Шавки Алам, велики муфтија Египта
Односи између наше две земље су историјски, нису скоријег датума. Нарочито су оснажили приликом оснивања Покрета несврстаних, који су предводили Тито и Насер. Квалитету наших односа допринела је и недавна посета нашег председника вашој земљи. Када говоримо о верским везама, оне су веома јаке и чврсте. Године 2015. основана је „Кућа Фетви“, каже наш саговорник
Велики муфтија Египта Шавки Алам боравио је протекле седмице у званичној посети Србији, где је разговарао с патријархом Порфиријем, председником Александром Вучићем и другим званичницима наше земље. Том приликом дао је и интервју за „Печат“.Религије као што су ислам и хришћанство суочавају се са огромним изазовима у савременом свету. Који су тренутно најважнији изазови за муслимане?
Као што знамо, све религије су дошле да исправе човека и да испуне његово срце добротом и лепим и искреним осећањима. Многи су изазови с којима се суочавамо сваког дана, а тако је и у сфери религије. Током боравка у Србији сусрео сам се с патријархом Порфиријем и током разговора закључили смо да у данашњем свету нема морала, да смо као људи одаљени једни од других и да све тече супротно постулатима и принципима вере. О томе сам разговарао и с директором Канцеларије за сарадњу са црквама и верским заједницама, где смо се договорили да ћемо покренути мировну иницијативу како бисмо послали свету поруку, али и указали на значај који има повратак моралу и основним постулатима вере. Нажалост, данас се суочавамо и суочавали смо се претходних година с тероризмом. Модерне технологије умногоме утичу на ширење погрешних схватања религије. Све су то изазови с којима се суочавамо.
И ислам и хришћанство, укључујући православну доктрину, суочавају се са проблемима како да се интегришу у нови светски поредак, посебно када је у питању очување моралних вредности, традиције, породице… Како да се носимо с тим?
У Србији живи један братски народ који чине и муслимани и хришћани. Веома је битно је да су сви они деца домовине без обзира на разлике међу њима. Наравно, суштина су сарадња и градња, и то је циљ – успостављање мира и пријатељских, братских односа без обзира на поделе. Свет се суочава с бројним изазовима, али се надамо да ћемо их превазићи међусобном сарадњом, разумевањем, поштовањем, пре свега једни других. Верујемо да то неће бити кључ само за Србију већ и за читав свет.
Како се бавити разликама у верским уверењима и културама међу људима не би ли се очувало друштво?
Наравно да је разноликост сасвим нормална ствар и нормална појава. Како је истакао и председник Вучић, на састанку који смо имали, „сви смо ми деца домовине“. Сви смо ми исти без обзира на религију, боју коже, на било какво уверење и размишљање. Управо те разлике треба да нас вежу и да учврсте разумевање и поштовање, а не да нас раздвајају.
Што се тиче верског екстремизма, коју би стратегију требало усвојити како би се млади људи усмеравали ка одржавању исправних принципа и вредности исламске вероисповести, засноване на мирном суживоту и толеранцији?
Много разлога утиче на екстремизам. И јасно је да се они укрштају. Наравно да треба указати на опасност од било којег вида екстремизма. Прави верник је насупрот искривљеним схватањима вере. Треба пратити пут мира и разумевања. Улога верских вођа је у нашем друштву веома велика. И управо они треба да пошаљу поруку мира, разумевања, те да спрече ширење погрешних идеја и погрешног мишљења, али и да помогну у превенцији против тих погрешних идеја. На нама је да објаснимо и да разјаснимо оно што је погрешно и оно што би се евентуално схватило погрешно.
Колико је образовање важно у усмеравању младих људи и обезбеђивању боље будућности за њих верски и морално?
Образовање је основа сваког напретка, а управо се стицање нових знања, образовања и улагања у људе везује за све религије. Један од првих ајета из Курана је био – читај.
То бих надовезао на оно о чему сам говорио. Значајно је да сваки народ улаже у образовање, јер је у образовању кључ успеха и појединца и народа.
Како видите односе између муслимана и Копта у данашњем Египту?
Ми у Египту не разликујемо муслимане и Копте. За нас су сви људи исти без обзира на разлике које међу нама постоје. У Египту сви људи живе у слози која их повезује. Можемо објаснити везу и однос између муслимана и Копта на три нивоа. Пре свега је идеја друштвене слободе, што значи да сви имају једнака права приликом запослења, у образовању. На свим друштвеним нивоима сви су апсолутно једнаки. Други ниво је доношење одређених фетви, међу којима је и једна стара више од хиљаду година која дозвољава и уређује градњу цркава у Египту, што потврђује чињеницу да су оба народа једнака, као и обе религије. Египат је кућа и за муслимане и за хришћане. Трећи ниво су египатски закони, а најпре устав. Још за време Мухамеда Алија Египатског била су одређена законска правила и за једне и за друге. Наравно, то је потврђено и у Уставу из 1923. године. Такође, и у једном новијем уставу, у чијем сам састављању учествовао.
Како видите будући развој верске сарадње Египта и Србије?
Односи између наше две земље су историјски, нису скоријег датума. Нарочито су оснажили приликом оснивања Покрета несврстаних, који су предводили Тито и Насер. Квалитету наших односа допринела је и недавна посета нашег председника вашој земљи. Када говоримо о верским везама, оне су веома јаке и чврсте. Године 2015. основана је „Кућа Фетви“. Приметио сам и да је наша сарадња на верском нивоу веома значајна, у шта сам се уверио и кроз разговоре с патријархом Порфиријем, председником Вучићем, Ивицом Дачићем и директором Канцеларије за односе са црквама и верским заједницама.
Коју поруку би велики муфтија Арапске Републике Египат послао свим муслиманима у Србији и свету?
Током боравка у Србији сусрео сам се с бројним представницима муслиманске заједнице. Била ми је велика част да разменим своје идеје с њима. Приметио сам да они у великој мери чувају своју домовину и воле је на исти начин као и своју веру. Такође, постоји значајна интеграција муслимана у српско друштво. Желим да истакнем да муслимани у сваком делу света живе на исти начин, имају своја права и поштују своју веру и домовину у којој живе на исти начин. Поручио бих да треба волети и домовину и веру на исти начин, јер сви су људи исти и једнаки.