Lompar za početnike

Piše Vladimir Dimitrijević

Lomparova knjiga jeste brevijar za one što se prvi put sreću sa njegovom utemeljenom i britkom mišlju (naravno, ne samo za njih)

Izgleda da je sudbina srpska da se pita: da li će to da se svidi gospodi frankovcima i kao da je aksiom postojanja i boljitka srpstva ljubav s droljom frankovluka (…) Ismevanje tzv. nacionalnih ideala, prošlosti, fama o korupciji i niskoj kulturi Srba, crnogorska mitologija, zagrebačka panika, slovenačka želja kineskog zida, zar je to novo? Austrija je to, pokojna Austrija (…) Potreba jednog čisto srpskog gledišta na stvari, srpskog egoizma i skretanja sa osećajnog i nadzemaljskog raspravljanja stvari, na realna gledišta i stanovišta, u skladu sa interesima srpstva. Inače, trajaće i dalje ova dosadna komedija i završiće se još jednom kao srpska tragedija…Treba priznati sve što poštovana druga strana traži, ali najzad dozvoliti da se čuje i ono što bi tražili mi. Kad kažem mi, mislim Srbi… Mi bi trebali da smo u pozi egoista, a ne oni, mi bi trebali da se vajkamo, a ne oni, mi bi trebali s dana u dan da određujemo cenu za ono što smo izgubili i dali, a ne oni koji su malo uneli sem obmana majstorskih i samoobmana za koje smo mi sad krivi. Po našem shvatanju, ova igra naša nije fer, jer je ubrzano i užurbano brisano sve što je bilo srpsko, dok se s poštovane druge strane operiše stalno autonomijama, separatizmom i zahtevima. Postavimo ih i mi!“

„U 20. veku, tri elementa su gradila cilj hrvatske politike: stvaranje hrvatske države, neutralizacija srpskog faktora u toj državi i dominacija unutar jugoslovenskog prostora. Tom cilju su stremili i umereni i radikalni predstavnici hrvatske politike. Delujući naporedo, u zavisnosti od istorijskih okolnosti, nekad su u prvom planu bili radikalni, a nekad umereni predstavnici hrvatske politike. Ponekad je istorijsko vreme bilo tako zgusnuto da su u bliskim vremenskim intervalima ispoljena i radikalna i umerena sredstva hrvatske politike. Ta istovremenost se pojavljuje kao istorijska zavesa. Šta ona krije? Istovrsnost ciljeva hrvatske politike. I još? Prilagođavanje istorijskim okolnostima da bi ti ciljevi bili ostvareni (…) Oglašeni krivima za izbijanje Prvog svetskog rata, potvrđeni kao krivi zbog izmišljene velikosrpske hegemonije u Kraljevini Jugoslaviji, sada smo krivi zbog raspada titoističke Jugoslavije (…)Da se ne bi zatvorila radna mesta u Hrvatskoj, potrebno je da Srbija omogući manju carinu za hrvatske cigarete od carina predviđenih za zemlje Evropske unije i na taj način smanji broj radnih mesta u fabrikama cigareta u samoj Srbiji. Da li je javna svest u kojoj je moguće da se o ovim stvarima pregovara uopšte normalna javna svest? (…) Čekaju nas duge godine simulirane demokratije i tihe okupacije. Jedino što možemo učiniti jeste oblikovanje svesti o srpskoj kulturnoj politici i obrazovanje različitih grupa za pritisak.“

[restrictedarea]

Čitaoče, verovatno pogađaš: citati u prvom pasusu ovog teksta pripadaju Milošu Crnjanskom, a navodi u drugom odeljku izašli su iz pera Crnjanskovog tumača i nastavljača njegovog „rata u kulturi“, Mila Lompara. Izdavačka kuća „Catena mundi“ knjigu „Prećutani Crnjanski“, iz koje smo navode preuzeli, objavila je prošle, 2012; ove godine izašla je, u istoj izdavačkoj kući, knjiga razgovora sa Lomparom, „Povratak srpskom stanovištu?“ Kontinuiteti su uspostavljeni. Trebalo bi čitati.

Sve ključne Lomparove teme su prisutne u „Povratku srpskom stanovištu?“: Dositej, Njegoš, Sterija, Dragiša Vasić, Andrić i Crnjanski kao književnici čije bi delo trebalo čitati u svakoj novoj epohi; Mihailo Đurić i Nikola Milošević, intelektualci koji nisu pristajali na mirenje sa kvazipragmatičnim poricanjem etičnosti u politici; Latinka Perović, Živorad Kovačević, Dušan Čkrebić i njihovi drugosrbijanski naslednici, poput Borke Pavićević i Ivana Čolovića, koji pokazuju da je titoizam kao kulturna politika i dalje delatan; moralističko razobličavanje utilitarnog mondijalističkog moralizatorstva, koje priču o dobru i zlu koristi kad bi trebalo biti protiv legitimnih srpskih interesa; srpska kultura kao sredina u kojoj se prožimaju tri velike kulture: pravoslavna, rimokatolička i islamska; otimanje Dubrovnika za hrvatstvo, iako je on bio središte pokreta Srba katolika; pokušaj da nam se oduzmu Meša Selimović i Andrić; sudbina Srba i srpskog jezika u Crnoj Gori; Solženjenicin, Harold Pinter i Peter Handke kao svedoci istine o jednom malom, gonjenom narodu, koji su, i zbog toga, postali prokaženici na međunarodnoj javnoj sceni; Druga Srbija, čiji je duhovni otac, Radomir Konstantinović, pamtio zločin nad Simom Markovićem i Ivanom Goranom Kovačićem, a zaboravio zločin nad Svetislavom Stefanovićem, pokazujući da je selektivni zaborav u službi Imperije Vašington-Brisel osnova drugosrbijanstva; sekularno sveštenstvo i kult revolucionarne mladeži koja sve počinje iz početka, jer joj tradicija nije „ni do kolena“; AVNOJ i Evropska unija; Krleža i Mate Ujević kao urednici „Enciklopedije Jugoslavije“; Krležini obožavaoci u Beogradu danas; hrvatstvo i montenegrinstvo; razlika između zapadnih vrednosti i zapadnih interesa; srpski intelektualci (čast izuzecima!) kao marveni trgovci, s logikom „kilo za kilo“, i kao klovnovi, koji su unapred pristali da budu poraženi; integralna kulturna politika protiv svođenja svega srpskog na srbijansko; Boris Tadić kao „svetioničar na Jadranu“ i njegovi nastavljači na vlasti danas; promena vlasti, ali ne i režima; i, naravno, titoizam („nedemokratsko stanje, protivsrpsko kretanje, privid slobode“, kaže Lompar)…

Dakle, „Povratak srpskom stanovištu“ jeste „Lompar za početnike“, jasan i pregledan, ali na nivou Lomparovih prethodnih dela: bez trunke vulgarizacije. Poruka jasna, za pamćenje i ponavljanje:„Vrati se sebi, dok imaš kome!“

Recimo i da naslov ovog prikaza nije plod namere da se čitaocu uputi reklamna poruka. Lomparova knjiga jeste brevijar za one što se prvi put sreću sa njegovom utemeljenom i britkom mišlju (naravno, ne samo za njih). Ta misao se pokazala u svojoj punoti u prethodnim njegovim delima, poput „Moralističkih fragmenata“ i „Duha samoporicanja“.

[/restrictedarea]

2 komentara

  1. Poštovani gospodine Milo Lompar.Hvala Vam,što pokušavate,da ukažete i,ukazujete,kakav je položaj,nas srba i celokupne zemle.To slabo prodire u svest ludi,a političari i jesu kreatori te naopake teze,da su srbi uvek krivi za sve.I,ako smo uvek bili plemeniti,bili smo i nekako bolećivo popustlivi.Setite se,da je,gospodin Tomislav rekao”evo ,ja klečim”,Zašto bi on klečao’?kakva nas to bolest uhvatila?Nama su udarali malj u glavu,nama su vadili oči i nizali na prutić.Nas su bacali u jame,silovali,ekonomski iskorišćavali.Naši su učestvovali,u svim oslobodilačkim ratovima,dok su oni dočekivali nemce.Ali luda Amerika i grešna Evropa,hoće da smo mi krivi.Pripisuju nam genocid,mi to nikad nismo bili.Otimaju našoj deci istoriju,da ne bi znali koliko su im preci dostojni poštovanja.U ovoj zemlji,sve je naopačke.Izgubile su se osnovne vrednosti,ne poštuju se nikakva moralna načela.Dačić se svađa,čija je vlada,po svim kriterijumima,trebalo bi da je vlada Srbije,a oni da služe narodu i zemlji.Ni reč nisu rekli o tobožnjim grobnicama u Šljivovici.Kandićka i ona sramota što se pojavila,kao zla nesreća navrzli se na Srbiju.Dali je vlast nešto rekla ili učinila.Sudstvo ganja Mladićeve jatake.Ti hrabri ljudi ,ni krivi ni dužni,čame u tom nakaznom sudu.Zašto vlast ne zaštiti svoje građane?Svi su samo tuđi eksponenti.Narod spava,nikako da se razbudi.Ovi lažu,kao da su studirali laži.Hvala vam što pokušavate pomoći nama očito blesavim.

  2. Samo nas jedna najteza kolektivna trauma moze osvestiti. Npr. da nam hrvati i muslimani zakolju u Srbiji preko dva miliona ljudi! Mada je i tad pitanje, dali bi se dozvali k sebi.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *