Aleksandar B. Đikić – Borba za Kosovo je trajni glagol

Za razliku od prvih deset godina nakon rata, kada niste smeli bez vojne ili policijske pratnje da se krećete Kosovom, danas to možete. Oprezno, ali možete. Ali zar je to standard u Evropi 21. veka?

Ponekad, čini mi se nepravedno, život Srba na Kosovu i Metohiji sagledava se kroz prizmu severa Kosova. Pred mnogo drugačijim izazovima nalaze se Srbi u Kamenici, na Šar-planini, u Orahovcu i Goraždevcu. Nigde nije sjajno, ali ipak život Srba na severu ima nekakve obrise normalnog života, dok u drugim delovima to ne postoji. U Đakovici je, recimo, stanje najteže. Tu ni danas, 20 godina nakon rata, Srbi ne mogu da se slobodno kreću, a kamoli da žive. Mnoge su srpske kuće spaljene i porušene, a ako i nisu, onda su uzurpirane; administrativne prepreke da Srbi povrate svoja imanja su nepremostive; groblje je devastirano, u crkvi u Đakovici obitavaju tri starice o kojima brigu vodi monaštvo manastira Dečana, kao i Srbi iz Velike Hoče. Uopšte za Đakovicu se može reći da je najtamnija tačka na mapi Evrope – kaže u razgovoru za „Pečat“ dr Aleksandar B. Đikić, predsednik Srpskog nacionalnog foruma iz Gračanice.

Akademska zajednica u Beogradu otvorila je krucijalnu za ovaj trenutak debatu na temu reintegracija ili razgraničenje. Živite i radite na Kosovu. Koja je ispravna platforma za dalju borbu i koliko prostora u zadatim okolnostima imamo?
U pitanju ste upotrebili ključnu reč: borba. Osnovna greška političkih elita u Srbiji je što svaka za sebe misli da će za svog mandata ili preko noći rešiti tzv. „problem Kosova“ (mada, po meni, Kosovo i Metohija nisu problem nego počast). Borba za Kosovo je proces, trajni glagol i ona je trajala i dok nismo imali državu, pa bi morala da se odvija i danas, i sutra, dokle god Srba ima. Okolnosti su teške, ali su bile teške i u 17, 18, 19. veku, pa se borba vodila. Kosovo je srž našeg nacionalnog identiteta. Mi se jednostavno za Kosovo moramo boriti svaki dan i neprestano. „Krst nositi nama je suđeno“, što bi rekao veliki Njegoš. Ko god zagovara ideju predaje, izdaje i druge nečasne radnje, direktno zagovara gašenje ili nestajanje naše nacije.
Koliko smena na političkoj sceni Kosova posle nedavno održanih izbora može da se odrazi na položaj Srba, te kako će ona uticati na dalji tok pregovora Beograda i Prištine? 
Na vlast u Prištini došli su prvi put predstavnici albanske političke elite koja se decenijama, još od svojih studentskih dana zalaže za ujedinjenje Kosova s Albanijom. Njihovo političko delovanje kod albanskog biračkog tela obeleženo je javnošću rada. Oni su se trudili da u duboko korumpiranom kosovskom društvu budu „pošteni“. E sad, jedno je biti „pošten“ u opoziciji, a drugo na vlasti. Oni su se obavezali da će objavljivati o čemu se i šta pregovara u Briselu, Vašingtonu i na drugim mestima. Da li će to moći, to je veliko pitanje. Zapad će i dalje insistirati na tajnosti procesa, a zna se ko se na Kosovu sluša. „Samoopredeljenje“ će svakako morati da ublaži retoriku i da svoje delovanje uskladi s interesima sponzora kosovske „nezavisnosti“. Tu postoji opasnost da razočaraju svoje birače, pa samim tim i budućnost svog pokreta. Izvesno je da je došlo do mirne tranzicije vlasti na izborima. Sa žaljenjem možemo da konstatujemo da su u tom pogledu daleko odmakli od Beograda.
Koliko je ispravno poređenje pobede Srpske liste na nedavno održanim izborima s jedinstvom Albanaca u borbi za nezavisnost od Srbije?
Trudim se da shvatim u čemu je pobeda Srpske liste, ali mi ne ide od ruke. Tačno je da je osvojeno deset tzv. zagarantovanih mandata u Skupštini, ali to je sve. Ubuduće SL neće participirati u vlasti, tako da će po svemu sudeći izgubiti dva ministarstva a zadržati jedno, i to ono zagarantovano. Poređenje s jedinstvom Albanaca je nespretno, netačno i površno. Albansko jedinstvo je građeno decenijama i ono je postalo modus vivendi. Ono je pomirilo sve nesuglasice: plemenske, verske, socijalne, pomirilo krvne osvete … i zaživelo je iznutra. Ono što kod Srba „greje“ iznutra, što ih pokreće su vera i Crkva, a ne političke partije, pokreti, pa ni Srpska lista. Pobeda jedne političke partije (mada je i dalje nejasno u čemu se sastoji ta pobeda), ma o kojoj je reč, ne znači pobedu nacionalne ideje. To je ipak samo partijska pobeda nad nekim drugim partijama. 
Imajući u vidu neznatan broj katolika koji žive na Kosovu i Metohiji, kako objašnjavate naglašeni interes Rimokatoličke crkve za misionarenje na ovoj teritoriji?
Neka kretanja koja se mogu primetiti ukazuju na pojačanu aktivnost Vatikana. Bez obzira što Vatikan kao država formalno nije priznao Kosovo, stanje na terenu govori nešto drugo. Ne tako davne 1999. godine, na Kosovu a naročito u Metohiji bilo je oko 50 katoličkih crkava, danas ih ima preko 300. Broj katolika se sigurno nije ušestostručio. U centru Prištine podignute su ogromna katedrala Majke Tereze i tri katoličke crkve. Istovremeno vlasti u Prištini uporno rade na tome da se sruši oskrnavljena pravoslavna crkva Hrista Spasa, koja se nalazi na 200 metara od pomenute katedrale. Katoličke crkve niču i gde katolika nikad nije bilo, kao u Drenici, na primer. Nedavno smo imali incident sa održavanjem katoličke mise na temeljima sabornog hrama Sv. Nikole u Novom Brdu, što je ne samo pokušaj skrnavljenja pravoslavnog verskog objekta nego i pokušaj revizije istorije. Ako pogledate imena koja nose današnje mlade generacije Albanaca, retko ćete naići na islamska imena, kao što je nekad bilo. Danas albanska deca nose zapadna imena, ili u najboljem slučaju neka staroilirska. Pa eto, ni lider „Samoopredeljenja“ se ne zove Mustafa nego Aljbin.
Da li teče proces iseljavanja Srba…?
Nažalost, da. Pre svega 20 godina mi nismo uspeli da vratimo barem veći deo od 250.000 izbeglih Srba, nismo uspeli da zaštitimo njihovu imovinu, državnu imovinu itd. I pored znatnih sredstava koje država izdvaja, do procesa povratka nije došlo. Rezultat toga je nesigurnost Srba koji su ove dve decenije opstajali, i prirodno je što pogotovu mladi odlaze. Mnogo je uzroka, ali je osnovni nesigurna budućnost. Žalosno je što je u centralnoj Srbiji u porastu jedna autošovinistička teza da Srbi odlaze zato što „od Šiptara uzimaju basnoslovne novce“. Ko takve teze lansira, to ne znam, ali prijatelj sigurno nije. „Od dobra se jošt bježalo nije“, što bi rekao veliki Njegoš.

3 komentara

  1. unutrašnji dijalog

    Aleksandar Džikič: Borba za KiM – trajni glagol / Odličan članak

    BORBA ZA KiM Dugačak je put, a vreme prolazi. Mnoge višedecenijske šanse su propuštene, a sadašnje vlasti ne izvlače pouke iz toga. Kako da se narodu, patriotskim snagama, ugradi optimizam:
    Kada se zna da je Briselski sporazum (predaja teritorije) Srbija prihvatila po diktaturi jednog čoveka, sve sporazume prihvatila isto (po diktaturi): Ugašene državne institucije Srbije na Kosovu, postavljena carinska granica, Srbi integrisani u albanske institucije…? Prvi potez je:
    — Prekinuti ili zamrznuti Briselski sporazum – predaju KiM (dok još nije pronadjen “kompromis” o normalizaciji da Kosovo udje u UN, i Kosovo istorijski preda Albanskim muslimanima);
    — Da Srbija vojno-politički-patriotski ojača:
    — Da Srpska Pravoslavna Crkva ima nacionalno, versko, političko pravo da ramnopravno učestvuje u odbrani integriteta i suvereniteta Srbije, i bitnih nacionalnih interesa (demografska politika…) zajedno sa državnim organima. Primera radi, na KiM džamije imaju 100% versko-ideološki uticaj na albanski-šiptarski narod, neometani od albanskih političara – zato imaju stoprocentno nacionalno-versko jedinstvo po svim pitanjima, teritorije… Za razliku od srpskog naroda koji je nejedinstven po svim osnovama, a SPC blokirana da utiče na jedinstvo srpskog naroda, blokirana političkom diktaturom i cenzurom;
    — Da se medjunacionalni, medjuetnički i medjudržavni odnosi vode isključivo na principima “pariteta i reciprociteta” u svim domenimaa društvenopolitičkog života: demografskoj politici, mešovitih brakova, slobodi kretanja i naseljavanja (Albanci se naseljavaju po Srbiji… a nijedan Srbin bez i sa porodicom za 50 god nije otišao da živi u šiptariju na Kosovu. tako je sa trgovinskim radnjama, mešovitim brakovima, krivičnim delima nad Srbima: asimetričan multikulturalizam. …

    AKADEMSKA ZAJEDNICA otvorila debatu na temu: Reintegracija ili razgraničenje? Reintegracija, kakva? Ako je Briselski sporazum svršen čin sa carinskom granicom? Vučićev “neformulisan” zahtev na razgraničenje (drugi izraz za demarkaciju, prethodni Tačijev zahtev) je propao za sada (zamka: da se prihvate integrisani prelazi u carinsku granicu po Briselskom sporazumu, kao što je i Briselski sporazum prihvaćen od Srbije bez dostave javnosti i skupštini na debatu)?

    SRPSKA LISTA – pobedila Srbe koji su protiv Brielskog sporazuma – predaji teritorije KiM? Videćemo na predstojećim parlamentarnim izborima Srbije da li će, na poziv Vučića, Srpska lista da glasa, a glasačke kutije da se prennose van Kosova u Vranje i Novi Pazar na brojanje, kao što je bilo i za izbor predednika Srbije Vučića, glasačke kutije prebrojavane van Kosova (jer je Kosovo dobilo državu po Briselskom sporazumu, a kosovski Srbi mogu da glasaju samo preko konzulata u Prištini, kao dijaspora). Ceo srpski narod hoće da nema granice i prepreke ali je rampa Brisel. sporazum? Pitanje:
    ZAŠTO SE 250.000 raseljenih kosovskih Srba u Srbiji ne vode kao stanovnici Kosova kada se pozivaju da glasaju na Kosovu, nego služe za manipulaciju: Tačiju da daju legalitet i legimitet državi Kosovo po Brisel. sporazumu, a Vučiću veći procenat glasova i popularnost kako je navodno sačuvao suverenitet Srbije?

    PROCES ISELJAVANJA SRBA traje, u kojoj meri, prikriva se statistika. Govorilo se da su privremeno raseljenih 250.000 Srba a ostalo 150.000. Koliko ih je sada, koliko se od 2013 do danas iselilo, o tome se ćuti, nema statistike? …

  2. unutrašnji dijalog

    Nastavak / unutrašnji dijalog

    BORBA ZA KiM je istovremeno i borba za Srbiju. Pored KiM, drugi najveći problem je
    BELA KUGA u srpskom narodu. Od 50-tih god. naovamo su preduzimane neadekvatne-kontradiktorne mere za natalitet po kriterijumu: Prosek plate-primanja po počlanu domaćinstva, drugim rečima po broju dece: Srbi sa 1-2 dece zbog visokog proseka skoro nisu imali pravo na dečji dodatak. A porodice sa 3-4-5-7 dece (kad podele platu na broj članova porodice, uglavnom Albanci, Romi, Bošnjaci…) uvek su primali dečje dodatke. Takva demografska politika je podsticala enorman natalitet na Kosovu i albanizaciju-islamizaciju teritorije.

    Državna politika:
    DEMOGRAFSKI SAVET za finansujski podsticaj radjanja, protiv bele kuge (predsednik Saveta Aleksandar Vučić), formiran prošle god. doneo REŠENJE za finansijski podsticar radjanja: … za 3 dete 12,000,oo din svakog meseca, za 4 dete 18.000,oo din, a od pre mesec dana i za 5 dete 18.000,oo din, obavestila Djukić-Dejanović(!)? Takva politika najviše podstiče radjanje kod Albanaca, Roma… sa nadprosečnim natalitetom, a kod Srba vlada bela kuga? Od naroda zavisi natalitet. Zašto narod nije pitan i nije imao učestvo u donošenju odlike-rešenja (vlada cenzura), nego Vućić diktatorski rešava Kosovo, rešava demografsku politiku (belu kugu)? Uopšte nije uzimao u obzir nacionalnu, versku, ideološku, tradicionalističku “kulturu” naroda koja odredjuje natalitet (na primer šiptarsku-albansku separatističku ideologiju da se “albanizacijom” otme teritorija: takav model podstiče i druge separatizme kada mogu i kada vide da je Srbija pasivna i uspavana)?

    PREDLOG:
    FINANSIJSKI PODSTICAJ RADJANJA – po bračnom paru, a ne po broju dece. Primera radi, ubuduće, svi novosklopljeni brakovi Srpski, Albanski, Romski… da dobiju isti finansijski podsticaj kroz dečji dodatak, ma primer: za prvo dete 5.000,oo din, ako imaju drugo dete plus 5.000,00 din = 10.000,oo din. – to je LIMIT za održavanje prirodnog priraštaja, ko hoće veći broj dece neka ih sam izdržava.
    ZNAČI, svaki bračni par (Srpski, Albanski, Romski…) dobija isti finansijski podsticaj – to je ramnopravnost, jednakvost! Dosadašnja demografska politika je diskriminatorska prema Srbima i ostalima koji imaju nedovoljan natalitet (belu kugu). Demografska politika finansiranja PO BRAČNOM PARU smanjiće opterećenje državnog budžeta?

    SRPSKI FOND za podsticaj radjanja protiv bele kuge: Srbi-srpski narod internim aktom, u koordinaciji sa Srpskom Pravoslavnom Crkvom, dijasporom, simboličnom članarinom i dobrovoljnim prilozima Srba – formira SRPSKI FOND za podsticaj radjanja protiv bele kuge: svakom rodjeenom srpskom detetu (1-2-3-4…) – da se odredi dodatni dečji dodatak? Nacionalne manjine sa nadprosečnim natalitetom ako hoće “enormni” natalitet neka formiraju svoje fondove za podsticaj, zašto da ih Srbi u tome pomažu čime ih dovode u položaj siromaštva i nerazvijenih?

    OBRAZLOŽENE: Zbog uticaja zapadne kulture i standarda (modernizma), političko-ekonomsko-socijalne pozicije, u srpskom narodu je podstaknuta bela kuga. Ja u široko okruženje vidim brojne mladiće-devojke 30-40 god koji se ne žene, ne udaju. U ogromnom broju roditelji nemaju uticaja na takvo stanje (ubedjivanje). Malobrojni koji se reše na ženidbu, udaju… imaju 1 do 2 dece, ne pada im na pamet više, 3-4-5… dece (tako je u celoj Srbiji)? Da postoi sistemsko (državno, i interno-srpsko kroz SRPSKI FOND) rešenje, mnogi novoformirani srpski bračni parovi bi bili “sigurni” da imaju “finansijsku sigurnost” za radjanje više dece, a i roditelji bi ih podsticali jer će imati sigurnost-budućnost?
    Promera radi, Kina je 30 god imala ograničenje radjanja, samo jedno dete po bračnom paru, ko ima više taj je plaćao porez. Od pre neke godine je Kina ukinula “ograničenje” (ubedjen sam, zbog toga što se širi, ima ekspanziju na kinesku teritoriju)? …

    Može li Demografski Savet da ima uvid na moj “predlog”, i izrazi svoj stav, bez cenzure?

  3. (nastavak)

    Na kraju teksta: (ispravka, ispuštena reč “islam”) … Kina ukinula “ograničenje” (ubedjen sam, zbog toga što se ISLAM širi, ima ekspanziju na kinesku teritoriju)?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *