ТАЈНЕ ФУСНОТЕ

ФОТО: PRINT SCREEN

Скоро да је редовна пракса да уговоре са страним инвеститорима, поред обилне домаће финансијске подршке, прати и сенка тајних клаузула, углавном у корист стране компаније а на штету радника и наше државе

Није, такорећи, ни утихнула најава председника Александра Вучића да ће нови „Фијатов“ електрични модел упослити „пола Србије“, а нова вест је Крагујевчанима дигла косу на глави од страха јер је фабрика кренула у затварање, с претњом отказима радницима уколико не прихвате социјални програм или одлазак у друге „Стелантисове“ фабрике у Европи. Вест је велики удар и за запослене, чијим породицама следи егзистенцијална неизвесност, и за град Крагујевац и његов привредни опоравак.

ЕЛЕКТРИЧНИ АУТОМОБИЛ А само неколико дана раније све је изгледало другачије. После састанка с представницима компаније „Стелантис“ председник Вучић рекао је да ће се у крагујевачком „Фијату“ производити електрични аутомобил типа „фијат панда“.

„Ми данас почињемо нову еру у инвестицијама у нашу земљу и у нашем понашању у будућности. Потписали смо договор о финансирању електричног аутомобила који ће се производити у Крагујевцу“, рекао је том приликом Вучић.

[restrict]

То заправо значи да су представници компаније „Стелантис“ и Владе Србије потписали у Председништву Србије уговор о финансирању производње електричних аутомобила у фабрици у Крагујевцу. Вучић је објаснио да ће нова инвестиција у крагујевачкој фабрици аутомобила бити вредна 190 милиона евра, од чега ће из републичког буџета бити издвојено 48 милиона евра, да ће припрема производње новог модела аутомобила трајати до краја 2023, а да би производња у Крагујевцу почела у трећем кварталу 2024. године, те да ће то бити аутомобил за средњу класу.

Треба рећи и да је „Стелантис“ мултинационална корпорација за производњу аутомобила, једна од четири највеће у свету, а формирана је почетком 2021. године спајањем италијанско-америчког конгломерата „Фијат Крајслер аутомобили“ и француске „Пежо Ситроен“ (ПСА) групе.

РАДНИЧКИ ПРОТЕСТИ Откуд наједном оволики проблем у фабрици где је држава власник 30 одсто капитала и коју директно или индиректно опслужује велики број страних произвођача компонената с производњом у Србији, те која у извозу Србије учествује са 17 процената а један је од највећих појединачних извозника?

И сами радници су скептични да ће за две године у Крагујевцу почети да се производи, по свој прилици, још увек непознат модел електричног аутомобила, да је све на дугом штапу и да не постоје никакве гаранције да ће се то и десити.

Уместо наставка рада на досадашњем моделу, многи радници стају у колоне и одлазе на разговор с пословодством на коме им се нуди да раде по две године у „Фијатовим“ фабрикама у Словачкој, Пољској, Италији и Немачкој, или ће добити отказ тако што ће бити проглашени за технолошки вишак, док други протестују испред Скупштине града у Крагујевцу, заједно с колегама из сестринске фирме „ФЦ пластик“, који су већ дуже време у генералном штрајку.

Разлог за побуну неколико десетина, махом млађих радника „ФЦ пластика“ је смањење овогодишњег регреса, чиме им се знатније умањују и зараде, те непопустљив став менаџмента „ФЦА Србија“, који је надлежан и за „ФЦ пластик“, према праву на штрајк не само пластичара него и радника у „ФЦА Србија“ који су се, вољом тамошњег водећег синдиката (Самосталног), у актуелном колективном уговору одрекли права на обуставу рада у наредне три године.

Радници који су се окупили испред фабрике поручују да су стављени пред свршен чин. И од државе, као мањинског власника фабрике, траже да им понуди социјални програм до почетка производње новог модела.

„Ми смо овде да радимо, ако је нов модел потписан, ми желимо програм до новог модела, ако је то минималац, онда минималац“, рекао је један од радника и додао да ће, ако до понедељка не добију одговор власти, блокирати цео Крагујевац, а спремни су да иду и „до Београда ако треба“.

ФОТО: PRINT SCREEN

ПОНУДА И УЦЕНА С друге стране, „Фијат“ им за радно ангажовање у Словачкој, Пољској, Италији и Немачкој нуди загарантовану минимална зараду од 800 и 850, односно 1.400 и 1.900 евра. У случају одласка у прве две земље нуди им се нето бонус при одласку од 6.000 евра, а у друге две од по 1.000 евра. По повратку из Словачке и Пољске стоји да ће радницима бити исплаћен нето бонус од 11.000 евра, из Италије 1.500 а Немачке 2.000 евра. Радницима смета и клаузула да ко не издржи те две године у иностранству, мора да врати бонус који добија пре одласка, што је, како каже један од радника, уцена, али и права слика наше државе, која је пре само 15 дана уз помпу најавила како долази електрични модел у Крагујевац, а данас се радници терају из наше земље или им се „нуди“ да остану без посла.

Понуда за одлазак на тромесечни рад у Словачку појавила се почетком ове године, када је свега неколико њих изразило интересовање да иде у Трнаву да ради у тамошњој фабрици. У словачкој фабрици већ има много радника из Србије, а месечна зарада је око 800 евра. Али радници сносе трошкове смештаја.

„СТО ПУТА ПОВОЉНИ-ЈЕ“ И држава се огласила. Министарка привреде Анђелка Атанасковић изјавила је да држава није знала за планове „Стелантиса“ кад је реч о радницима „Фијата“ у Крагујевцу и да ће гледати да нађе најбољи могући начин за запослене који не буду хтели да прихвате ниједну понуду „Стелантиса“. Она је рекла да је на менаџменту компаније „Стелантис“ било да одлучи шта ће с радницима „Фијата“ док буду мењали машине и сређивали хале за почетак производње новог, електричног аутомобила која је предвиђена за средину 2024. године.

Огласио се и председник Србије с обећањем да ће држава помоћи радницима, али да она не може да одлучује шта ће радити приватни власник. Вучић је на ТВ Прва рекао да је потписан уговор и да ће држава субвенционисати „огромним парама“ нову производњу у Крагујевцу како би заштитила раднике, додајући да ће нови уговор бити „100 пута повољнији од старог“.

„Помоћи ћемо им (запосленима у ФЦА) као што смо помогли радницима ’Геокса’“, обећао је Вучић.

А како је држава, поред обавезе да са 48 милиона субвенционише производњу електричног аутомобила, са „Стелантисом“ „испреговарала“ социјални део уговора? Једноставно, у њему није наведено шта ће 2.000 запослених радити две године док се фабрика буде припремала за прелазак на производњу новог модела.

Другим речима, радници сумњају да је много тога из уговора остало скривено у његовим фуснотама као, уосталом, и у свим претходним уговорима, а као потврду тога наводе сумњу у министаркино „незнање“ за планове „Стелантиса“ јер Влада Србије руководи мањинским пакетом у фабрици „ФЦА Србија“ и у Надзорном одбору има и државног чиновника – државног секретара у Министарству финансија Гојка Станивуковића, те су прилично убеђени да „Стелантис“ одлуке не доноси „преко колена“, уз оправдану сумњу да су сви ти планови прошли мимо пажње Владе и њених представника у компанији.

Стога и питање шта Србија заправо финансира, уз подсећање да је министарка привреде поручила да радницима нико не може да плаћа да ништа не раде, а држава „плаћа 48 милиона евра субвенција“ фабрици која ће бити затворена две године.

ГУБИТАК СВАКЕ МЕРЕ И до сада су се радници „Фијатове“ фабрике у Крагујевцу налазили у тешкој ситуацији и примали минималац и поред бројних субвенција добијених од државе. „Фијат“ у Крагујевцу има добре услове за рад, јефтину радну снагу, добре фабричке хале, чак није плаћао ни утрошак енергената Србији.

Према ранијем писању „Нове економије“, државна подршка „Фијату“ у Крагујевцу била је „губитак сваке мере“. Анализом завршних рачуна за 2013. и 2014. годину показало се да је само у тим годинама компанија „Фијат аутомобили Србија“ (ФАС) примила више од шест милијарди динара субвенција.

Тешко је израчунати укупан износ подстицаја, али до 2019. године сигурно нису били мањи од 300 милиона евра (могуће и 500 милиона евра кумулативно). Инвестиција државе у „Фијат“ се правдала тиме да је извоз повећан за око 1,3 милијарде евра, али ту није укалкулисан податак да је „Фијат“ и највећи увозник у Србију. Због тога је, према писању „Нове економије“, нето ефекат мањи од 200 милиона евра, јер се увозе све кључне компоненте за „фијат 500Л“ – мотори, мењачи, електроника, лимарија.

Па ипак, упркос државним субвенцијама, донацијама, дотацијама, покривању расхода (пореза) на плате и здравствено осигурање запослених, за шта је издвајано више од 50 милиона евра годишње, те упркос ослобађању од локалних пореза и такси у вредности од неколико милиона евра, производња у крагујевачкој фабрици аутомобила се из године у годину смањује, и то драстично. Производња „фијата 500Л“ често је прекидана а радници слати на принудни одмор. Радници су у 2020. провели тек шездесетак од укупно више од 220 радних дана, док су у 2021. били још мање радно ангажовани. Нема ни назнака да ће се то променити и поправити, што због споријег доласка делова и компоненти, што због украјинске кризе. А и продаја је прилично угрожена, што важи за целокупну аутомобилску индустрију у свету.

УПОТРЕБА „ФИЈАТА“ Само десет година раније фабрика ФАС, пројекат Владе Србије и италијанског „Фијата“ вредан око милијарду евра, која је требало да поврати стару славу крагујевачке „Заставе“, на свечаном отварању је најављена као симбол повратка Србије на аутомобилску мапу света и темељ опоравка домаће привреде.

Разлика је, ипак, била огромна. Некада је „Застава“ запошљавала око 30.000 људи и представљала „град у граду“, да би 2011. званично престала да постоји. У обновљеној фабрици број радника никада није прешао 2.500, да би временом и тај број постао упитан.

Десетак дана пре председничких и парламентарних избора 2008. године тадашњи министар економије Млађан Динкић и потпредседник „Фијата“ Алфредо Алтавила потписали су меморандум о заједничком улагању између државе Србије и компаније „Фијат“, којим је предвиђено отварање фабрике аутомобила у Крагујевцу.

Инвестиција „Фијата“ на српско тржиште коришћена је у кампањи Бориса Тадића за председника, док су Уједињени региони Србије на чијем је челу био Млађан Динкић „Фијат“ користили као један од својих главних резултата. Тадашња опозиција критиковала је ову инвестицију, као и тајност уговора.

Садржај уговора који су представници државе Србије потписали с „Фијатом“ остао је све до данас тајна. Све владе у протеклих десетак година одбијале су до објаве уговор у целини.

У мају 2014, тада као премијер Србије, Александар Вучић рекао је да ће бити објављен уговор с „Фијатом“, да би у августу те године ипак рекао да то није могуће. „Нажалост, неће бити објављен јер то не дозвољава друга страна“, рекао је тада Вучић.

ИНЂИЈА И ЛИТИЈУМ Елем, лош проблем се најбоље потискује новом добром вешћу – Влада Србије преговара са једном јапанском аутомобилском компанијом о изградњи фабрике у нашој земљи, на територији Инђије. А ту се увлачи и стара прича. Наводно, потенцијална инвестиција увелико зависи од тога да ли ће се литијум експлоатисати у нашој земљи, али и од спољнополитичке оријентације власти у наредном периоду, ваљда због геополитичких конкурената који су „бацили око“ на овај простор, пре свега са Запада, али и из Кине.

Вреди подсетити да је Александар Вучић крајем априла изјавио да Србија преговара с два фантастична произвођача аутомобила. У медијима се одмах спекулисало о већ раније спомињаном немачком „Фолксвагену“, да би у игру убрзо била убачена и јапанска варијанта. Наравно, уз помињање литијума, без обзира на то што је у овом тренутку с британско-аустралијском компанијом „Рио Тинто“ у потпуности прекинута сарадња на том плану. Бар званично. Али зар уговори с „Фијатом“ не упозоравају и на другачије могућности…

[/restrict]

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *