta za savremenu istoriju u Beogradu. Milorad Buha je rekao, da hrvatski državnici i intelektualci prisvajaju srpsku kulturnu baštinu – uveravajući svet da je reč o hrvatskoj kulturnoj baštini. U toj zamašnoj delatnosti, podvukao je Milorad Buha, Hrvatska je iskoristila tristogodišnjicu rođenja Ruđera Boškovića i organizovala manifestacije o njemu – predstavljajući ga za naučnika hrvatske nacionalne pripadnosti. Buha je podsetio i na hrvatsko registrovanje kod UNESKO-a srpskog jezika – za hrvatski, srpskih ličkih pesama – za hrvatske, banatskog bećarca – za hrvatski, viteške igre s alkom – za hrvatsku (a ona se igra u čast pobede srpskih ustanika nad Turcima 1715. godine), itd.
    Posebnu pažnju je izazvalo izlaganje dr Nikole Žutića, istoričara. Naveo je sadržaje vatikanskog i zapadnoevropskog katoličenja pravoslavnih Srba i njihovo preimenovanje u pripadnike hrvatske nacije. Naročito je to vidljivo, naveo je dr Žutić u Dalmaciji i Dubrovniku, gde, prema popisu stanovništva u 18. stoleću, uopšte nije bilo katolika koji su se smatrali Hrvatima – bili su Srbi, kao i oni pravoslavne vere. Dr Žutić je iznenadio prisutne i svojom studijom o srpskom jeziku, u kojoj je nedvosmisleno dokazao, da je tzv. čakavština samo dijalekat srpskog jezika. Na osnovu toga, proizilazi da srpski jezik ima dva dijalekta – štokavski i čakavski.
    A tzv. kajkavski dijalekat je uguran, od strane austrijskih poslušnika, u srpski jezik – kao treći dijalekat, mada je on samo hrvatski jezik, kojeg su se Hrvati, opet po savetu iz Austrije – u 19. stoleću, odrekli i za službeni uzeli srpski jezik, s ciljem da im to pomogne u hrvatizaciji Srba katolika.

    VLADA RS KRAJINE
    Ratko Ličina, ministar

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *