Како за свет, тако и за Србију, јануар, догађајима „сабијен“ у мери која би у досадним временима била програм довољан да испуни годину, јесте био месец „снажних енергија“ и непријатних „суочавања с кармичким дуговима“ и другим мучним притисцима „истина“. Поменути дугови, у политичком и јавном животу друштва као заједнички именитељ пак подразумевају потресе и померања у домену власти и моћи, док „прилике за трансформацију“, у астролошком речнику тако безазлене и позитивне, на колективном нивоу добијају драматичну димензију могућности, или извесности сукоба, као и системских и персоналнних промена у врху државе и друштва.
Јануарска догађања у Србији управо су се уклопила у овако драматичну представу: у минулим данима, упоредо са слављењем за хришћански свет најрадосније недеље у години, недеље Христовог рођења, српско друштво и јавну сцену потресале су нимало племените и богоугодне тензије, запенушане страсти, мржње и страхови, уз наговештаје могућег прекомпоновања политичке сцене и изнуђеног ресетовања у редовима носилаца власти. Управо овакве, наглашено земаљске а нимало – небеске, „изазове и трансформације“ призвале су и дозвале студентске блокаде и протести пренети из претходне године, а у јануару настављени са увећаном енергијом и бројношћу учесника, уз придруживање и мобилизацију нових протестаната из средина и професија које нису део академске заједнице. Сада, после виђених потреса, оставки и ресетовања у редовима владајуће српске врхушке, знамо да је студентско „бајање“ успело. Као својеврсне јануарске иде упамћени су и дани тамних енергија агресије, када је у друштвено споразумевање уведена смртоносна комуникација преко бејзбол палица, аутомобилских волана и папучица за гас, а показивање средњег прста у једном тренутку признато као допуштени језик јавног разговора и слања порука! Деловало је злослутно, али се од ових облика насилне комуникације, срећом и заповестима утицајних, углавном одустало.
Премда историјска искуства (посебно овдашње болно колективно памћење прилика у којима су, чврстим обећањима праведних друштвених и политичких резова, те демократских промена, Срби политички и идејно брутално изманипулисани и изварани, а њихова држава угрожена), као и познавање устројства савременог глобалног друштва и предаторске природе његових управљача саветују опрез и уздржаност, разумно је признати „праведне и часне пориве, аутентичну страст и вољу“ образоване младости. Она постоји, она је за уважавање, независно од сумњи или нелагоде пред упозорењима лекција о скривеним обавештајним и другим центрима глобалног управљања људским ресурсима, друштвеним енергијама и вољом човечанства. Знања и вештине волшебних мешетара су технолошки, стручно и „научно“ тако (у)савршене и моћне да је свест, тачније – убеђеност о њиховом свеприсуству и свемоћи здрав одговор здравог разума. Отуда и питање „ко води и ко усмерава студенте“ сада бива легитимно и разумљиво, не као зловоља и ограниченост назадних духова, или идеолошка ретардираност, већ као недоумица „параноје“ која је у минулим деценијама створена и однегована бројним траумама, тешким, чак трагичним искуствима српског народа.
Шта је међутим непорециво када је о духу студентских протеста и колективном психолошком и етичком профилу ове групације реч? Званично, „студенти траже правду, именовање криваца за злочин у Новом Саду, осуђују корупцију и немар власти“. Они наглашено инсистирају на стварању системских и институционалних услова и претпоставки за достојанствен живот у политички, етички и морално уређеном друштву. Идеализам својствен младости и неискуству – можда би све набројано тако коментарисали циници! Међутим, отреситост, зрелост и памет коју у свом иступању показују студенти, својеврсни је помак у јавном (раз)говору, и промена духа, атмосфере и обичаја наше јавне сцене. Ево шта је званично о студентима саопштено из националних институција од прворазредног значаја у култури.
„Већина запослених у Матици српској жели да обавести јавност да подржава захтеве студената у блокади. Сматрамо да студенти воде протесте са јасном идејом о праведном и на здравим ногама постављеном друштву. Осуђујемо сваки вид насиља, јер оно никоме не доноси добро“. Ово је део Саопштења Матице Српске (уследилог после познатих провокативних и немилих догађаја на свечаности поводом обележавања дана Светог Саве у МС).
Месец дана раније, недуго од почетака студентских блокада, у сличном тону огласила се и Српска Академија наука и уметности: „Академијски одбор за високо образовање САНУ је на својој седници од 12.12.2024. пружио подршку студентима у њиховим протестима и исказивању узрока њиховог незадовољства. Одбор сматра позитивним то што млади људи који стреме највишим нивоима образовања и од којих у великој мери зависи будућност наше земље имају своје мишљење о друштву у којем живе и спремни су да своје ставове јасно и јавно искажу.“
Када је о везама и комуникацији студената у протесту и политике и политичара реч, чине нам се посебно знаковитим и илустративним запажања која казује универзитетски професор Александар Петровић, чији текст „Свети Сава и студенти на Млечном путу“ објављујемо у овом броју.
„Поштовање изазива њихово неприхватање фантома опозиције да као биовампири преузму њихову енергију и да је лажно представе као своју. Бивша ректорка Универзитета у Београду говорећи о студентском покрету надмено каже ‘да је време за политичке чиниоце да преузму ствари у своје руке’. Таква брутална експропријација нечије материјалне, интелектуалне и моралне својине је чиста крађа. Она једноставно не питајући било кога, без скрупула отима оно што јој ни по чему не припада.“
Једнако су убојите и убедљиве, а за разумевање слова и духа похвале студентима упутне, ове Петровићеве речи: „Површно тумачење актуелну студентску педагогију слободе види само као прилику за сплеткарење и неку комбинаторику сопствене користи, као нешто већ виђено да би је тако угушило већ у сфери идеја. Супротно томе, студенти не устају због нацртаних политичких циљева, већ против атмосфере пандемонијума, дивљег безакоња, установа и поретка незнања и неправде.“
Чини се да део политичких разрешења, епилога и кадровских ломова у врховима српске власти којима је обележен крај јануара (у знаку трајања његових пророчких „ида“), наведеним оценама дају убедљивост и дугорочну утемељеност.
Хартија трпи све па и схоластичке тираде неше интелигенцији која, захваћене Брозовим синдромом, не може да се ослободе комплекса понизности и неке имагинарне кривице. Већина не зна ни промил наше историје па тако не може да упореди компаративне вредности наше државе са осталим светом. Навешћу само пример Француско – Пруског рата када је мала Пруска до ногу потукла Велику Француску једним вештим коњичким маневром дуж граница са Француске што је давало привид да су огромне снаге кренуле на Француску. Дошло је до панике, војска се расула а Пруси су ушли у Париз са југа и севера.
И тада започиње раздор међу Парижанима а два пруска генерала подстичу једне на друге. Судар Парижана међу собом био је крвав и исцрпљујући до мере да је у Паризу завладала глад па се за једног пацова давала велика сума новца а за пса и читаво богатство. „УПАМЕТ СЕ СРБИ“
Није јасно зашто се иде дубоко у историју, у историјску митоологију, да се објасни народу да су се догадјали тешки порази у ратовима за територију (да се заплаше Срби), узет за пример Француско-Пруски рат у контексту данашнје одбране Српске покрајине КиМ. Могао је за пример да се узме и Тројански конј. То не значи у корелацији снага да ова стратегија не би одговарала Србији да је раније спроведена, није се досетио Милошевић (у сасвим другој варијанти када је могло, какву сам ја тада стратегију за повратак протераних Срба на КиМ замишлјао, за коју сматрам да би сигурно успела са манјим конфликтним проблемима), али нећу сада о томе, нема ефекта да образлажжем јавно какав сам врло ефектан план имао, прошло је време (било пре прославе шестогодишнјице кос. битке).
Сада је друга ситуација, бриселским споразумом предато КиМ Шиптарима на управлјанје. Стратегија и шансе за одбрану-повратак КиМ су скоро нула, – једино да се одбаце сви Бриселски споразуми, и пребаци решенје КиМ на Ујединјене нације.
Медијски рат је одувек био јако слаба тачка српске политике у одбрани КиМ од 60-тих год. до данас. Време је убедлјиво доказало. За време Милошевића деловала су два министра за иностране послове: Драгослав Јовановић и Живадин Јовановић које сам много поштовао. И они су у приличној мери за медијски рат за КиМ на широко извлачили аргументе из дубине историје, а требало је више и конкретније од 45-те године са терена КиМ.
Живадин Јовановић је био једини од познатих политичара којег сам запазио да је држао говор на великом митингу на тргу републке (на ком сам био), свака му част, са поруком да се заустави испорука Слободана Милошевића у Хашком трибуналу. Улице су биле пуне народа од Трга Републике до Савезног извршног већа (СИВ) на Новом Београду (50 хилјада), где се налазио Милошевић, којег су хеликоптером пребацили преко Босне у ХАГ. Народ није успео да заустави испоруку Милошевића у Хаг, на жалост!