19. mart – Tadića spasava Obamin savetnik

Ulog predstojećih izbora toliko je veliki da su se vodeće političke partije u zemlji odlučile da svojim timovima priključe vrsne političke stratege i to ni manje ni više nego one koji su u Belu kuću odveli prvog crnog predsednika, ili zastupali interese jedne od najmoćnijih vojnih industrija sveta – izraelske.

– Angažovanje konsultanata, marketinških stručnjaka je velika nepoznanica. Nekom političaru ne pomaže ni deset najboljih savetnika. To je kao kupovina lubenice. Dobra je ako je slatka, ali se to spolja ne vidi. U Srbiji se kampanje svode na lizanje kažiprsta i podizanje na vetru. Sloboda medija u Srbiji je na nivou od pre 120 godina i tu nema ozbiljne marketinške kampanje – kaže za naš list jedan od marketinških stratega i učesnika u izbornim procesima.
Demokratsku stranku u kampanji za izbore na Đurđevdan savetuje američki stručnjak Edvard Goldberg, koji je 2008. na predsedničkim izborima u Americi radio za Baraka Obamu. Goldberg je bio savetnik za međunarodnu politiku u predsedničkoj kampanji Baraka Obame i savetnik senatora Džona Kerija za odnose s Rusijom i bivšim zemljama Sovjetskog Saveza u predsedničkoj kampanji 2004. godine. Ovaj iskusni profesor ekonomije na Univerzitetu u Njujorku na listi klijenata ima i džinove s Vol strita poput Goldman Sača, kao i Fondacije Rokfeler braće.
Pretpostavlja se da Goldbergov posao nije da osmišljava dnevnu, marketinšku kampanju, već da strateški osmisli nastup i pomogne Tadiću da diktira teme kampanje. Za operativni deo posla, nema sumnje, Tadić će se oslanjati na svog savetnika Srđana Šapera, inače čelnika agencije Meken erikson.
Na drugoj strani, Srpsku naprednu stranku u kampanji za predstojeće izbore, kako se navodi u medijima, savetuje politički strateg iz Izraela Eisin Asaf. Zanimljivo je da je Asaf već radio u srpskoj izbornoj kampanji, ali za suparnički tabor, odnosno jednu od predsedničkih kampanja Borisa Tadića.
Prema saznanjima “Vesti”, Asaf nije iz čisto poslovnih razloga prešao u tabor SNS-a, već je, kako nam je potvrdio dobro upućeni izvor, “ljut kao puška na demokrate, te će prihvatiti da radi za bilo koga kako bi se njima revanširao”. Zašto je navodno Asaf ljut nepoznato je, a biće interesantno videti da li će mu kampanja za Tomu Nikolića biti podjednako uspešna kao ona za Borisa Tadića.
Imaće naprednjaci još jedan snažan adut u trci. Njima će ponovo diskretno pomagati Vilijam Montgomeri, bivši vojni obaveštajac i američki ambasador u Beogradu.

Aleksandar Vučić, zamenik lidera SNS-a, kaže da je Montgomerijeva poseta sasvim normalna stvar.
– Nema u tome ništa nepoznato i novo. On je bio i gost na našim mitinzima. Razgovarali smo desetak minuta s njim i nakon toga je otišao – izjavio je Vučić, ali nije želeo da otkriva sadržaj sastanka.
Veze naprednjaka i Montgomerija obelodanjene su krajem 2010. godine, kada su mediji otkrili da je SNS praktično unajmio američkog diplomatu za savetničke i lobističke usluge. Prema ugovoru koji je Tomislav Nikolić potpisao sa ambasadorom, njemu je SNS trebalo da isplati oko 7.500 evra, a saradnja bi podrazumevala redovne sastanke sa vrhom stranke, pisane analitičke izveštaje, rad na poboljšanju imidža partije i “pomoć u transformisanju te stranke u modernu evropsku partiju desnog centra”. Iz vrha SNS-a je na kraju poručeno da do realizacije saradnje nije došlo zbog manjka para.
Zasad se ne zna da li je ovoga puta džep naprednjaka dublji, ali interes za Montgomerijem i dalje postoji.

“Bosmanovo čudo” za Dinkića

Kampanju Dinkićevih Ujedinjenih regiona Srbije ponovo će voditi konsultantska kuća Stetkom, na čijem je čelu Marko Selaković, koji je rekao da je ta kuća u saradnji sa Sebastijanom Jeretičem iz Slovenije smislila kampanju za Vojvodinu budući da je, poput Slovenije, u pitanju multietnička sredina. Jeretič je radio kampanju Piteru Bosmanu, izabranom za gradonačelnika Pirana, i bivši je savetnik za odnose sa javnošću slovenačkog premijera Boruta Pahora. Bosman je prvi crnac gradonačelnik slovenačkog primorskog grada i prva zvezda izbora 2010. godine.

Đavolov najbolji trik

Marketinški stručnjaci sve su uspešniji u ubeđivanju političara u važnost javnog nastupa. Bar to govore podaci o ulaganjima u kampanje, angažovanje stručnjaka i sve izdašnije plaćanje ozbiljnih političkih stratega. Takozvani spin (vrteška) doktori zaslužni su za efikasno sluđivanje birača raznim sloganima, ciljanim napadima, negativnim kampanjama i slično.
“Najbolji trik koji je đavo ikad izveo jeste to što je ubedio ljude da ne postoji”, je omiljena rečenica političkih lobista.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *