Holivud mora da se promeni da bi ostao isti

Oskari 2021. i pandemija

Navodno novi Holivud, koji se pomalja iza teške zavese koju je u sve sfere života, pa i zabavne, spustila pandemija, biće predstavljen, zapravo imaće prvi sudar s novom stvarnošću već na predstojećoj dodeli Oskara, ako je uopšte bude

I dalje se kao najznačajnija filmska nagrada u toku jedne godine smatra ona koju dodeljuje američka Akademija za filmsku umetnost i nauku. Popularni Oskar. Iako je poslednjih godina, pa i decenija, zajedno s filmovima njegova vrednost značajno devalvirana, on je ipak ostao kao vrhunsko priznanje. Njegovo osvajanje znači i u finansijskom i umetničkom smislu. Doprinosi i ugledu laureata mada im često ne obezbeđuje miran i na bilo koji način siguran nastavak karijere. S mnoštvom pravila koja su pratila prvo izbor nominovanih, pa onda i dobitnika, podrazumevan je i termin za njegovu dodelu. Njim se istovremeno i završavala i počinjala nova poslovna godina. Otud Oskari u januaru ili februaru. Zato i pravilo koje je poput neke biblijske naredbe striktno poštovano da za Oskara konkurišu samo filmovi koji su prethodne godine viđeni u američkim bioskopima. Poslovna godina je tako završavana pompeznim višečasovnim, širom sveta putem televizije emitovanim ceremonijalom ispred žive publike sastavljene od zvezda i zvezdica filmskog šou-biznisa. Ni godine tokom Drugog svetskog rata nisu poremetile ovaj festival taštine. Oskari su dodeljivani u moru šljokica i raskošne odežde filmskih bogova i dok je svet bukvalno goreo u najgroznijem od beskrajnih groznih svetskih ratova. Međutim, korona je uspela da i to promeni. Izgleda da je ona prihvaćena (nametnuta) kao najgroznija nesreća ljudska do sada.

Presedani za spas Holivuda

Zato je u ovom trenutku i dalje neizvesno da li će i ako hoće kada i u kakvoj formi biti održana ceremonija dodele Oskara. Najproblematičnije osim, naravno, i daljeg nezaustavljivog širenja zaraze kovida 19 je to što je nemoguće ispoštovati pravilo da je film morao da bude u bioskopima, jer mesecima bioskopi širom sveta, a samim tim i američki koji se u ovom slučaju jedino računaju, nisu radili. Otud brojni ozbiljni naslovi koji su pretendovali da budu umešani barem u nominacije za Oskara nisu mogli da ispune uslov da su bar neko vreme bili na raspolaganju bioskopske publike. I pored izričitog pravila koje je uvedeno pre dvadesetak godina, a koje iz konkurencije izbacuje filmove prikazivane preko interneta, ove godine upravo to bi moglo da se desi, kao i da bude uvedeno kao mogućnost i za naredne godine. U trenutku nastanka ovog teksta još nisu bile objavljene nominacije, ali su bila obznanjena predviđanja. Po njima u kategoriji za najbolji film su se našla čak tri „Netfliksova“ ostvarenja, što je prilično u neskladu s dosadašnjim pravilima i ako se predviđanja obistine pa se tako nešto i desi, to bi moglo da ima posledice na više mesta. Slično kao i s filmskim festivalima koji su dugo ignorisali postojanje „Netfliksa“ i ostalih striming kompanija koje se bave i distribucijom i proizvodnjom filmova, a onda su pristali da ih ubacuju u svoje programe, pa čak i da ih uvrste u one koji konkurišu za nagrade, tako će najverovatnije i Oskari od ove godine postati dostupni i „Netfliksovim“ filmovima. Pandemija je zatvorila bioskope širom sveta čime je obesmišljen deo, po mnogima suštinskog značaja, šou-biznisa. Svi filmski festivali koji su svoje uobičajene termine imali u periodu od kada je korona zavladala svetom ili su preskočili ovu godinu ili su pokušali sa onlajn-izdanjem, pa čak i sa liferovanjem filmova putem striminga ograničenog trajanja. U svakom slučaju, bile su to još patetičnije zamene za dojučerašnju stvarnost od onih na sportskim stadionima gde su prazne tribine upotpunjavale apokaliptični ambijent sportskih priredbi.
Da li će i Oskari doživeti sličnu sudbinu još je neizvesno. Nedavno je pomeren datum dodele ove nagrade i trenutno je u igri 25. april, kada bi TV mreža „Ej-Bi-Si“ trebalo da uživo emituje i tu, konačno, najnoviju ceremoniju dodele Oskara pred, kao i do sada, živom publikom. Za sada ostaje 13. januar kao uobičajeni datum za obznanu nominovanih u svim kategorijama. Međutim, taj deo oskarovskih igara za mase će biti dostupan putem striming preuzimanja, a ne kao do sada kao uvodni deo ceremonijala koji prethodi glavnom. Nema sumnje da će i u slučaju Oskara internet odraditi glavni deo posla, možda i celi. Mada, malo je verovatno da će tim putem dopreti do uobičajenih milijardu ljudi koji su putem malih ekrana svake godine pratili ovaj šou. Tako da je i tu prisutna sasvim izvesna šteta za ionako proteklih meseci izuzetno ozbiljno oštećeni celokupni prikazivačko-produkcioni sistem holivudske industrije zabave. Štete se mere milijardama dolara i to najviše takozvane propuštene, a planirane i realno očekivane zarade. S druge strane, učinivši iz nužde presedanski ustupak filmovima iz tzv. video na zahtev striming ponude, dakle omogućavanjem da i takva ostvarenja, ukoliko su bila planirana za bioskope, ispune neophodne uslove da budu uvršćena u konkurenciju za neki od Oskara, oni su neminovno trajno otvorili vrata najpre „Netfliksu“ – koji je glavni konkurent velikim holivudskim studijima i to ne samo po brzini rada, značajno kvalitetnoj ponudi i širokim slojevima konzumerske mase što preferira da filmove gleda kod kuće i plaća ih daleko jeftinije nego da odlazi u bioskope – a od ovog giganta nezavisne filmske produkcije stvaraju prestižnog trkača na duge staze koji će vrlo brzo preuzeti primat od pet velikih holivudskih studija kojima je, uostalom, odavno oteo sve kvalitetne autore i protagoniste. Skorseze i njegov gangsterski spektakl „Irac“ najbolji su dokaz za to i mora biti za holivudski establišment horor najava za po njih devastirajuće vreme koje im dolazi i s njim sasvim nova pravila igre. Jer nije samo „Netfliks“ u pitanju već još nekoliko takođe produkciono moćnih onlajn-kompanija. Zanimljivo je da im se pridružio i novoosnovani „Diznijev“ sličan servis koji je samim svojim postojanjem potvrdio očiglednu promenu u pristupu proizvodnje i, posebno, distribucije filmova. Ipak, bioskopi, kao deo industrije u koji su uložene milijarde dolara, još nisu prevaziđeni. Ukoliko korona dozvoli, oni će se vrlo brzo posle toga reaktivirati.

Najbolji filmovi godine

Što se tiče filmova koji se „vide“ kao najverovatniji izbor za nominacije u okviru najprestižnijeg odeljka – najboljeg filma godine – najčešće se pominje drama „Zemlja nomada“, tzv. „film na putovanju“ koji je najpre skoro potpuno ženski, a potom i navodno moćni demonstrator života u savremenoj Americi. Hvaljen pa i nagrađivan na gore spominjanim ovogodišnjim onlajn-festivalima ovaj film bi po prognozama mogao vrlo lako da postane ostvarenje godine. „Netfliks“ je posle Skorsezea u svoje redove privukao i slavnog Dejvida Finčera, čiji je novi film „Mank“ u samom vrhu prognoze za makar dobijanje nominacije za Oskara za najbolji film godine. Ovaj je Finčerov rad iz istorije Holivuda postao važan jer se bavi otkrivanjem svega što je stajalo iza stvaranja po mnogima najboljeg filma svih vremena „Građanina Kejna“ Orsona Velsa, a kroz bizarnu priču lika iz naslova, scenariste kultnog filma Hermana Džej Mankijeviča. Tu je i drugi „Netfliksov“ upliv u dokudramski žanr, „Suđenje čikaškoj sedmorci“, koji se bavi šezdesetim godinama američke istorije i u to vreme izuzetno intrigantnom suđenju aktivistima koji su pozivali na bojkotovanje rata u Vijetnamu, a vlast ih je optužila za izazivanje nasilja na demokratskoj konvenciji 1968. godine u Čikagu. U najozbiljnije kandidate za nominaciju u kategoriji najboljeg filma godine pominjani su čak i „Tenet“ (!?), „Borat 2“ i „krimić“ Džordža Klunija „Ponoćno nebo“, što je takođe „Netfliksov“ film. Ali u igri su i ostvarenja iz produkcije striming i ostalih internet proizvođača filmske zabave, kao što su „Amazon“ ili „Hulu“. Produkcija je potpuno razuđena, dopire do svih ma koliko do juče malih i činilo se nevažnih kutaka filmske produkcije nivelišući moć i status i studija i njihovih zvezda. Korona je samo intenzivirala i ubrzala ovaj proces koji bi svakako u nekom budućem ne tako dalekom vremenu učinio isto što je korona uradila za samo nekoliko meseci. Holivud posle nje, posle ove godine, posle zaključavanja, izolacije, straha, paranoje, posle vremena kada je stvarnost više ličila na film nego na stvarnost koju smo poznavali, više nikada neće biti isti. Možda ga, zapravo, ovakvog kakav je bio doskora više nikada i neće biti?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *