IZLOG KNJIGE

Uroš Milivojević
SUPRUGE SRPSKIH VLADARA IZ DINASTIJA KARAĐORĐEVIĆ I OBRENOVIĆ
Bigz, Beograd

Biografije osam vladarki iz srpskih novovekovnih kuća Karađorđević i Obrenović. Biografije voždovice Jelene, kneginja Ljubice, Perside i Julije, kneginje i kraljice Natalije i kraljica Drage, Marije i Aleksandre – prate odabrani, zanimljivi odlomci iz niza izvora poput dnevnika, pisama, memoara i novinskih članaka, kao i kratki životopisi drugih značajnih ličnosti iz ovog razdoblja. Bogato ilustrovano slikama i fotografijama iz
domaćih muzeja, arhiva i biblioteka,
štampe i Fonda Kraljevskog dvora.

 

Marija Dumnić Vilotijević
ZVUCI NOSTALGIJE:
ISTORIJA STAROGRADSKE MUZIKE U SRBIJI
Čigoja, Beograd

Prva etnomuzikološka monografija posvećena nastajanju i postojanju starogradske muzike u Srbiji. Čitajući starogradsku muziku kao nostalgičnu muzičku praksu zasnovanu na nasleđu gradske narodne muzike pre Drugog svetskog rata, Marija Dumnić Vilotijević je razmotrila brojne arhivske, terenske, bibliografske i diskografske nalaze, koji ovaj žanr profilišu kao poseban oblik popularne narodne muzike. Predstavljen je istorijski kontekst starogradske muzike – njen odnos s globalnom ranom popularnom muzikom, kao i odlike gradske narodne muzike na području Balkana i Centralne Evrope, posebno u zemljama nekadašnje Jugoslavije. Naročito su sistematizovana proučavanja koja su vršena na teritoriji Srbije, a za primere su uzete izvođačke prakse iz Beograda. Detaljno je objašnjena gradska narodna muzika s početka XX veka, najpre kroz rekonstrukciju izvođačkih konteksta – kafanskog i radijskog, a potom i kroz predstavljanje repertoara. Starogradska muzika u užem smislu je viđena najpre kao proizvod jugoslovenske i srpske muzičke industrije poslednjih decenija XX veka, nakon čega su izloženi konteksti u okviru kojih ona danas postoji u izvođačkoj praksi (kafana i koncert). Konačno, opisane su strukturalne muzičke karakteristike starogradske muzike. Opremljeno ilustracijama, rezimeom na engleskom jeziku, registrom imena, spiskom literature, ali i pregledom odabranih diskografskih izdanja, ovo pristupačno uobličeno naučno istraživanje predstavlja moderno čitanje tradicionalnog muzičkog nasleđa gradova.       

 

 

Srpko Braco Vranić
VIŠEGRAD KOJEG VIŠE NEMA
Čigoja, Beograd

Istoričarima će Vranićeva knjiga biti dragocena zbog detalja kojima obiluje, ali će najveću inspiraciju u Vranićevom delu naći upravo pisci fikcije. Prema rečima Jelene Đurović, svaki je lik, pogotovo oni koje ne srećemo kod Andrića, sveža priča – neke su tužne, neke su duhovite i flambojantne. Ljubavi i preljube, izdaje, okupatori, mešoviti brakovi, lepa deca, bolesna deca, uspešni biznisi koji propadaju, ratnici povratnici i njihove sudbine. Serija koja se proteže dekadama, raspiruje imaginaciju i navodi na dalje istraživanje. Posebnu vrednost imaju pasaži u kojima autor govori o „čoveku iz naroda“ i životopiše naizgled male priče. Tu su bitni delovi o razvoju običaja, mode i lokalne kuhinje kao i FK „Drina“. Autor nam predočava i neke činjenice o periodima čiji je bio svedok, sa posebnim akcentom na posleratni Višegrad i uspon KPJ. Neće se svako složiti s nekim navodima o ulozi J. B. Tita i KPJ u kreaciji političkog koncepta razvoja Jugoslavije. Ovo su delovi kada autor navodi na debatu. „Multikulturalnost, multikonfesionalnost i tolerancija karakterišu Višegrad u periodu XX vek, maltene do samog kraja proteklog stoleća. Od Lotikinih gostiju koji pripadaju svim religijama (pa i komunista koji ne veruju u Bogove) do Slovenaca i Crnogoraca koji su se svi zajedno našli u gradu kao šefovi stanice – Višegrad je pravi ’melting pot’. Upravo to je magnet za pisce i istoričare, svi zajedno u potrazi za srednjoevropskim snom, izlaskom sa Balkana ka Evropi, oslobađanjem koje danas nudi jedan Njujork. Vreme koje je nestalo. Nada nije!“, beleži pored ostalog Đurovićeva u recenziji ove knjige. 

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *