Oproštaj od legende: Dušan Jovanović (1939–2020)
Detalj s vojničkim počastima je možda jedan od poslednjih paradoksa u bogatom životu Dušana Jovanovića, koji se i u svojim delima uvek stavljao na stranu slobode, prkosio autoritetima i državnim cenzorima, branio „malog čoveka“ i nikada nije mario za državne počasti i odlikovanja
Poslednjeg dana 2020. godine napustio nas je mag pozorišnih dasaka, veliki reditelj, dramaturg i esejista Dušan Jovanović (81). Sam kraj života proveo je u staračkom domu u Ljubljani, a slovenačka vlada je prvog dana nove godine odlučila da ga na poslednji počinak isprati uz vojničke počasti. Iza sebe je ostavio sina Sašu iz prvog braka s glumicom Vidom Zei i ćerku Mašu uz njenu majku, čuvenu slovenačku glumicu Milenu Zupančič. Ostaće upamćen kao jedan od najplodnijih dramskih pisaca i pozorišnih reditelja na prostoru nekadašnje Jugoslavije. U bogatoj karijeri postavio je više od stotinu komada, a napisao je i brojne dramske tekstove, TV drame, eseje, kratke priče… Detalj s vojničkim počastima je možda jedan od poslednjih paradoksa u bogatom životu Dušana Jovanovića, koji se i u svojim delima uvek stavljao na stranu slobode, prkosio autoritetima i državnim cenzorima, branio „malog čoveka“ i nikada nije mario za državne počasti i odlikovanja. A uprkos tome zadužio je mnoge.ZABRANJIVAN I NAGRAĐIVAN Dušan je došao na svet 1. oktobra 1939. godine u Beogradu. Roditelji su se razveli po završetku Drugog svetskog rata, kada se otac ponovo ženi Slovenkom Paulom i odlučuje za veliki korak. „Moj otac je radio za jugoslovensku novinsku agenciju Tanjug. Poslali su ga 1951. godine u Ljubljanu, da otvori Tanjugovu filijalu. U centru Ljubljane je pomogao otvaranje novih prostorija Tanjuga. Potom se zajedno sa mojom maćehom, koja je imala ćerku iz prvog braka, preselio u Ljubljanu i poveo i mene sa sobom. Imao sam deset godina“, sećao se mnogo kasnije Dušan Jovanović.
Studirao je engleski i francuski jezik, a posle toga diplomirao i pozorišnu režiju na Akademiji za kazalište, film, radio i televiziju. U svet pozorišta ušao je isprva kao kritičar, da bi potom osnovao Študentsko aktualno gledališče (ŠAG). Jedan je od osnivača i Gledališča Pupilije Ferkeverk krajem šezdesetih i Eksperimentalnega gledališča Glej početkom sedamdesetih godina prošlog veka, kada je napisao groteskni roman „Don Juan na psu ali Zdrav duh v zdravem telesu“ („Don Žuan u bedaku ili Zdrav duh u zdravom telu“). Od 1978. do 1985. bio je umetnički rukovodilac Slovenskog mladinskog gledališča, a nekoliko godina kasnije postaje docent na Akademiji za kazalište. Dobitnik je brojnih priznanja u Sloveniji i na prostoru eks-Jugoslavije. Sada već legendarne predstave „Oslobođenje Skoplja“ i „Karamazovi“, koje je radio za KPGT 1980-ih godina, bile su u Jugoslaviji zabranjivane, a u inostranstvu nagrađivane. Poslednji Jovanovićev dramski tekst „Boris, Milena, Radko“ objavljen je 2013. godine – a inspiraciju je našao u sopstvenom životu, u ljubavnom trouglu između Milene Zupančič, glumca Radka Poliča Raca i sebe. Potom je 2018. objavio autobiografski roman „Pod starost sam zavoleo svoju mamu“, žanrovski hibrid eseja, autobiografskih refleksija i memoara.
Savremenici ga pamte po životnom kredu, svedenom u jednoj rečenici, koju je često ponavljao: „Ni za čim ne žalim, i to mislim ozbiljno!“ U mladosti je, kako je sam tvrdio, bio „koleričan tip“; svoje „ispade“ opisuje u autobiografiji bez ulepšavanja, onako kako je bilo.
„VIZANTINAC“ MEĐU SLOVENCIMA Život i sećanja Dušana Jovanovića obeležio je i slovenački šovinizam, koji je iskusio još kao dete, jer je u Sloveniju stigao s prtljagom „dođoša“ iz Makedonije i Srbije. Vršnjaci su ga zbog toga stalno zadirkivali, čak i učitelji. Rugali su mu se da je „Vizantinac“, čim bi se završili časovi. „Istina je, i danas sam osetljiv na takve stvari. U knjizi opisujem i kako sam se zbog toga posvađao čak i sa polusestrom“, naglašavao je za slovenačke medije Jovanović. Sve to je uticalo i na njegovo delovanje u Sloveniji; iako se o pitanju aktuelne politike nije javno oglašavao, svoj glas je redovno dizao u korist potlačenih i ugroženih, pre svega Izbrisanih, ljudi poreklom s prostora nekadašnje Jugoslavije kojima je nova slovenačka vlast 26. februara 1992. godine „administrativnim etničkim čišćenjem“ (brisanjem iz knjiga novoustanovljene države) oduzela sva prava i gurnula ih na dno društvene lestvice, na margine života. Nije se ustručavao da ustane protiv progona uperenih protiv „južnjaka“, zalažući se za pomirenje na prostoru nekadašnje Jugoslavije. Ukratko, o savremenim slovenačkim političarima nije imao baš dobro mišljenje, tu i tamo bi pomenuo Milana Kučana, mnogo ređe gradonačelnika Ljubljane Zorana Jankovića, a najređe Janeza Drnovšeka. Drugih se ne bi ni setio. Do kraja života je važio za oštrog kritičara „nacionalističkih ’novorevijaša’“ koji su u svojim pamfletima, objavljenim u 57. broju „Nove revije“, obznanili program otcepljenja Slovenije od Jugoslavije i tako utrli put za raspad nekadašnje zajedničke države, gurnuvši je ka krvavom raspadu.
Pozorišne daske su mu bile prva ljubav, ali su ga, priznaje u svojoj autobiografiji, u životu najviše zanimale – žene. Naročito pošto je tokom godina sve više uviđao koliko velika je razlika između dva pola: „Razlika se ogleda u temperamentu, u prirodi, žene su mnogo nežnije, empatičnije. Volim da vodim razgovore sa ženama, jer svet doživljavaju sasvim drugačije nego muškarci.“ Čim su minule godine mladalačkih ludovanja, u njemu je porasla želja za znanjem. Da bi mogao da se školuje, počeo je da zarađuje rastovarujući ugalj s vagona, razvozeći voće i povrće triciklom i sličnim „težačkim poslovima“. Bio je gladan knjiga; sve više je čitao, odlazio u pozorišta, vremenom je počeo da piše kritike. To ga je uvelo u svet teatra iz kojeg nije izašao do kraja života. Poslednjih pet godina, međutim, nije više režirao, čak ni u Mladinskom gledališču. Iako je tom pozorištu svojevremeno sam postavio temelje, u jeseni svog života je upravo tu doživeo gorko razočaranje. Kada je, naime, direktoru te kuće predložio da režira delo Samjuela Beketa u kome bi glavne uloge igrali Milena Zupančič i Radko Polič, dobio je odgovor da je „program već popunjen, i to pet godina unapred“. Odbijenica je u srce pogodila Dušana Jovanovića. „Šutnuli su me u dupe. Bio je to težak udarac za mene, za moj ponos, moju ličnost“, priznao je kasnije. Ipak, tešila ga je njegova, kako je sam govorio, najveća nagrada u životu. To je bila i ostala – Milena Zupančič. „Ona je moje najveće veselje, najveći drug“, nije birao reči hvale za svoju životnu partnerku. Na kraju se čak latio režije i humorističkog prikaza ljubavnog trougla između Milene, njegovog večnog prijatelja i prethodnog Mileninog muža Radka i – sebe. To ga je inspirisalo da napiše dramu „Boris, Milena, Radko“ u kojoj su igrali (sami sebe) Milena i Radko, a Boris Kavaca je glumio Dušana, koji ih je vodio iza scene…
PONOSAN NA SVOJE KORENE Do kraja života je ostao veran sebi, ali i iskustvu koje je poneo s prostora nekadašnje Jugoslavije, a koje je trasiralo i njegov umetnički put. Najviše je radio i stvarao u Sloveniji, ali je činjenica da je najveća postignuća nizao u Jugoslaviji. Nema sumnje da je Dušan Jovanović bio i ostao jedan od najvećih slovenačkih a istovremeno i jedan od najvećih jugoslovenskih, ali i srpskih reditelja. Mnogi slovenački mediji, koji ga za života nisu naročito primećivali, počeli su posle smrti da ga svojataju kao „velikog slovenačkog režisera“, a samo retki ljubljanski mediji su upozorili na činjenicu da je bio veliki ne samo slovenački nego i jugoslovenski režiser. Plotune u njegovu čast su nad njegovim poslednjim počivalištem ispalili slovenački vojnici, odavši poštu čoveku i umetniku koji je oduvek odbijao da se ravna prema određenom nacionalnom ključu ili ikakvom drugom kalupu. Životni put jeste završio u Sloveniji, ali je svoja dela ostavio u amanet svim republikama, sada državama nastalim na tlu bivše Jugoslavije. Nikada se nije odrekao slobodarskih pogleda na svet, gnušao se šovinista svih boja i ostao ponosan na svoje korene, zbog kojih je i u Sloveniji bio i ostao tako poseban. Tu, samo njegovu posebnost, videli su i drugi oko njega; kritičar Marijan Zlobec je u osvrtu na autobiografiju „Pod starost sam zavoleo svoju mamu“, napisao: „Jovanoviću se vidi da nije Slovenac nego Srbin. Za razliku od brojnih drugih, ovde ’čistokrvnih’, koji su u svojim memoarima zamerljivi, optužujući sve uzduž i popreko, pri čemu sažaljevaju sami sebe u potrazi za ’krivcem’ za svoj čemer kako izvan sebe tako i u društvu, i koji ne skrivaju žeđ za ličnim obračunavanjima, Dušan Jovanović – ne plače!“ zaйm za 5 minutgosudarstvennый zaйmsročno zaйm na kartu