Razgovarala Zorica Zec
Povodom godišnjice od upokojenja Njegove svetosti patrijarha srpskog gospodina Pavla, 15. novembra 2009. godine, objavljujemo razgovor sa ocem Vukašinovićem, jednim od priređivačem „Sabranih dela patrijarha Pavla“
Izdavački fond „Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke“ je, kao što mu ime kaže, izdavačka kuća prvoprestone episkopije naše Pomesne crkve, koja sa blagoslovom Njegove svetosti patrijarha srpskog gospodina Irineja radi na duhovnom, moralnom i intelektualnom prosvećivanju i krepljenju zainteresovanog čitalaštva. Poseban projekat koji se odvija pod duhovnim patronatom patrijarha Irineja i trudom ove izdavačke kuće jeste izdavanje „Sabranih dela patrijarha Pavla“, kao i niza pratećih knjiga i brošura, kalendara i podsetnika, sastavljenih na osnovu njegovog pisanog i usmenog nasleđa.
Tim povodom, kao i u susret godišnjici od upokojenja Njegove svetosti patrijarha srpskog gospodina Pavla, objavljujemo razgovor sa ocem Vukašinovićem, priređivačem pomenutih „Sabranih dela“.
Šta je smisao sabiranja i objavljivanja ovih dela?
Smisao objavljivanja patrijarhovih dela počiva u tome da se njegova večno živa pastirska reč, reč zadojena vernošću Jevanđelju, autentična i čudotvorna, pronese i prenese, kako do onih koji je nikada nisu čuli – da bi i njih nadahnula i preporodila, tako i do onih koji su je slušali da ih utvrdi u učenju i vernosti patrijarhovom putu i primeru.
Ko su, pored Vas, priređivači izabranih intervjua i tema kojima se bavio patrijarh Pavle?
Najznačajniji su, bez svake sumnje, episkop David Perović i Gradimir Stanić, ljudi koji su proveli pokraj patrijarha Pavla ne dane i mesece, nego godine i decenije, i koji ga više nego dobro poznaju, i ako mogu da kažem, a važno je to reći, i vole i poštuju. Njih je, uostalom, pokojni patrijarh i odredio kao nosioce ovog projekta – priređivanja njegove pisane i usmene zaostavštine, a ja sam, po prirodi svoje službe, kao urednik Izdavačkog fonda na kraju priključen njima.
Da li je teško govoriti i pisati o patrijarhu Pavlu?
Patrijarh Pavle, postupajući i govoreći u skladu sa svojim najdubljim unutrašnjim uverenjima i porivima, stvara i pruža kristalno jasne obrasce čiste jevanđelske javne i odgovorne društveno-političke reči, savršeno oslobođene svakovrsne realpolitike.
Znajući kolika je uloga patrijarhove političke trezvenosti, ozbiljnosti, hrabrosti i poštenja bila u vremenu koje je za nama, kako dok su se događaji odvijali, tako i kada se o njima prosuđivalo, i kakvo je poštovanje, voljno ili nevoljno, ona izazivala, mišljenja smo da će u vremenu koje dolazi objavljene knjige još više dobijati na značaju.
Čime ste se rukovodili u odabiru tema i intervjua?
Ove knjige za razliku od patrijarhovog klasičnog bogoslovskog opusa – teoloških studija, eseja, odgovora i beseda, pružaju uvid u još jednu, veoma važnu dimenziju patrijarhove javne reči i društvenog delanja, koja na drugim mestima nije tako jasno istaknuta – u njegovu političku i crkvenopolitičku aktivnost, tačnije službu Crkvi i narodu.
U jednom naslovu intervjua, koji je sačinio Milorad Vučelić, kaže se da je razgovor sa patrijarhom Pavlom, razgovor sa epohom…
U ovim razgovorima vođenim u teško vreme političkih kriza i ratova, u vreme u kojem se raspadala bivša Jugoslavija mlevena spoljašnjim pritiscima i raskidana unutrašnjim trvenjima, u vreme u kojem su na velike životne stvarnosti i suštinske teme ljudskog postojanja umele da padnu i senke laži i licemerja, skrivenih i neskrivenih interesa, odjekuje, kao glas vapijućeg u pustinji, arhipastirska reč patrijarha Pavla, reč puna proročke slobode i hrabrosti.
Kako bi uporedili vreme patrijarha Pavla i naše vreme?
U vreme kada nije bilo lako očuvati visoke ideale reči Božje, tačnije rečeno – radikalnu novinu Novoga Zaveta, po kojoj pred Bogom više nema Judejca, ni Jelina (Gal 3, 28), Svjatejši je nepokolebljivo svedočio i opominjao da greh i vrlina nemaju nacionalne predznake i da ne postoji nijedan cilj koji bi mogao da opravda i ozakoni nepravedna i bezakona sredstva koja su dovela do njega – ponavljajući neumorno da je bolje biti mrtav čovek, nego živi nečovek.
On pri tome nikada nije smetnuo s uma, niti brisao iz srca činjenicu da je duhovni naslednik i prejemnik velikih srpskih patrijarha, poput Makarija Sokolovića i Arsenija III Crnojevića, otac i roditelj svoga naroda, kome je sa velikom i neumornom ljubavlju i revnošću služio. I ovu zdravu mogućnost usklađivanja ova dva, naizgled neuskladiva pristupa, patrijarh je crpeo iz jevanđelskog izvora koji je sledio, a i sam mnogo puta blagovestio – da i ovo treba činiti i ono ne ostavljati (Mt 23, 23).
Zahvaljujući tome, Svjatejši krmanoš je uspeo da u smutno vreme decenija koje su za nama, brod Srpske crkve provede neokrnjen kraj razjapljenih ralja Scile i Haribde, oprečnih političkih opredeljenja i mišljenja, i različitih viđenja budućnosti srpskog naroda, koje su progutale neke druge, manje savesne i odgovorne, manje otporne na izazove i opsene ovoga sveta, pripadnike našeg, i ne samo našeg naroda.
U vreme kada krv uzavri i zaslepi i najsuzdržanije oči, trezvenoumni srpski arhipastir nikada nije gubio iz vida da je nemoguće saznati istinu, ukoliko se ne čuje i druga strana. Budite kadri da sagledate celu istinu, podsećao je on onda kada je to u ušima pojedinaca skoro jeretički zvučalo. Nikada mu nije dosadilo da ponavlja da se moraju po svaku cenu čuvati jednostranosti i poluistina. Bio je oličenje intelektualnog poštenja kada je tvrdio da je svaka generalizacija, pre svega, nemoralni gest! O svemu tome ubedljivo govore njegovi intervjui.
Od prvog intervjua prilikom izbora za patrijarha („Pravoslavlje“, 1990), do poslednjeg obraćanja, patrijarh Pavle je govorio o jednome…
Od prvog intervjua koji je dao „Pravoslavlju“ posle izbora za 44. poglavara Srpske pravoslavne crkve, pa sve do njegovog poslednjeg obraćanja javnosti, kroz odgovore patrijarha Pavla, bez obzira na to ko, kako, kada i zašto ga je nešto pitao, uvek i u krajnjoj instanci progovara Jevanđelje – reč istine, spasenja (Ef 1, 13) i blagodati Božje (Dap 20, 24), koju njen mitronosni blagovesnik nikada ne pristaje da smesti u ljudske i samo ljudske – ma kako se oni mogli nazvati i u kakve haljine odenuti – okvire. Zato njegova reč sa stranica knjige pokatkad odjekuje poput oštrog slova iz kapernaumske sinagoge, slova koje je imalo da izdrži teret prigovora jednog dela njegovih savremenika i sunarodnika: Ovo je tvrda beseda. Ko je može slušati? (Jn 6, 60)
Svjatejši je nepokolebljivo svedočio… o vremenu… u vremenu…
Ovaj veliki molitvenik i liturg, kod koga su se na izvestan način izbrisale granice Biblije, Liturgije i svakodnevice, u svojim odgovorima spontano progovara, pored reči Svetog pisma i rečima molitava koje je svakog jutra prinosio Trojedinom Bogu zbog svega i za sve.
Buduće generacije istraživača života patrijarha Pavla i njegovog vremena moći će ove razgovore da koriste kao istorijske izvore prvoga reda, kako za njegovu biografiju, tako i za crkvene i političke događaje u kojima je učestvovao. Svojom čestitošću i jevanđelskom otvorenošću on o svemu govori otvoreno i direktno bez uvijanja i taktičkih prestruktuiranja iskaza. Zbog toga je njegovo svedočenje od posebnog značaja.
Posebno su vredna svedočanstva i zapažanja patrijarha Pavla o Kosovu i Metohiji…
Kao čovek koji je veliki deo svog života i pastirske službe proveo na tom tlu i dobro se upoznao ne samo sa istorijom nego i savremenim duhovnim stanjem na Kosovu i Metohiji, on ostavlja dragocena svedočanstva o genezi kosovskog problema, o spoljašnjim i unutrašnjim pritiscima kojima su Srbi izlagani tokom decenija, ali i njihovoj sopstvenoj odgovornosti za stanje u koje su dovedeni. Patrijarh nas sve, a pogotovo one koji danas žive na Kosovu i Metohiji hrabri da treba ustrajati u borbi za svoja elementarna ljudska prava – na ljudski i hrišćanski način. Poučen primerima iz ne tako davne prošlosti, kada su posle viševekovnog ropstva Srbi dočekali slobodu na celoj teritoriji Južne Srbije, pa i na Kosovu, on ponavlja staro srpsko-kosovsko predanje o(p)stanka u svojoj otadžbini u najteže vreme.
Molitvenik i liturg, patrijarh Pavle je postao neumoran u štićenju udovica i siročadi…
Naš bogoliki i bogopodobni arhipastir i arhijerej i sam je postao neumoran u štićenju udovica i zaštiti siročadi (Intercessio, BAS). Ovaj njegov socijalni program, haritativni plan, koji je, kao i sve drugo uostalom, prvo propovedao nemim, a sveglasnim govorom svoga primera, pa potom ostavljao o tome i pisane, odnosno izgovorene tragove i svedočanstva pratimo i sagledavamo na stranicama ovih knjiga.
U trećoj knjizi „Žena u Pravoslavnoj crkvi“ ističete u predgovoru o patrijarhu Pavlu da je otac, učitelj, pastir svog slovesnog stada…
Patrijarh Pavle je umeo da prati znake vremena i probleme koji se pred njega postavljaju otvorenih očiju, blagorazumno, bez lažnog stida i pijetističkog prećutkivanja, crpeći svoje odgovore, kako iz dubina biblijskog i otačkog predanja Crkve, tako i iz svog oblagodaćenog rasuđivanja.
Knjiga je satkana od njegovih odgovora na pitanja vezana za duhovni i telesni život žena koja su mu tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošloga veka postavljali sveštenici, monasi i duhovno probuđeni vernici naše Crkve, njegovih beseda i intervjua.
Predočeni su odgovori na brojna pitanja koja muče savremene vernike…
U ovoj knjizi patrijarh piše o nošenju marame na bogosluženjima, jednakosti polova, kontracepciji, menstrualnom ciklusu i učestvovanju u bogosluženjima, pitanju ženskog sveštenstva, ritualnoj čistoti i nečistoti, braku, porodici i polnoj ljubavi. Spisak tema je dug, a problemi sa kojima se pisac hvata u koštac niti su laki, niti su jednostavni.
Kako bi okarakterisali osnovne odlike pastirskog bogoslovlja patrijarha Pavla?
Njegovi odgovori predstavljaju svojevrstan obrazac, odnosno način bogoslovstvovanja koji treba slediti i usvajati. Nekim čitaocima će to zvučati kao tvrda hrana, nepodesna za krhke zube jednog dela savremenog hrišćanstva. Drugi deo, sigurni smo, biće iznenađen pastirskom širinom i osećanjem za razlikovanje večnog od prolaznog i bitnog od nebitnog koje na određenim mestima krase ovu knjigu. Upravo to sapostojanje akrivijskog i ikonomijskog, tradicionalnog i modernog, istančani pastirski nerv koji sme i ume da kaže ono što treba reći i jeste osnovna odlika pastirskog bogoslovlja blaženog spomena patrijarha Pavla.
_____________________
Uređivački odbor „Sabranih dela“ patrijarha Pavla sačinjavaju: mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije, episkop umirovljeni zahumsko-hercegovački Atanasije, protojerej-stavrofor Vladimir Vukašinović, episkop kruševački David, Gradimir Stanić.
_____________________
Iz riznice bogoslovlja patrijarha Pavla objavljeno je nekoliko knjiga.
Izdavački fond je do sada objavio „Post i Sveto Pričešće u Pravoslavnoj crkvi“ (Beograd, 2008. i 2009), „Smrt i večni život“ (2009), „Pravoslavlje u savremenom svetu“ (2009), „Crkva i umetnost“ (2010).