Piše Dragan Hamović
Sve više se kod Karanovića slike konkretnog sveta posuvraćuju, a prevlast osvajaju predstave, tvorevine i kule „unutrašnjeg čoveka“, prema bogomdanim rečima apostola Pavla stavljenim u čelo zbirke, o raspadanju spoljašnjega i stalnom obnavljanju svačijeg duhovnog bića
Ako u pesmama zbirke „Svetlost u naletu“ (2003) – kako je u kritici već bilo rečeno – prevažu čulne slike, reči u neposrednom kontaktu s imenovanim predmetima, u pesmama zbirke „Naše nebo“ (2007) spoljni prostor pesnik umnogome pounutrašnjuje, svetovi se, s obe strane „vrata od ljudske kože“, međusobno ogledaju, izrazitije mešaju. U pesmama knjige „Unutrašnji čovek“, opet, problesci dozrele svesti o opštoj i posebno ličnoj konačnosti senče i podupiru ključne lirske situacije, sazdane od prepleta običnih slika i njihovih bizarnih, oglednih prepovezivanja. Upravo je naglašeni susret opozita, na svim predočenim planovima (od najsitnije do najopštije pojave) osobita odlika pesama „Unutrašnjeg čoveka“, gde dospela pesnička zrelost progovara tamnije i odsudnije. Plodovi koje ubira diskretni, u sebe sklonjeni i spolja uzdržani lirski subjekt ove zbirke sadrže gorčinu sume iskustava što se razvijenom samosvešću teže nadići. Promatra sebe Karanovićev lirski subjekt ponajviše kroz druge i drugo – taj uporni praktičar „posmatranja“ kao primarnog lika lirskog „samoposmatranja“ – pa tek ponegde uvodi u lirski prostor probrane fragmente intimne istorije.
DETE ŠTO UČI
[restrictedarea]U pročelju zbirke „Unutrašnji čovek“ našla se pesma „Dete uči“, oblikovana kroz tematski okvir početka i posletka životnog kruga, u potenciranju opšteg obrasca podražavanja i univerzalnih analogija. Dete oponaša odrasle i tako uči, ali na tom činjenju počiva i sve što postoji, u svakom vidu postojanja. Ako bi trebalo imenovati srž lirskog postupka ovakvih Karanovićevih pesama, onda bismo upravo posezanje za analogijama između udaljenih ili nespojivih tačaka označili kao težište pesnikove opasne veštine. Nesaglasno dovesti u blizinu i uobličiti drugačiju, začuđujuću ili pak sablažnjivu saglasnost – možda bi tako nekako glasio prećutni „projektni zadatak“ većine Karanovićevih pesama.
Čitalac Karanovićeve poezije neretko oseti hotimičnu elementarnost, početnost lirske perspektive, sprovedenu bilo kroz prevlast precizno posredovane čulne slike, bilo kroz infantilnu, ali i mitotvornu upitanost i očuđenost pogleda. U zbirci „Unutrašnji čovek“ ovaj drugi način zastupljen je u nekim od istaknutijih pesama, počev od pesme „Dete uči“, u kojoj se sažimaju slika životnog početka i kraja. Opšte saznanje o konačnosti ipak se očuđava, jer smrt se, po pravilu, događa drugima, a u kosmosu sopstvenog ega naslućivanje sopstvene smrti poprima značenje otkrića, otkrivenja strašne, nerešive tajne. Otuda, pred sve razaznatljivijim licem umiranja, lirsko se pojedinstvo opire, sasvim poput deteta, u širokom rasponu oblika neumoljivog neprihvatanja, nemirenja. Prizivajući inicijalnu sliku „deteta što uči“ i učeći polako nestaje, u pesmi „Škola“, posle sveg naučenog i iskušanoga gradiva, poentu izražava iskaz o tome da nema nikog što bi nazidano naše znanje proverio, ispitao i vrednovao bilans svekolikog napora.
Sve više se, znači, kod Karanovića slike konkretnog sveta posuvraćuju, a prevlast osvajaju predstave, tvorevine i kule „unutrašnjeg čoveka“, prema bogomdanim rečima apostola Pavla stavljenim u čelo zbirke „Unutrašnji čovek“, o raspadanju spoljašnjega i stalnom obnavljanju svačijeg duhovnog bića. Uz reči iz apostolske poslanice, na ulazu u zbirku nalazi se i navod iz poezije Vilijama Blejka, ranije pozajmljen u finalu pesme ovog autora („Akt“, „Strmi prizori“, 1994), o tome kako gleda „kroz“ oči – a ne očima. Iznutra ka spolja, drugim rečima. I to je ključ za važna razlučivanja u poimanju poetike Vojislava Karanovića, sazdane na prožimanju mentalnih i čulnih slika, u iskazima redukovanim i grafički oštro ispresecanim. Svaki pesnički prizor ili situacija, noseći svoju fiziku, dopire i do svoje metafizike. U lirici pomnog pronicanja u kosmologiju, kako neiscrpnog „unutrašnjeg čoveka“, tako i propadljivog čoveka spoljašnjeg, posredstvom uveličavajuće lirske optike, ukažu se prostranstva ukinutih međa. Vidik se, najzad, sužava na aktuelizovano pitanje ličnog nestanka, prestanka, pretvaranja u ništa. Prema paradoksu na kojem počiva iskustvo tajne: vidik se, sužavajući, ujedno i raskriljuje. Žitelji i naseobine (ničim zamenljive) tradicijske onostranosti ulaze u lirski vidokrug, kroz svest o dvema stranama života, ali i transcendencijom otelovljenoj u neodređenoj figuri anđela, živo opstaloj i u Blejkovoj lirskoj mitologiji, i kod Rilkea – kao i kod srpskih pesnika, od Dučića do Lalića ili Ristovića, na primer. Tačka nadomak smrti i nagon opstanka iznuđuju hijerofaniju oličenu u više pojava što pružaju tračak nade da se odlazak može sprečiti, pri čemu ni ironijski tonovi ne smanjuju naboj patosa. I odlazak nije nestanak, nego je samo odlazak.
SOBA TAME
Dvojstvo sfera, svetova susednih i kontaktnih, položeno je odavno u osnov lirske vizije Vojislava Karanovića, u poeziju čiji je imperativ sržna preciznost opisa kao oslonac za imaginativne, duhovne i transcendentne iskorake i odskoke, s jedne na drugu stranu, od spoljnoga ka unutarnjem, i obratno – kao i odozdo nagore i natrag. Još u zbirci „Živa rešetka“ (1991) zatičemo formulu o zaštitnoj dvosmislenosti kao „daru neba“. Život, u krajnjem izvodu, kao i jezički i pesnički trop zasnovan je na dvostranosti što se miri u sintetizovanom, celovitom i nesvodljivom značenju, „na dve vode“. I lirski subjekt stalno je u tenziji, u naponu između duševne nutrine i telesnosti. U pesmi „Glas“ u „dovratku svesti“ otkrivaju se „vrata od ljudske kože“, premda lirski subjekt bezuspešno sebe doziva, dok u srodno uspostavljenoj pesmi „Stan“ ista vrata „u sebi“ otvaraju i zatvaraju ulaz u daleko opsežnija područja: „Tu je lift, koji ne povezuje / svet živih sa svetom živih, / nego u vezu dovodi svetove / mrtve i nestale.“ Opštenje između minulih i živih, u pesmi „Razgovor“, čini se da „nema kraja“, jer paradoksalno: „Uistinu, / on je nešto kratko, // sažeto, nešto kao / izreka, kao epitaf / urezan u vazduhu.“ Rečeni dijalog, u pesmi „Novi jezik“, biće doveden u pitanje subverzivnim glasom pesnikovim, koji predoseća da one bivše naše pominjanje može uznemiriti: „Možda ovoga časa oni prepisuju reči / ispisane po vazduhu, uče prva slova. / Sriču tišinu. Ili nadneseni nad knjigom / beskraja, čitaju u sebi.“ Moćno vrhune navedeni stihovi čitav opsesivni Karanovićev lirski krug o primaknutom iskustvu smrti, najpre uvođenjem pojma tišine kao govora nad govorom i jemca Logosa – a „tišinu“ naša duhovno nadneta poezija dobro poznaje.
„Taj muk / da nije zvuk bez kraja“, pevao je i Raičković, a ovde je nadilaženje suprotnosti suvereno potvrdio i Karanović. Konačno, pogled lirskog subjekta u sopstveno lice nalazi svoj odraz jedino u očima dečaka, kraj se odražava u svome početku. Tišina je ovde, ipak, poslednja reč u velikoj potrazi, ujedno i naslov završne pesme zbirke „Unutrašnji čovek“. Tišina nadjačava svaku buku, jer nije od ovoga sveta, niti joj ima granica. Tišina je puna i spasonosna onostranost do koje „dete koje uči“ dospeva: „Ništa // tišinu ne okončava. / Kao da si dospeo / na trg. U samo / srce nebeskog grada.“ Koliko god izbegavali monumentalne, nasleđene predstave, one u sudaru s osnovnim pesničkim temama nekako dođu po svoje. Otuda i vizija Novog Jerusalima, krunska reč „velikog koda“, na kraju pesničkog niza Vojislava Karanovića, obazrivog i obzirnog pesnika u baratanju rečima, bilo da su izvučene iz svakodnevnog opticaja ili su starostavne. Tim bazičnim jezikom, svedenim, a nesvodivim, i na početku i na kraju, svejedno progovaramo.