32. BASSOMANIA

Од 13. до 18. децембра, у организацији Факултета музичке уметности у Београду, одржана je 32. Bassomania на неколико локација. Фестивал је настао по одличној идеји професора контрабаса Небојше Игњатовића и Слободана Герића, да би се популарисали уметничка музика и свирање контрабаса

До сада су на фестивалу Bassomania гостовала многа велика имена, а програм се састоји од комбинације концерата еминентних музичара, мајсторских курсева и наступа ученика и студената из Србије и региона. Тако су наступили, 16. децембра у Хришћанској адвентистичкој цркви, Иван Китановић (контрабас) и Душан Егерић (клавир), Љубинко Лазић (контрабас) и Марко Јосифоски (виолина) 17. децембра у сали Београдске филхармоније, са ансамблом 13 гудача и диригентом Срђаном Сретеновићем. На ФМУ могао се чути концерт ђака и студената контрабаса. Фестивал је затворен реситалом младог контрабасисте Филипа Докљанова и пијанисте Душана Егерића, 18. децембра у великој сали Студентског културног центра. Као и протеклих година, улаз на све манифестације у оквиру Фестивала био је бесплатан.
Последњи концерт фестивала пружио је публици прилику да чује занимљив програм. Филип Докљанов (1998), млад, перспективан, али и врло остварен контрабасиста, заволео је музику Франца Шуберта, па је десет соло песама (лидова) аранжирао за контрабас и клавир, у транскрипцијама које ће му бити издате у издавачкој кући Композитор из Санкт Петербурга. Иначе, он је докторанд на ФМУ, где је запослен као истраживач-приправник са циљем стварања и промовисања српске националне музике на контрабасу. Двоструки је добитник Доситејеве стипендије Фонда за најбоље студенте Републике Србије.
Велико поље лида (соло песма за глас и клавир) Франца Шуберта свакако спада у најлепше творевине романтизма. Малу велику музику, јер је најтеже изразити музичку идеју у малом простору, а Шуберт је то маестрално урадио, изводили су највећи певачи на свету, ако су се усудили да се ухвате укоштац с наведеним проблемом. Легендарна су и непревазиђена извођења немачког баритона Дитриха Фишера Дискауа са пијанистом Свјатославом Рихтером. Баритон као водећи глас је, у случају младог контрабасисте, био његов распевани инструмент. Нисмо навикли да брундајући контрабас чујемо на овај начин, суптилно и нежног тона, али са звучном дубином коју пружа физичка могућност великог инструмента.
Гете је био поетски предложак за прве три нумере – Gretchen am Spinnrade (тема из Фауста), An den Mond и мрачни Вилински краљ у коме је бурну атмосферу приредио изванредни пијаниста Душан Егерић. Ода музици, An die Musik, једна од најпознатијих Шубертових песама, од које је популарнија само Ständchen (која, невероватно, није укључена у ову антологију) и Гетеова Auf dem See (На језеру), у којој се назиру обриси немачког Sturm und Dranga, водили су до врхунца вечери, Sei mir gegrüsst. Складно сазвучје Шубертових хармонија, смирено и поетично, све је било музика и звездани сјај. Auf dem Wasser zu singen (наратор је у чамцу, а текстуру таласа креира клавирска пратња), Pilgerweise, Im Frühling и Alinde са умирујућим ритмом баркароле, заокружили су ово поетско представљање на најлепши начин.
Следио је Bass Trip за соло контрабас савременог летонског композитора и контрабасисте Петериса Васкса, такмичарски комад са великим техничким и звуковним захтевима. Искористивши све могуће техничке и музичке егзибиције довољно дуго, аутор доноси потпуно изненађујућу коду – басиста мора да пева (или звижди) једноставну мелодију пратећи се пицикатом на свом инструменту. Овај део је био чаробан. Смотра контрабаса отпраћена је суптилно, нежно певајући. До следеће године.

Један коментар

  1. Mirjana Dokljanov

    Naš unuk Filip Dokljanov. Naš ponos,, naša sreća, izuzetan mlad čovek. Neka mu se otvore svi putevi jer on to svojim kvalitetima zaslužuje.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *