KAKO SE SRBIJA SUOČILA S PANDEMIJOM

POGLED IZ VOJNOG UGLA

Piše SPASOJE MUČIBABIĆ

Odbrani od virusa korona različite zemlje su različito pristupile. U Srbiji je na osnovu procene ugroženosti bezbednosti otadžbine, koju su izvršili generali u Generalštabu, zdravstveni i stručni organi Uprave za zdravstvo, ministar odbrane predložio predsedniku i vrhovnom komandantu da se proglasi vanredno stanje, te planski i organizovano pristupi pripremi za odbranu

Po odluci predsednika Republike, predsednika Narodne skupštine i predsednika Vlade Srbije 15. marta 2020. godine doneta je odluka o proglašenju vanrednog stanja na celom prostoru Srbije. Tada su otpočele planske i organizovane aktivnosti na pripremi i izvođenju borbe protiv virusa korona kroz formu „protivbiološke operacije strategijskog značaja“, koja je brzo napredovala u svojoj organizaciji i funkcionisanju. Ovim je sprečeno strategijsko iznenađenje, i pravovremeno na svim nivoima otpočele su intenzivne aktivnosti na obezbeđenju neophodnih materijalnih sredstava, ljudi i objekata za lečenje obolelih. Krizni štab je podeljen na dva tima: jedan koji je rukovodio zdravstvenim zbrinjavanjem i lečenjem, na čijem čelu je predsednik Vlade sa ministrom zdravlja, i drugi koji ima zadatak da sagleda posledice u ekonomskoj sferi i donese hitne mere, kojim je rukovodio predsednik države sa ministrom finansija.
Paralelno sa ovim zdravstvena struka je pod rukovodstvom Ministarstva zdravlja otpočela trijažu i lečenje obolelih od virusa korona i pripremu stacionarnih objekata za lečenje najtežih slučajeva.

PRIJEM I SLANJE POMOĆI Za rekordno kratko vreme obezbeđena su neophodna sredstva, pripremljeno ljudstvo, pre svega medicinsko, razvijene i opremljene bolnice za lečenje i uspostavljene diplomatske veze za pružanje i prijem prve pomoći od onih koji su u ovom trenutku mogli, hteli i znali pružiti pomoć. To su Kina, Rusija, Norveška, EU i druge. Treba istaći vitalnost sistema u celini koji je obezbedio redovno snabdevanje svim potrebnim artiklima posebno prehrambenim i sredstvima za higijenu, funkcionisanje komunalnih službi, snabdevanje električnom energijom i funkcionisanje opšteg zdravstvenog obezbeđenja.
Rukovodstvo je od početka ispoljavalo ozbiljan vid pomoći susedima, a posebno Republici Srpskoj. Pomoć je upućena i Italiji, koja još nije završila bitku sa virusom korona.
Humanost i briga za sve naše ljude u svetu iskazana je na najvišem nivou. Svi naši građani koji su želeli da se vrate u Srbiju vraćeni su u organizaciji Ministarstva inostranih poslova, a u odlasku su prebacivani strani državljani iz Srbije, za šta su stizale pohvale i zahvalnost rukovodstvu naše države.
Poseban problem pričinjavalo je oko 450.000 naših građana koji su se vraćali iz inostranstva. Brzo je organizovan njihov prihvat i zbrinjavanje uz napomenu da je veliki broj bio zaražen. Povećavala se disciplina, pa je MUP sve manje imao lica za privođenje zbog narušavanja policijskog časa.
Vojska Srbije je od samog proglašenja vanrednog stanja pristupila zaštiti granice i uspostavi karantina, kao i obezbeđenju svih bolnica i pripremi i uređenju privremenih bolnica sa 5.252 kreveta od kojih 5.122 iz zaliha Vojske Srbije. U Beogradu su pripremljena četiri objekta: Beogradski sajam, Štark arena, Hala sportova „Ranko Žeravica“ i Hala sportova „Aleksandar Nikolić“. U Nišu su uređena tri objekta: Čair, OŠ „Mika Antić“ i OŠ „Duško Radović“, a u Novom Sadu „Novosadski sajam“ i u Kruševcu Hala sportova „Kruševac“. Iz sopstvenih rezervi Vojska je obezbedila 153 kreveta gerontološkim centrima.
Vojska je učestvovala i u obezbeđenju 17 migrantskih centara i pet centara za azil (Sjenica, Tutin, Bogovađa, Banja Koviljača i Krnjača) i tako omogućila preraspoređivanje snaga MUP-a za kontrolu sprovođenja naređenih preventivnih mera. U prihvatnim centrima Morović i Subotica Vojska je pružala još i zdravstvene usluge, smeštaj i ishranu.
Angažovani su i svi zdravstveni kapaciteti vojske (VMA i Vojne bolnice), jedinica ABHO (246.bABHO), jedinica policije i drugih jedinica koje su bile potrebne za efektivnu borbu protiv virusa korona. Istovremeno, vojska je izvršavala svoje ustavne zadatke uz održavanje borbene gotovosti na najvišem nivou.
Vojnomedicinska akademija se intenzivno pripremala od početka godine, a od februara i konkretno u operativnom smislu za kovid bolnicu, ali je posle preporuke kineskih eksperata promenjen njen zadatak i krajem marta je zadužena za preuzimanje bolesnika od bolnica koje su postale kovid, i uz svoje redovne zadatke pružila pomoć novoformiranim kovid bolnicama, te obezbedila kadar i najveći deo opreme za funkcionisanje kovid bolnice u okviru VMC Karaburma, što se može smatrati isturenim odeljenjem VMA.

ETAPE DEKONTAMINACIJE Na dekontaminaciji ljudi i kontaminiranih površina i objekata angažovan je 246.bABHO iz Kruševca u početku samostalno, a kasnije uz pomoć pripadnika ABHO zaštite Zapadnog vojnog okruga Oružanih snaga Ruske Federacije. Izvođenje ove „operacije“ se ostvaruje kroz tri etape. Prva je završena, virus je stavljen pod kontrolu, a u toku je druga etapa, vrlo bitna, kada su mere na snazi, a ukinuto je vanredno stanje. Ukoliko se uspešno završi ova etapa ulazimo u treću – vraćanje svih elemenata sistema u početno, normalno stanje i analiza iskustava i stvaranje uslova za njihovu primenu u praksi.
Prva etapa je uspešno završena, ali je rano izvlačiti konačne zaključke. Sada se može reći da je ostvaren početni cilj, da se izbegne iznenađenje praćeno velikim gubicima, kolapsom zdravstvenog sistema i narušavanjem funkcionisanja vitalnih sistema države, da se zaraženi adekvatno zbrinu, gubici svedu na najmanji broj i da opstane stabilno funkcionisanje vitalnih sistema društva. Zdravstveni sistem ima dva podsistema. Jedan, koji je zadužen za borbu protiv virusa korona, i drugi, koji se bavi svojim redovnim zadacima – lečenjem obolelih od drugih bolesti. Gubici su minimizirani (sada oko 2%), funkcionišu svi vitalni sistemi, za šta su zaslužni pripadnici tih sistema, ali ništa manje u ovim uslovima i pripadnici MUP-a i Ministarstva odbrane.
Na kraju, ali ne i po značaju, svakako treba istaći da sve ovo ima i svoju cenu izraženu novcem, bez koga se ovo ne bi moglo realizovati. Posebno veliku vitalnost i efektivnost pokazalo je Ministarstvo finansija koje je obezbedilo novčana sredstva za realizaciju planiranih aktivnosti i izradilo planove za budućnost, što je od međunarodnih finansijskih organizacija ocenjeno visokom ocenom, a na moral naroda vrlo pozitivno uticalo.
U daljem toku (druga i treća etapa) treba nastaviti sa sprovođenjem adekvatnih aktivnosti s velikom koncentracijom i doslednim poštovanjem naređenih mera i postupaka, i ne dozvoliti da se „ponište“ ostvareni rezultati, već nastaviti još većim intenzitetom i protivnika (korona) „blokirati i uništiti“. Ovo se može ostvariti samo uz dosledno angažovanje svih nas, od pojedinca do predsednika države.

Autor je general u penziji, inženjer atomsko-biološko-hemijske odbrane i organizacionih nauka

Jedan komentar

  1. ” Ko ne hrani svoju vojsku, hraniće tuđu” rekao je neko.
    Bravo za VOJSKU SRBIJE!!!

    2
    1

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *