Udžbenik o zabludama Jugoslovenstva

Piše Vladimir Dimitrijević

Knjigu „Srpski kulturni krug“ trebalo bi čitati i iščitavati, da nam opet ne dođe neki vanzemaljac iz „jugosfere“ i ponudi nam putovanje u letećem tanjiru novih zabluda

Možda ovo nije idealan početak za prikaz jedne knjige pisane „apolonski“, u najlepšem nastojanju da se dostignu čari „beogradskog stila“, koji gospodstveno kazuje ono što pisac želi da saopšti čitaocu. Ipak, moram da pomenem, pre nego što prikažem knjigu o odnosu jugoslovenstva i srpstva u kulturi: po svedočenju Ljubana Jednaka, jedan ustaša je zatočenim Srbima, pre pokolja u glinskoj crkvi, rekao: „Na ovo ste osuđeni 1918. godine!“

JUGOSLOVENSTVO – UZROK NAŠEG STRADANJA Dakle, baviti se jugoslovenstvom ne samo da bi trebalo, nego se i mora: od 1941. do danas plaćamo skupu cenu zabluda naše narodne elite koja je, posle pobede u Prvom svetskom ratu, što pod pritiskom spoljnih okolnosti, što zaneta svojim iluzijama (izgleda – više ovo drugo) napravila jedan provizorijum, u kojem su se našli narodi jedni drugima srodni jezički, ali ne i duhovno i civilizacijski, i posle čijeg raspada su Srbi platili najveću moguću cenu – u 20. veku su ušli sa dve svoje međunarodno priznate države, a sto godina kasnije, jedna od tih država se utemeljila kao antisrpska Montenegrinija, a druga se obrela pred mogućnošću da je vrate u pretkumanovske granice ili, što je još strašnije, da je svedu na okupirani Beogradski pašaluk. Jednom rečju, kako je govorio Česterton: kad se jave problemi u praksi, ne bi trebalo tražiti puka „praktična“ rešenja. Pre nego što se pristupi rešavanju problema, moramo teorijski osmisliti ono što se desilo. Knjiga „Srpski kulturni krug“ Petra Pijanovića upravo je jedno takvo teorijsko oruđe, sine ira et studio, posle Jasenovca, Jadovna, „Bljeska“, „Oluje“ i posle stvaranja hrvatskog, bošnjačkog i crnogorskog jezika…

O SADRŽAJU Pijanovićeva knjiga je, u najboljem smislu te reči, pisana „udžbenički“, sa namerom da podrobno obavesti i na razmišljanje navede svakog obrazovanijeg čitaoca. U uvodnom delu date su precizne definicije kulture („sve duhovne, tvoračke i delatne snage u jednom narodu“) i kulturnog kruga („duhovni prostor i duhovno zajedništvo nekog naroda ili širih zajednica“, čiji je sadržaj upravo kultura). U poglavlju „Nacrt za istoriju moderne srpske kulture“, Pijanović se bavio promenom kulturnih obrazaca u 20. veku koje su vodile promenama nacionalnog identiteta. „Okviri kulture“ su nastojali da pokažu društvene prilike u kojima se kad je „srpski slučaj“ u pitanju videlo „podmuklo delovanje istorije (Pijanović), kao i da opišu promene u privatnom životu srpske elite, ali i običnih ljudi. „Vidovi kulture“ se bave razvojem obrazovanja i nauke koji su vodili velikom preporodu jednog malog, ali samosvesnog naroda, sabornošću i duhovnom obnovom kroz Crkvu i nacionalne ustanove, razvojem umetnosti i filosofije, jezikom i pojavom tzv. beogradskog stila, književnošću, novinarstvom, književnom i naučnom periodikom, kulturom izdavaštva i čitanja, kao i kulturnom ideologijom. „Novi kulturni kod“ ukazuje na stvaranje tzv. jugoslovenske sinteze, „Slojevi u kulturi“ na „književna ukrštanja u kulturnom krugu“, a „Književni i kulturni korpus“ nastoji da uporedi srpski i jugoslovenski kulturni obrazac. Jednom rečju: ako čovek ne zna ništa o našem „jugoslovenskom eksperimentu“ u kulturi, a želi da ga upozna, upravo iz srpske perspektive, slobodno može da uzme ovu knjigu u ruke i da joj se kao pouzdanom vademecumu prepusti. Petar Pijanović se kao autor ovog dela pokazuje ne samo kao ozbiljan istoričar kulture i književnosti, nego i kao vešt pisac udžbeničke literature, u najboljoj tradiciji „narodnog prosvećivanja“.

[restrictedarea]

ŠTA NAM SE DESILO? Dositej Obradović je krajem 18. i početkom 19. veka pisao, kako reče u pismu Haralampiju, za „braću Srblje“ bez obzira na „zakon“, to jest veroispovest, i znao da su svi štokavci Srbi. Pijanović ga citira: „Srbi se po različitim kraljevstvima i po provincijama različito i nazivlju: po Srbiji Srbijanci… po Bosni Bošnjaci, po Dalmaciji Dalmatinci, po Hercegovini Hercegovci, i po Crnoj Gori Crnogorci. Svuda jednako govore, sovršeno se i jasno razumevaju, razvje što se malo u provincialnom izoglašeniju raspoznaju i po gdi koe reči koje su u Turskoj od Turaka, a u Promorju od Talijana priobiknuli“. To je znao i Vuk Karadžić, koji je napisao programski tekst „Srbi svi i svuda“. To je znao i Branko Radičević: njegovo kolo u „Đačkom rastanku“, koje smo, za vreme Tita, pevali kao kolo „bratstva – jedinstva“ bilo je svesrpsko:„Hrvaćane, ne od lane, oduvek si ti bez mane“ ne odnosi se na Hrvata iz Zagorja, nego na Srbina iz Hrvatske. Pa šta se onda desilo? Kako je bilo moguće ono o čemu Pijanović piše kao o „odustajanju od srpske ideje“ koje je i pre i za vreme Prvog svetskog rata prihvatanje jugoslovenstva kao „puta bez valjane alternative“? Oni koji su ideju jugoslovenstva iz kulturnog utopizma pretvorili u politički aktivizam bili su najugledniji naši kulturni poslenici na početku 20. veka: Jovan Skerlić, Jovan Cvijić, Aleksandar Belić, Slobodan Jovanović. Po Pijanoviću, jedan od ključnih uzroka njihove „pregrejanosti“ jugoslovenstvom bio je „neoprosvetiteljski duh veoma blizak srpskoj građanskoj inteligenciji“. A taj duh je, opet po Pijanoviću, zanemarivao „značaj vere i tradicije u oblikovanju srpskog nacionalnog bića i pogleda na svet“. Ideja Srba, Hrvata i Slovenaca kao jednog „troimenog“ naroda bila je megalomanska, a elita ju je nametnula Karađorđevićima i pre svega ambicioznom prestolonasledniku Aleksandru. Srpska elita hrlila je da utopi svoj narod u široku reku jugoslovenstva (koja je bila samo fatamorgana u pustinjama balkanske istorije), dok su Hrvati, od samog početka, gajili nepoverenje prema „troimenosti“. I, kako reče Pijanović – „dok se srpska elita iscrpljivala u svojim zabludama, hrvatska je, uz podozrenje prema Srbima i jugoslovenskoj zajednici, jačala na dosledno vođenoj hrvatskoj ideji, čiji je konačni cilj bila nacionalna država“. Između dva svetska rata Hrvati su se mobilisali oko srbofobije i želje da stvore nezavisnu državu, a Srbi su se iscrpljivali u klasnim sukobima koji će voditi građanskom ratu 1941-1945. I u SFRJ je bilo slično. Pijanović veli:„Raskol je kod Srba uvek, pa i u socijalizmu, bio ispred duha sabornosti. Pojedinačni interesi političkih moćnika i grupa bili su mnogo važniji od zajedničkih (…) Uloge su opet zamenjene: narod koji je pretrpeo najveće žrtve u oba svetska rata i najviše doprineo stvaranju prve i druge zajedničke države obeležen je velikosrpskom krivicom. Tu navodnu krivicu sankcionisao je i kulturni obrazac koji je stalno potiskivao vrednosti srpske duhovne tradicije u ime vrednosti novog, socijalističkog društva“. Branko Lazarević, književni kritičar i predratni diplomata, koji je i sam dao doprinosa našim jugoslovenskim zabludama, kasnije se vajkao:„Četrdeset i devet procenata stanovništva, srpskog i pravoslavnog porekla, nisu bili hegemonija nego celishodnost. Srbija Petra Prvog, Skerlića, Cvijića, Putnika, Pašića, Protića, Slobodana Jovanovića, Bogdana Popovića, Mihaila Petrovića, tako privlačna za sve Jugoslovene od 1903. do 1918, predstavljala je samo hegemoniju broja, snage, organizacije, konstrukcije, dobre vojske, dobre prosvete, dobre demokratije. Ako je hegemonija, prosto joj bilo! Ali to nije bila hegemonija, nego samo ‚hegemonija‘“. No, Hrvati i Slovenci (većinom, izuzetaka je bilo), koji su, prvi od pogibije Petra Svačića, a drugi od gubitka prestola na Gosposvetskom polju, navikli da služe drugima, nisu podnosili Srbe kao narod koji se sam oslobodio i koji je 1918. drugima doneo slobodu (kralj Aleksandar je u Sloveniji podigao prve srednje škole i fakultete na narodnom jeziku). Zato su i radili da potkopaju one koji im nisu imponovali svojim „bizantskim“ poreklom i civilizacijskim krugom.

PARADIGMATIČNI SKERLIĆ I NJEGOVI ĐACI Skerlić je svakako paradigmatični lik ranog jugoslovenstva. Bio je radikalan u svojim prosvetiteljskim shvatanjima (verovanje u to da će ljudi, čim budu školovani, postati dobri; a ljudi, na nesreću njegovu i našu, često nisu zli zato što ne znaju, nego ne znaju zato što su zli). Smatrao je da je glavna prepreka južnoslovenskom bratstvu religioznost, koja je, po njemu, sasvim zastarela i nepotrebna. Patrijarhalna kultura i moral su mrtvi i nepotrebni: sad je nastupilo novo doba:„Svi će ljudi braća biti“, pevao je Šiler u „Odi radosti“. Srbi, Hrvati i Slovenci koračaju jednim korakom u svetlu budućnost čovečanstva, koje će uspostaviti svetski mir i više nikad neće biti nikakvih ratova. Skerlić je tvrdio da se Srbi ( kao i ostali ) moraju potpuno uklopiti u zapadnu kulturu ili će, kao Indijanci u Americi, nestati sa lica zemlje. Uticajan kakav je bio, Skerlić je oblikovao mnoge mlade umove. Oni su krenuli ka jugoslovenstvu, verujući da je tu jedini spas. Pijanović o ulozi naše inteligencije u razvoju ideje koja nas je lišila sopstvenog identitskog oslonaca kaže:„Tokom prve četiri decenije 20. veka srpska kulturna elita učinila je što je mogla da srpsku ideju preobrazi u jugoslovensku i da Srbi svoju nacionalnu i državnu sudbinu ne traže više u Srbiji nego u Jugoslaviji (…) Zanemarena svest o državnom kontinuitetu i duhovnom nasleđu, zapostavljene moralne i kulturne vrednosti iz tradicije umanjile su nacionalno osećanje u srpskom narodu i pre Drugog svetskog rata. Posle rata taj proces još izrazitije teče kroz ideologiju koja nacionalno zamenjuje klasnim, a srpsko lice jugoslovenskim naličjem.“ I, kako uočava Pijanović:„Za razliku od Hrvata, koji su već obavili poslove nacionalne i kulturne integracije, Srbima taj posao tek predstoji. Dok drugi narodi u novim državama na prostoru bivše Jugoslavije znaju šta je njihov državni, nacionalni i kulturni korpus, Srbi su po treći put tokom jednog stoleća na novom iskušenju – koliko zahvaljujući svojim greškama toliko i tuđim interesima i ‚zaslugama‘“.

A SAD, JOVO NANOVO! Moramo, dakle, početi ispočetka. Vraćamo se sebi. Mihailo Marković, koga Pijanović citira, smatra da su osnovni činioci našeg duhovnog prostora: vrednosne pretpostavke naše kulture, sopstveno istorijsko iskustvo, nacionalni mitovi i predanja, pravoslavna vera, srpski jezik, običajnost, srpska umetnost i humanističke nauke. Sve bi to sada trebalo obnavljati, uspostavljajući prekinute kontinuitete i oslobađajući se onoga što je Milo Lompar uspešno nazvao „duhom samoporicanja“. Taj put nije jednostavan, ali je jedini, ako želimo da opstanemo i ostanemo tu gde jesmo i kakvi jesmo. Knjiga „Srpski kulturni krug“ Petra Pijanovića dobar je početak za razmišljanje u tom pravcu. Trebalo bi je čitati i iščitavati, da nam opet ne dođe neki vanzemaljac iz „jugosfere“ i ponudi nam putovanje u letećem tanjiru novih zabluda.

[/restrictedarea]

8 komentara

  1. Pola naseg naroda u Srbiji i dan danas govori da im je Tito i Jugoslavija bilo najbolje vreme njihovog zivota!Jadnici!Da ikako mogu digli bi oni Tita iz groba!Vide,a izgleda da ne vide,sta je Tito,Krcun,Kapicic,Rankovic,i ostala bulumenta komunisticka sa svim nakaradnim bratstvom i jedinstvom uradila Srbiji,ali uzalud…..slepi pored ociju i gluvi pored ussiju!I sta onda reci o njihovoj zabludi!Jugoslavija je vestacka tvorevina koja je kako nastala tako i prestala voljom drugih!Na svu srecu!A koliko su “cinioci” bratstva i jedinstva hteli tu Jugoslaviju vidi se po separatizmu od prvog dana formiranja te nazovi drzave!

  2. hvala na prikazu… Opet se povrdilo da “Znanje nadima a ljubav popravlja..” ?! Oni, koji prezru ljubav prema svome (bliznjima i tradiciji), prezru i Boga i upadaju u – prelest ?! A “savrsen um” – bez ljubavi jeste – nesrecan, demonima razdiran ?!

  3. Gospodin Zorbas počinje od Tita i ostalih koje još pamtimo.Uredu
    ali počnimo od GLAVNOG zagovornika SHS pa Jugoslavije zbog koje
    je dfa tako kažem bio i Jasenova,Gudovac,Jadovno,Jasrebarsko,
    Sajmište i sva ostala mesta srpskog stradanja.Da nije bilo PRVOG Decembra 1918 Kraljevina srbija bila bi i danas gos, Zorbas pogrešna politika dala je katasrofalne rezultate za naciju srpsku. SLUŠAJMO današnju mladež šta želi koja nepamti ni Broza ni
    to njegovo blagostnje zbog koga su od: Šesdesetih emigracije prema Zapadu bile u stotinama hiljada do raspada one TITOVE JUGOSLAVIJE zašto ako je bilo dobro da je postalo loše nije uvek strani faktor kriv nešto trulo je bilo kod tog OŽALOVANOG BROZA.

  4. Sreca,pa nema vise Jugoslavije.Sad se zivi divno.Nema vise emigracije.SAD SMO SVI SRBI -GLADNI.Sad samo mladi odlaze ,a ne emigriraju.Fali logika.U 21.veku,opet nam fali pameti.Svi nesretnici,sa manjkom logike,u svim novonastalim drzavicama,pricaju ISTE argumente,o Jugoslaviji.MALO nije jednako VELIKOM.SIROMASNO nije jednako BOGATOM.SLABO nije isto sto i JAKO.Sve drzavice bedice,nastale raspadom Jugoslavije,su MALE,SIROMASNE i SLABE.BEZNACAJNE NA MEDJUNARODNOM PLANU.Sreca je sto smo se iskobeljali iz Jugoslavije,pa TRCIMO U EVROPU.Isto to samo mnogo vece i jace.Taj ulazaknas vec na pocetku ,na ulazku,kosta Kosova.To je ulaznica.To se MORA platiti,a kasnije -videcemo.Bedna Slovenija,nesto sepa sa svojom tako sjajnom privredom(nema drugih republika,da se malo zivi na njihov racun),Bedna Hrvatska ,koja je tako kukala da joj otimaju devize od turizma,sad od tog turizma nema nikakve koristi.Bedna Bosna jos nije postala ni drzava,a vec se raspala na dve pole,i tri naroda.Bedan Crna gora je bedna,da bednija biti nemoze,a uskoro ce popunjavati vojne rezerve NATO-a,pa ce brzo ostati i bez ljudi i bez drzavnosti.Bedan Makedonija,jos nije rascistila ni sa Grcima,ni sa Siptarima,ni sa Bugarima.Privredu nema,poljoprivredu nema,nema nista-samo nesretni narod.Bedan Srbija,se bori da zadrzi Kosovo,monstruma,od pokrajine,drzave,protektorata,kriminalne oblasti,ili sta je vec.Vec joj na vrat guraju pokrajinu Vojvodinu(ni riba ni devojka,ni pokrajina,ni drzava ),a u Vojvodini su DALEKO VECINSKI NAROD SRBI!!
    Mrznja prema Jugoslaviji ,je mrznja prema komunizmu,prema jednom pravednijem socijalnom drustvu.Mrznja slepa i gluva,za sve argumente.Svi vi ,koji toliko mrzite Jugoslaviju, osim mrznje ne nudite nista dobro narodu.NUDITE VERSKU ZATUCANOST,KAPITALISTICKO IZRABLJIVANJE,I povratak na Knezevinu Srbiju.Nudite korak nazad u istoriju,tamo gde su svi Juzno slovenski narodi bili robovi.Na zalost ,priznajem,vi ste u vecini,sto je i normalno.Pametni su uvek u manjini.

    • Mozda sam ja pogresno razumeo vas komentar Milutine,ali pokusavati na silu gurati siptare,makedonce,balije,hrvate,slovence,novoformirane crnogorce,da zivimo svi zajedno u nekoj zajednickoj drzavi,makar se zvala i Jugoslavija,je potpuno uzaludno i pored svih vasih zapazanja sa kojima se slazem!Naravno da je onakva kakva je bila Jugoslavija je bolje resenje nego ovo sto je danas,jer ova danasnja situacija se ne moze nazvati nijednim drugim imenom do “HAOS”!

  5. sve novonastale države su posle raspada jugoslavije odavno ,već se i ne sećaju,uspostavile svoj,nacionalan kulturni model,praksu,viziju.jedino srbija baulja.srbija mora da uspostavi,na žalost tek sada,svoju nacionalnu državu iz čega proističe sve drugo.iako je to,skoro retro put,taj zadatak se mora obaviti,jer toliko je važnih pitanja,fenomena,pojava,znanja koja prevazilaze same nacionalne okvire.srbija mora da uspostavi prvo svest da je sama u okviru svoje nacionalne države i da shvati da nema više jugoslavije,pa će tek na tim čvrstim osnovama da se pojavi jasan prostor za sve nadnacionalne,kulturne,civilizacijske,filozofske,umetničke…fenomene,jezike i činove koji su neophodni za razvoj,opstanak društvenosti i kvalitet,intenzitet pojedinca,ličnost,individuu.svakom građaninu srbije,bez obzira da li je srbin ili ne,nedostaje država koja je situirana i uređena.tako je i sa kulturnom politikom.srbi na vlasti nikako da shvate:jugoslavije više nema.
    a,čitam,SANU(arhitekta mitrović)već nekoliko godina vapi za profesorom likovne akademije,koji je,kao jugosloven,potomak onih što su otimali salonske stanove 1941, i kao takav,podržavao NATO bombardovanje.kulturni zločin i kriminal ne sme da zastareva.

  6. Gospodine Milutine ima malih,majušnik pa na veliko žive, da ne
    ređam te male države.Velika Srbija primila male Crve da je grickaju dok nisu izgrizli to je deo naše utopije velike JUGE.
    E ta velika skljokala se kao kula od karata jer oni mali nisu je
    željeli Milutine.Kraljevina Srbija je bila velika i ona je smetala
    VELIKOJ GERMANIJI uz pomoć Velike Britanije mismo postali MALI.

  7. Autor u uvodu pominje 1918, nedefinisanu, iako svi znamo da je
    tad formalizovana SHS, transformisana, potom u Jugoslaviju.
    Medjutim, ako nam treba znanja i “raskrinkavanja” zabluda, ne smemo
    zanemariti sve organizovane (uglavnom, spolja) akcije-propagiranje
    ideje, sirenje, trazenje podrske (u SAD, prvenstveno), … za
    ujedinjenje Juznih Slovena. Poraz Austrougarske imperije i nesmanjeni
    apetiti Vatikana (Katolicke crkve), Hrvatima i Slovencima je,
    “ujedinjenje”, bilo vise nego spas.
    Tako, dok jesrpska vojska trunula na “zamrznutom” Solunskom frontu, narod patio, strelajn i vesan u Srbiji, srpska slavna
    elita je radila na ujedinjenju (sa “bracom”, koja su valjda
    “bratski” ubijali).
    [ Nista nije bilo mnogo drukcije 41-45-e. Neki su krvarili,
    boreci se protiv okupatora, neki se mucili od gladi, u strahu za svoj i zivot dece, neki pili hladno pivo pod vesalima na Terazijama (tamo su se valjda njihala tela ne-ljudi) a neko
    verifikovao “revoluciju” i pripremao “novu” drzavu.]
    Moramo se i osvrnuti na XIX vek i Obrenovice (Srbe, takodje) i
    njihov doprinos “jakoj” Srbiji, na koju su Austrijanci, vec
    smatrali “svojim talom” -platom, za sve ratove koje su vodili
    “za nase oslobodjenje (u XVIII i XVII veku). Pored njih, i njihove
    aspiracije za ovladavanjem svih Srba na Balkanu, odbiju Ruse,
    bili su tu uvek, i Englezi, sa svojom jasnom strategijom.
    Posle “ujedinjenja”, mi-Srbi smo snishodljivo popustali “braci”,
    Srbi ostali rasparcani (gde su bili pre). Od 1918 do 1941 u
    “ujedinjenoj” delovali su, od pocetka, “razbijaci”, uz puno
    prisustvo srpske politicke, poslovne i kulturne elite.
    Posle 45-e, mi-Srbi, imali smo “nase” svuda-u politici, privredi
    i kulturi.
    Zar smo ikad obelodanili ili rec rekli, kad su u Hrvatskoj i
    Sloveniji,katolicki praznik Svih Svetih-zadusnice, proglasili
    za republicki parznik, dok smo mi, gusili i ideju zadusnica?
    Mozemo li poreci nevidjeno sirok “front” koji se svim snagama
    bacio na jednog-pokojnog profesora (ne politicara) Djurica?
    Kako smo reagovali na poturanje i usvajanje ideje “muslimanske
    (sa M) nacije”, na koju su se mrstili toliki narodi muslimanske
    vere?
    Kakive su nase-srpske reakcije na propagiranje “ideje” “vojvodjanske nacije”?
    Da li smo ikad pokusali da se “ispetljamo” iz pojmova nacija i
    narod?
    Pisem ovo i ovako, zeleci da mi-Srbi definisemo, razvijemo
    svest i pocnemo da se borimo za opstanak.
    Svakako, ne zagovaram negiranje svesti ili postojanja drugih
    naroda. Ne mislim da mi-Srbi, narod, nismo u bratstvu sa ostalim
    Slovenima. Verujem da sve to, sto nam je zajednicko, predstavlja
    vrednost svakog naroda.
    Nisam nesvestan “bratskog klanja”, ni genocida u kome prednjace
    nama najblizi (poreklom, jezikom, …).
    Ne prihvatam mrznju, jer je ubilacka i protiv nase bitne podloge-
    pravoslavlja.
    Verujem da mi-Srbi treba da opsatnemo, da se za opstanak moramo boriti. Macem, kad nam njime prete, voljom protiv nevolje, a
    iznad svega svescu i duhom.
    Srboljub Savic

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *