Amerika gori

Ubistvo Džordža Flojda zapalilo je samozvani svetionik slobode i demokratije. Ko će ugasiti vatru?

Nezaposlenost u Sjedinjenim Američkim Državama, prva direktna posledica pandemije virusa korona, u samo devet nedelja koje su za nama porasla je za skoro 39 miliona osoba i dosegla nivo nezabeležen još od Velike depresije iz tridesetih godina prošlog veka. I možemo samo da pokušamo da zamislimo koliko je to muke, patnje i besa izazvalo u zemlji, najbogatijoj na svetu, u kojoj skoro 40 odsto građana – i to prošle godine, kada je američka ekonomija samouvereno marširala ka svom vrhuncu – nije moglo da priušti nepredviđeni trošak od 400 dolara. Težak je to pritisak za bilo koji sistem, bio to i ovaj koji sebe smatra najboljim na svetu.
A onda je, prošlog ponedeljka, beli policajac Derik Šovin, sa trojicom svojih takođe belih kolega, u Mineapolisu u državi Minesota ubio crnca Džordža Flojda. „Trenutno je 40 miliona ljudi nezaposleno u Sjedinjenim Državama, ako ste jedan od njih… zašto niste na ulicama?“, upitali su „Anonimusi“ svoju milionsku publiku na Tviteru. I, zaista, eto ga. Eksplodirao je taj lako zapaljivi miks rasnih i socijalnih tenzija. Amerika je – rečima njenog ministra odbrane Marka Espera – postala „bojno polje“.

POLICIJSKA BRUTALNOST Snimak Flojdove smrti – autopsija je pokazala da je smrt nastupila gušenjem, nakon što ga je policajac Šovin kolenom pritisnuo na zemlju i tako ga držao devet minuta iako je nesrećni Flojd zapomagao jer ne može da diše – brzo je obigrao društvene mreže i poslužio je kao okidač za proteste širom zemlje.
Sve iako je višeslojan, nije naročito teško naslutiti odgovor na pitanje zbog čega je jedan tako lokalni incident izazvao toliku količinu reakcije.
Prvo, statistika. Koja pokazuje da, kako navodi portal „Aksios“, „policija ubije mnogo više ljudi u SAD nego u većini drugih bogatih zemalja“ – 1.004 osobe samo tokom prošle godine, sabrao je „Vašington post“; pa se zato donekle može razumeti preosetljivost javnosti na policijsko nasilje. Druga pak strana ove medalje pokazuje i da u Americi tokom vršenja dužnosti nastrada više policajaca nego drugde u civilizovanom svetu – 44 policajca ubijena su tokom 2019. godine – te se može razumeti i zašto su američki policajci, sve i ako zanemarimo divljačke tradicije Divljeg zapada, lakši na obaraču nego njihove kolege u drugim razvijenim delovima sveta.

RASNE TENZIJE Statistika isto tako pokazuje – a sada dolazimo do rasnog momenta – i da američki crnci imaju dva i po puta veću šansu da budu ubijeni od strane policije nego belci, i čak tri i po puta veću šansu ako su pri tome nenaoružani. A opet, jedna studija Univerziteta Harvard pokazala je i da, u uporedivim prilikama, policijsko postupanje ne pokazuje simptome rasnih predrasuda; to bi onda značilo da, jednostavno, crnci imaju više šansi da se nađu u tako neugodnim situacijama od belaca.
Što nimalo ne može da čudi ma koga ko je imao prilike da provede vreme u Americi a uz to nije bio zaslepljen bleštavilom njenih svetala i neonskih reklama.
I inače je sva ta multi-kulti priča, kada se prevede na običan život, uglavnom samo reklama; potpisnik ovih redova bio je iskreno šokiran kada je, boraveći u gradiću Oksford u Misisipiju pre skoro dve decenije, shvatio da tamošnji belci i crnci žive, bukvalno, u dva odvojena i paralelna sveta, od dečjih vrtića do pogrebnih zavoda, bez ikakvog pesničkog preterivanja. Crnačka pak geta, samo nekoliko blokova udaljena od Bele kuće, uverila su nas koju godinu kasnije – dok smo tuda prolazili u patrolnom automobilu vašingtonske policije, a mala deca nam pokazivala srednji prst – i da rasna podvojenost, sa svim pripadajućim tenzijama, nije izuzetak nego pravilo, doduše, zamaskirano obiljem propagande. Ali uprkos propagandi ostaje činjenica da jedni s drugima imaju malo veze osim što nastanjuju isti prostor i zavise od dolara da bi živeli. Što nikako ne može da ima blagotvoran uticaj na tamošnju društvenu koheziju.

REVOLUCIJA ILI GRAĐANSKI RAT? U oči pak upada – sa statistike i ličnih utisaka napokon prelazimo na teren politike i aktuelnog trenutka – saznanje da su ovi podaci, makar kada je o njihovom međusobnom odnosu reč, nepromenjeni godinama unazad. Više-manje sve je isto u ovom pogledu bilo i u vreme Baraka Obame kao što je i sad u vreme Donalda Trampa. Pa ovakvih prizora na ulicama američkih gradova nije bilo. Ali to je valjda cena neprekidne četvorogodišnje medijske baražne paljbe kojoj je izložen aktuelni predsednik SAD. Čiji je nusproizvod dodatno podsticanje ionako prisutnih tenzija u američkom društvu.
„Ovo nisu neredi, ovo je revolucija“, opisaće te prizore umetnica Šeril En Bolden u izjavi za „Frans 24“.
U ovom trenutku, međutim, haos u Sjedinjenim Američkim Državama više podseća na početak građanskog rata nego romantične revolucije. No moglo je tako nešto da se nasluti još kada je rulja demonstranata – rulja, jer šta su tamo tražili kad je on već bio uhapšen – došla pred kuću policajca Derika Šovina, da bi se tamo suočili sa živim zidom njegovih kolega.
Uslediće ono što je, možda, bilo i neizbežno u ovakvim okolnostima. Protesti su se raširili od jedne do druge obale SAD i bili su mirni sve dok nisu postali nasilni. Zapaljena je policijska stanica u Mineapolisu, zapaljena Crkva Svetog Jovana nadomak Bele kuće, pljačke prodavnica postale su uobičajen način odlaska u šoping… Ranjeni su policajci u Sent Luisu, u Ričmondu u Virdžiniji, u Bafalu u državi Njujork, u Bronksu, jedan je ubijen u Las Vegasu… S druge strane snimci policijske brutalnosti kakvi su, kada bi se dogodili drugde u svetu osim ako je o američkim saveznicima reč, izazivali hitru zabrinutost Stejt departmenta, ali on za ovo nasilje nije nadležan.
No nisu sučeljeni samo, kako bi se to reklo da je neka druga zemlja u pitanju, građani i snage režima, već i građani između sebe, i to ne (samo) po rasnoj liniji već (i) po liniji ideologije i vlasništva. „Blek lajvs meter“ (BLM – „Crni životi su važni“) i za crnce i za belce koji su s njima, ali njima se ne suprotstavlja samo policija već i tamnoputi sopstvenici porodičnih biznisa koji, s oružjem i uz svoje bele kolege, pokušavaju da zaštite svoju imovinu od nasilnih demonstranata i običnih pljačkaša koji koriste gužvu.
A vredi spomenuti i da su, kao u Filadelfiji na primer, uočene i (bele) pristalice Donalda Trampa kako, naoružane bejzbol palicama i sličnim rekvizitima, u grupama patroliraju ulicama.

ANTIFA TERORISTI Posebnu pak pažnju privukla je anarhistička organizacija „Antifa“, čiji se maskirani pripadnici nalaze u prvim redovima oružane borbe protiv policije i izloga prodavnica.
„Sjedinjene Američke Države označiće ANTIFA kao terorističku organizaciju“, tvitovao je predsednik SAD Donald Tramp, najavljujući i moguću upotrebu vojske ako se upotreba Nacionalne garde i uvođenje policijskog časa ne pokažu dovoljnim.
„Njujork tajms“ opisuje „Antifu“ kao „labavo povezanu grupu antifašističkih aktivista s krajnje levice“, organizaciju koja „nema lidera niti definisanu strukturu“ čiji „pripadnici priznaju da je pokret tajan i sačinjen od autonomnih lokalnih ćelija“. Pokret je, navodi dalje „Njujork tajms“, naročitu popularnost počeo da stiče posle izbora Donalda Trampa za predsednika SAD, a u borbi za zaštitu raznoraznih manjina, od rasnih do LGBT+, često je prepleten s organizacijama kao što je BLM.
Nimalo nevažan detalj, jer među finansijerima raznih aktivnosti BLM-a naročito se ističe zloglasni filantrop Džordž Soroš koga Trampove pristalice sada, bez imalo zazora, optužuju za podsticanje nereda, a oni su se zbilja okrenuli (i) protiv Trampa. Tek, ukoliko je ovo iole tačno, a imajući u vidu i da je Soroš istovremeno jedan od viđenijih finansijera opozicione Demokratske partije, tekući haos, iliti revolucija, iliti zameci građanskog rata a građanski sukobi nesumnjivo su već u toku, mogli bi da budu klasifikovani i kao svojevrsni pokušaj političkog puča. Tim pre što se postavlja i pitanje zašto su američke bezbednosne službe (dosad) tolerisale rad ove tajnovite organizacije, što nas vraća na pitanje njihove uloge u opstruisanju Trampovog predsedničkog mandata, kao i uloge notorne duboke države u svemu tome…

NEVESELA PERSPEKTIVA Šta će sav ovaj nered doneti Sjedinjenim Američkim Državama, razume se, moći će da se oceni tek kada nered bude pretvoren u kakav-takav red. Uostalom, rasnih nereda je u američkoj istoriji, uključujući i nedavnu, bilo napretek, i uvek su se smirivali i ništa se posle njih nije promenilo a svi su se vraćali zarađivanju dolara do neke naredne prilike za iskazivanje nezadovoljstva.
A opet, nije se do sada, koliko nam je poznato, dogodilo da je predsednik SAD pred demonstrantima morao da beži u bunker ispod Bele kuće, kao što se to dogodilo Trampu. A i inače je snažan utisak da je situacija u SAD danas mnogo radikalizovanija nego što je bila barem od šezdesetih godina prošlog veka naovamo, ako ne i još od prethodnog američkog građanskog rata.
U svakom slučaju, unapred je jasno da će sadašnji sukobi samo dodatno produbiti sve postojeće frakture u američkom društvu. Isto će mu, i istovremeno, učiniti i tenzije koje će neminovno rasti kako se bude bližio 3. novembar i predsednički izbori, kao i ekonomska kriza koja će tek pokazati svoje ružno lice. Smeši li se Americi prilika da postane neupravljivo društvo?

3 komentara

  1. Iako Vrzić ima donekle nijansiraniji stav od drugih desničarskih tumača društvene stvarnosti, i on ponavlja netačne informacije o američkim antifašistima, čak i onda kada citira definiciju Njujork Tajmsa. Naime, antifa NIJE organizacija, ne piše se velikim slovom i nije u ženskom rodu i ne čita se onako kako to rade neobavešteni Amerikanci i domaći novinari i analitičari koji prepisuju od njih – dakle, ne izgovara se kao npr. kadifa, nego ravno anti-fa; anti se izgovara kao i u svakom drugom slučaju (antikapitalizam, antiimperijalizam, antirasizam…) i samo se doda sufiks fa.

    Dalje, antifa ne samo što nije organizacija, ona nije anarhistička. Sramota je da Vrzić i ovaj medij koji nastoje da baštine antifašističku tradiciju ne znaju osnovnu karakteristiku svake antifašističke koalicije pa i današnjeg društvenog pokreta, subkulture, antifašista. Dakle, ne radi se o unisonom ideološkom projektu, već je to širok teren za sve antifašistički nastrojene pojedince i grupe – među kojima se svojom radikalnošću i brojnošću više ističu anarhisti i marksisti – i to može značajno da varira od zemlje do zemlje, od jedne do druge političke kulture, shodno istorijskom kontekstu.

    Pa šta je to što onda povezuje te ljude? Spremnost na otpor fašizaciji, uključujući i fizičku konfrontaciju. TO je sve. Dakle, spremnost na direktnu akciju protiv fašista. Nema ničeg drugog. Nikakve Organizacije, nikakvih sponzora, nikakvog konspirativnog plana. Ljudi iz lokalnih zajednica pokušavaju da se zaštite od rasističkih, fundamentalističkih i ekstremno nacionalističkih siledžija, šovinista i ubica i njihovih pomagača i, za razliku od liberala koji samo pričaju i uzdaju se u korumpirani sistem da reši stvar, oni preuzimaju stvari u svoje ruke i pružaju otpor i fašističkim siledžijama i korpumpiranom sistemu koji strukturno i dalje podržava rasističku eksploataciju.

    I da citiramo samog Vrzića kad citira „Njujork tajms“, antifa je: „labavo povezana grupa“ – ja bih rekao: mreža – „antifašističkih aktivista s krajnje levice“, „nema lidera niti definisanu strukturu“ čiji „pripadnici priznaju da je pokret tajan i sačinjen od autonomnih lokalnih ćelija“ – dakle ne može biti organizacija i samim tim nema ime poput neke stranke. Ako i ovo nije dovoljno za sociopolitičku imaginaciju autora i raznih analitičara, neka antifa pokret dožive kao ovadšnje navijače. Znam da poređenje nije najadekvatnije, ali neke se paralele mogu povući. Navijači – obična imenica a ne vlastito ime – nemaju formalnu strukturu, predstavlajju labavu mrežu pojedinaca i grupa okupljenih oko istog cilja idt.

    Jel to toliko teško da se shvati!?

    Uzgred, savremeni antifa pokret u Americi postoji od ranije (vuče korene od Antirasističke akcije, ARA) i nije izbor Donalda Trampa presudno uticao na njega. Ono, njegova vidljivost je daleko veća, ali to ima veze i sa propagandističkim medijima koji su bliski demokratskom establišmentu. To što takvi mediji instrumentalizuju antifa pokret govori isključivo o njima, a ne o pokretu, tako da tlapnje o uticaju Soroša na radikalne aktiviste (liberalni ljudskopravaši su druga priča) su pucanj u prazno.

  2. Unutrašnji dijalog

    Amerika gori

    Ubistvo pri pokušaju hapšenja crnca Džordža Flojda zapalilo Ameriku, sa masovnim demonstracijama i izvesnim nasiljem širom Amerike i u mnogim državama sveta. Postavlja se pitanje zašto je rasističko ubistvo kada pogine crnac, a nije rasističko ubistvo kada pogine belac? Karakteristično je da se nigde ne navodi motiv hapšenja, i da li je policajac čuo Džorda da ne može da diše? I policajac je imao strah da se ne digne crnac koji može da bude opasan. U svakom slučaju ubistvo se dogodilo prilikom hapšenja i trebalo je da se tretira kao “ubistvo prilikom hapšenja” od strane policije – a ne da se tretira kao “rasističko” ubistvo koje je izazvlo rušilačke demonstracije nevidjenih razmera. Pre 20 dana sam gledao video snimak gde isto u Americi 4 policajca pokušavaju da uhapse snažnog crnca koji ih je svu četvoricu tukao jer su bili slabiji od njega (verovatno policajci nisu imali pravo da koriste oružje na nenaoružano lice).

    NEVEROVATNO SNAŽNO JEDINSTVO crnačkog stanovništva u Americi, sa demonstracijama nevidjenih razmera u kojim učestvuju pored crnaca, i mnogo belaca – većinom žene. Pitanje je da li ti belci, žene belkinje tako demonstriraju kada se ubije belac? Naravno ne sme niko nikog da ubija! NIJE JASNO, u čemu se sastoji taj “američki rasizam” prema crncima kada su oni u demografskom, političkom, statusnom položaju u ekspanziji širom Amerike, pogotovo u demografskom statusu prilično nadmoćniji nad belcima? Gde je enormni natalitet – tamo je stanovništvo siromašnije, za to nisu krivi belci (isto kao i na Kosovu, Albanci-šiptari sa enormnim natalitetom, zulumima nad Srbime, etničko čišćenje u mirnodopsko doba – oteli teritoriju KiM od Srba. – Zašto civilizovani Madžari nisu oteli Vojvodinu – zato što nisu primenivali šiptarske separatističke metode). …
    POUČAN FILM na TV o buntu crnačkog stanovništva davnih 70-tih god prikazan je skoro. Film je ostavio snažan utisak o neverovatnom jedinstvu crnačkog stanovništva, njigovom strategijom, metodama i duhovnom snagom kroz crkve – da ostvare svoje ciljeve do pobede. O tome sam pisao-komentar-članak, i bio sam u pravu – to su pokazali današnji dogadjaji u Americi. Strateška snaga CRNACA prvenstveno je delovala kroz muziku i najpopularnijih ličnosti koje su imale ogroman uticaj na mase. U prvom planu to je bio legendarni bokser Kasijus Klej (promenio ime i prezime pod uticaj islamista u Mohamed Ali, očigledno mržnja prema belcima). A od muzičara je bio Džejms Braun i njegov svetski muzički hit “Seks mašina”. Ta numera se vrtela po diskotekama širo sveta, i kod nas naravno, imala odličan ritam za džuskanje. Crnci su preko muzike zavodili-indoktrinirali ogroman broj belaca prvenstveno devojaka i žena – pridobili ih na svoju stranu. Statistički mislim da se preko 80 posto više intimno druže belkinje sa crncima, a crnkinje sa belcima možda 5-10 posto, što nije dobro, i takva dijametrala stvara nepoverenje i izvesnu mržnju. Zato ta dijametrala postoji i u demonstracijama danas u Americi: priličnom većinom bele žene su u demonstracijama u odnosu na bele muškarce. Strategija za stvaranje etničkog JEDINSTVA NARODA je drukčija kod američkih crnaca u udnosu na albanaca-šiptara na Kosovu (KiM)? U nastavku…
    … Hvala na ustupljenom prostoru!

    3
    2
  3. Unutrašnji dijalog

    Nastavak: Amerika gori, protesti i van granice (aludira na osvetnički karakter…)

    SNAŽNO JEDINSTVO I SLOGA crnačkog stanovništva na etničkoj (verskoj, nacionalnoj) osnovi proizvodi se kroz njihove crkve javno, na atraktivan način kroz muziku-pevanje, kroz svojstven tradicionalizam. Uz to oni uspevaju da privuku i belce na svojoj strani prvenstveno preko muzike, kao što sam spomenuo Džemsa Braunsa, Džimi Hendriksa…(ranije)? Sličnu popularnost preko muzike proizvode i Romi u Srbiji (u zadnje vreme vidljivo po ugledu na američke crnce): Ogroman broj Srba vole romsku muziku na raznim zabavama, primer Guča, u rijalitiima. Snimaju se i dosta pesme sa porukom da se pale srpske devojke i žene na rome-cigane: Na primer “Bela ciganka” (srpkinja želi da postane bela ciganka – da je oženi ciganin), ili ona: … Ako pita tvoj otac… tvoja majka, reci da sam ciganin al najlepši. Vidi se i po statistici da veliki broj srpkinja udaje se za cigane, dok se ne vide cigančice da se druže i zabavljaju sa Srbima. To je veliko recipročno odstupanje koje proizvodi nepoverenje i netrpeljivost (neramnopravan odnos po etničkoj liniji).
    JEDINSTVO I SLOGA Albanaca-Šiptara se ispoljava na drugačiji način: Prvenstveno kroz verske džamije koje nisu ograničavane u svom propovedanju kao srpske crkve odvojene od države (što je uticalo na nejedinstvo i neslogu Srba), islamskog tradicionalizma, zabrane mešanja muslimanskih devojaka-žena sa nemuslimanima (dok muslimani-muškarci imaju pravo da žene devojke druge vere), kroz enormne trgovinske radnje i lokale po čitavoj bivšoj Jugoslaviji, što pridobijaju velike simpatije (dobrih Albanaca) u medijskoj propagandi: Kada Srbin sa KiM priča o albanskom šovinizmu – mnogi mu u Srbiji prilepe etiketu da mrzi šiptare (zaboga, oni prave najbolje kolače u poslastičarnicama, najbolji burek…). Nikoga ne zanima statistika da za 50 godina možda ima 10 hiljada albanskih trgovinskih radnji u Srbiji (po Jugoslaviji) – a za to vreme nijedan srbin iz Srbije nije otvorio radnju-lokal u šiptariju na KiM? Isto je i sa mešovitim brakovima! Za Srbiju principi pariteta i reciprociteta u medjunacionalnim odnosima ne postoje. Dok su Albanci strogo sprovodili recipročne mere po svim osnovama – i mnogo više od toga: Na primer, na KiM je primenjivan nacionalni ključ pri zapošljavnju, na jednog srbina zabošljavali 10 albanca prema broju stanovništva, bez obzira na obrazovne uslove? Na sve je Srbija žmurila – a danas gubi-predaje celu teritoriju KiM Albancima-Šiptarima? KADA ĆE JEDNOM SRBIJA DA STEKNE NACIONALNO, VERSKO JEDINSTVO I SLOGU – Osnovne poluge da se sačuva snaga nacije, nacionalni identitet i teritorijalni integritet?…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *