ZASTAVA

U mojoj zemlji se kleči samo pred Bogom i zastavom, rekao je tačno pre godinu dana ruski vozač Formule 1 u svom poznatom odbijanju da uoči starta Svetskog kupa u Austriji klekne u znak podrške pokretu Crni životi su važni.
Pred čim su danas Srbi voljni da kleknu bez opiranja i sumnje u autoritet s kojim se ne treba šaliti? Saglasnosti tako odrešite poput one koju je naveo Rus čini se da nema, premda se Tvorcu i svetinjama, verskim i nacionalnim, i ovde klanja – većinski i bez zanovetanja. Cinici će reći da je od ove tačke pa nadalje nacionalni izbor izuzetno šarolik: neki kleče pred Briselom ili moćnim valutama, drugi pred fudbalom, ženama i pivom – svejedno kojim redom, a nemali broj, izdvojen generacijski, lako pada pred idolima masovne kulture ili pak Silicijumske doline.
Šta vidimo kada usmerimo pažnju na srpsko poimanje važnog nacionalnog znamenja – zastave? Iskustvo beleži da su poneka javna skrnavljenja naše državne ili narodne zastave bila propraćena mlakim odgovorom, te da je izostao čak i društveni prezir prema vinovnicima ruženja tog simbola (u ime „stvaralačkih“ sloboda i kritičke reči u „borbi za istinu o srpskim zločinima“, nacionalna zastava bivala je na pozorišnoj sceni laka meta nekažnjenog „umetničkog“ zlostavljanja). Nije, čini se, ovde sa zastavom sve baš onako kako to nalažu pravila i običaji naroda naglašene samosvesti! Verovatno otuda i aktuelna poruka vrha srpske političke klase: pitanje odnosa prema nacionalnoj zastavi zahteva pedagoško-prosvetiteljski rad, kojim bi se ojačala kolektivna svest o važnosti ovog simbola.
Mediji su upravo objavili – „Ministarstvo spoljnih poslova priprema poduhvat kojim bi 15. septembra, na Dan srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave svi Srbi, uključujući i one u regionu i dijaspori, na svojim kućama istakli našu zastavu.“ Ovo je na Samitu srpske omladine i studenata Balkana „Sinergija kao ključ uspeha“ najavio ministar spoljnih poslova Nikola Selaković. Naglašavajući da je anketa među mladima u regionu pokazala da većina misli da su srpski jezik i ćirilica ono što povezuje Srbe („identitetska esencija i najvažnije tkivo srpskog identiteta“), on je podsetio da pored jezika i pisma „ima još dosta zajedničkih stvari“. Jedna među njima je „naša crveno-plavo-bela zastava na čijoj promociji moramo da radimo više, jer je ona zajednička i Srbima u Srbiji i Republici Srpskoj i Crnoj Gori“.
„U narodu se veruje da crvena boja na zastavi Srbije predstavlja krv prolivenu za zemlju, plava slobodu i beskraj kome se teži, dok bela predstavlja majčino mleko koje hrani jaku srpsku decu.“ Ovo je zapisano i na sajtu Vlade Srbije, a može se razumeti kao jedan od mogućih odgovora na pitanje: čime nas trobojka spaja? Teško da bi se među „jakom srpskom decom“ našlo protivnika navedenoj poetskoj i uzvišenoj simbolici boja srpske zastave.
Ministar je inače imao publiku čija je pažnja za ovakve teme poslovično izuzetna. O patriotskom raspoloženju i sklonosti trezvenom i kritičkom razmatranju srpske unutrašnje i spoljne politike ne samo u redovima studenata već i mladih generalno rečito govori iskustvo, ali i rezultati jedne skorašnje ankete koja zaslužuje da je ovim povodom pomenemo. Pod naslovom „Studenti neće u NATO I EU“, portal Autonomija je početkom proteklog meseca objavio: „Istraživanje pod nazivom ’Stavovi studenata Univerziteta u Beogradu o spoljnoj politici Srbije’, koje je obuhvatalo 38 fakulteta Univerziteta u Beogradu, došlo je do rezultata da 39,7 odsto studenata nije za ulazak Srbije u EU, dok je za ulazak glasalo 28,9 odsto ispitanika. Kada je reč o učlanjenju Srbije u NATO, 88 odsto ispitanika smatra da ta zemlja ne bi trebalo da postane član ove organizacije, 10 odsto je za pristupanje, dok samo 2 odsto o ovome nema stav.“
Premda istraživači veruju da su za ovakve rezultate odlučujuća „još sveža sećanja na NATO intervenciju 1999. godine i podržavanje vojne neutralnosti Srbije koja je proglašena 2007. godine“, jasno je da je navedeno objašnjenje manjkavo. U serijskom odbijanju srpske mladosti da prigrli EU šargarepu i aminuje prihvatanje blagodeti integracija sa Zapadom pod spornim uslovima koji su, kako sada izgleda, jedino mogući, reč je o složenijem idejnom, političkom i moralnom sklopu, nesvodivom na prividno logična i neutralna objašnjenja. Svest srpske omladine oblikovana je u ekonomskim, političkim, kulturnim i svim drugim za naciju negativnim i poražavajućim uslovima u kojima Srbija i region žive tokom čitavog 21. veka. I time je sve rečeno.
Objavljen, dakle, u okruženju izrazito patriotske nastrojenosti i pozitivne energije, naum o jačanju kulta srpske zastave prihvaćen je kao vredan predlog. Nesumnjivo je pak da će poput drugih sličnih poduhvata imenovanih sloganima „Svi Srbi da…“ ili „Svi Srbi za…“ i ovaj program izazvati – na unutrašnjem i spoljnom planu – podozrenje, rezervu, pa i maliciozne komentare. Nedavno, kada se povodom najave podizanja monumentalnog jarbola na beogradskom Ušću razbuktala javna diskusija o ovom projektu, Al Džazira je javnosti protumačila: „Jarboli i nacionalne zastave na njima postaju novi statusni i marketinški simboli današnjih vlastodržaca i još jedan od nacionalnih identitetskih kultova – kult zastave.“ Ugledni antropolog je u programu ove televizije izneo mišljenje da je reč o „unosnoj političkoj investiciji“, to jest potezu „kojim je vlast ponudila javnosti i opoziciji još jednu laku temu kojom će se jedno vreme baviti i tako poštedeti vlast od nekih većih briga“.
Može se ovim povodom primetiti da su političke investicije jedan od regularnih poslova političara. No ukoliko povodom snaženja kulta zastave sve i jeste tako – planirano dobitno političko ulaganje, u konkretnom slučaju ova činjenica je zapravo nevažna. Šta za naciju jeste važno i spasonosno danas kada se, između ostalih snažnih političkih i ekonomskih pritisaka, „uočavaju novi pokušaji da se izoluju Srbija i Srbi tako što će, kao negatori genocida, ostati usamljeni u regionu, pa će regionalna saradnja s njima biti moguća samo ako se deizoluju i sami priznaju da su u Srebrenici počinili genocid“ (citat iz teksta u ovom broju!)?
Snaženje kolektivne svesti i pomenute nacionalne identitetske esencije, potom i razumevanja značaja nacionalnih simbola jeste jedan od uputnih odgovora. Kao deo takvog, nacionalno usklađenog i osvešćenog poretka vrednosti, tumačimo vimbldonsku izjavu svetskog šampiona Novaka Đokovića: „Za mene predstavljati Srbiju u svetu nije opterećenje, naprotiv. (…) Čast mi je da mogu da budem u poziciji da nosim grb i zastavu gde god da igram.“ Skrivenu srž Novakove izjave otkriva podatak: „Izveštači sa Vimbldonskog turnira u Londonu javili su da su redari i obezbeđenje proteklih dana revnosno svim gledaocima oduzimali bilo koja srpska obeležja.“ Srpske zastave i zastavice imale su status – not allowed. Nije dopušteno!

2 komentara

  1. Unutrašnji dijalog o Kosovu, glas naroda

    ZASTAVA je simbol države, simbol nacionalnog identiteta pred kojom se stoji u stavu “mirno”, klanja, kleči, prilikom obeležavanja važnih naconalnih i državnih praznika, proslava, medjudržavnih susreta. Zastava se koristi u raznim variantama u sklopu miroljubive politike, ali se u nekim prilikama zloupotrebljavala u destruktivne namene od strane albanskih separatista na KiM, što je nedopustivo.
    Ruski vozač je imao pravo što je na svetskom takmičenju formule 1 u Austriji odbio da klekne u znak podrške pokretu Crni životi su važni, jer on, kako je izjavio, u njegovoj zemlji se kleči samo pred Bogom i zastavom. Nametnit princip Crni životi su važni (zbog nenamernog ubistva afroamerikanca Džordža Flojda prilikom hapšenja zbog krivičnog dela) – je neobjektivna, nerealna, desrukivna, osvetnička politika – da se optuži bela rasa za rasizam, što je izazvalo nevidjene razmere rušilačkih demonstracija u mnogim gradovima širom Amrike i sveta. Na video snimku se lepo vidi da je beli policajac pored prometne saobraćajnice kolenom pritisnuo za vrat snažnog afroamerikanca u očekivanju da stigne policijska patrola za privodjenje, od saobraćajne buke i straha da se ne digne crnac da ga napadne – nije čuo ili razumeo da se Flojd guši i viče, i podlegao povredama. Tu je očigledna osvetnička ideologija prema beloj rasi, vidljiva još od 60-70-tih god. kada je pod uticaj islamista tadašnji najpopularniji svetski afroamerički bokser Kasijus Klej – promenio ime u Mohamed Ali, ii javno pokrenuo crnačko stanovništvo na masovan politički Otpor, otvorene javne pretnje, javno pevanje ratobornih pesama, i budjenje afroamerikanaca protiv navodnog belog rasizma i bele dominacije. U organizaciji (osvetničkog) Otpora protiv belaca uključrmi su najuticajniji politički lideri, muzičke zvezde i intelektualne elite svih profila za kolektivno ijedinje je… ptoziv belaca. Takav i takvi nepredvidjeni incidenti (smrt flojda) očekivani su za organizovanu osvetu prema beloj rasi.
    ISTI planirani “vremenski momenat” (dva albanska dečaka se utopila u reci, optužili Srbe) za agresiju-osvetu primenili su i albanski-šiptarski separatisti 17. marta – POGROMOM nad Srbima, paljenjem srpskih crkava i manastira, etničkim čišćenjem 4.000 hiljada Srba.
    ISTO je i NATO dočekao “vremenski momenat (pogibiju 20 albanskih terorista u Račku) da optuži Srbe i bombarduje Srbiju.
    Nekoliko meseci pre ubistva crnca Flojda na nekim beogradskim portalima objavljen je video snimak iz jednog američkog grada – gde snažan crnac bije četvoricu belih policajaca koji su pokušavali da ga uhapse zbog krivičnog dela(!). Znači li to da crnci mogu da krše i nepoštiju zakon (isti za sve) – zato što su afroamerikanci-crnci, isto kao i šiptarski separatisti na Kosovu zato što su šiptari?

    Na inicijativu ministra Selakovića preko MIP da svi Srbi na “Dan zastave” istaknu na svojim kućama državne zastave Srbije… neka reši vlada konsenzusom sa političkim elitama, SPC i dijasporom. U svakom slučaju trebalo je prvo prioritet dati povratku 250.000 proteranih Srba na svoja ognjišta na KiM (da nam separatisti ne otmu teritoriju) po nalogu SB UN-a da se nakon 2.000-te god. omogući povratak na KiM “svih prognanih stanovnika”, posebno Srba koji se i danas proganjaju sa KiM.?! Da ne dužim mnogo. Hvala na objavi…

  2. Unutrašnji dijalog o Kosovu, glas naroda

    Nastavak komentara:

    Predlog za jačanje kulta srpske zastave… to je patriotski čin, svima će biti drago, i ja sam za to da se poštuje i istiće srpska nacionalna zastava na svim svečanim i državnim praznicima, posebno na Dan zastave u septembru, na svim institucijama i domovima Srba. Samo, mnogi bi rekli: kasno paljenje, kasno budjenje, zakasnela intervencija 50 godina, kopiraju se Albanci u zvaničnoj proslavi albanske zastave sa dvoglavim orlom. Zašto? Zato što je Srbija na to (isticanje zastave) trebala da reaguje još od 60-tih, 70-tih godina, kada su mnoge kapije na albanskim-šiptarskim kućama počele da se ukrašavaju sa albanskim zastavama sa dvoglavim orlom, naročito na onim kućama koje su pre toga pripadale srbima, makedoncima (većinom otkupljivane ispod cene: gde su Albanci to je albanska zemlja)… (na KiM, zapadnoj Makedoniji), što je bila vrlo loša poruka za pravoslavno stanovništvo koje ne želi da se naseljava u šiptarske mahale, naselja (iz poznatih razloga), za razliku od šiptara koji su se slobodno naseljavali medju Srbe i u Srbiji.
    Vlika je greška što Srbija ne izvlači pouke iz (grešaka) prošlosti, Nije htela da se pridržava medjunarodnom konvencijom Ujedinjenih nacija o medjuetničkim i medjudržavnim odnosima “na principima pariteta i reciprociteta”: Kakva prava daje Albanija našim pravoslavnim manjinama – takva prava su trebali da imaju i šiptari-albanci na Kosovu? A ne da Albanci na KiM imaju državu u državi, a Srbi u Albaniji nemaju ni pravoslavna imena? Multikulturalizam, multietničnost mora da je dvosmerna-uramnotežena, a ne jednosmerna, na štetu druge nacije!
    Ja sam za predlog za poularizaciju nacionalne zastave, slažem se, ali u svakom slučaju prioritet prvo traba da bude povratak 250.000 proteranih Srba (brojku popuniti dobrovoljcima)? Bez povratka Srba na KiM nije trebalo prihvatati bilo kakve (briselske) pregovore!!! … Hvala na razummevanje…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *