Slovo o nežnosti

Tokom resitala O svetlosti, o nežnosti publika je mogla da se opusti i uživa u slušljivim kompozicijama, što bi za većinu savremene muzike kod nas bio pežorativan pridev. Zamislite, savremena muzika, a može da se sluša!

Posle uspešne turneje po gradovima Srbije, pijanistkinja Nada Kolundžija priredila je još jedan poseban resital dela savremene srpske muzike u Svečanoj sali Skupštine grada 13. decembra. Pod naslovom O svetlosti, o nežnosti, program je koncipiran kao posveta poeziji Dušana Vukajlovića, ali i posveta umetnici koja je izabrala da svojim pijanističkim umećem istražuje i predstavlja na najbolji način savremenu muziku. Malo je onih koji su se usudili na takav hrabar izbor, a još manje onih koji su na tom polju postigli uspeh, poštenim sviranjem a ne performansima i pseudoizvođenjima. Kod Nade Kolundžije uvek je vrhunski pijanizam u samom centru, o čemu svedoče mnogobrojne nagrade i priznanja kod nas i u svetu.
Omen est nomen, kažu stari Latini, pa je ove večeri publika mogla da se opusti i uživa u slušljivim kompozicijama, što bi za većinu savremene muzike kod nas bio pežorativan pridev. Zamislite, savremena muzika, a može da se sluša! Dela su nastala uglavnom ove godine, a neki od kompozitora žive i uspešno deluju u inostranstvu. Naš proslavljeni gitarista Dušan Bogdanović predstavio se sa dve uspavanke (2019), minimalističke i nepretenciozne, koje treba da šalju bebe i umorne penzionere u svet snova. Irena Popović u kompoziciji O večnom talasu koji nikada nije udario o pramac broda i liniju horizonta, posvećenoj pijanistkinji, i Sećaš li se (obe iz 2019) diskretno se približava romantičarskim harmonijama, s blagim prizvukom primenjene muzike u kojoj je suverena. U Anastasimi (2018) pisanoj po uzoru na melodiju srpskog uskršnjeg tropara Aleksandar Damnjanović koristi ruski i grčko/srpski način pojanja, vertikalni i linearni, s moćnim razvijanjem materijala u zvučnom krešendu prema sredini i smirivanjem prema kraju. Klavir kao orkestar u Nadinim rukama zvučao je i duhovno uzdržano i moćno, nikada ne zloupotrebljavajući moguću snagu klavirskog zvuka. Ukratko, pijanista zna da koristi svoj instrument.
Ivan Elezović je komponovao duhoviti skeč Jedan i po (2019) za klavir i klavir igračku, koji čini poseban začin u muzičkom kosmosu Nade Kolundžije, izazivajući uvek oduševljenje publike. Minimalista Miloš Raičković u Duetu bez tebe (2011 – aranžirala za klavir 2019. N. K.) citira Šubertovu muziku u kombinaciji s japanskom tradicionalnom pesmom, što zvuči romantično i dozvoljava pijanisti da prikaže svoju muzikalnost. Još jedan minimalista, Miroslav Miša Savić koristi muziku iz prošlosti, čembalski Fandango Antonija Solera, da bi se u kompoziciji O svetlosti, o nežnosti, o mraku, fandango za Dušana (to je i naslov koncerta) za klavir i virtuelnu traku poigrao zvukom i zvučnim efektima. Kompozicija je nastala na inicijativu pijanistkinje, a Padre Soler ne bi bio nezadovoljan kako je njegova muzika korišćena, jer je i sam barok u svojoj srži zapravo minimalistički konceptualan. O čemu bi trebalo razmisliti.
Zoran Hristić je 2018. posvetio Nadi delo Intima, u kome kao da rekapitulira i pomalo objašnjava, a sve to u savršenom skladu sa svojim muzičkim kredom. Dirljivo deluje, kao poslednji pozdrav s one strane. Vuk Kulenović je Virdžinal napisao 1982. koristeći minimalistički postupak u predugom i ponavljajućem predlošku. Resital koji je svoj vrhunac imao u sredini (da poživi minimalistički pokret!) diskretno se odjavio delom Isidore Stepančić nerazumljivog naslova predeli, klavijature:unutrašnjost (baš tako, malim slovima, i na engleskom) za klavir i traku. Fade out je bio savršen, jer je jedna traka nestala. Lost in action. Posle izvanredne nežne večeri pijanistkinja se odužila oduševljenoj publici kratkim citatom od nekoliko taktova Fandanga Padre Solera.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *