NEĆE MOĆI – Dajte tu veronauku!

VIŠE nego bilo šta drugo, najnovija emisija skandaloznog serijala “Junaci doba zlog” posvećena episkopu bačkom Irineju (Buloviću) dokazala je neophodnost uvođenja obavezne veronauke u srpske škole, a omanula u dokazivanju teze iz naslova da se radi o “Vučiću u mantiji”, šta god to značilo.

Zašto obavezne? Deca koja su pravoslavni vernici, ili su to njihovi roditelji, i ovako idu na veronauku, ali pokazuje se da bi o veri i crkvi neka elementarna znanja trebalo da imaju i oni koji u Boga ne veruju, a u crkvu ne idu, ali silno žele da je kritikuju i blate.

PRATITE “PEČAT” NA FEJSBUKU  

PRVA glupost pojavljuje se već u prvim minutima ovog “kvalitetnog programa” kada narator navodi da je blaženopočivši patrijarh Pavle 1997. godine predvodio “svetosavsku liturgiju” (više puta sam premotavao da bih se uverio da je zaista tako nešto rečeno). Da su išli na veronauku, znali bi da u SPC postoje samo dve liturgije, ona Svetog Jovana Zlatoustog i ona Svetog Vasilija Velikog. Ne znaju, očigledno ni razliku između liturgije i litije.

NJIHOVO neznanje je, međutim, mnogo veće od crkvenih pitanja, a gde ima, tu se i rasipa.

Tako kao jedan od “grehova” vladike Irineja navode da je sprečio odlikovanje “Davida” Vujića, “jedinog živog od sedmorice srpskih članova posade” koja je 1969. sletela na Mesec. Dejvid Vujić jeste bio naučnik i deo tima koji je razvijao američki program “Apolo”, ali nikako nije bio “član posade”. To su bili Armstrong, Oldrin i Kolins.

ISTINA je i da jedan novinar ne mora sve da zna, ali da mora da zna ko zna. Emisija nam je dokazala, međutim, da nisu uspeli da pronađu takve ljude i da, čak ni jedini “teolog” među njima, bivši profesor Rodoljub Kubat, zapravo ne zna, iako je (pre)dugo predavao na Bogoslovskom fakultetu. Ili ne želi da zna? A zvezda novosadskog novinarstva Ana Lalić koja misli da jedan pravoslavni vladika “meditira”? ‘Ajde što književni kritičar i publicista Zlatoje Martinov, inače autor epohalnog dela “Nemački uticaj na ishranu Srba u Banatu”, nema pojma šta je nafora, pa je brka s telom Hristovim, odnosno pričešćem, nego ništa većim znanjem ne raspolaže ni Kubat.

“AKO ostavite te darove (pričešće) nekoliko dana da se ne koriste, oni ubuđaju, što znači da oni nisu postali neka druga supstanca koja ne podleže zakonima prirode pod kojima živimo”, kaže samouvereno Kubat. Ako autori emisije ne znaju šta je liturgija, Kubat bi to morao da zna, ali ne zna ni on. Nije čuo za liturgiju pređeosvećenih darova koja se služi tokom nedelje u vreme Velikog posta, pošto je tada, osim subotom i nedeljom, zabranjeno služenje liturgije tokom koje se darovi osvećuju i pretvaraju u telo i krv Hristovu. Na toj liturgiji koristi se pričešće osvećeno u nedelju, a poslednja takva u sedmici održava se petkom, pet dana posle osvećivanja. Ali to nije sve, što bi rekli u televizijskom marketingu. Kubat ne zna ni da se na Veliki četvrtak (jednom godišnje) priprema pričešće za vanredne situacije tokom cele godine koja sledi, i da se ono koristi (na primer za pričešćivanje ljudi na samrti) do narednog Velikog četvrtka, a da se ne “ubuđa”.

I DA NIJE bilo drugih Kubatovih izleta, da je samo ovo “mišljenje” u pitanju, trebalo ga je ukloniti sa Bogoslovskog fakulteta. A svašta je pričao i radio. Na primer, podržao je predsedničku kandidaturu Biljane Stojković čija slepa mržnja prema SPC ide do takvog bezumlja da je optužuje da je proždiranjem dabrova dovela do istrebljenja te vrste u Vojvodini. O njenom hvalisanju svojim abortusima ispred Patrijaršije i da ne govorimo.

MANIMO se ovih “sitnih” gluposti i obratimo pažnju na one ozbiljne, jer predstavljaju ozbiljne insinuacije i poziv na progon. O najozbiljnijoj, insinuaciji da je za tragičnu smrt episkopa Jeronima odgovoran vladika Irinej, ne želim opširnije ni da pišem.

Istina je da sve što je vladika Irinej učinio u tom slučaju bilo na zahtev samog Jeronima i za cilj imalo samo zaštitu njegovog dostojanstva. A cilj njihove zloupotrebe smrti jednog čoveka najviše govori o njima samima.

VAŽNO je znati da ova emisija nije napad samo na jednog od najeminentnijih srpskih vladika, nego na čitavu SPC. To vidimo već na samom početku emisije gde se vladika Irinej optužuje da je “manipulisao” patrijarhom Pavlom kada se obratio demonstrantima posle 9. marta 1991. godine i pozvao ih na mir i dijalog. Da je tada u pitanju bila “manipulacija” dokazuju da se patrijarh kasnije demonstrantima obratio izražavajući razumevanje za njihove zahteve. Ali nije li patrijarh možda tada, u stvari, bio izmanipulisan? Zlu nameru oni vide samo kada je nešto u suprotnosti sa njihovim političkim svetonazorom i isto su tako i patrijarha Porfirija prozivali kada je jesenas, tokom ekoloških protesta, pozivao na mir i jedinstvo. Njima očito odgovara samo patrijarh koji poziva na rat među Srbima.

U TOM duhu, Martinov optužuje vladiku Irineja i za “uspešno sprovođenje simfonije crkve i države”. Treba li da srpska crkva i srpska država budu u ratu? Da li bi uopšte srpske države bilo bez srpske crkve? “Savremeni pravoslavni episkopi su ljudi s neograničenom moći, praktično najvećom moći na svetu”, kaže Kubat, koji očito nije čuo za Putina, ili Bajdena. Kubat se usuđuje i da osporava vladikinu intelektualnu snagu i da ga indirektno optuži za “lažni doktorat”, iako je doktorirao u Atini. Ili se i tamo doktorati prodaju?

PRATITE “PEČAT” NA TELEGRAMU   

TEOLOG Kubat zamera Crkvi i što je “nastavila da funkcioniše na srednjovekovnim principima”, iako su njeni principi stariji i od srednjeg veka najmanje dva veka (Milanski edikt 313 – pad Rimskog carstva krajem 5. veka) i mogu se smatrati samo starovekovnim. Govoreći o mitropolitu Amfilohiju, vladiki Atanasiju i raščinjenom Artemiju, Martinov navodi da je “kritika vlasti dovela do gubitka pozicije koja im je bila nekada namenjena, i ostao je Irinej koji je uvek bio uz režim”. Kako to? Amfilohije do smrti mitropolit, Atanasije penzionisan zbog zdravstvenih problema, a Artemije?

Znate već.

A POKUŠAJ “inkriminacije” vladike preko “Vikiliksa”? Razgovarao o nasledniku patrijarha Pavla dve godine pre njegove smrti i spekulisao o mestu sahrane! Nedopustivo! Ili preko “oca Serafima”, odnosno Bojana Jovanovića koji se i dalje pojavljuje u nečemu nalik mantiji i kamilavki, iako je davno raščinjen. Taj čovek je predvodnik hajke na penzionisanog vladiku Vasilija (Kačavendu) i tužbe protiv SPC pred sudom u Londonu.

Autori propuštaju da kažu da je ta tužba u Londonu odbačena i da su tužioci morali da plate odštetu SPC, a činjenicu da iako je vladika Vasilije tužen i pred “bosanskim sudovima” nije osuđen, pravdaju nekakvim zataškavanjem. Možete li da zamislite neki “bosanski sud” koji olako odustaje od progona jednog pravoslavnog vladike? Ja ne. Inače taj Bojan Jovanović je rado viđen gost u raznim proustaškim emisijama, poput “Bujice” koju vodi deklarisani ustaša Velimir Bujanec.

ANA Lalić briljira akrobatskim povezivanjem vladike Irineja sa Ratkom Mladićem pominjući neke “nedefinisane ljude koji su ispod mantija imali maskirne pantalone” na obeležavanju godišnjice Novosadske racije. Po njoj je to “demonstracija stava da imamo Ratka Mladića kao heroja, a te iste uniforme su nosili ljudi koji su počinili zločine”.

Kakve uniforme? Kamuflažne pantalone koje se vide na jednom čoveku na jednoj slici nisu vojničke i takve nose mladići (i devojke) širom sveta, uključujući i levičare.

KAŽE Lalićeva da vladika Irinej “progoni svakog ko ima reformatorski duh i one koji pokažu da imaju neke ljudske osobine”. Znači, ljudske osobine nema niko koga vladika nije “progonio”, uključujući i patrijarha Porfirija? Dobro. A o “reformaciji” SPC da ne govorimo. Neka osnuje crkvu sa Kubatom, pa neka je reformišu do mile volje pod patrijarhinjom Biljanom Stojković, pošto predsednik nikada biti neće. Tamo će i svako moći da radi svašta “na svoju ruku”, pošto se “na svoju ruku” ništa ne radi ni u Eparhiji bačkoj, niti u bilo kojoj drugoj eparhiji SPC.

ZAVRŠIĆEMO (iako ima još mnogo gluposti) epohalnom idejom Zlatoja Martinova da se na liturgijama SPC više ne pominje ime vaseljenskog patrijarha Vartolomeja. “Ranije je bio običaj u svim pravoslavnim crkvama na svetu da se na svakoj liturgiji pominje ime vaseljenskog patrijarha. To više ne radi ruska crkva, to je prestala da radi i SPC”, kaže on. Opet neznanje na delu. Sveštenici na liturgiji pominju svog episkopa, episkopi svog patrijarha, a patrijarh svoju sabraću. To patrijarh Porfirije i čini. Na svakoj liturgiji, pored ostalih, pominje i vaseljenskog Vartolomeja. A šta reći na tvrdnju da je “Grčku pravoslavnu crkvu osnovao apostol Pavle, pisac jevanđelja”? GPC je osnovana 1833, a autokefalnost je dobila 1850. Sveti apostol Pavle je živeo u prvom veku i nije pisao jevanđelje. Pisali su ga sveti apostoli Matej, Luka, Jovan i Marko. Dajte tu veronauku!

 

Izvor: Večernje novosti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *