ВЕЧИТА БОРБА ИЗМЕЂУ ПОЛОВА

Драмски текст Успаванка за Алексију Рајчић, чија се радња дешава у шумадијским пределима, како аутор сам наводи, „у неко не тако давно време“, ипак се може повезати с традиционалним народним обичајним причама и песмама из Вукових и других збирки народних умотворина

Свакако инвентиван и успео репертоарски потез било је извођење комада Успаванка за Алексију Рајчић. Аутор комада, ванредно талентовани Ђорђе Косић (1996) рођен је у Београду, где је завршио драматургију на Факултету драмских уметности. Аматерски се бавио глумом. Још за време студија награђиван је за изузетна достигнућа из области позоришта, филма, радија и телевизије признањем Јосип Кулунџић, и наградом Слободан Селенић за најбољу дипломску драму. Његов комад Сада није јул ушао је у најужи избор на конкурсу Стеријиног позорја за оригинални домаћи драмски текст (2019) и јавно је читан у Београду, Шапцу и Загребу. На истом конкурсу 2020. године је тријумфовао драмом Успаванка за Алексију Рајчић. Током студирања радио је као драматург на више представа на београдским позорницама.

[restrict] Драмски текст Успаванка за Алексију Рајчић, чија се радња дешава у шумадијским пределима, како аутор сам наводи, „у неко не тако давно време“, ипак се може повезати с традиционалним народним обичајним причама и песмама из Вукових и других збирки народних умотворина. За овај комад писац се инспирисао књигом Милутина А. Поповића Затворенице – Албум женског одељења Пожаревачког казненог завода (1898). Насловну јунакињу стоички тумачи Вања Ејдус, доследно инсистирајући на правди коју је остварила убивши свога мужа, не скривајући при томе и извесну дозу задовољства. Изгледом као да јој је дозлогрдило, али и с уверењем да из брачнога безизлаза може испливати једино убиством мужа. Као дејствујућа лица комад има личности хоровођа Иве Милановић и Новака Радуловића на челу женског, односно мушког хора. Они су говорили ауторитативно, јасно и гласно. Текст је писан вешто, претежно у стиховима и ствара непосредне асоцијације на народно стваралаштво – на песме и игре, што је и представи дало посебно обележје. Нижу се додолске, сватовске, јуначке епске и љубавне лирске песме, тужбалице и успаванке, које поред главне јунакиње наизменично изводе хор мушкараца и хор жена. Композиторка Невена Глушица спретно је уткала народне мелодије и игре у сценску музику и на тај начин знатно допринела живописности представе. Кореограф Дамјан Кецојевић инвентивним решењима постављао је певачко-играчке призоре којих је било у приличном броју. Такође, наступе хора који је био статичан или у поворкама Кецојевић је решавао на различите ефектне начине.

Представу Успаванка за Алексију Рајчић по делу Ђорђа Косића режирао је Југ Ђорђевић с изразитом тенденцијом да текст драме који изговарају хор мушкараца и хор жена и Алексија Рајчић има ораторијумску структуру и прилично певаних делова што представљају низ призора, тако да се о овој драми може говорити као о музичко-сценском делу. Читави поједини призори приказују наш обредни фолклор у виду додолских призора, сватовских обичаја, али и епских јуначких песама, као и лирских љубавних сцена, тужбалица, успаванки и ревена (Окупљање жена последње недеље поста пред Ускрс; женски дан када су ослобођене сваког посла у кући и пољу). Редитељ Југ Ђорђевић настојао је да сценски приказ овог дела динамизује тако да појединци (нарочито хоровође и протагонисткиња Алексија Рајчић) често мењају своје сценске позиције, али се све своди на конверзациони ток који се састоји из излагања супротних мишљења и ставова, утисака и закључака о свему што се говори.
Тема дела почива на приказу вечитих супротности у мушко-женским односима – нижу се дијалози које интерпретирају оба хора, али у којима има и солистичких сцена које поред Алексије изводе солисти и хор. Било је важно учинити да хорско рецитовање буде интерпретирано јасно и разумљиво: то је и остварено првенствено захваљујући раду експерта за реализацију сценског говора Љиљане Мркић Поповић.
Представа је реализована у копродукцији са Стеријиним позорјем и Фондацијом „Нови Сад – престоница културе“.

[/restrict]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *