Povratak u normalnost, možda sigurno

Muzičku 2021. godinu obeležile su tri velike zvezde klasične muzike – planetarno slavni operski pevači Plasido Domingo, zatim Željko Lučić i turski pijanista Fazil Saj, u okviru Steinway & Sons koncertne sezone koja nam godinama dovodi najveće pijanističke zvezde

Nova godina 2022. u Beogradu je dočekana ne samo na trgovima nego i otmeno, u dvorani Kolarčeve zadužbine, novogodišnjim muzičkim putovanjem od srednjeg veka i renesanse sa ansamblom Renesans, preko najlepših kompozicija svih epoha, od baroka do savremene filmske muzike s kamernim orkestrom Makris pod upravom maestra Predraga Goste. Hvala Kolarcu što nam je pružio ovakvo veče u rangu Beča.
Muzičku 2021. godinu obeležile su tri velike zvezde klasične muzike – planetarno slavni operski pevači Plasido Domingo, zatim Željko Lučić i turski pijanista Fazil Saj, u okviru Steinway & Sons koncertne sezone koja nam godinama dovodi najveće pijanističke zvezde. Jedinstveni Fazil Saj je nastupio s programom francuske muzike u novom izdanju i sjaju. Njegov dijalog s klavirom, muzikom i publikom oživeo je Kuprena, Debisija, Ravela i Satija na samo njemu svojstven, neponovljiv način. Po mišljenju vašeg kritičara, ovo je bio vrhunac koncertne godine. Kolarac je takođe bio pozornica ne mnogo zanimljivog BEMUS-a, ali i kompletnog ciklusa Betovenovih klavirskih sonata Aleksandra Madžara, kome treba odati priznanje za upornost i marljivost. Festivali su se pomerili prema kraju godine, opet, pa su tako Festival čembala, Tribina kompozitora, Saxperience i Basomanija jedan drugom oduzimali publiku, čekajući bolja vremena.
Pred kraj godine je bilo obilje koncerata, verovatno zbog obaveze da se finansijska pomoć Grada i Republike opravda na vreme. Ansambl Metamorfozis strimovao je iz bioskopa „Balkan“ Melanholične svetkovine 31. decembra na noć, a moglo je i veselije. Beogradski Madrigalisti su 30. decembra obeležili na Kolarcu 70 godina rada, programom savremene srpske duhovne muzike koja je u trendu već neko vreme. U Istorijskom muzeju Srbije, koji je cele godine bio aktivan onlajn koncertni prostor, svirali su razni instrumentalni profili u čast Olivere Đurđević, naše prve čembalistkinje. Kao prvo, to nije tačno, jer je prva čembalistkinja kod nas bila Ivanka Simonović Sekvi, samo što nije imala revnosne bivše studente, a kao drugo, gde su ti toliki čembalisti iz te klase? Na koncertu nije bilo nijednog. Lepa vest da je mladi pijanista iz Niša Vladimir Aćimović na 12. Međunarodnom takmičenju Artur Rubinštajn in memoriam u Bidgošču (Poljska) osvojio drugu nagradu, specijalnu nagradu za umetničku ličnost takmičenja i resital u Parizu, daje nade da će neke nove generacije vratiti sve u normalu. Kad se steknu uslovi.
Krajem 2021. Ministarstvo kulture je konačno raspisalo konkurs za nacionalna priznanja. U umetničkim udruženjima, koja sada jedino mogu da predlažu kandidate, vodile su se žestoke borbe. U slučaju muzike, spojeni su klasičari sa džez, rok i pop muzičarima, babe i žabe, nadamo se najboljem. U toku godine neki su se povukli u tihovanje, a neki su bili aktivni. Aca Seltik izdao je Knjigu od pesama, sve čekajući da se otvore bine i zasvira keltska muzika. Kompozitorka Vera Milanković predstavila nas je u Londonu. Gordana Krajačić, vredna kao i uvek, objavila je Muzičke baklje, obimne i informativne, nežne i posvećene. Tenor Slavko Nikolić je izdao DVD Biseri srpske umetničke solo pesme (pijanista Miodrag Čolaković), kao dopunu istoimenom CD i notnom izdanju, u čemu su pomogli SOKOJ i Muzika klasika – lep primer borbe za očuvanje naše umetničke vokalne tradicije. Duo Edit (Edit Makedonska, violina, i Gorana Ćurgus, harfa) ostvarile su dva CD-a – Inspiracije za violinu i harfu i Rhapsody of Sound. Pozdravljamo umetnice i želimo im uspešnu i 2022. Književnik i muzičar Miloš Zubac objavio je album Kosovske, sa deset izabranih lirskih narodnih pesama sa Kosova za koje je sam napisao muziku.
Dirigent i muzički aranžer Đorđe Perović je izdao krajem 2021. veliku autorsku zbirku aranžmana od 68 numera evergrin i džez muzike za četvoroglasni hor i klavir odn. džez trio (sažet u klavirskom partu/izvodu). Gitarista Uroš Dojčinović je, osim što uspešno vodi festival klasične muzike Vrnjci, u 2021. nastupao na mnogo koncerata, bio član žirija u inostranstvu i uspeo da objavi treći Album vokalnih kompozicija srpskih autora za glas i gitaru (njegov izbor, aranžman i redakcija), tri albuma kamerne muzike sa gitarom (truba, violina) i solistički CD Muzičko putovanje oko sveta. Vredni i radni uspevaju bez obzira na uslove. Takve primere treba slediti.
Sala Gvarnerijus radila je punom parom, Artlink promovisao mlade talente na sve moguće načine, UMUS promovisao one starije, u beogradskoj Operi smenjena je direktorka Jasmina Trumbetaš, naša najveća primadona… Stanje redovno u državi muzičkoj. Na vidiku ništa novo.`

OTIŠLI SU…
Nažalost, 2021. je odnela previše muzičara, prerano. Otišla je i novinarka Marina Stefanović, dobri duh klasične muzike, koja nas je sve poznavala bolje od nas samih, a našu muziku bolje od kolega. Mali princ Ivan Tasovac otišao je na svoju planetu, sa dirigentima Stankom Jovanovićem i Miodragom Janoskim. Mag filmske muzike Zoran Simjanović. Legendarna Biserka Cvejić. Moji veliki prijatelji iz vremena PGP-a kad su se družili narodnjaci i klasičari – Marinko Rokvić, Tozovac i moja predivna talentovana učenica Merima Njegomir, na koju smo svi iz muzičke škole Kosta Manojlović bili ponosni. Velikani zabavne muzike – Vojkan Borisavljević, autor legendarne Muzike za zaljubljene, LP ploče koja se rasprodala za mesec dana i TV emisije, u kojoj je čembalo bilo nosilac cele ideje, i Sanja Ilić. Napustio nas je veliki prijatelj Teodorakis, a mene moja profesorka čembala iz Madrida Genoveva Galvez. Od nemuzičara, ali pre svega umetnika i velikih ljudi, otišli su Mira Furlan, tihi i diskretni Braca Petković i Đoko Stojičić, koji mi je bio domaćin u Pragu kad sam primala veliku Masarikovu nagradu. Kako Kusta kaže, smrt je neprovjerena glasina, vjerujemo da je u pravu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *