125 година преписке о насиљима
Пише Јован Пејчић
Век и деценију од ослобођења и враћања Старе Србије у окриље земље- -матице, Косово и Метохија је под новом окупацијом. Исписују се друкчији чинови старе драме. Древни генолошки закон као да је с књижевности прешао на историју: комедије се показују једнократне и не понављају се, трагедије остају трајне и враћају се
У ноти коју је 14 [26]. маја 1898. уручио Тефик-паши, Стојан Новаковић министра иностраних послова Турске упозорава најпре на чињеницу: да су се „убиства, паљевине и сваковрсна насиља“ нарочито раширили „од како су се арбанаски добровољци, по свршеном рату са Грчком, вратили кућама“; затим му предочује: да су нереди „толико узели маха, да је узрујаност захватила сву околину, прешла нашу границу, на којој су се […] свакодневни крвави сукоби низали једни за другима, један од другог озбиљнији, доносећи многе жртве једној и другој страни“; на крају уводнога дела протеста подсећа га, без икаквога околишења, да су „краљевске власти казниле… по заслузи виновнике ових напада и одбиле су их од границе Краљевине“.Српски посланик после тога прелази на главни предмет државне ноте: „Сваког поверења достојна извешћа не престају, заиста, да пристижу [Краљевској влади], како је хришћанско становништво српске народности у пограничним санџацима и даље изложено нападима и нечувеним свирепостима. Арбанаси, добро наоружани и поготову сигурни да неће бити кажњени, дали су потпуну слободу својим свирепим нагонима, пошто њиховом фанатизму и њиховој необузданој мржњи ништа не стоји на путу. Злочини и пљачке дешавају се свакодневно, а кривци не само да нису кажњени, већ их власти и не гоне. Број бегунаца, који прелазе границу да би живот спасли, огроман је, и расте из дана у дан. По подацима које има Краљевска влада, за кратко време од неколико месеци, прошлога лета и зиме, извршено је, у санџацима Приштевском, Новопазарском, Пећском и Призренском, више од четири стотине злочина, као што су: убиства, паљевине, разбојништва, оскврњења храмова, силовања, отмице, пљачкања, крађе читавих чопора [стоке].“
У Прилогу уз ноту Новаковић наводи: 21 убиство (с именима уморених Срба, на једној, и Арбанаса-убица, на другој страни), опљачкане или срушене манастире и цркве (4), 20 поименичних случајева силовања и отмица српских девојака и мајки, 39 примера пљачки и разбојништава. Стање је такво, истиче Новаковић Порти, да је створена „једна врло чудновата навика у вароши Пећи. Кад телал објављује какав званичан глас, он увек завршава речима: Тешко ономе ко је хришћанин.“
Тефик-паша пушта да прође месец дана, па се тек тада, 15 [27]. јуна, одлучује на сусрет с опуномоћеним српским послаником у Цариграду.
О разговору на Порти Новаковић подробно извештава Београд у писму од 17 [29]. јуна:
Турски министар примио је Новаковића да би му казао како, у вези са српском нотом, цариградске власти још ништа предузеле нису.
Новаковић, узев те речи наоко мирно, указао је Тефик-паши, са своје стране, уместо било каквог коментара, на нова арбанаска недела што су се у Старој Србији у међувремену догодила. Није, при том, пропустио да га, у згодном моменту, подсети на сукоб око српско-турске границе, који су Шиптари изазвали – иронично примећујући „како се арбанаско јунаштво топи као снег чим се права сила покаже“.
Крај писма је обеспокојавајући: „Рекао сам Тефик-паши и то да понашање Арбанаса у целој Старој Србији може имати врло значајних последица, јер се види и зна да је један исти извор и узрок како нападима на нашу границу, тако и насиљима над нашим саплеменицима по Старој Србији и догађајима око Берана. Тиме сам му, између врста, казао да све бива по налогу из Цариграда и из Јилдиза, где се опет помишља на гвоздени муслимански обруч око Србије, какав се некада од Черкеза правио… Тефик-паша је слушао с пажњом и није порицао ништа, него је казао како ће се морати нешто предузети, и да овако не може остати. Ја сам и опет нагласио комисију, коју смо и нотом тражили, и поменуо сам потребу учествовања једног нашег изасланика у раду те комисије. Разговор је закључен Тефик-пашиним обећањем да ће решење пожурити. Али то је казано обичним апатичним тоном.“
Шеснаестог [28]. јула 1898. године, четири недеље по разговору у канцеларији Великог везира, Стојан Новаковић предаје Тефик-паши нову државну ноту. У другом протесту подигнутом у име српске владе, он пажњу Портиног великодостојника обраћа првенствено на „нова злочинства и насиља што Арнаути продужавају чинити на штету Срба у Косовском вилајету“. Затим наставља: „Убиства, силовања и разбојништва, која се чине непрестано, не могу више имати карактер дела усамљених и без последица, већ она очевидно показују – као што сам, уосталом, имао част напоменути Вам у својој пређашњој ноти – да су се Арнаути унапред решили да сасвим истребе хришћански елеменат, а нарочито Србе, из тога краја.“
При крају ноте Новаковић, уз опомену на прилоге с документацијом, јасним тоном даје на знање Тефик-паши да откуцава задњи час за акцију турске власти против арбанаског безакоња: „И ја мислим, господине Министре, да је крајње време да се без икаквог даљег одлагања предузму најоштрије мере, те да се једном стане на пут овоме злу, које је већ постало несношљиво, и које ће, напослетку, изметнути се у несрећу и беду сасвим другог замашаја.“
Но, као искусни дипломата који одраније познаје Османлије и начине њиховога спољнополитичког рада, Новаковић не оставља предаха турској државној администрацији. Интерпелише, подсећа, пожурује ишчекивани одговор на прву, на другу српску ноту, упозорава на главне тачке у нотама, прибегава чак претњама да ће о свему обавестити (што је иначе, као у потаји, чинио) амбасаде великих сила, и њихову штампу.
О свему, при том, редовно извештава Београд. Министру др Владану Ђорђевићу 21. августа [2. септембра] пише: „Тефик-паша ударио натраг. Јуче не хте примити ноту којом се јавља да је [Тодор] Станковић одређен за нашег изасланика, говорећи да ће је примити пошто се предлог о изасланику одобри ирадом.“
Ово Новаковићево писмо било је већ у путу када је, истога 21. августа [2. септембра], дакле три месеца и седмицу преко тога од уручивања прве српске ноте, Тефик-паша коначно удостојио Краљевско посланство Србије у Цариграду писменим обраћањем. Обавештава Новаковића да је „царском наредбом дивизијском генералу Саадедин-паши наређено да учини извиђај по предметима напада, у горњим нотама изнесеним“.
Новаковић је незадовољан: у допису се ниједном речи не спомиње учешће и српског представника у Саадедин-пашиној комисији. Стога он на обавештење узвраћа приговором.
Добија превејани одговор: да, заправо, „комисија за арбанаска насиља није још образована“, а да ће рад Саадедин-паше бити „тек сондирање земљишта“.
У том часу Стојан Новаковић не зна да се Тефик-паша пера латио тек по Саадедин-пашином одласку у Косовски вилајет.
Приређивач „Преписке“ потом закратко мења простор збивања и из Цариграда радњу преноси на Косово. На сцену изводи српског конзула у Приштини Тодора П. Станковића, који чека да се као српски члан прикључи турској комисији за арнаутска злодела у Старој Србији.
Узалудно је Станковићево чекање, Саадедин-паша за њега неће ни да чује. Станковић стога, прикупивши довољно поверљивих обавештења, 24. августа [5. септембра] извештава свога надређеног министра да је турски паша допутовао не да испита злочине, него „у очигледној намери да омете изашиљање комисије“.
Потом Станковић приказује Саадедин-пашин обилазак Призрена и Гњилана, посебно се осврћући на његов тродневни боравак у казама: приштинској, вучитрнској и митровичкој:
„За та три дана Саадедин-паша није ислеђивао насиља, већ је само призивао неколико сељака, којима никакво зло није учињено, а који су били спремљени и заплашени од заптија и од самих зулумћара да изјаве и потпишу како немају узрока да се жале. Он је само такве изјаве примао и собом их понео, док је праве жалиоце истеривао напоље.
Старосрбијанска епизода ту се окончава и Преписка враћа стари декор, ранији двоструки троугао: Министарство иностраних дела у Београду – Краљевско посланство Србије у Цариграду – Висока порта Османлијског царства, Владан Ђорђевић – Стојан Новаковић – Тефик-паша.
Октобар месец 1898 (по новом календару) протиче у Цариграду у бројним дипломатским разјашњењима и репликама на линији Српско посланство – кабинет турског министра иностраних послова.
С Турцима је тешко, немогуће споразумети се: знају истину, али једина истина им је – интерес ислама.
Не једанпут помислиће Стојан Новаковић како је за превртљивога и лукавог анадолског везира Тефик-пашу сврха постојања дипломатије: замагљивање намера, измишљање тешкоћа, политичко кривудање, сипање лажних обећања, лицемерство или удвориштво – зависно од преговарачког положаја, зависно од актуалних политичких збивања у Европи, зависно од даљних турских планова и процена, јавних и тајних…
А за то време, драма Срба на Косову примицала се, све суновратније, свом врхунцу, без изгледа на решење.
Тада се Србија одлучује на трећу ноту.
Стојан Новаковић ноту Тефик-паши предаје 19 [31]. октобра. У ноти наводи нових 115 случајева убистава, отмица, силовања, насилног преверавања Срба на ислам, крађа, понижења, паљевина – зулума сваке врсте.
Разумљиво, дотиче се у ноти и наводнога турског ислеђивања о арбанаским насиљима у протеклом периоду:
„Што се тиче тобожње истраге коју је водио Саадедин-паша, она је извршена посве површно. Тако, изабрана су, као намерно, најмање важна недела, и уместо да се траже кривци, постарало се да се нађу сведоци оптужених, не водећи рачуна о томе какве доказе могу поднети жалиоци и њихови сведоци. […] Док сам ја и даље настојавао код В[ашег] Пр[евасходства] да се наименује комисија и док ми В. Пр. обећаваше повољно решење, Саадедин-паша је, за петнаестину дана, свршио инспекцију која му је била поверена, али која се ни у ком случају не може сматрати као озбиљна истрага. Међутим, мало времена после тог тајанственога путовања Саадедин-паше, В. Пр. ми упути ноту од 28. септембра № 29989/72 да ми саопшти ’резултат истраге коју је ђенерал Саадедин-паша извршио’. Та истрага обухватила је, као што се види из ноте В. Прев., само неколико од она 122 злочина цитирана у мојим нотама од 14. маја и 28. јула, и од хиљаду других, за које би лако било наћи доказе кад би се то одиста хтело. Ја сам одмах саопштио мојој Влади ту ноту В. Превасходства, и сад сам добио наредбу да известим В[исоку] Порту да пут Саадедин-паше по Косовском вилајету не може имати, у очима Краљевске владе, други значај до онај једне претходне инспекције, и то више тајне и врло површне, и да, према томе, пре[д]ставке Српске владе нису добиле задовољења ни у једној тачки, и да су сва покренута питања остала отворена.“
Новаковић, при том, не оставља места сумњи да је до детаља обавештен о сваком Саадедин-пашином кораку на Косову. Да то поткрепи, он Тефик-паши предочава слику у којој се турски изасланик „састаје и договара свуда са шефовима арбанаским, и то баш с онима противу којих хришћанско становништво има највише да се жали“. Из те чињенице српски посланик извлачи једини логичан закључак: „Пролазак Саадедин-паше кроз Вилајет само је распалио фанатизам Арнаута мухамеданаца, који, осећајући се још више заклоњени од сваког гоњења, и још сигурнији да ће остати некажњени за сваки злочин учињен против хришћана, продужују чинити свакојака насиља, не устежући се нимало чак ни кад се Саадедин-паша међу њима бавио. Ниједан кривац Арнаутин није предат суду ни кажњен, а међутим имена великог броја тих зликоваца назначена су у прилозима мојих двеју горепоменутих нота.“
Преписка се, тако, наставља… у недоглед. Само се одужује.
Србијин посланик је, међутим, неуморан; упорности његовој не види се крај. Ни колебања нема: покреће стране амбасаде, руску у првом реду; прослеђује писма и извештаје са Косова дописницима европских листова; опомиње Порту на немар и равнодушност, на пристрасност турске власти, на навијачко приклањање страни безаконика и зулумћара – насупрот чињеницама, противно сваком праву и праведности.
Али обузима га, повремено, огорчење, и тада, као у писму Портином везиру од 21. децембра 1898 [2. јануара 1899], пушта себи на вољу да турски државни поредак прогласи „системом који се састоји у томе да злочини остају некажњени“.
Мала је то, ипак, утеха. Уосталом, ни од какве помоћи националној ствари на Космету – то је Новаковићу јасно. Радити је требало друкче, отпочетка, управо онако како је својевремено предложио влади и министарству. Друкчије би се, у тако створеним околностима, и Турци понашали, тргло би их то из вековне стамболске летаргије. Много шта кренуло би другим правцем.
Не би се, у сваком случају, ни јавила потреба да било који од извештаја из Цариграда започне с мучнином у стомаку. А то му се, у последње време, све чешће дешавало. Осећање залудности, које га је притисло нарочито крајем 1898, није попустило ни кад му је, додуше са закашњењем од целих осам месеци, стигао одговор на прву српску ноту.
Дајући на превод Тефик-пашин одговор, журећи да што пре оригинал проследи српској влади, да ли се, од беса, од немоћи насмејао Стојан Новаковић?
Писмо послато у Београд 17 [29]. јануара 1899. једва ако открива расположење састављача: „С коликом спорошћу Висока порта ради по нашим жалбама против арбанаских насиља у Старој Србији, не марећи ни за савете великих сила, ни за критику штампе, ни за наше настојавање читавим зборником нота, види се по томе што сам, сасвим по традиционалном шаблону, тек прекјуче добио, и то на основу извештаја косовског валије, одговор на прву ноту, коју сам јој упутио месеца маја прошле године. Шаблонска канцеларијска бразда избија немарно кроз политички и скроз актуални значај ових послова.“
Са „Преписком“ у рукама, загледан у пространу ведрину и лепоту старосрпских предела што су се отварали окну поред којега је седео, Милан Ракић стао се ту присећати речи садашњега министра иностраних дела Србије, Јована М. Јовановића, о плану који је Стојан Новаковић изнео др Владану сјесени 1898. године: како, у вези са Старом Србијом, вечитом српском раном, доскочити Турцима: „То је био један његов [Новаковићев] стари план, који је почео изводити пред крај свога министровања 1896: да се наше становништво у Старој Србији наоружа и организује. Оружање и организовање је имало почети са јужне границе и постепено се ширити ка Косову и даље. На тај начин, мислио је, да би се наше становништво чувало како-тако од зулума. Арнаути су били зликовци, али су обилазили с поштовањем оне српске куће у Старој Србији за које су знали да имају оружја и мушке главе. Наоружан и организован српски народ у Старој Србији могао је бити бољи од сваке дипломатске потпоре у Цариграду; и добро средство да се сломије тврдоглава непопустљивост турска за наше захтеве.“
Очи Ракићеве мора да су питале, кад је Јовановић кратко закључио: „Влада у Београду, чија је политика наслона на Беч донела само колебљивост и неодређеност, није овај предлог Новаковићев узела у извршење.“
Претворна сенка Агенора Голуховског, аустријског министра иностраних послова, уплела је, тако, за Милана Ракића, први пут при том разговору, свој мрачан и дуг прст у национални живот Срба. Учинило му се да гледа тога понемченог Пољака како жустрим, тобоже најповерљивијим порукама премеће пометену мисао младог српског краља на бечку воденицу: никако не давати оружје косметским Србима, таква радња може донети само зло – крволочну турску и арнаутску освету.
С причом Јовановићевом, и очајањем и горчином који мора да су Новаковића, бар с времена на време, сустизали колико год се он, природом својом непоколебивога националног борца, опирао, Ракић је овде повезивао конзулски извештај Светислава Симића, српскога званичног истражиоца арбанаских насиља, који фебруара 1899, из Приштине, пише министру Ђорђевићу:
„Остављени без заштите власти, наши су људи упућени да се бране сами од Арбанаса. Али док су сви Арбанаси наоружани, Срби су, остављени голих шака, приморани да погну главу и примају ударце без отпора, а кињења без ропота. Ја сам имао бар стотину случајева да су ми се људи, кад сам их корио да се не бране, правдали речима: „Како ћемо, господине, кад немамо чиме. Набавите нам пушке па ћете видети хоће ли нам главе скидати без замене.“ Нарочито се Пећанци и Призренци жале што немају оружја: ’Не тражимо вам, господине, паре него оружје. Дајте нам га да се бранимо, да не гинемо овако улудо.‘ Ово Срба што је остало у та два санџака у очајању је, а све су то кршни људи и јунаци. Срби у Ораховцу живе затворени има већ два, три месеца. Тамо Арбанаси не трпе ни власти. Јуче су ми долазили двојица из тог села, који су, сиромашни, путовали све странпутицама, кроз шуме и планине, да дођу овде, да ме поздраве и моле за оружје. Пре 10 дана испратио сам сам једнога из Ђураковца (Пећке нахије) с надом да ћу гледати да их пушкама снабдем. Чувен поп Вукајле из [Ибарског] Колашина већ је два пута долазио к мени ради тога. Ми у Колашину имамо у компактној маси око 500 српских домова и до 1000 за пушку дораслих глава. Арбанаси по себи нису никакви јунаци, али дрско врше злочине јер не наилазе на отпор. То у њих развија рђаве прохтеве, а код наших даје маха слабодушности, која је природна последица стања у којем су. Ја држим, господине министре председниче, да бисмо се ми могли постарати да овоме народу дотуримо мартинке, које су нам још преостале и леже по магацинима…“
Али министар је отћутао на Симићев предлог. Влада није предузела ништа, ни јавно ни тајно.
Уверен је, однекуд, Ракић: краљу Александру др Владан Ђорђевић није о писму Симићевом ни реферисао.
А и што би? Недуго по краљевом одбијању Новаковићевог плана, министар Ђорђевић поверовао је да ће Обреновића Петог придобити макар за војне мере: предложио му је да се, приликом маневара планираних за јесен 1898, начини на српско-турској граници једна војна демонстрација са прећутном поруком Порти да Србија никада неће заборавити своје сународнике на Косову.
Како је краљ примио Ђорђевићев предлог? Окренуо је уво према Бечу и поступио онако како му је Голуховски, његов „тумач“ европске политике, „саветовао“: нипошто војна демонстрација, Београду то може само штетити – звецкање оружјем сасвим би одвратило савезничке силе од Србије.
Примљено к знању…
Ипак, догодило се, крај све обазривости, мимо плана и мимо воље Врховне команде, да током маневара једна српска чета ненадано избије на границу с Турском.
Забуна, неред и страх у трену су обузели Турке граничаре; јурнули су гласници у Приштину, Митровицу и Призрен: Арнауте је ухватила паника.
„Српска провокација“ тргла је из дремежа не само обласне власти – дигла је на ноге Порту, па и самог султана.
Светислав Симић, у то време конзул у Приштини, иначе најупорнији заговорник става да Старосрби ваља да са Турцима и Арнаутима проговоре и преко нишана, описао је тим поводом, у свом извештају од 30. новембра [12. децембра] 1898, како је „српски војнички испад“ одјекнуо међу Османлијама и Шиптарима:
„Мени сад није чудно што је појава једне наше чете, која је била изашла на границу да се вежба, произвела онако силан утисак чак и у Стамболу, а не само овде, где је све скочило запрепашћено узвиком: „Иду Срби!“ Сећате се да је и вас Султан из кревета дигао поручујући вам да му дођете у двор. […] И мене је, господине министре, изненадило кад сам видео какав је овде страх од Србије.“
Писмо Симићево причинило је велику радост др Владану Ђорђевићу: ненамеран догађај на маневрима потврдио је, иако накнадно, да је у праву био он, не краљева поводљивост и неодлучност.
Крај у следећем броју