ARS LONGA VITA BREVIS

Piše Smiljka Isaković

Sve nade da će 2014. biti bolja godina u oblasti klasične muzike raspršile su se bankrotom državne koncertne agencije Jugokoncert i biblijskim potopom u maju

Skandalozni bankrot i prisilno gašenje Jugokoncerta doveli su do nestanka koncertne sezone Beograda. Iako je agencija nestala, njeni dugovi se isplaćuju, pa se tako u ovoj godini najviše isplatilo biti prijatelj bivše direktorke Jugokoncerta Biljane Zdravković, jer su im isplaćeni svi ogromni honorari, preko ugovora koji su ranije potpisani, prijateljski. Ostali koncerti i festivali prepušteni su pronalaženju sponzora i donatora, što je već godinama nemoguća misija. Nema više ni velikih kompanija, a ni privrede da finansiraju klasičnu muziku. Tako se muzičari dele na sposobne i nesposobne. Naravno, ne umetnički i muzički, već po umeću nalaženja nekoga ko bi finansirao koncert, kao i po brzini i snalažljivosti da toga (ili te) uhvate i privole na brzu predaju i brzu uplatu. Tu prednjači privatni festival igre Aje Jung, kojem je ministar kulture Bradić svojevremeno bio darežljivi sponzor iz državne kase. U Beogradu odskora postoji Institut za igru, videće se ko će biti sposobniji.

Snalažljivi su bili i otpisani iz BUNT-a (Beogradsko Udruženje Neposlušnih Talenata) kojima su ove godine honorare platili njihovi prijatelji iz SOKOJ-a. Oksimoron u vidu plaćenog bunta preimenovan je u Beogradska Umetnička Nova Teritorija. Benzin vaš, ideje naše, što bi rekao Ostap Bender. Nije primećeno da su kolegijalno pozvani članovi muzičkih udruženja Srbije. Koristi su imali učesnici, Rado violin (proizvodnja violina i gudala, prodaja gudačkih aksesoara, vinarija u Karađorđevoj) i ostali neumetnički faktori.

Oni nesposobni svirali su volonterski, kao što je slučaj sa Festivalom čembala, koji je u 2014. ponovo organizovan i izveden sa nula dinara, posle deset godina postojanja. Ministarstvo kulture ne voli čembalo, ali voli orgulje, pa tako i deli novac na konkursima. Komisije Ministarstva na godišnjim konkursima vođene su kriterijumima (nepostojeće) strategije o zaštiti nacionalnih vrednosti, gde svakako spada naš tradicionalni instrument orgulje, ali ne i čembalo. Ljubitelji opere mogli su ove godine da gledaju direktne prenose iz Metropoliten opere u Njujorku u bioskopu Ušće. Neverovatno interesovanje od cirka 35 gledalaca po predstavi pripisuje se srpskoj nekulturi, a nikako kartama od 1.200 dinara. Da nije sve tako crno, pokazao je Madlenijanum, u kojem se događaju neki zanimljivi projekti (barokna opera Klaudija Monteverdija). Privatni donator Madlena Cepter za sada je svetla tačka u muzičkom životu Beograda.

[restrictedarea]

Uprkos svemu, nagrade revije Muzika klasika dodeljene su i ove godine. To su retke nagrade u klasičnoj muzici, kojih inače ima dve-tri (za razliku od književnika gde ih ima oko 200) i bio bi red da ih mediji dostojno proprate. Takođe, novi festival Saxperience optimistički je otvorio širom vrata još jednom netradicionalnom instrumentu. Želimo im trajanje i uspeh.

Neverovatnim naporima nekolicine entuzijasta ove godine su održani BEMUS (Beogradske muzičke svečanosti) i BELEF (Beogradski letnji festival) sa smešno malim budžetima, ali visokim kvalitetom programa. Ovom podvigu je najviše pomogao neumorni i agilni gradski sekretar za kulturu Vladan Vukosavljević, čije je postavljenje nešto najbolje što se desilo kulturi Beograda. Kao obrazovan čovek, koji ne pripada klanovima, on ima dovoljno hrabrosti da se suprotstavi bahatim i odomaćenim pljačkašima budžeta. Bilo je tu gnevnih rasprava, ali se i muzičari i ostali poslenici u kulturi – nemiljenici bivše garniture – nadaju da će se bar malo raščistiti dosadašnja prodaja magle. I za kraj, najveća bruka odigrava se povodom izmena Zakona o kulturi, na kojem klanovi vode bitku za zakonsku prevlast u budućnosti. Održana je rasprava bez rasprave i javno slušanje u Skupštini Srbije. Izmene i dopune radili su zaposleni u Ministarstvu kulture, umetnike niko nije ništa pitao. Muzičarima je postalo jasno da ministar kulture, nekad muzičar, ne voli muzičare. Nije loše i to znati, za početak.

[/restrictedarea]

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *