СТРАНЕ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ НА СРПСКОМ БУЏЕТУ?

foto: Pixabay

Какве би могле бити последице усвајања Предлога закона о допуни Закона о високом образовању, који је Влада прво предложила па повукла са дневног реда Скупштине?

Одакле уопште порив наших власти да предложе, промену, тј. допуну Закона о високом образовању која би увела нелојалну конкуренцију домаћим, државним и приватним универзитетима?
Предложени члан 52а, за којим председник државе вапи што је повучен, предвиђа могућност издавања дозвола за рад иностраним високошколским установама за извођење студијских програма свих нивоа студија, као и финансирање тих програма, наставног особља и студената. Шта би могло да се деси у случају да се овај предлог врати у скупштинску процедуру и усвоји? Уосталом, својевремено је повучена одлука о извођењу пројекта Јадар, па волшебно враћена.

ПРИВИЛЕГИЈА ЗА СТРАНЕ ФАКУЛТЕТЕ У Србији је јако дуго привилегија бити страни предузетник. Ако странац покреће посао, може му се лако десити да о трошку српских пореских обвезника добије пут, низ дозвола, али и новац за запослене, барем за годину-две. После може са профитом и да оде другде. Сада је могла да се отвори та могућност и за стране високошколске установе.
Наиме, држава, како српска, тако и друге, најчешће имају јавне установе високог образовања, то јест универзитете и у њима факултете, институте или школе на којима су студије, од основних до доктората, а могу бити и само неки од наведених степена, на пример, само мастер студије. Те јавне установе, финансира држава, а могу имати и сопствене приходе, како од пројеката са привредом, државним установама, са међународних пројеката, али и од студената који нису на буџету. Држава улагањем у високо школство обезбеђује високо образован кадар, од лекара, преко инжењера, правника, наставног особља, научника и истраживача свих грана науке, а финансира и студирање оних који су то право стекли на основу успеха у школовању и на пријемном или матурском испиту. Очигледна је небрига, посебно за образовање наставних кадрова, који ишчезавају пред нашим очима.
Наравно, тела чији је оснивач Република Србија предлажу обавезни наставни програм, а друга проверавају је ли све у складу са Законом, прописима и доносе одлуку о акредитацији, њеној обнови или повлачењу исте (сећамо се случаја Мегатренд).
У овом случају би се све то прескочило. Довољно је да министарство договори непосредно са неком страном високошколском установом да отвори своју испоставу и да онда одлучи и да покрије делимичне или све њене трошкове.
Дакле, стране испоставе не би морале да пролазе кроз акредитацију, радиле би по наставним програмима у иностранству, додељивале стране дипломе, а све то још о потенцијалном трошку нашег народа.
Тако држава прави нелојалну конкуренцију државним високошколским установама, које морају да прођу кроз акредитацију и низ других провера, а стране не. Не контролише образовање, не мари шта ће се учити и ко ће у Србији преносити знање или незнање. Додуше, ситуација је већ лоша, али не правимо је гором.
Приватни универзитети, махом упитног квалитета, али формално-правно изједначени са државним, би били дискриминисани у односу на странце, јер би ови добили финансирање из буџета, а приватни, као и другде у свету, би морали да плаћају своје трошкове.
Овде је могућ апсурд, да држава Србија финансира и стране приватне универзитете, то јест њихове испоставе, у целости или делимично.
Како то може да буде добро, или за чије бабе здравља се дошло на поменуту идеју?

САМО НЕК ЈЕ СТРАНО Већ је изнета у нашим медијима теза да је посета Федерике Могерини, својевремено заносно загледана у очи Змији, кодном имену Хашима Тачија, нашој престоници 18. новембра повезана са најављеним, па повученим предлогом закона.
Она има низ функција, а овде је била у улози декана Колеџа Европа који организује мастер студије везане за рад Европске уније. После Тиране, посетила је Београд. Председник је рекао да су причали и о могућностима за образовање наших студената, који се могу пријавити за мастер студије.
Када је била министар спољних послова ЕУ, остала је упамћена по пријатељским односима са косовским Албанцима. Није ни чудо да је ове године покренут кампус колеџа Европа у Тирани, који функционише, барем делује тако, по могућностима предвиђеним у предложеној, па повученој Допуни закона о високом образовању Републике Србије. Полазници тиранског кампуса добиће стипендије држава из којих долазе или приватних фондација, у складу са праксом у Брижу.
Да ли је она чула да постоји могућност да отвори кампус у Србији? Откуда ова иницијатива?

ОТВОРЕНА ПИТАЊА У понедељак 18. новембра послали смо питања везана за поменути Предлог, сектору за високо образовање Министарства просвете, на која нисмо добили одговоре. Слична питања смо поставили и двојици универзитетских професора, Синиши Атлагићу са Факултета политичких наука и Ратку Ристићу, донедавно проректору за међународну сарадњу Универзитета у Београду, како бисмо стекли јаснији увид у то какве би могле бити последице усвајања поменутог предложеног члана 52а.
На питање да ли држава издваја довољно за рад универзитета чији је оснивач Република Србија и како би предвиђено издавање дозвола за рад и финансирање страних високошколских установа утицало на буџет за државне универзитете, оба професора истичу незадовољство наставног особља. Атлагић каже да се не издваја довољно новца за рад факултета и особља „Отуда заиста није јасно одакле ће се издвојити средства за нове субјекте у сфери образовања уколико она недостају и за постојеће.“
Ристић наводи да је посебно угрожен Универзитет у Београду „који је најбољи, највећи и најстарији регионални универзитет и може се рећи вршњак модерне српске државе. Нешто што је симбол ове земље, држава ускраћује за материјална средства, која су дефинисана. Бројни факултети не могу да подмире елементарне трошкове попут струје, грејања и воде, јер држава покрива тек 20 до 30 одсто потреба.
На питање да ли чињеница да у поменутом тексту Предлога није поменута обавеза акредитације, предвиђа нелојалну конкуренцију, Ристић каже да је то „директан атак на постојећи систем универзитетског образовања у Србији.“ Он истиче да сви „српски државни универзитети пролазе кроз ригорозан процес акредитације…“ Па пита: „Зашто се креира један модел у којем ће страни универзитети моћи да раде у Србији без икакве претходне провере?”
Атлагић додаје: „Оваквим решењем се узима здраво за готово да је реч о иностраним установама врхунског квалитета и да оне нису у обавези да пролазе провере које су предвиђене за домаће високошколске установе. Домаћи факултети и универзитети се на овај начин, једноставно, дискриминишу. Са друге стране, овим се појачава наша позната склоност ка „заљубљености у инострано“.
О коментарима предлагача и неких других да би се тиме можда побољшао рад домаћих универзитета, Ристић наводи:
„Београдски универзитет спада у два одсто најбољих светских универзитета, којих је око 26.000, а у неким областима смо међу првих 50 у свету. Побољшање рада српских универзитета се може постићи већим материјалним издвајањима у инфраструктуру и плате запослених, које су најниже у региону.“
О том питању Атлагић наводи да није против конкуренције, али и да нашим универзитетима не недостаје квалитет. Указује и да наши постдипломци показују квалитет у иностранству, а на основу искуства, закључује да није приметио „изразит квалитет више тамошњих предавача у односу на наше нити супериорност тамошњих студената.“
Ристић додаје да само Београдски универзитет тренутно реализује око 100 мултилатералних пројеката са партнерима из целог света и открива
„Ово је први пут најављено у децембру 2023, приликом посете Стива Вознијака, суоснивача Епла Србији, и разговора са Александром Вучићем, који је најавио могућност отварања кампуса страних универзитета у Србији, како би студенти незадовољни нашим системом, могли да студирају на страним факултетима, али у Србији. О томе сам говорио на ректорском колегијуму у фебруару… Чудно је да тада није било званичне реакције.“
Федерика Могерини, Епл, али и низ повезаних лица би обезбедили свежу српску крв, која би о српском трошку добијала њихове дипломе и лакше се запошљавала у иностранству, а заузврат би додатно ослабили домаће универзитете. Паклени план.

5 коментара

  1. И паклено и сулудо! Овим је Вучић готово па превазишао сам себе. Постоје бројни докази и текстови који указују на све лошији квалитет универзитетсог образовања у Америци, Енглеској, на једностраност и идеолошко насиље. Наши студенти би избили из главе и оно мало осећаја за идентитет и културу народа из ког су потекли, па и ако би се вратили кући, били би преобликовани као Американци или Енглези или… никад више као Срби! Одличан материјал за манипулацију! А неће се ни вратиати…! О трошку државе Србије странци би добили стручњаке и свежу крв…
    Сулуд и паклен план! А Вучић се већ вајка! Ваљда је обећао… Шта ли ће само још да смисли?!! Литијум, ово, и пројект са Кајманима су само шлаг на торти!
    Стварно га треба обуздавати у узлету!

  2. destruktivna politika

    Законом да се отварају страни факултети у Србији о трошку државе Србије! То је деструктивна политика за разбијанје Србије изнутра, да се наметне западни утицај у свим доменима друштвено политичког живота. Геополитички утицај већ је наметнут да се отме-преда Косово шиптарима (пред свршен чин). И рударенје странаца по Србији (литијум итд.) је у пуном замаху!

    Шта ће да се деси ако се многи Албанци-Шиптари, Роми, Бошнјаци, муслимани и други… првенствено уписују на стране факултете у Србији: биће образовани и индоктринирани по западним политичким стандардима; сигурно ће имати приоритет у запшлјаванју – подржаваће их Запад са познатим притисцима; омаложаваће се домаће високошколске установе и факултети; домаћи студенти на домаћим факултетима биће подценјивни и омаловаажавни; геополитичко делованје одвијаће се на штету Србије да се уклјичи у Нато алијансу против братске Русије!

  3. глас народа

    Стране високошколске устанве у Србији на српском буджету: под изговором да је конкуренција корисна и да ће наши студенти из иностранства да се враћају да студирају (ко хоће) на страним факултетима у Србији(!), наводно корисно за демографију.

    НАПРОТИВ, може се десити, много је јефтиније и исплативије, да се првенствено српски студенти више уписивају на стане факултете у СРБ ради лакшег запошлјаванја у инострансту, а Албанци-шиптари (и неки други) у Србији да се масовно користе стране факултете у Србији из истих разлога као и српски студенти, али и са дригим цилјем да се наметне страни образовни фактор на штету српског високошколског система по моделу одвајанја Косова од Србије!!!
    НАРАВНО да Западу одговара све што је на штету Србије. А Вучић све прихвата да постане европски лидер каквог Србија није имала у историји! Какав је то српски лидер када не сме да удје на Косово да обидје Србе и српске цркве (није да несме, поштује Бриселски споразум), а главни је преговарач соразума у којим је самопроглашено Косово дбило све „статусне-државне атрибуте“ – шиптарске државе Косова!!!

  4. Slobodan Markovic

    O osnivanju i radu stranih fakulteta u Kini, razgovarao sam – sojevremo, sa prof. Svela, koji je ju Šrederovoj vladi bio u resornom ministarstvu obrazovanja. Obzirom na kra mandata i veliki interes kinsekih studenata odlučio je da u Kini – Šangaju, registruje visoko školsku ustanovu. U razgovoru s njim, objasnio mi je da za osnivanje visoko školske institucije u Šangaju nema nikavih problema pod uslovom da sam kinesti profesori mogu da predaju predmete: sociologije, filozofije i prava.
    Pod tim uslovima registrovana je i rad: INTERNATIONAL ACADMY FOR BUSINESS AND ADMINISTRATION
    Videti: http://www.ivwa.org.cn
    http://www.ivwa.de

    • По вашем излаганју види се да је у питанју „интерес“ Немачке да је преко ресорног министарства образованја отворило катедре у кини за високо образованје под својим условима, Кина прихватила: немачки професори, одредјени предмети.

      У Србији је питанје страног образованја комплексно, јер Србија (Вучић) сама хоће да наметне страно високошколско образованје због неких, наводно демографских и конкурентних интереса, а суштински у питанју је додвораванје Западу (Вућића) због уласка Србије у ЕУ, без обзира што може страно образванје у Србији да створи у будућности велике политичке проблеме – раздвајанје по националној основи – да се огроман број сепаратистичкик снага уписивају на страно образованје, као конкуренција на домаћем, и на тај начин имају приоритет и подршку Запада у запошлјаванју и свим областима друштвенополитичког живота (у време геополитичког утицаја на распарчаванје интегритета и суверенитета Србије!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *