Ljubodrag Dimić – Zapečaćena istina

Vatikan i NDH

Da li odluka pape Franciska da otvori Vatikanski arhiv, ma kako revolucionarna bila, može biti van onoga što dopuštaju kanoni Rimokatoličke crkve, onoga što je iznad i samog pape?

Interesantni su „brzina“ i način na koji je odluka o otvaranju arhiva u Vatikanu doneta i obnarodovana, jer takve odluke institucija o kojoj govorimo ne donosi na brzinu i prelamajući „preko kolena“, a da nije privela kraju decenijsko „češljanje“ postojeće arhivske građe, precizno odvagala šta treba, a šta ne treba dati na uvid stručnoj javnosti, te da nije pripremila „armiju“ sebi naklonjenih istraživača i uticala na skorašnju pojavu knjiga i studija koje će svojom kontroverznošću otvoriti stručnu polemiku čiji je cilj promena istoriografske slike epohe, kaže u razgovoru za „Pečat“ akademik Ljubodrag Dimić, član mešovite katoličko-pravoslavne komisije koja se bavila istorijskom ulogom Alojzija Stepinca u NDH.
Koliko je značajno otvaranje vatikanskih arhiva, uključujući i Apostolski arhiv, ranije poznat kao Tajni arhiv, za potpuno sagledavanje uloge Alojzija Stepinca u NDH?
Otvaranje vatikanskih arhiva za period pontifikata pape Pija HII u godinama Drugog svetskog rata može biti od epohalne saznajne vrednosti za istoričare koji se bave savremenom istorijom. Može biti, ali ne mora. Ipak, već sama dostupnost građe (ili dela građe) pohranjene u arhivima Svete Stolice svakako će uticati na promenu slike vremena ograničenog godinama 1939. i 1945. Da li će se više znati, to ćemo tek videti, ali sigurni smo da će se više videti! Istoričari se nadaju da će građa Vatikana dopuniti već postojeće znanje o događajima od pre osam decenija i baciti „novo svetlo“ na istorijske pojave koje zanimaju istraživače, omogućiti da se bolje razumeju istorijski procesi, vreme, ličnosti, ideološki uticaji, postupci, direktna i posredna odgovornost onih koji su odlučivali o sudbini miliona ljudi. To su nade i očekivanja istoričara i struke kojoj su posvećeni. Međutim, svesni smo da to „novo svetlo“ ka prošlosti „usmerava“ Vatikan u skladu sa sopstvenim interesima i da neka nama nepoznata „ruka“ određuje šta će javnosti biti dato na uvid. U promišljenost celog postupka i njegove ciljeve ne treba sumnjati. Podjednako ni u nameru Vatikana da, žrtvujući nešto, mnogo više dobije. U interesu je Vatikana da slika o ulozi Pija HII i Svete Stolice u Drugom svetskom ratu bude što povoljnija. U interesu je Rimokatoličke crkve u Hrvatskoj da uloga Alojzija Stepinca bude predstavljana na crkvi prihvatljiv način. U interesu je istoričara i istraživača da se približe istini o ulozi Vatikana i A. Stepinca u godinama Drugog svetskog rata. Te su volje različite, u mnogo čemu suprotstavljene, a onda i interesi koji odatle proizlaze. Videćemo u kojoj će meri dokumenta iz Vatikanskog arhiva „popraviti“ postojeću sliku o ulozi Rimokatoličke crkve u godinama 1939–1945. Videćemo da li uopšte u arhivskim fondovima koji se otvaraju za istraživače ima dokumenata koji kompromituju i optužuju Rimokatoličku crkvu i njene prelate. Videćemo u kojoj meri građa progovara o ulozi Alojzija Stepinca i RKC u ratu na prostoru NDH. Videćemo, nadam se, u kojoj su meri dokumenta autentična i verodostojna. Istoričari, koje uvek u istraživanjima obuzima sumnja bez kraja, biće u prilici da preispitaju kritičnost metodološkog postupka, koji je u osnovi njihove struke. Na iskušenju će biti i vatikanski arhivisti.
Kada sabira, čuva i daje na uvid sopstvenu dokumentaciju, kao i onu koja je u njegovom posedu, da li Vatikan ima pravo da nešto od toga prećuti i ukoliko to čini, na čemu to pravo temelji?
Ta pitanja, uz ostalo, reguliše Kanonsko pravo Rimokatoličke crkve. Počev od 12. veka, kada su različite zbirke crkvenih zakona i uredbi prvi put sabrane na jednom mestu i kanonizovane u Corpus Iuris Canonica, pa do danas, obaveza je sveštenstva bila da dobro upozna tu materiju i ponaša se po zakonima koje crkva propisuje i nalaže. O značaju kodifikovanih odredbi, koje su se jednim delom ticale i pitanja arhivske građe i arhiva, rečito je govorio stav Vatikana da nepoznavanje Svetog pisma i kanona Rimokatoličke crkve predstavlja „majku svih pogrešaka“ koje crkveni velikodostojnici, sveštenstvo i vernici čine. Papa, kardinali, biskupi dobro znaju odredbe Kanonskog prava koje se, uz ostalo, tiču i arhivalija i nisu spremni da ih krše. Otuda odluka pape Franciska, ma kako revolucionarna bila, ne može biti van onoga što dopuštaju kanoni Rimokatoličke crkve, onoga što je iznad i samog pape.
Ukoliko pogledate Kanonsko pravo Rimokatoličke crkve, videćete da kanoni 238–243, 306, 401 (po kodifikaciji iz 1917. godine koji su važili u vremenu u kome je Stepinac živeo), kao i 482–491 (po kodifikaciji iz osamdesetih godina HH veka) govore o različitim tipovima arhiva u kojima se čuva arhivska građa RKC. Isti kanoni važe za arhive na svim nivoima. O sastavljanju, otpremanju i čuvanju spisa koji se pohranjuju u arhive Rimokatoličke crkve brinu u Vatikanu državni i papski sekretarijati, veća za javne i crkvene poslove, kongregacije, sudovi… Ista je organizacija proizvođenja i zaštite arhivske građe i na drugim hijerarhijskim nivoima (kardinalski, biskupski, redovnički…), odakle dokumentacija posebnog sadržaja, kvaliteta, važnosti, nivoa tajnosti, s vremena na vreme, stiže u arhive u Vatikanu. Potpisi koje ti visokorangirani prelati i službenici Rimokatoličke crkve (kancelari i beležnici) „stavljaju“ na dokumente svedoče, po Kanonskom pravu, o njihovoj verodostojnosti. Sumnjičavi istraživač mora se zapitati da li su potpisi, a samim tim i dokumenta, uvek originalni i verodostojni, jer prostora za manipulaciju ima. Obaveza je, po Kanonskom pravu RKC, da oni koji garantuju o validnosti dokumenata moraju biti „na dobrom glasu“ i „besprijekorni“ u svim predmetima u kojima bi mogao doći „u pogibelj dobar glas svećenika“. Tu „besprijekornost“ određuju sama crkva i njene starešine pa je otuda otvoreno pitanje da li se „besprijekornost“ službenika crkve ponekad izjednačuje, i u kojoj meri, s poslušnošću.
Da li ista pravila važe i za tajne arhive?
Kanonsko pravo Rimokatoličke crkve je predviđalo da unutar biskupskih i vatikanskih arhiva postoji „tajni arhiv“ (ili nepomični orman ili sanduk), „dobro zatvoren i zaključan“, u kome se nalaze „isprave koje treba da se čuvaju tajno“. Ključ od tajnog arhiva ima samo biskup. Šta se nalazi u „tajnim arhivima“ i šta će se od toga dati na uvid javnosti još jedna je nepoznanica. Kanonsko pravo, takođe, predviđa da se periodično (svakih 10 godina) mogu uništiti pojedine kategorije dokumenta koji se tiču parnica, ali da mora biti sačuvan „kratki činjenični sažetak“ svakog takvog dokumenta. Obaveza je biskupa da brine o dokumentaciji stolnih, zbornih i župskih arhiva. Ta se građa određeno vreme čuva u dva primerka od kojih je jedan u biskupskom arhivu. Biskupi su obavezni da čuvaju građu istorijskog karaktera koja se tiče RKC i u tu svrhu formiraju biskupski „povjesni arhiv“. Da se pretpostaviti da deo dokumenata od posebne važnosti i poverljive građe iz biskupskog arhiva (posebno tajnog i istorijskog) odlazi periodično jednim primerkom u Vatikanski arhiv.
Da li Kanonsko pravo reguliše i to ko može biti angažovan u celokupnom poslu s dokumentima što se čuvaju u arhivskim fondovima?
Kanonsko pravo propisuje da to mogu biti isključivo sveštenici. Oni stvaraju, pribiraju, arhiviraju, prepisuju, garantuju o autentičnosti i verodostojnosti dokumenata, stavljaju na uvid građu koja je pohranjena u arhivima RKC. Uvid sveštenika u arhivsku građu moguć je samo ukoliko vrši dužnost arhivara, ili istražuje po zadatku koji mu je dala viša crkvena instanca. Otuda, složićete se, istraživanje može, ali i ne mora biti potraga za naučnom istinom o prošlosti. Napominjemo da se stavovi crkve, ma koja bila, i nauke najčešće razilaze, jer je tumačenje prošlosti kome je sklona crkva umnogome različito od namera naučnika da istraživanjima dosegnu do istine o prošlosti i svoja saznanja saopšte javnosti. Obaveza je, po Kanonskom pravu RKC, tih pouzdanih kancelarijskih beležnika „vjerno zapisivati sve što se događa i to potpisati s oznakom mjesta, dana, mjeseca i godine“ u spisima koje sastavljaju za potrebe Vatikana.
Da li je uvek tako? Da li sveštenik ima moć da realno sagleda i zabeleži stvarnost, ili ga način na koji je formiran i institucija kojoj služi u toj percepciji događaja i istorijske pojave sputavaju?
Navedena odredba, ukoliko se sprovodi, dokumentaciju Vatikana čini izuzetno saznajno značajnom. Kanonsko pravo, takođe, predviđa da „sve isprave“ koje se tiču kancelarija i arhiva, od najnižih do najviših nivoa u rimokatoličkoj hijerarhiji, moraju biti čuvane „veoma brižljivo“. To obavezuje više instance u hijerarhiji RKC (posebno biskupe i više organe u crkvi) da urede „na sigurnom mestu“ arhive u kojima će se čuvati dokumenta („isprave i spisi“) koja se tiču „i duhovnih i vremenitih“ poslova, rasporede ih „određenim redom“ i učine „brižljivo zatvorenim“. Ta građa, po odredbama Kanonskog prava RKC, mora biti propraćena spiskovima dokumenata koja se nalaze u arhivi „s kratkim sadržajem pojedinih spisa“. Navedeno potvrđuje da RKC brine o svakom dokumentu i da se ta dokumenta nalaze u arhivistički sređenom poretku. Dužnost je biskupskih vlasti, kako predviđa Kanonsko pravo RKC, da njihovi arhivi budu zaključani, a da ključ imaju samo biskup i njegov sekretar. Ulazak u arhiv nikome nije dopušten, osim sa dozvolom biskupa, ili, ukoliko biskupa nema (ako je biskupsko mesto upražnjeno), voditelja biskupskih poslova i sekretara. Deo dokumenata koji se čuvaju u arhivu i koji imaju javni karakter mogu dobiti „vjerodostojan prijepis“ i biti dati na uvid onima na koje se odnose. To se čini samo po dozvoli biskupa. Mogućnost iznošenja dokumenata iz arhiva nije predviđena.
Ovaj uvod u Kanonsko pravo Rimokatoličke crkve pruža odgovor na pitanje šta se može očekivati otvaranjem Vatikanskog arhiva. Čini se da je prostor za manipulaciju dokumentima širok…
Prostor za manipulaciju je izuzetno širok. Podjednako i mogućnost da se započeto istraživanje administrativnim postupcima uspori ili prekine. Pitanja na koja u ovom trenutku nemamo odgovor je mnogo. Šta istoričar može da očekuje od „besprijekornog“ vatikanskog ili podjednako takvog biskupskog činovnika na „dobrom glasu“ iz Zagreba, zaduženog da zapisuje, kreira i brine o dokumentima, čiji opstanak u službi, uz ostalo, najdirektnije zavisi od volje crkvene hijerarhije? Šta znači zahtev da beležnik ili kancelar mora svojim ponašanjem brinuti o ugledu RKC i da li to podrazumeva prilagođavanje sadržaja onoga što je video, čuo, uočio, i što je obavezan da zabeleži u dokumentu, sopstvenim ubeđenjima i biskupovim stavovima i naređenjima šta treba zapisati, kako ne bi bio doveden u pitanje autoritet crkve i njena uloga u društvu? Koliko tvorac dokumenta hoće i može da saopšti od istine koju je dužan da „vjerno zapisuje“ u spisima koje potpisuje? Na koji način i u kojoj meri dogmatizam i crkveno učenje svesno ili nesvesno izobličuju percepciju istine o prošlim događajima, pojavama i procesima? U kojoj su meri sva ta dokumenta cenzurisana i prilagođena volji crkvene hijerarhije? Koliko saznajno vrede biskupski izveštaji papi i stenogrami sačinjeni prilikom vizitacija u Rimu? Kako razumeti jezik, sagledati suštinu sadržaja saopštenog u tipskoj formi dokumenata, čitati „između redova“? Na koji se način može proveriti verodostojnost i autentičnost dokumenata koje Vatikan „otvara“ za stručnu javnost? Da li sveštenik koji sređuje građu i istraživač koji je proučava ima pravo na sumnju kada su dokumenta Vatikana u pitanju? Koliko nivoa tajnosti reguliše status dokumenata pohranjenih u Vatikanu? Da li beležnici, kako nalaže Kanonsko pravo, „vjerno zapisuju“ događaje i učesnike u događajima koji su kompromitujući za Rimokatoličku crkvu? Da li će i ta dokumenta biti data na uvid istraživačima? Da li će javnosti biti dostupna i dokumenta koja nemaju „javni karakter“? Koja „ruka“ vrši trijažu dokumenata? Šta tvorci dokumenata „izostavljaju“, „ne vide“, „ne čuju“, „iskrivljuju“, „izmišljaju“, „prilagođavaju“ potrebama i interesima institucije čiji su deo i kojoj služe? Ko određuje šta je poverljiva građa, šta ima „povjesni značaj“, šta treba sačuvati, a šta uništiti, šta se može dati na uvid javnosti, a šta ne? Šta iz biskupskih arhiva odlazi u Vatikan i u kojoj su meri sadržaji arhivalija rezultat (i posledica) biskupske volje? Šta u postojećoj građi nedostaje, od kada i koliko je poremećen „poredak“ u kome se dokumenta čuvaju? O čemu biskupi referišu papi? Kakav je sadržaj njihovih izveštaja, kao i izveštaja papskih izaslanika? Da li se u toj dokumentaciji saopštava ono što je stvarno ili ono što Vatikan želi da čuje? Koliko istine ima u razgovorima vođenim prilikom biskupskih vizitacija Rimu? Šta se može očekivati, kada je istorija „onakva kakva je uistinu bila“ u pitanju, od pape koji je po Kanonskom pravu Rimokatoličke crkve nepogrešiv (nezabludiv) i od biskupa koji su nepogrešivi tumači papinih reči i postupaka? U kojoj se meri vatikanska „istina“ poklapa sa istorijskom naučnom istinom? Pitanja je mnogo! Svakako da će dokumentacija iz Vatikanskog arhiva, direktno ili posredno, odgovoriti i na neka navedena pitanja.
Koje su namere RKC, a koji zadaci istorijske nauke? Da li je važno da i država otvori svoje arhive?
Istini ćemo svakako prići bliže ukoliko i država „otvori“ sve svoje arhive, posebno one specijalnih službi u kojima se nalaze dosijei rimokatoličkih sveštenika i izveštaji o delatnosti RKC i tako istraživačima pruži priliku da „ukrštaju dokumenta“, proveravaju njihovu autentičnost i verodostojnost, analiziraju sadržaje, identifikuju događaje, pojave i procese, vrednuju istorijsku ulogu pojedinaca i cele institucije. Uporedivost vatikanske građe sa onom koju čuva država je nužnost.
Kada je Alojzije Stepinac u pitanju, u kojoj meri su istoričari bliski RKC u većoj prednosti nad onima koji do sada nisu imali uvid u građu pohranjenu u Vatikanu?
Prema dosadašnjim saznanjima u građi koju Vatikan sada čini dostupnom istraživačima nalazi se oko 130 fascikli koje govore o delatnosti Rimokatoličke crkve na prostoru rasparčane jugoslovenske države (1941–1945). Sistematična istraživanja njegove ličnosti i istorijske uloge započela su u Vatikanu još 1981. godine, tj. u trenutku kada je odlučeno da službeno započne proces Stepinčevog kanonskog proglašenja za blaženog (papa Jovan Pavle II proglasio ga je blaženim na Mariji Bistrici 3. septembra 1998), a kasnije i svetog. U tim istraživanjima sabrano je 45.000 stranica građe koja „dokazuje“ Stepinčevu besprekornost i njegovo „mučeništvo“. Cilj sa kojim je to činjeno (proizvesti Stepinca za blaženog i svetog) upućuje na selektivnost i pristrasnost pri istraživanjima. Pre nekoliko godina objavljena je trotomna zbirka građe pod naslovom „Blaženi Alojzije Stepinac svjedok Evanđelja ljubavi“ (priredio Juraj Batelja), koja je obnarodovala 691 dokument, koji, po mišljenju Rimokatoličke crkve, „autentično svedoči“ o istorijskoj ulozi nadbiskupa zagrebačkog. Ta je građa, preuzeta iz 135 javnih i privatnih crkvenih i svetovnih arhiva, kao i iz postojeće objavljene građe i literature, jednim delom već bila poznata istraživačima. Ceo korpus dokumenata, uz naglašenu selektivnost i pristrasnost priređivača (što ga diskvalifikuje i celokupni postupak čini nenaučnim), imao je za cilj da celovito predstavi delovanje Rimokatoličke crkve i Stepinca pre, za vreme i posle Drugog svetskog rata.
NDH je od početka sebe proglasila za rimokatoličku „državu Božju“. Da li se njeno postojanje uklapalo u šire planove Vatikana?
Nezavisna Država Hrvatska bila je uklopljena u nacistički novi poredak u Evropi i kao takva predstavljala je svojevrsni granični slučaj u međunarodnom pravu. Bitno svojstvo njene državnosti bilo je međunarodno priznanje koje joj je dao Treći rajh, koji ju je, uz ostalo, i stvorio. I Stepinac je smatrao da je ta država „Božje delo“ i izraz volje ratnih saveznika (Treći rajh) koji su razorili Jugoslaviju. Vatikan, ipak pridržavajući se načela da države ne treba priznati dok ceo proces nije okončan (u ovom slučaju Drugi svetski rat), nikada de iure nije priznao NDH, mada je prisustvo njegovih diplomatskih predstavnika u Zagrebu značilo da tu državu priznaje de facto. Po svojim svojstvima ta država je bila nezavisna, ali ne i suverena. Po svojoj pravnoj prirodi, kako nas upozoravaju pravni stručnjaci, NDH je bila „država u pokušaju“, čije je postojanje bilo oročeno trajanjem Drugog svetskog rata.

Nastaviće se

2 komentara

  1. Dušan Buković

    U ovom kontekstu potsetili bismo na Stepinčev memorandum od 18. maja 1943. godine u kojem moli Hitlerovog papu Pija XII da sačuva „Nezavisnu Državu Hrvatsku“, gde između ostalog, stoji:

    „Noseći svetu mir, mislite, sveti Oče, na hrvatsku naciju, uvijek vjernu Hristu i vama. Mlada Hrvatska Država, rođena u strašnijim i težim prilikama, nego bilo koja država kroz više vijekova, boreći se očajnički za svoj opstanak, pokazuje sa svim tim u svakoj prilici, da želi ostati vjerna svojim sjajnim katoličkim tradicijama i osigurati bolje i jasnije izglede katoličkoj crkvi u tome kutu kugle zemaljske. U protivnom, njezinom propašću ili fatalnim smanjenjem – tisuće najboljih hrvatskih vjernika i svećenika žrtvovale bi dragovoljno i rado svoje živote da zapriječe tu strahovitu mogućnost. Ne bi bilo uništeno samo onih 240.000 prelaznika sa srpskog pravoslavlja, nego i čitavo katoličko pučanstvo tolikih teritorija sa svim svojim crkvama i svojim samostanima…“ (Vidi: Uređivački odbor, Tajni dokumenti o odnosima Vatikana i ustaške NDH, Biblioteka društva novinara Hrvatske, Zagreb, 1952; Vojislav Gaćinović, Narodni almanah sa kalendarom – 1961, Paris, France, 1961, str. 101).

    Dakle, van svake sumnje je da se Stepinac zalagao za genocidnu nacifašističku tvorevinu tzv. „Nezavisnu Državu Hrvatsku“ što svedoči u “Hrvatskoj reviji” i zloglasni hrvatski ratni zločinac, poglavnik Ante Pavelić:

    „… krivo je ako se kaže da je kardinal-nadbiskup bio za hrvatsku državu a protiv njenog režima. No ja i hrvatska država smo zajedno, pa je Stepinac bio za mene, za moga Luburića, moga Vrančića i moj Jasenovac…” (Vidi: Hrvatska revija, Buenos Aires, Argentina, 1954).

    Stepincu nije smetao Brozov velikohrvatski, intermarijumski, fabijanski, boljševičko-trockistički komunizam, a smetala mu je tzv. „četnička vlast“ koja je saučestvovala u njegovom izboru za zagrebačkog nadbiskupa! U satanskoj mržnji, koju je gajio prema Srbima uputio je i jednu izjavu Hitlerovom papi Piju XII preko zloglasnog fratra Krunislava Draganovića, Brozovog i Pavelićevog emisara u Vatikanu, koja doslovno glasi:

    „Ako Vas budu pitali u Vatikanu šta misli zagrebački nadbiskup o stanju u Domovini, recite svima da će se on, ako mora birati između komunističke vlasti u hrvatskim krajevima i četničke vlasti, odlučiti za komunističku…” (Vidi: Dr. V., Draganovićev primer, „Klic Triglava“, London, England, jun 1968).

    Takođe, potsetili bismo na članak dr Stevana D. Trivunca, koji doslovno glasi…

    MI SRBI I STEPINAC

    Proklamovanje ustaške NDH hrvatska katolička crkva je skoro jednodušno podrzavala. Ta nova državna vlast je, još prvih dana javno obznanila da će joj jedan od prvih zadataka biti sistematsko istrebljivanje srpskog življa i Srpske pravoslavne crkve u Hrvatskoj. I tom planskom genocidu pristupljeno je zaista odmah, čim se ustaška vlast kako tako organizovala.
    Bilo je normalno očekivati da će hrvatska katolička crkva bar iz hrišćanskih pobuda ustati u odbranu prokaženih Srba pravoslavaca. Nažalost, ne samo da ona to nije učinila, nego je vrlo brzo stupila u saradnju sa ustaškim vlastima, i to baš na tom genocidnom planu. Tadašnji njen poglavar, zagrebački nadbiskup Alojzije Stepinac, primio se za vikara ustaške bojne, a potom za pretsednika državnog odbora za katoličenje Srba. Prihvatajući ove dve istaknute funkcije, Stepinac je pružio moralnu podršku ustaškom režimu. Ta saradnja na vrhu omogućila je potonje brojno direktno konkretno učesće nižeg klira u ustaškom klanju Srba, u rušenju i pljačkanju srpskih pravoslavnih hramova i u njegovom pretvaranju u katolike. Brojni katolički sveštenici propovedali su sa amvona uništenje srpskih šizmatika. Mnogi od njih su postajali predvodnici ubilačkih hordi i upravnici koncentracionih logora. Sve je to bilo poznato njihovim starešinama, sa nadbiskupom Stepincem na čelu, ali nikome od njih nije uopšte dolazilo na um da takvo kriminalno delanje zabrani ili u slučaju neposlušnosti da vinovnike kažnjavaju ili lišavaju sveštenoslužbeničkog zvanja.

    Ova činjenja i nečinjenja hrvatske katoličke crkve odgovorna su za mučeničku smrt stotine hiljada Srba u NDH. I kada je propala ova genocidna nazovi država, mi Srbi smo javno pred celim čovečanstvom optužili njenog šefa nadbiskupa Stepinca. Nismo ga tužili komunističkom sudu, jer nismo verovali u njegovu partijsko-partizansku pravdu. Naša optužba naišla je na puno razumevanje slobodnog svetskog javnog mnenja, pa čak i u mnogim uglednim katoličkim krugovima. Ta objektivna svetska javnvost zabeležila je to saučesništvo hrvatskog katoličkog vođstva sa genocidnim ustaškim režimom.

    Godinu i više dana kasnije, komunistički režim u Jugoslaviji pokrenuo je krivični postupak protiv Stepinca zbog kolaboracije za vreme NDH. Jedna od optužbenih tačaka inkriminisala je i Stepinčevo učesće u ustaškom genocidu nad Srbima. Mi se u taj proces nismo mešali, niti smo aplaudirali presudi kojom je Stepinac osuđen za nedela prema Srbima.

    Stepinac je jedan deo kazne izdržao u kaznenom zavodu, pa je potom bio interniran u jedno manje mesto gde je i umro. Njegova smrt je inspirisala Hrvate da pokrenu akciju za njegovu rehabilitaciju. Njegova osuda je kao mučna hipoteka pritiskivala i hrvatski narod i njegovu katoličku crkvu. Ako bi se postigla njegova rehabilitacija, onda bi unekoliko ublažila i njegovu kolektivnu nacionalnu odgovornost za genocid NDH.

    Mi Srbi smo smatrali da se principijelno Hrvatima ne može osporavati pravo da pokreću pitanje Stepinčeve rehabilitacije. Reagirali smo povremeno na neistine kojima su se služili u toj svojoj akciji, jer smo svi bili jednodušno uvereni u krivičnu odgovornost Stepinca i hrvatske katoličke crkve za genocid prema nama.

    Tokom vremena su hrvatski napori da rehabilituju Stepinca počeli da doboijaju neočekivanu pomoć nekojih Srba pojedinaca, pa čak i jedne srpske emigrantske organizacije. Mi smo zabeležili i razobličili posebnim osvrtima dve takve pojave – izjavu profesora Stevana K. Pavlovića (1975) i komentar “Naše reči” (1978). Međutim, ovih dana se pojavio još jedan Srbin kao Stepinčev branilac. “Hrvatska revija” u svom tromesečniku za ožujak 1980. štampala je članak koji joj je poslao “jedan srpski intelektualac – doktor prava” pod naslovom “Mi Srbi i Stepinac” i sa potpisom “R. Oraški”.

    Postoji, međutim, osetna razlika između Oraškog i njegovih prostepinčevih srpskih prethodnika. Oni, neprimer, nisu potpuno oslobađali Stepinca svake odgovornosti, nego su, na osnovu novopojavljenog materijala iz vatikanske arhive izvodili zaključke ili da ga taj material “ne pretstavlja više ni kao junaka a niti kao zločinca hrvatskog nacionalizma, nego tek kao jednog običnog slugu crkve” (Pavlović), ili da iz te dokumentacije za sada proizlazi da ni Vatikan ni kardinal Stepinac ne mogu biti odgovorni za ustaške zločine, ali da su moralno odgovorni za nečinjenje ( “Naša reč”). Pavlović je dodao i opreznu primedbu da “još uvek manjkaju mnogi komadi u mozaiku (dokaznom).”

    Za Oraškog, međutim, “slučaj ili afera Stepinac” uopšte ne postoji. Postoji samo “legenda o neodgovornom identifikovanju ratnog zagrebačkog nadbiskupa Alojzija Stepinca sa državom i partijom dr Ante Pavelića i njihovim genocidom u razdoblju 1941-1945. To fatalno izjednačavanje kome je sračunato kumovala komunistička partija Jugoslavije, a naročito njen šef Josip Broz nekritički je prihvaćena od neobaveštenih ( ili loše obaveštenih ) Srba u jedno vreme kada su nacionalne emocije bile dostigle intezitet belog usijanja”. I tako po Orškom Stepinac nije nikakav genocidni zlikovac, nego mučenik, nevina žrtva titovsko-srpskog komplota. On nije čak odgovoran ni za preveravanje Srba u katolike (iako je načelno bio za nj).
    Prelaz u katoličanstvo su tražili sami Srbi, poglavito oni koji nisu mogli prebeći u Srbiju i kojima se nije išlo u šumu, da bi time spasli svoje živote. Oraški zaključuje da je Strepinac zaista bio vatren pristalica NDH ali protiv Pavelića. I da je za vreme ustaške vladavine vodio skoro otvoreni rat protiv poglavnika zbog njegovih zločinačkih postupaka prema Srbima, Jevrejima i Ciganima. Međutim, takva formula je već upotebljena u javnoj hrvatskoj diskusiji povodom akcije da se Stepinac rehabilituje. Po zamisli nekojih učesnika to bi bilo moguće ako bi se uspelo da se on odvoji od saradnje sa ustaškim režimom i Pavelićem. Ovaj je na to reagirao 1954. doslovno: “krivo je ako se kaže da je kardinal-nadbiskup bio za hrvatsku državu a protiv njenog režima. No ja i hrvatska država smo zajedno, pa je Stepinac bio za mene, za moga Luburića, moga Vrančića i moj Jasenovac”.

    Konstatujući da je u međuvremenu “ugledalo sveta čitavo more napisa, studija i zbirki dokumenata, uglavnom povoljnih po kardinala. Oraški ogorčeno primećuje da srpska egzilna javnost nije prestala da i dalje ćuti povodom slučaja Stepinca, kao da uopšte ne haje za ta nova arhivska otkrića iz spornog vremena koja nekadanjeg osuđenika preobraćaju u živog sveca, a zagrebačku katedralu u hrvatski Oplenac ( samo daleko posećeniji sa daleko više pijeteta” ). Tako je Oraški potpuno preinačio jednačinu Srbi – Stepinac. Po njemu nije kardinal krivac prema nama, nego smo mi krivci prema njemu. Krivi, što smo ga nepravedno optužili za saučesništvo u genocidnom zločinu HDH, krivi što taj svoj greh prema njemu ni danas ne priznajemo, krivi što se opiremo njegovoj rehabilitaciji.

    Čitajući sa nevericom ove kukavne redove “jednog srpskog intelektualca” kojima blati svoj namučeni srpski narod, setio sam se takvog istog ponašanja Srba komunista. I oni su kao Oraški, optuživali nas Srbe za veliko-srpsku hegemoniju, za tlačenje ostalig naroda i narodnosti u Jugoslaviji, pravdajući time zla koja su nam ti isti narodi i narodnosti nanosili kao kolaborateri naci-fašizma. Po sredi je isti manjak osnovnog srpskog rodoljublja, isto pomračenje srpske nacionalne svesti, isto služenje srpskim dušmanima. Sa takvim slučajevima ne polomiše se; oni se samo registruju. Ne postavlja se ni pitanje koji su motive rukovodili ovakve srpske otpadnike da izvrše ova nedela na štetu svog naroda. Ostaje nam samo da se pobožno poklonimo senima milionskih srpskih mučenika i da ih zamolimo da se ne žaloste zbog ovakvih pojedinih Srba. To su izuzeci, beznačajni kada se uporede sa ogromnom većinom srpskog naroda koja neće ponašanja nikad zaboraviti svoje mučeničke žrtve Oraškovog kardinala – sveca. (Vidi: Stevan D. Trivunac, Mi Srbi i Stepinac, „Srbija“, oktobar 1980, Fruitland, Ontario, Canada ).

    Takođe, u frutlendskoj “Srbiji”, objavljen je članak dr Uroša Stankovića pod naslovom „Alojzije Stepinac – Solunski dobrovoljac?“, koji doslovno glasi…

    ALOJZIJE STEPINAC – SOLUNSKI DOBROVOLJAC?

    Posle smrti Antuna Bauera (7 dec. 1937.) kada je Alojzije Stepinac postao nadbiskup zagrebački u srpskoj štampi pozdravljen je ovaj događaj. Podvlačilo se da je A. Stepinac dobrovoljac Solunski, što ne bi postao da nije bio patriota i odan jugoslovenskoj misli. Svi su to primali kao dobar znak, da starešina hrvatske rimokatoličke hijerarhije postane raniji Solunac.
    Jednog dana nalazio sam se u zgradi Srpske Patrijaršije u Beogradu, gde se nalazio Crkveni sud, u kom sam kao advokat, imao posla. O dobrovoljcu Stepincu se i tamo govorilo. Tadanji sekretar Crkvenog Suda, kasnije (posle rata) episkop u SAD, Stevan Lastavica, izneo je mišljenje da A. Stepinac, nije bio dobrovoljac u srpskoj vojsci na Solunskom frontu. Kasnije držanje zagrebačkog nadbiskupa, naročito u godinama 1941-45 nije opravdalo nade koje su postojale u vezi njegove ličnosti. Posle objavljivanja njegovog Dnevnika upoznala se javnost sa mišljenjem o Srbima ovog visokog funkcionera hrvatskog rimokatoličkog klira. Ono nije nimalo povoljno za Srbe. Prirodno je, da mnogi Srbi, nisu mogli dovesti u harmoniju ovakvog Alojzija Stepinca, koji iz dna duše mrzi Srbe, sa Alojzijem Stepincem, dobrovoljcem sa Solunskog fronta. Da li je moguće da se osoba koja je u Srbiji gledala Pijemont svih južnih Slovena mogla toliko izmeniti i okrenuti za 180 stepeni i od oduševljenog prijatelja postati smrtni neprijatelj. Mislim, da tako mogu okarakterisati nadbiskupovo odobravanje genocidnog ubijanja golorukih, nenaoružanih Srba. Odgovor na ovo pitanje čitalac će naći u niže iznetom činjeničnom stanju, iznetom u hrvatskoj štampi.

    Činjenično stanje: Prema Vilhelmu Kajlbahu, profesoru bogoslovskog fakulteta u Zagrebu, Stepinac se nalazio kao ratni zarobljenik kod Italijana. Oni su ga pustili iz ratnog zarobljeništva 6 decembra 1918, da bi otišao u Solun i kroz Južnu Srbiju došao u Zagreb. Pre njegovog odlaska za Solun, zaključeno je primirje između država Antante i Austro-Ugarske ( 3 nov. ). Već 11 novembra prestala su sva neprijateljstva u Prvom svetskom ratu i Alojzije Stepinac nije mogao aktivno učestvovati kao dobrovoljac, u bilo kakvim ratnim operacijama. To je važno da se zna. Da li se on smatra dobrovoljcem, jer se morao ranije prijaviti za dobovoljce, a da li je time prekršio zakletvu koju je položio u ‘carskoj i kraljevskoj austrougarskoj vojsci’ od sporednog je značaja. Isto tako nije potrebno diskutovati, da li je takva prijava bila iskrena ili neiskrena.

    Svaki vojnik ima pravo da upotrebi sva sredstva da se oslobodi neprijateljskog ropstva i dođe kući. Takav postupak ne bi se mogao osuđivati. Ali, sve to prikazuje nadbiskupa Stepinca u drugom svetlu. Možda, kao hrvatskog patriotu, koji nije imao nikakve ljubavi prema Srbima ( u ovome se nije menjao ), niti odanosti prema jugoslovenskoj ideji. Da je ranije uspeo da dođe u Hrvatsku, može se pretpostaviti, da bi produžio da se bori u austrougarskoj vojsci. Jasno je, da nema mesta onom mišljenju koje se ukorenilo kod Srba, – o jugoslovenskom patriotizmu Alojzija Stepinca. Ili, ako ne ljubavi, a ono bar poštovanja Srba kao boraca, uz doprinošenje velikog broja žrtava za oslobođenje i ujedinjenje južnih Slovena, u koje se ubrajaju i Hrvati.

    Da je Stepinac bio Solunski dobrovoljac u onom smislu kao što to zamišljaju Srbi, on ne bi postao zagrebački nadbiskup, jer Rimska kurija se za sve vreme Prvog svetskog rata svim silama borila za očuvanje u celosti Austro-Ugarske monarhije, uz neprikrivenu mržnju prema Srbima, koje Vatikan smatra polucivilizovanim. Jugoslavija, kakvu predlažu Francuska i Engleska, izgleda Svetoj Stolici kao neka tesko ostvarljiva utopija koja može, bar za neko vreme, značiti dominaciju polucivilizovane i pravoslavne Srbije nad naprednijim katoličkim zemljama. S druge strane, ‘Jugoslavija je mogla da dovede do trijumfa revolucionarnog pokreta postignutog uz pomoć francuskog i italijanskog antiklerikalizma’. (Izjava kardinala Gasparija).

    Ispravno je bilo tvrđenje za koje sam prvi put saznao u Srpskoj Patrijaršiji u Beogradu. Da li je Stepinac bio formalno dobrovoljac tj. poslužio se prijavom u dobrovoljce radi oslobođenja ratnog zarobljeništva u Italiji i dolaska u svoju otadžbinu, nije od važnosti za temu koju raspravljamo. Pitanje, da li je prekršio zakletvu odnosno ‘prisegu’ može imati nekog značaja samo za Hrvate čiji je bio nadbiskup, a od 1953 i kardinal.

    Pored mnogih drugih istorijskih činjenica, i slučaj nadbiskupa Stepinca pokazuje koliko su Srbi – po širini svoje velike Slovenske Pravoslvne duše i po srpskom karakteru čojstva i junaštva – izlazili vazda sa dobrim u susret Hrvatima, a koliko su im Hrvati vraćali zlom za svako učinjeno dobro – po meri svog neuobličenog karaktera i razvraćene duše, zatrovane mržnjom prema Slovenstvu i Pravoslavlju – sa kojom ih Vatikan kljuka stotinama dugih godina ( Vidi: Dr Uroš Stanković, Alojzije Stepinac – Solunski dobrovoljac? Srbija, oktobar 1980, Fruitland, Ontario, Canada ).

  2. Dušan Buković

    Genocidni hrvatski ustaški plan prema Srbima definisan je načelom ministra Budaka „trećinu pobiti, trećinu prevesti u rimsku katoličku veru, trećinu proterati“.

    Što se pak tiče spašavanje srpske dece u hrvatskim ustaškim logorima u ovom kontekstu citirali bismo članak partizanskog disidenta, inženjera Steve Kosanovića – Jabučara, zamenika komesara Grupe kordunaških partizanskih odreda u toku Drugog sv. rata, do 1944. godine. Kosanovićev članak je objavljen pod naslovom “Na konferenciji sa Bakarićem” i on najbolje odslikava sve zablude o hrvatskoj ustaškoj humanistkinji, koje izvesni „Srbi“ papisti gaje prema kontroverznoj Pavelićevoj aktivistkinji Diani Budisavljević, koju nisu pogađale hrvatske ustaške „Odredbe“ i njenom suprugu, tobožnjem „Srbinu“ Juliju Budisavljeviću, jer unose pometnju u ovo vrlo osetljivo pitanje. Međutim, u Kosanovićevom članku, između ostalog, stoji:

    “Polovinom juna 1943, pozva me Vladimir Bakarić na razgovor. On je tada bio politički komesar za Hrvatsaku a štab mu je bio u Krbavici, Lika. U pozivu je također stajalo da predam dužnost političkog komesara bataljona Kordunskom odredu jer će mi Glavni štab dodijeliti novu dužnost…

    U odnosu na srpski narod Bakarić je jedini od hrvatskih komunista koji je javno priznao Srbima njihov glavni i najvažniji udeo u N.O.B., možda to nije ni mogao da izbjegne, jer drama srpskog naroda odigravala se pred njegovim očima. Ostali članovi Štaba i Centralnog komiteta Hrvatske omalovažavali su ovaj utjecaj Srba radi toga jer su skoro svi bili provejani klicom šovinizma. Brigade, divizije i korpusi nosili su samo hrvatska imena, ma da su ih, većinu, sačinjavali Srbi. Krajem 1942, naslovna strana Borbe piše: ‘Hrvatska brigada oslobodila srpsku dijecu’. Radilo se o IV Kordunskoj brigadi u kojoj je bilo pored 1200 Srba svega desetak Hrvata. Ta sirota dijeca, o kojoj je Borba pisala, odvedena su sa Kozare u jedan katolički samostan u Jastrebarsko. Pokojni Mile Martinović, komesar te brigade, pričao mi je: ‘Kad sam prebrojao dijecu i postrojio da se kreću u sredini brigade, kako bi što bolje bili zaštićeni, jedan dečkić od desetak godina uhvati me za ruku i reče, ‘Čiko, nismo svi ovdje koji smo došli sa Kozare’, – Gdje su ostali?’, zapita Mile, uplašeno dijete. ‘Tu dole, u vrtu, ima pet zakopanih koje su ‘sestre’ ubile. Hoćete li ih čiko, otkopati? Mi ćemo, ih nositi jer su iz našeg sela. Majke su nam rekle da se ni mrtvi ne razdvajamo’…“ (Vidi: Stevo Kosanović, Na konferenciji sa Bakarićem, „Naša reč“, Januar 1974, br. 251, London, Great Britain).

    Takođe, veoma je žalosno konstatovati izvesne zablude, koje gaje izvesni „Srbi“ i izvesni sveštenici Srpske pravoslavne crkve prema idolatriskoj, ezoteriskoj, okultnoj i templarskoj rimskoj katoličkoj korporaciji sa sedištem u Vatikanu.

    U ovom kontekstu pomenuli bismo kontroverznog vladiku Dionisija Milivojevića, koji je stao u odbranu Pavelićevog vikara Alojzija Stepinca u toku 1946. godine. Da je vladika Dionisije Milivojević stao u odbranu Stepinca od naročitog značaja je njegov intervju ( Vidi: Anthony Henry, Foreign Editor, The Standard, Dublin, …), koji je dao pitzburškom katoličkom listu:

    „Ovaj sudski proces je pripremljen na političkoj sferi. To je namera da se odvoji katolička crkva u Hrvatskoj od svog rukovodstva u Vatikanu. Tito je otvoreno izjavio ovu nameru. Strategija koja izričito dolazi od Kremlja u Rusiji, jeste da uništi vođstvo religije. Treba napomenuti da otpor na ateizam je jači kada ima inostranu podršku. To mislim na Papu…

    Ja vidim samo mučeništvo nadbiskupa Stepinca ako presuda Titovog suda – 16 godina prisilnog rada usledi. Bože pomozi mu da održi svoj duh na visini i da istraje, kako bi kroz njegovu hrabrost hrišćanstvo moglo da pobedi.

    Vladika Dionisije Milivojević, predstavnik Srpske Pravoslavne Crkve u Sjedinjenim američkim Državama i Kanadi, 25 oktobra 1946.” – „This trial was prepared in the political sphere. It was for the purpose of dividing the Catholic Church in Croatia from its leadership at the Vatican. Tito has openly expressed this purpose. The strategy, which comes definitely from the Kremlin in Russia, is to break down the leadership of religion. It should be noted that opposition to atheism is stronger when there is an outside leadership. I refer to the Pope…

    I see only martyrdom for Archbishop Stepinac if the sentence of the Tito Court- 16 years at hard labor – is carried out out. My God help him to keep his spirit high and to endure, that through his courage Christianity may win.

    Bishop Dinonisije Milivojevich, Head of the Serb Orthodox Church in the United States and Canada, October 25, 1946.” (Vidi: Anthony Henry Count O’Brien of Thomond, Archbishop Stepinac – The man and his case, The Newman Bookshop, Westminister, Md., 1947, str. 81 – 82; Editorial Staff, „THE PITTSBURGH CATHOLIC NEWSPAPER“, October 31, 1946, str. 8).

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *