SLOBODAN ANTONIĆ Odlazak sove

Piše Slobodan  Antonić

Ne želim da kažem da je svako od onih koji su se u ovih mesec dana hitnuli kamenom na Vukadinovića i mene deo nekakve zavere. Ne, neki iz te gomile „smelih“ napadača, koji su jedne druge podsticali, nadraživali i ohrabrivali, bili su vođeni prostom ljudskom zavišću, neostvarenim ambicijama i verovanjem da, čim sruše nečiji autoritet, odmah će da nastane njihov

Kada sam pretprošli put u ovom listu pozvao na razum i učenje, bio sam posle toga nazvan „budalom“, „spavačem“ i „spin doktorom“. Kada sam prošli put apelovao na pristojnost i uzajamno poštovanje, dobio sam sliku sa potpisom „sarađivao sa Sorošom i Vremenom“, kao i još pet stranica manjih ili većih kleveta. Bojim se da ću, ako se ovoga puta pobunim protiv takvog načina vođenja „dijaloga“, odmah dobiti karikaturu svinje, titlovanu sa „izdajnik Antonić“ i još pet stranica opisa kako sam silovao svoju strinu i pojeo svog pašenoga.

VEROVATNO POSLEDNJA OD „STRAŠNIH“
Dobro, bez strasti se nikad ništa veliko nije uradilo, kako reče Hegel. Zato smo valjda mi narod kome strasti ne manjkaju – kao i velika dela, uostalom. Ipak, ove sada ispoljene strasti su nekako niske i neprilične. Sasvim su obuzele i zaslepile svoje nosioce. Bojim se da je, stoga, mogućnost razumnog dijaloga i objašnjavanja, u bujici iracionalnosti koja je provalila u ovom slučaju, nekako prebrzo iskopnila.
Možda bih na te smešne klevete trebalo da odgovorim, zbog običnih čitalaca „Pečata“. Zbog onih koji su voleli moje članke, prepoznavali me na ulici, prilazili i pričali mi svoje muke i nadanja. Ali, bojim se šta god da kažem izgledaće nekako neprilično. Da krenem da objašnjavam prave dimenzije, uzroke i granice te moje „saradnje“, izgledaće kao manje ili više vešto „vađenje“. Da krenem da i ja prozivam šta su sve pojedinci radili dvedesesetih i dvehiljaditih, značilo bi da i sam, sa rasprave šta je istina, prelazim na raspravu „a ko si ti da to kažeš?“ (kao ona Hegelova piljarica koja, na primedbu mušterije da roba možda i nije najsvežija, odgovora – „A ko to kaže? Ćerka jedne oficirske poleguše i drumskog razbojnika, žena pijanog umobolnika koja i sama živi kao drolja“, itd, itd.). Da krenem i sam da se pitam za motive tog iznenadnog „združenog napada“, za motive te neobične kampanje koja se vodi na stranicama „Pečata“, kao i na sajtu „Vidovdana“ i „Novog Standarda“ (a sve uz oduševljeno aplaudiranje Basare!), kao i za izvor te čudne i iznenadne potrebe da se okleveta jedan važan korpus kritičke nacionalne inteligencije (okupljen oko NSPM) – ta onda bih se i sam upleo u mrežu paranoičnih optužbi i konstrukcija (kakva je, recimo, ona o mojoj „saradnji sa režimom Borisa Tadića“!), konstrukcija kojih će se njihovi autori, uveren sam, već koliko sutra sećati sa stidom.
Umesto svega toga, hajde da za čitaoce „Pečata“ (kao i za čitaoce sajta „Novi Standard“, koji je do sad uvek prenosio ovu kolumnu), napravim verovatno poslednju od onih „strašnih“ analitičkih nijansi i argumentativnih finesa, koje su odjednom toliko počele da smetaju i toliko da izazivaju sumnju. Dakle, hajde da napravim razliku između dve vrste patriotizma, dva tipa boraca za nacionalnu stvar.

DEMOKRATSKI I AUTORITARNI PATRIOTIZAM
Prvi tip patriotizma mogli bismo nazvati demokratski i moralni. Ono „demokratski“ znači da nema monopola na patriotizam, već da se priznaje pluralizam i ravnopravnost različitih intelektualnih i političkih snaga koje se bore za nacionalne interese. Ono „moralni“ znači da postoje jasne moralne granice borbe za nacionalni interes („budimo ljudi, iako smo Srbi“), kao i to da postoji jasno moralno jezgro patriotizma („vidovdanska etika“, tj. spremnost na ličnu žrtvu i podređivanje materijalnog i prolaznog večnom i duhovnom). Ovo je patriotizam koji sarađuje, razgovara, razmišlja i dela, to je patriotizam koji je skroman i pristojan, to je patriotizam koji ćuti kada nema šta da kaže i ne boji se individualnog mišljenja i individualne odgovornosti.
Drugi tip patriotizma bismo mogli nazvati autoritarnim i utilitarnim. On je autoritaran zato što patriotske snage vidi kao hijerahiju čvrsto rangiranih subjekata. Onaj ko je „gore“ definiše šta je ispravno, a šta neispravno, i ima pravo da zapoveda onima „dole“. Pri tome, ko je „gore“, a ko „dole“, ne određuje se na osnovu snage pokretačke ideje ili učinjenog dela, već prema decibelima „patriotske paranoje“ kako spolja, tako i u unutra. Zastupnici ovakvog patriotizma takođe su uvereni da se na toj „patriotskoj hijerarhiji“ penje tako što se oni „iznad“ denunciraju kao „krtice“, „spavači“ i „potajni kolaboranti režima“, kao i da se ugled i poštovanje u narodu ne stiču dugim i ozbiljnim radom, već samoreklamerskim obećanjima „jednostavnih rešenja“ i samoproizvođenjem u vođe i „mislioce“.
Ovaj patriotizam je, takođe, utilitaran, zato što misli da je sve dozvoljeno, samo ako iz toga proizilazi kakva korist. Najpre je to korist za naciju. Ovaj tip patriote se, recimo, u pola glasa divi Hrvatima, „kako su samo vešto rešili manjinsko pitanje“, tj. kako su nekažnjeno pobili i proterali svoje manjince. Ali, kada utilitarizam jednom postane načelo postupanja, onda je vrlo kratak put od utilitarizma u ime nacije, do ličnog utilitarizma. Zbog svega rečenog, ovaj patriotizam je nekako uvek svadljiv, isključiv, primitivan i uvredljiv, pa je zato po pravilu u opštoj stvari jalov, a u svojoj beskrupulozan.
Uopšte ne mislim da čitaocu namećem zaključak ko od nas spada u koji od opisanih tipova. Najbolje je da svako sam ponovo pogleda nekoliko poslednjih brojeva „Pečata“, da se podseti onoga što smo napisali, ali i toga kako smo to napisali. Takođe, neka svako u sećanje prizove i ostale brojeve ovog lista, i ostale naše tekstove, pa neka sam odvaga naše učinke, neka uporedi naša postignuća. Možda će mu to biti dovoljno za izvesne zaključke. I možda će mu to pomoći da razume događaje koji su nas zadesili, ali i one koji nam predstoje.

OD KAMENOVANJA  DO „PRISTOJNOSTI STILA“
Ako bih želeo da sledim matricu razmišljanja nekih od svojih oponenata, mogao bih da kažem da će pokazna vežba „Kako se izoluje još jedan centar otpora“ svakako dati svoje rezultate. NSPM, Antonić i Vukadinović preživeli su napade Petra Lukovića, Basare, Sonje Biserko i ostalih drugosrbijanskih jurišnika, kao i finu marginalizaciju, pa i povremenu satanizaciju, od strane „meinstrim“ medija. Stekli su otpornost na optužbe i uvrede sa te strane i sačuvali ugled kod dela publike. Ali, ako u medijima koji su namenjeni baš tom delu publike počnu da izlaze članci kako Antonić i Vukadinović zapravo rade za režim, kako „fingiraju“ kritiku da bi ga u odlučnim trenucima podržali, kako su čak i LDP i „drugu Srbiju“ proizveli kao neprijatelje samo da bi legitimisali Tadića, dakle, kada se sve to pročita ne jednom već više puta, onda se prirodno javlja konfuzija i sumnja – da li je ipak baš sve u redu sa tim Antonićem i Vukadinovićem?
Smešno mi je da bilo kome dokazujem svoje intelektualno poštenje i, posle svega, objašnjavam da su u pitanju laži i konstrukcije. Podsetiću samo da je povod za ovu čudnu seriju kleveta bilo mišljenje Antonića i Vukadinovića da je rezolucija, koju je Jeremić (uz Tadićevu saglasnost) podneo u UN nakon presude MSP, ipak elementarno patriotska. To mišljenje o određenom političkom potezu predstavljeno je kao „odbrana režima kad mu je najteže“ i „proizvođenje Tadića i Jeremića u patriote“! Iz toga je onda konstruisano svašta, ali sa konačnim učinkom da se ovoj rezoluciji uskrati svaka podrška u javnom mnjenju Srbije. Naime, evroreformski mediji su rezoluciju horski napadali kao „svađanje sa EU“, a mediji bliski nacionalnoj opoziciji su na nju bacali drvlje i kamenje jer je „nedovoljno patriotska“ i „još jedan marketinški trik“. I dok su ljutiti službenici Imperije kao osice doletali u Beograd, nastojeći da svakodnevnim pritiskom i pretnjama slome i ono malo kičme što je kod naše vlasti preostalo – pokazujući tako svakom razumnom čoveku koliko je rezolucija „nepatriotska“ i „marketinška“! – jedina dvojica javnih delatnika koji su se usudili da brane rezoluciju odjednom su izloženi kamenovanju.
Uopšte ne želim da kažem da je svako od onih koji su se u ovih mesec dana hitnuli kamenom na Vukadinovića i mene deo nekakve zavere. Ne, neki iz te gomile „smelih“ napadača, koji su jedne druge podsticali, nadraživali i ohrabrivali, bili su vođeni prostom ljudskom zavišću, neostvarenim ambicijama i verovanjem da, čim sruše nečiji autoritet, odmah će da nastane njihov (Bilo je, naravno, i onih koji su samo želeli da vode dijalog i takvi su se izdvajali pristojnošću stila i umerenošću stavova). Ali, sva ta čudna gomila je polako usmeravana i najzad stavljena u koordinate koji su omogućili da se odradi posao – difamacija jednog opasnog intelektualnog i potencijalno političkog žarišta otpora.

ISKUŠENJA „MINERVINE SOVE“
I kad već govorimo o važnosti tenutka, zapitajmo se – za koga je zapravo ovo bio nezgodan trenutak? Za ovu vlast, ili za „Imperiju“? Jer, upravo su SAD i njeni EU federati stavljeni u nezgodan položaj da 9. septembra u UN, moraju da glasaju o dve rezolucije i dva ista slučaja – o secesiji dela Srbije i o secesiji dela Azerbejdžana. Ali, pošto je secesiju od prijateljskog Azerbejdžana trebalo osuditi, istovetna srpska rezolucija je baš nezgodno pala. Zato su se službenici „Imperije“ toliko uzmuvali i uznemirili. Pa ako je otvaranje nekih pitanja i zauzimanje nekih stavova u „nezgodnom“ trenutku glavni dokaz „izdaje“, ne govori li zajedničko miniranje ove rezolucije sa ovdašnjim glasnogovornicima „Imperije“ ponešto i o karakteru dela naše opozicije i o karakteru dela opozicionih medija?
Ali, kao što rekoh, to nije moja matrica razmišljanja, to je matrica za koju verujem da nas nikuda ne vodi (osim u opštu paranoju). Ovde sam je demonstrirao kako bih pokazao da svaka batina ima i drugi kraj i da se lako može okrenuti protiv onih koji su je potegli. Ali, ja takvu batinu odbacujem. Više volim da se oslanjam na ono što je očigledno i što se može potkrepiti, nego na pretpostavke i spekulativne konstrukcije. Ali, strasti su provalile i zagadile čak i diskurzivnu sferu u kojoj se trenutno nalazimo. Stoga, argumenatativna i ozbiljna refleksija izgleda da se nadalje teško može izboriti sa gorljivim uverenjem da su politička analiza i novinarstvo isto što i nazivanje Tadića i Jeremića „kvislingom“. Hegelova „Minervina sova“ ne voli strast. Bojim se da će zato odavde odleteti.
A kad smo već kod sova i „dvorskih priča“ (pošto sam optužen da sam bio deo Koštuničinog dvora, kao što sam sad Tadićevog), hajde da pružim dodatnog materijala za te optužbe i prisetim se svoje prve posete Koštunici, nakon 5. oktobra. Njegova kancelarija se nalazila u tadašnjoj „Palati federacije“ (danas „palata Srbija“), na Novom Beogradu. Ispričao nam je da je od službenika čuo kako su nekada u šupljinama te zgrade živele sove. One su, krajem devedestih, nestale, da bi se baš tih dana, dakle nedugo posle 5. oktobra, ponovo pojavile. Priznajem da smo u toj lepoj simbolici svi videli nadu u budućnost. Ali, kada sam godinama docnije, nekim drugim poslom, otišao u tu Palatu, o sovama više niko ništa nije znao. Izgleda da su opet bile nestale. Kada danas o tome razmišljam, shvatam da nestanak tih ptica nije samo zasluga nekakvih „malignih službenika Imperije“. To je verovatno i zasluga nekih od nas patriota. Bojim se da baš oni koji su svojevremeno najviše pomogli da se ta „bića mudrosti“ oteraju, sada nas preko svojih glasnogovornika ubeđuju da nam više nisu ni potrebna. Jer, sve je jasno, sve je oduvek jasno, i mi ne treba više da mislimo, treba samo da sledimo i da glasamo.
Ali, ko neće da koristi mozak ne mora. Ja bih baš nekako voleo da ga zadržim. A vi, dragi čitaoci?

11 komentara

  1. “Ako Tadić i Jeremić povuku rezoluciju i ako sa „našim EU prijateljima“ sastave drugu, „razumniju“, javno ću priznati da je sve ovo sa UN i MSP-om, od 2008. pa sve do danas, bila najobičnija gluma, vešto fingiranje, predstava za narod, a da su Tadić i Jeremić najobičniji kvislinzi, lažne patriote i prevaranti”.
    (Slobodan Antonic)
    Evo svima, poštovani profesore, da ja kao jedan od onih “dole”(kako se čitaocima obratiste sa neviđenom intelektualnom arogancijom), stavim na uvid ovaj vaš citat iz predposlednje kolumne.
    Ovo je samo prvo “korištenje mozga”(intuitivno-jer je očigledno da puno toga ne štima).
    Znate, ja sam Vaš dragi čitaoc, a Vi nas prozvaste-da se mozgom služimo(kako ste na kraju zaokružili)
    Odgovor i reakcije će svakako doći i potrudiću se da upotrebim sve moje analitičke sposobnosti(hvala na savetu, poslužiću se i mozgom).Odgovori i reakcije neće stići, zato što će ih pisati ruralne, seljačke, nedemokratske i autoritarne patriote(koje samo bacaju kamenje).
    Odgovor će stići, uvaženi profesore, zbog vašeg ruganja(možda ja to i blago kako ja karakterišem), intelektualne arogancije, a posebno, zbog podvođenja svih sa “suprotne strane” u kontekst “karakternih osobina”, koje svima imputiraste, od početka do kraja.
    Zašto vređate “obične čitaoce” i “one dole”? Zar su to fizičke spodobe, kojima je još samo potrebno kolektivno mutirati Vaš intelekt i sa njima, po mogućnosti, dirigovati pomoću patriotskih tipki salonskog intelektualca?
    I time sačuvati Srbiju?
    Samo za početak-nemam vremena. Neka ste Vi nama živi i zdravi-profesore! Mi Vas trebamo!

  2. G. Antoniću,

    u vašem tekstu “U čemu je spor” objavljenom na sajtu NSPM 26. kolovoza 2010. (www.nspm.rs/politicki-zivot/u-cemu-je-spor.html) ste napisali:

    “Ako, naime, Tadić i Jeremić povuku rezoluciju i ako sa „našim EU prijateljima“ sastave drugu, „razumniju“, javno ću priznati da je sve ovo sa UN i MSP, od 2008. pa sve do danas, bila najobičnija gluma, vešto fingiranje, predstava za narod, a da su Tadić i Jeremić najobičniji kvislinzi, lažne patriote i prevaranti.”

    Evo danas, 8. rujna 2010, čitamo da se baš to dogodilo – B. Tadić je pristao na sve što je EU tražila od njega te je izbacio sve one stavke iz rezolucije koje pokazuju protivljenje Srbije tzv. “nezavisnosti” Kosova. Evo čak i vaš vjerni kolega na NSPM g. Đorđe Vukadinović kaže da je “Srbija odstupila od svih bitnih stavova”, te da su “Sva tri bitna stava (iz prve rezolucije) ili potuno izostala ili su temeljno redefinisana, a to se sve dešavalo nakon poseta i pritisaka diplomata iz Nemačka i Britanije, pa gorak ukus kapitulacije i popuštanja pred pritiskom postaje još jači” (ovo je objavila NSPM danas u Hronici 08. rujna 2010, link je http://www.nspm.rs/hronika/djordje-vukadinovic-srbija-odstupila-od-svih-bitnih-stavova.html)

    Mene zanima hoćete li g. Antoniću održti riječ? To bi vam bilo mnogo korisnije umjesto što se upuštate u difamiranje onih koji kritiziraju “srpsku” vlast!

  3. Zdrava polemika je dobra i ne treba se uzrujavati,poštovani profesore, a da svi mi zajedno moramo da budemo još kritičkiji prema vlastodršcima, to stoji, jer ova “koherentna” vlada(i neke predhodne, slično) direktno radi protiv naših životnih interesa, čini mi se. Od lopova ne može se postati poštenjak, od lažova- istinljubac, od fukare-čovek, od izdajnika-patriota i rodoljub, od jajare-političar,od katastrofalne politike-uspešna, oni koji su uništili ekonomiju ne mogu sad da se bave ozdravljenjem,….. ovo je vreme kada se stvari moraju nazvati pravim imenom.Miloševićev govor povodom 5. oktobra je do detalja konkretan,istinit,koji je nagoveštavao kolaboraciju sa agresorima po svim tačakama, na žalost.

    Evo , već viđeno! Pristali su na izmenu rezolucije, kvislinzi,prevaranti! Ovo što nam se dešava ovo je politički, ekonomski,državni … sunovrat! Znamo ko su kvislnzi(cela sadašnja vlast), ali veliku odgovornost za ovaj haos,defetizam,malodušnost, nečinjenje, imaju i stranke u opoziciji, SNS(titraju europi,tadiću, razvodnjavaju, pravdaju, oni su tražili da se ova jadna rezolucija napiše sa Europom),SRS(kao da nepostoje),DSS(filosofiraju uz vetar i niz vetar),NS(gde je sad bager), Vulin, … i SPS(bruka i sramota za sve,na sve pristaju, obrukaše Miloševića za naredni milenijum, klasično podaničko ponašanje),….
    Na žalost mi smo jedna banana država sa izrazito slugerantskim režimom, ovde na veliko vlada spec. rat,medijski rat, biznis mafija poseduje sve i u dosluhu je sa političarima i sa Eu fukarom,šire malodušnost i strah.
    Što reče Pantelija:” Ko je vas poznavao(kvazi političare,kvazi akademike,kvazi patriote,kvazi novinare,kvazi biznismene,kvazi analitičare/cesid-stratedžik-biserko-liht-kovačević-vejvoda-jakšić-brkić-bakić-…/), ni pakao mu neće teško pasti”.

  4. Profesore,

    Bio sam ubedjen da ovo nije nivo na koji Vi možete da se spustite. Umesto da odgovorite na argumentovanu kritiku, vi ponavljate po sto puta da su to “klevete”, “konstrukcije”. Zatšo su? Pogledajte i sami nekadašnje brojeve NSPM-a ali i vaših knjiga o S. Miloševiću. Pa svugde stoji da su izdate uz pomoć Soroša. Nije kleveta da vas je finansirao, i to ne možete da sakrijete ma koliko demagoški preusmeravali teme.

    Umesto da vređate neistomišljenike i ponižavate čitaoce Pečata, koje tretirate kao nezrelu decu koja svašta mogu da progutaju, bolje bi bilo da priznate, kao što ste obećali, da ste pogrešili. Posle toga recite ono što ste takodje obećali: Da su Tadić i Jeremić prevaranti i kvislinzi. Očekujemo to od Vas. Tolik ste toga rekli o poštenju. Valjda se to i na Vas odnosi.

  5. Gospodine Antoniću, nema u kritikama Vaših poslednjih tekstova nikakve iracionalnosti i strasti, a ponajmanje zavisti i neostvarene ambicije. Radi se o prostoj činjenici da čitaoci Pečata prepoznaju vašu težnju da svu svoju obrazovanost i inteligenciju, koja je nesumnjivo velika, upotrebite, umesto za otkrivanje istine, za njeno zamagljivanje i prikrivanje. I ovaj poslednji tekst je na tom tragu. Umesto da ispunite obećanje koje ste čitaociima dali u prethodnom tekstu, da će te javno Tadića i Jeremića nazvati izdajnicima ako izmene pomenutu Rezoluciju pod pritiskom Imperije i EU, jer su to upravo učinili, Vi, koristeći se intelektualno-novinaraskim trikovima, skrećete temu sa osnovne tačke sporenja, a to je da li su Tadić i Jeremić izdajnici ili patriote, i usmeravate pažnju čitalaca na potpuno drugu temu, a to je navodna podela na demokratske i autoritarne patriote, pri čemu svoje kritičare vređate, iako se pokazalo da su bili potpuno u pravu kada su o Tadiću i Jeremiću govorili kao o kvislinzima, čak i prema Vašim više nego spekulativnim kriterijumima menjanja ili nemenjanja Rezolucije. Čitaoci Pečata nisu prosti i neobrazovani ljudi već intelektualci kojima je čast važnija od novca i i privilegija i zato VAŠA NOVA INTELEKTUALNA VRATOLOMIJA PONOVO NEĆE USPETI DA PREVARI ČITAOCE OVO LISTA.

  6. Ovaj tekst me je potpuno ѕbunio. Možda sam naivan, ali sam verovao, kao i Vi, da Tadić i Jeremić iskreno u domenu mogućeg deluju ka očuvanju celovite Srbije, te da postoji u tom pogledu raѕlika između njih i Čede.

    Iѕmenom Reѕolucije nedvosmisleno su pokaѕali da nije tako. Čak je Čeda pošteniji..

    Apsolutno mi je nejasno, uvaženi profesore, zašto to u vašem tekstu i ne pominjete. To je suština sporenja koliko sam raѕumeo.

    Očekivao sam da javno ponovite svoj stav i priѕnate da niste bili u pravu. Vaše ćutanje me dovodi u situaciju da raѕmišljam da li ste iskreni. I dalje verujem da jeste i očekujem da ćete javno izneti Vaš stav o karakteru nosilaca politike koji su izmenili rezoluciju…

  7. Zdrav patriotizam u Srbiji skoro da ne postoji. Pretegao je seoski kafanski nacionalizam. Rekao bih da to dolazi od bezbožnosti. Van Republike Srpske nažalost nisam sreo mnogo umjerenih i smirenih patriota.

    Gospodinu Antoniću mogu samo da preporučim da se oko ovoga ne sekira mnogo. Evo jedan odgovarajući citat iz “Primjera čojstva i junaštva” od Marka Miljanova:

    Milovan Janičin Vujošević, iz Brskuta, rekâ je: “Ja sam, tako mi duše, svakoga čoeka mogâ na mejdan dobit!” Pitali su ga: “Kako, striko Milovane?” Milovan: “Lasno, duše mi! On se naijedi, pa me psuje, skačući i drkteći od ijeda! Ja ne govorim ništa. Kad sjutradan, on ka kvasan, stidi se i kaje od svojije riječi! Eto, ja dobio, a on izgubio!”

  8. Pozdrav iz BL

    Gosin Antoniću,da li i na današnji dan mislite kako je rezolucija ” ipak elementarno patriotska”? Upravo ta floskula koju ste smislili boji u žuto sav konformizam,svu ležernost vašeg salonskog,bolje je reći dvorjanskog srbovanja.Kao što lijepo reče Đenka:”Mislio sam da ćemo putovati po svetu,snimati filmove,a ti si pristala da budeš samo žena jednog malog grobara.” Duboko ste me razočarali profesore,duboko! Uzalud se vadite,džaba prizivate Hegela za svjedoka,džaba i Kant i sove kad izdate najgorljivije među pristalicama,kada nadmeno ponizite publiku nazivajući je “svadljivim,jalovim primitivcima”.Vi ste javni radnik i za vas važe estradni zakoni.Pljunuli ste u publiku ravno sa jednog od najjačih podijuma i nemojte se čuditi zvižducima.Udali ste se za grobara,da grobar jeste mali ali sahranjujete veliku žrtvu- Srbiju!!!
    Ua poštovani profesore,Uaaa!

  9. Poštovani profesore Antoniću,

    Kao redovni i verni čitalac gotovo svih Vaših tekstova u poslednjih par godina, dozvolite mi da pokušam da iznesem svoje skromno mišljenje o komentarima vezanim za dva Vaša toliko pominjana teksta: „Srbija posle MSP-a“ i „Kvislinzi, patriote i nijanse“. I naravno, tekst „Odlazak sove“.

    Kao čovek koji je tokom devedesetih još uvek bio maloletan, ali itekako zabrinut za sudbinu svoga naroda na prostoru bivše Jugoslavije, nisam bio upućen u Vaš rad tokom tog perioda. Sve te stvari vezane za odnos SPM i nastanak, finansiranje i rad NSPM u tom vremenu mi nisu bile poznate. Tek sa dolaskom demokrature posle 2000-te godine, i „nastupanja nulte godine i novog srpskog kalendara u računanju vremena“ (pre i posle 5-og oktobra), i kreiranja neviđenog medijskog mraka, tekstovi koje ste objavljivali bili su samo mala, ali ipak dragocena kap u okeanu u kojem vladaju velike-antisrpske medijske ajkule. Naravno, uloga Pečata, kao novog i autentičnog lista prve i jedine Srbije, je u svemu tome nemerljiva. Vaši tekstovi i tekstovi ljudi koji pišu za Pečat, daju nam nadu da ćemo izaći iz ovog začaranog kruga poraza, samoponiženja, defetizma i nacionalne depresije.

    Međutim, moram priznati da sam se već na prvi susret sa Vašim tekstom: „Srbija posle MSP-a“, zapitao: šta je sad ovo!? Nekako mi je bilo čudno da posle svega što smo proživeli tokom poslednjih 20-ak godina, Vi tekst počinjete stavom kako smo eto svi ispali naivčine koje još uvek veruju u svetsko pravo i pravdu!? Zar posle svega što smo zajedno preživeli – pa da još uvek verujemo u pravdu „Imperije“!? Da li smo verovali u istu tu pravdu i posle recimo isceniranih dešavanja u Sarajevu (Markala) i bombardovanja bosanskih Srba, posle Oluje i Bljeska, posle Račka, posle „milosrdnog anđela“, posle martovskog pogroma 2004-te, posle haških presuda Haradinaju i Oriću,… Budimo iskreni, pa recimo da ako u svetsku pravdu ne veruju narodi koji nisu imali vojnih ili državnih problema desetinama pa i stotinama godina unazad, kako u to da veruju Srbi!? I to u uslovima kada se na našoj još uvek živoj i nezaceljenoj kosmetskoj rani preko noći otvaraju i neke nove rane. Što je još i problematičnije, „patriote“ koje Vi ovom prilikom pokušavate da razumete i na neki način opravdate, upravo nam pričaju i objašnjavaju kako održavaju najbolje moguće odnose sa zapadnim partnerima, i da sve čine da „naša stvar“ pred MSP-om, prođe u najboljem mogućem redu. Ali ne samo događaji u Hagu, već i sastavljanje „kompromisnog teksta rezolucije Srbije i EU“, govori da stvari ipak stoje malo drugačije.

    Svesni smo da je Srbija tokom svih ovih godina izložena neverovatnim pritiscima, ali nazovimo stvari pravim imenom. Ako imamo toliko evroatlanskih prijatelja, postavlja se pitanje ko nas to toliko pritiska i davi kao zmija žabu? Ili to naše patriote uživaju u „nacionalnom mazohizmu“, pa čine i ono što se od njih ni ne traži? Posmatrati i analizirati patriotizam Borisa Tadića, Vuka Jeremića i ostalih predstavnika režima, van konteksta recimo „reforme“ vojske, pozivanja kosmetskih Srba na lokalne izbore 2004-te godine posle martovskog pogroma, slučajnog susreta sa tzv. kosovskim „premijerom-vojnikom“ na skopskom aerodromu, dočekivanja Ahtisarija i uzimanja u razmatranja njegovog plana, „slučajnog“ raspisivanja predsedničkih izbora pre 17-og februara 2008-me godine, iznenadnog i neodložnog odlaska u Bukurešt pred veliki miting u Beogradu, potpisivanja SSP-a pred parlamentarne izbore 2008-me godine, slavljenja velike pobede u UN zbog postavljanja pitanja pred MSP u Hagu (a na kraju najveći pravni poraz u poslednjih 20 godina), donošenja statuta Vojvodine, dočeka našeg „proverenog prijatelja“ Bajdena, priče o daljoj decentralizaciji (razgradnji) Srbije, nekim novim regionima, donošenja „istorijske deklaracije o genocidu u Srebrenici“ pola sata posle ponoći bez imalo brige za istinu, nacionalne interese i pravo na budućnost srpskog naroda, slabljenja pozicija Republike Srpske, prihvatanja tzv. Istambulske deklaracije,… dozvolite da kažem da mislim da nije baš ispravan pristup. Vrlo sam siguran da ste mnogo bolje upoznati od mene, kao običnog građanina, sa ovim ali i mnogim drugim stvarima, tako po mom skromnom mišljenju, smatram da u ovom slučaju nije ispravno ali ni korektno apstrahovati ove činjenice.

    Priča o tzv. drugosrbijancima, nevladinim organizacijam, nezavisnim novinarima i medijima, kulturnim delatnicima „građanske“ Srbije, reformama obrazovnog sistema,… je svima nama jasna, i Vi ste nam svojim tekstovima veoma pomogli da tu priču bolje razumemo, na čemu smo Vam zahvalni. Ali u uslovima kada se postavlja pitanje našeg elementarnog opstanka, prava na postojanje i ravnopravan odnos sa ostalim narodima na ovom prostoru, mislim da to nije ključno. Priča tipa: ako nećete Vuka, dobićete Čedu, se u principu svodi na to: ako nećete vešanje, dobićete giljotinu. Jer ovim putem idemo u sigurnu propast. Nemojmo se baviti sporednim stvarima, i pričama kako svuda ima i ovakvih i onakvih. Takav pristup dovodi do zbunjivanja običnog naroda, koji se prepušta zaboravu i nije spreman na promenu postojećeg stanja, gde se oštrica kritičke misli u potpunosti relativizuje i razvodnjava. Gotovo svaki predstavnik režima ima neku svoju ulogu, koju bespogovorno izvršava, zarad većih ili manjih privilegija ili pak iz razloga koji se ne mogu ili ne smeju odbiti. Ali se ipak zna čija je poslednja. Zahvaljujući postojećim medijima, Srbi bi mogli pomisliti da će im taj čija je poslednja omogućiti da žive kao u bajci, i da će on rešiti sve njihove probleme. Međutim, neko ipak mora da kaže da ovo nije bajka, i da je car go!

    Siguran sam da ćemo i ubuduće sa zadovoljstvom čitati Vaše tekstove,

    S poštovanjem.

  10. Za srbe i Srbiju je prvo potrebna patriotska strategija delovanja a ne prazne priče.
    Prva tačka te strategije se sastoji u ,,mirnim putem“, kroz razgovore i eliminisanja, stavljanjem van uticaja domaćih unutrašnjih štetočina po srpski narod i Srbiju.
    Tek nakon toga slede ostale tačke strategije,
    ali nažalost za njenu realizaciju je potreban novac. Bez novca se nemože pristupiti realizaciji. A patriota za finansiranje u Srbiju nema, u odnosu na one koji sisaju Srbiju.

  11. Postovani g. Antonicu, Vas tekst pod naslovom “Odlazak Sove” kipti od odbrane Vase intelektualnosti i napada na Vase neistomisljenike. Vi se suprotstavljate Vasim poimanjem izvesnih pojmovnih sadrzaja, cvrsto uvereni da ste u pravu. Hajdemo analiticki, naravno i sinteticki, ali, uvazavajuci sustinu. Vi tvrdite da postoje “dve vrste patriotizma”.Jedan je “demokratski”, a drugi “autoritaran”. Ako se upitamo sta je sustina pojma (ili pojave) patriotizma, posle visevekovnog iskustva mozemo reci: “Patriotizam je ljubav prema otadzbini”. Ako je to sustina, onda se treba upirati kako ta ljubav moze biti “demokratska” ili “autoritarna”. Sta na primer znaci “demokratski patriotizam” s obzirom na njegovo sustinsko obelezje? Vi ustvari govorite o formi odnosa jedne i druge grupe ljudi koji sebe nazivaju patriotama, a zakljucujete da postoje “dve vrste patriotizama”. Jedna grupa”saradjuje i razgovara”, njihov patriotizam je “skroman i pristojan”, on “cuti kada nema sta da kaze” …. itd.Druga grupa je “autoritarna i utilitarna”. Da li je ta razlicitost sustinska za patriotsku borbu protiv osvajaca? Naravno da nije. Sustinska razlika moze biti samo u tome ako jedna grupa fingira patriotsku borbu, dok se druga zalaze za otpor osvajacu. Vasa odredba jedne patriotske grupe kao “autoritarne” i “utilitaristicke” prilicno je problematicna. Iako autoritarno obelezje u principu nije pozeljno, ako se radi o kritici nepatriotskih,cak izdajnickih akcija, nepozeljnost autoritarizma prilicno slabi. Utilitarnost je pojam cije je sustinsko obelezje materijalna korist. Kada je rec o ljubavi prema domovini njena sustina je, po pravilu, davanje, a ne materijalna korist.
    Da se upitamo: da li je srpska vlast kvislinska? Vi izjavljujete da je vlast “popustila” pred osvajacem,da je usvojila protivustavni Statut koji odvaja Vojvodinu od Srbije, tu je i pretvaranje Srbije u buduce “evropske” regione (nalik na vojvodjanski), Vi spominjete Srebrenicu, Gej paradu, Euleks, razgranicenje Srbije od Srbije i mnogo drugih cinjenica koje ne karakterisu vlast kao patriotsku. Vi ste odlucili da odgovorite o karakteru srpske vlasti na osnovu desavanja sa Rezolucijom o Kosovu. Ako ostane u Skupstini vlast nije kvislinska a ako ne ostane – jeste. Vama je bilo tesko da se izjasnite zato sto “u dve vazne tacke Tadic (za sada) nije popustio, nije uveo Srbiju u Nato, i nije priznao secesiju Kosova” Da je uveo u Nato – nije; ali Srbija je u “Partnerstvu za mir”, to se desilo posle razbijanja srpske vojske u koju su uvedeni Nato – standardi, oficiri se skoluju u Ohaju cak i za grupno komandovanje u Nato ratovima. Sto se tice priznavanja Kosova nema smisla da napisem bilo sta, jer cete Vi sami odgovoriti na to pitanje onako kako ste se obavezali. G. Antonicu, svi su manje ili vise zavisni od rezima u kojem zive, ali se i razlikuju po stepenu kurazi koju poseduju.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *