Да ли локомотива Европе постаје „Те-Же-Ве“?

СУДБИНА ФРАНЦУСКО-НЕМАЧКЕ ОСОВИНЕ

У тренуцима док се наставља постизборна комбинаторика у Немачкој, након чини се најнеизвеснијих избора у последњих двадесетак година, отвара се и питање будућности најважнијих билатералних односа на Старом континенту, односа између Немачке и Француске. Читава једна епоха завршава се одласком Mutti у политичку пензију. Сада се налазимо на прагу реконфигурације односа и почетка тихе борбе за политичку превласт у Европи

Немачко-француско ривалство прешло је дуг пут од крвавих сукоба и међусобног отимања територије, до интересне симбиозе, институционализоване у оквиру евроатлантских наднационалних структура попут ЕУ и НАТО-а. Управо у оквиру ових организација, насталих као геополитичка тековина Другог светског рата, Немачка и Француска успеле су да изграде стратешко партнерство које је дириговало политичким процесима на тлу Европе. У тој симбиози обе стране покушавале су да се наметну као важније, а успех је најчешће зависио од личности које су их предводиле. И док се у ери Шарла де Гола мало ко сећа ко је био на позицији немачког канцелара (осим првог послератног канцелара Конрада Аденауера, чија се владавина четири године преклапа с Де Головом), 21. век је тас утицаја пребацио на другу страну кантара, па тако можемо говорити о ери Ангеле Меркел, која је дочекала и испратила Саркозија и Оланда, завршавајући своју канцеларску каријеру за време мандата Емануела Макрона. Еру која је трајала 16 година обележило је додатно учвршћивање политичких веза између две кључне политичке, безбедносне и економске силе у Европи.
Подизање односа Француске и Немачке на највиши ниво хвата залет у време када су на власти били Франсоа Митеран и Хелмут Кол (чувена је фотографија с обележавања 70. годишњице почетка Првог светског рата 22. септембра 1984. на којој се држе за руку), али је настављено и интензивирано и за време Ангеле Меркел. Француска је постала најзначајнији спољнополитички партнер Немачке. Не постоји ниједна друга држава с којом је Немачка одржавала тако блиске институционализоване односе као с Француском, и то на свим политичким нивоима и у свим областима. Комесари за француско-немачку сарадњу представљају само један од институционалних мостова између ове две земље, заједно с комесарима за културне послове који делују у оквиру Споразума о француско-немачкој сарадњи. Поред тога, и парламенти ове две земље блиско сарађују. Од марта 2019. године заједнички парламент, у чији састав улази по 50 представника немачког Бундестага и француске Националне скупштине, одржавао је заседања два пута годишње. Када је реч о прекограничним иницијативама, оне се реализују у оквиру француско-немачког прекограничног комитета за сарадњу.
На економском плану, Немачка и Француска нарочито сарађују у области ваздухопловне индустрије, у којој AIRBUS представља симбол успешне индустријске кооперације ове две земље, као и значајну спону између њихових индустријских капацитета. Индустријску сарадњу прати и културолошко повезивање, па се тако културна размена врши у оквиру француско-немачке канцеларије за младе основане још 1963. године и у оквиру француско-немачког универзитета и француско-немачког института у Лудвисбургу. Додатно, на медијском пољу, Немачка и Француска сарађују и кроз заједнички ТВ канал АРТЕ. Један од кључних сегмената нових француско-немачких односа чини и сарадња у области безбедности која се реализује, поред партнерства у оквиру НАТО-а, и кроз иницијативу PESCO – „Стална структурна сарадња“ и заједнички пројекат Француске, Немачке и Шпаније под називом FCAS – „Борбени ваздухопловни систем будућности“.
Све горе побројано јесу тековине Јелисејског споразума из 1963. године, закљученог између Де Гола и Конрада Аденауера, споразума који је требало да послужи као темељ стварања институционалних контура једне нове, уједињене Европе и једног чврстог партнерства између Париза и Берлина. Ипак, у изградњи тог чврстог партнерства неретко су се појављивале и пукотине.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *