ПРИЗРЕНСКА ЉИГА

БЕСПУЋА АЛБАНСКЕ ИСТОРИЈЕ

Иако је код куће, у својој Тирани, суочен са озбиљним политичким проблемима, албански премијер Еди Рама има времена за туризам и историјске маштарије које више чак и нису на граници безобразлука

Призрен вам увек пружа посебно задовољство. Албанска историја се осећа у ваздуху који удишете и људи имају веома добру енергију где год да погледате – написао је албански премијер Еди Рама на фејсбуку уз породичну фотографију с екскурзије у граду на Бистрици. Без претензија да улазимо у дубину историјских истраживања која се баве пореклом и прошлошћу српског и албанског народа, за шта би, поред много веће стручности од оне коју аутор овог текста поседује, био потребан и много већи простор, погледајмо у кратким цртама каква би то „албанска историја Призрена“ могла бити. У ту сврху, послужићемо се „поп чињеницама“ представљеним на „енглеској“ (Албанцима преко сваке мере наклоњеној) Википедији. За подацима на оној „српској“ нема потребе трагати, јер се и из ових види сасвим довољно да се закључи каква је то историја.

СРЕДЊОВЕКОВНО ОТИМАЊЕ Ако прескочимо приче о насеобинама из гвозденог доба, и археолошким проналасцима који нису повезани са Спартом, на енглеској верзији се налази реченица да је „могуће“ да је Прокопије поменуо Призрен као „Петризен“ у шестом веку као утврђење које је византијски цар Јустинијан дао да се обнови на простору Дарданије. Буквално у следећој реченици, првој о средњовековној историји Призрена, наводи се: „Српски краљ Стефан Дечански 1330. изричито помиње присуство Албанаца и албанских имена села на Косову, посебно у околини Призрена и Скопља.“ И друга има исти смисао, да се докаже присуство Албанаца по сваку цену: „У хрисовуљи српског цара Стефана Душана манастиру Светих Архангела у Призрену између 1348. и 1353. наводи се присуство Албанаца у околини Призрена, на висоравнима Метохије и селима Дренице.“ Прецизира се да се у „хрисовуљи експлицитно наводе имена девет албанских села у близини Призрена“ и додаје да су „српски краљеви, посебно Стефан Душан, читава албанска села даривали српским манастирима у Призрену, Дечанима и Тетову“. Дакле, у „енглеској“ верзији средњовековна историја Призрена се, поред присуства Албанаца у девет села, састоји и из српске отимачине тих села и њиховог поклањања „осовини српског зла“ – Цркви.
Ако ово читате између редова, међутим, можете закључити да у тренутку када у Призрену неспорно постоје српски краљеви и цареви, српски манастири и утврђења, постоји потреба за доказивањем да на том простору у то време живе и неки Албанци, у чак девет села, што и није лоше са српског гледишта.
Пошто су доказали да у време цара Душана у околини Призрена има Албанаца, википедијски историчари се изненада враћају неколико стотина година уназад и наводе да се данашњи Призрен први пут помиње 1019. године, а да су се 1072. „бугарски устаници“ против византијске власти, како кажу, под вођством Ђорђа Војтеха, обратили за помоћ Михаилу Војисављевићу, не прецизирајући Михаилову националност, који им је послао свог сина Константина Бодина са три стотине војника. И тако даље, српски краљеви, српски манастири… Као први недвосмислено албански историјски догађај везан за Призрен се помиње Призренска лига из 1878. године, која је тежила „националном уједињавању Албанаца у оквиру Османског царства“, а за тај град се наводи да је постао „кључна тачка албанског национализма“. Логички се поставља питање да ли је то, у одсуству било какве друге историје, чак и на „енглеској“ Википедији та „албанска историја“ коју је наш пријатељ Рама могао да „осети у ваздуху“?

ВОЊ ЕТНИЧКОГ ЧИШЋЕЊА Тешко да се на одушевљење Едија Раме „албанском историјом“ Призрена може дати бољи одговор од оног који је упутио потпредседник Владе Србије и шеф српске дипломатије Ивица Дачић, иначе рођен баш у том Призрену: „У ваздуху се данас у Призрену може осећати само етничко чишћење и геноцид над српским народом и идеја ’Велике Албаније’.“ Он је упитао и „докле ће албанским политичарима бити дозвољено фалсификовање историје.“ Дачић је напоменуо да Рама заборавља, превиђа или намерно прећуткује да је реч о главном граду Србије из времена цара Душана и Уроша у 14. веку, који су вековима звали царским градом или српским Цариградом.
Заиста, једина историја с којом би се могло рећи да Албанци имају везе у Призрену је историја етничког чишћења. Чак се и на „енглеској“ Википедији наводи да је по паду под османску власт (не зна се тачан датум, 1455. или 1459. године) до 1591. године Призрен „значајно исламизован“, па пише да је од укупно 19 градских четврти исламско становништво већински живело у њих осам, хришћанско у осам, а људи доминантно „албанских антропонима“ у три. Дакле, од девет села у целом региону Призрена у 14. веку, преко отприлике три албанска кварта у граду у 16. веку, и односа муслимани-хришћани од око 50/50 одсто, средином 19. века долазимо до (подаци турског пописа) укупно 10.176 житеља, од којих су 7.263 муслимани, 2.035 православни, 489 Роми муслимани и 389 католика. Према подацима пописа из 1961. године, у Призрену је било 14.933 Албанаца (53,2 одсто), Срба 5.764 (20,5 одсто), Црногораца 409 (1,5%), Југословена 227 (0,8%) и „осталих“ 6.474 (23,1%). Према попису из 2011, у Призрену живи 67.020 Албанаца (78,7%), 8.833 Турака (10,4%), а Срба двадесетак.
Када се све ово узме у обзир, јасно је да се албанска историја у Призрену може сажети у један парадигматски догађај – погром из марта 2004, када су уништавани најстарији историјски споменици у том граду, споменици који немају никакве везе с Албанцима, него искључиво са Србима. Биланс тог историјског догађаја је спаљивање Саборног храма Богородице Љевишке који датира из 12. века, Цркве Светог Спаса из 14. века, Саборног храма Светог великомученика Георгија из 19. века, Цркве Светог Николе или Тутићеве из 14. века, Цркве Светог Георгија или Руновићеве из 15. века, Цркве Свете Недеље из 14. века, Цркве Светог Пантелејмона из 14. века, и Цркве Светог Козме и Дамјана из 14. века. Запаљен је манастир Светих Архангела, а братство од седам монаха је евакуисано.

6 коментара

  1. Славко Z

    Калимеро дипломатија наших власти данас бере горке плодове сталног узмицања.
    Овај човек се слободно шета нашим градом, као Албанац, дакле свој на своме иако је он из
    племена Тоска који имају други језик у односу на наше Шиптаре – Геге. Тоске и Геге се
    разликују, осим по језику, и по вери па су Шиптари сунитски муслимани а Албанци су
    претежно католици и православни. Не знам који је паметњаковић све њих сврстао у Албанце.

  2. unutrašnji dijalog

    EDI RAMOVE istorijske maštarije o Kosovo Repibljik su danas prevazidjene, ON danas mašta… radi za Veliku Albaniju.
    PRIZREN je istorijski bio glavni grad Cara dušana i Uroša. Edi Rama falsifikuje istorijske činjenice i nedavnom turističkom šetnjom sa porodicom kroz nekadašnji srpski grad Prizren oduševljeno kaže: “Prizren vam pruža posebno zadovoljstvo. Albanska istorija se oseća u vazduhu koji udišete i ljudi imaju veoma dobru energiju gde god da pogledate”.

    Ovako kako je izrečena Edi Ramova izjava može da se shvati-čita na tri načina: Prvi je da on falsifikuje istorijske činjenice; drugi je da je oduševljen etnički očišćenim gradom Prizren (i Kosova) od Srba; treći je i jedno i drugo, i falsifikat istorije i oteto-albanizirano Kosovo. Treći način Ramovog oduševljenja je najprihvatljiviji jer se dešava na terenu, u Prizrenu, u vreme kada se Briselskim sporazumom celo Kosovo formira u drugu albansku državu, na šta asocira i kraj njegove izjave “… i ljudi imaju veoma dobru energiju gde god da pogledate”.

    Potpredsednik vlade i šef srpske diplomatije Ivica Dačić jeste da je dao precizan odgovor na oduševljenje Edija Rame albanskom istorijom Prizrena, citiram: ” U vazduhu se u Prizrenu danas može osećati samo etničko čišćenje i genocid nad srpskim narodom i ideja Velike Albanije”. Takav sličan odgovor Rami uputili bi milioni Srba. Dačić je preuzeo kao visoki državni funkcioner da on to kaže, replicira Edi Rami zbog falsifikata srpske istorije, uveliča svoj patriotski populizam – a potpisao je 2013 godine “Briselski sporazum” da Kosovo formira svoje albanske državne institucije, da Srbija ugasi svoj teritorijalni integritet i suverenitet na Kosovu, da se Srbi kroz internu Asocijaciju/Zajednicu opština sa srpskom većinoim (ZSO), kako piše u sporazum, integrišu u kosovske institucije po zakonima i ustavu Kosova(!)?
    Današnji intenzivirani zulumi, pritisci, pretnje Srbiji i Šolc-Makronov-EU PLAN-ULTIMATUM Srbiji da bez medjusobnog priznavanja sa Kosovom – zažmuri na učlanjenje Kosova u UN i svim medjunarodnim organizacijama, predstavlja proizvod veleizdajničkog Briselskog sporazuma! Kako je moguće da vlast veliča Briselski sporazum kojim su kosovski Srbi saterani u ćošak, u geto? Da ne dužim. Hvala na pažnji!

  3. Prizrenska liga - da se danas otme Kosovo (KiM)

    Na oduševljenje Edija Rame albanskom istorijom Prizrena odgovorio mu je Ivica Dačić da se u Prizrenu i čitavom Kosovu oseća vonj etničkog čišćrnja Srba i genocid nad srpskim narodom. Tačno tako, naravno, ali isto tako Dačić ovom izjavom širi svoj polulizam i sakuplja patriotske poene, a sa druge strane – potpisao je 2013 godine Briselski sporazum kojim je Kosovo dobilo sve statusne državne atribute. A sada nagoveštava učlanjenje Kosova u UN i svim medjunarodnim organizacijama Makronovim i Šolcovim (EU) planom-ultimatumom. Na takav zaključak upućuje Vučićev stav na sastanku sa kvintom u Nemačkoj – da će Srbija implementirati dogovore iz ultimatuma (pretnje Srbiji političkim i ekonomskim sankcijama i blokadama su ultimatum).

    Potsećanje javnosti da je Ivica Dačić rodjen upravo u Prizrenu i da će on politički najbolje delovati u zaštiti nacionalnih interesa (govorilo se 90-tih godina, zanemarujući činjenicu da je on tada na Kosovu živeo do četvrte godine, bio malo dete). Na osnovu ove činjenice on kao malo dete – do četiri godine – nije mogo ništa da zna o diskriminaciji i progonu Srba na KiM i delovanju šiptarskog šovinizma. Zato je čudno da je Dačić forsiran na rešavanje kosovskog problema. Vidi se danas kako ga rešio sa Vučićem veleizdajničkim Briselskim sporazumom da se otme-preda Kosovo albancima!
    Ako Srbi nisu dobili Asocijaciju/Zajednicu opština sa srpskom većinom ZSO 2013 i 2015 godine kako se stalno potencira – što Srbija (Vučić-Dačić) nije odbacila lažni sporazum, nego se išlo do kraja do (današnje) finalizacije za konačno rešenje, da se Kosovu preda sve, i ono što nisu tražili (da formiraju fojsku Kosova, da prave vojno-policijske baze na granici Jarinjae, Brnjak, da kontrolišu i Sever Kosova gde su Srbi (naravno celo Kosovo)!? Deset godina je zamajavan srpski narod i Srbija da se Briselskim sporazumom preda Kosovo Šiptarima!

    • Isti taj tvoj mnogohvaljeni Dacic glasace za nemacko-francuski zahtev da se prizna nezavisno Kosovo zajedno sa svojim predsednikom. Svi nasi politicari su veoma hrabri kuci, a po belom svetu su misevi I redovno potpisuju sve sto im se da na stetu Srpskog naroda, her to ih nista licno ne kosta. Zauzvrat dobijaju podrsku za vlast uprkos silnim mahinacijama I lopovlucima. Zapad ne interesuje sta to radis u svojoj zemlji vec da budes njima kooperativan. Ako to neces svim sredstvima ce pokusati da te obore sa vlasti. Zato drug Dacic toliko dugo vlada a ne zato sto voli Srbiju vise od tebe.

      • pogrešno tumačenje

        @Karadjordje. Dao sam ti plus zato što pripadaš patriotskom bloku (Srbiji) i zato što ti je komentar odličan. Iako si jedan deo mog komentara pogrešno razumeo i protumačio kada mi kažeš, tebe citiram: “Isti taj tvoj (navodno moj) mnogohvaljeni Dačić glasaće za nemačko-francuski zahtev za nezavisno Kosovo zajedno sa svojim predsednikom(!)”.
        Kako je “moj” Dačić, da sam ga ja mnogo hvalio…/ u mojoj zaključnoj rečenici u kojoj kažem: “Zato je čudno da je Dačić forsiran na rešavanje kosovskog problema – vidi se danas kako ga je (Dačić) rešio sa Vučićem VELEIZDAJNIČKIM BRISELSKIM SPORAZUMOM – DA SE OTME-PREDA KOSOVO ALBANCIMA”. A plan-ultimatum Zapada je posebna politička agresija na Srbiju da se silom spolja nametne instaliranje nezavisnog Kosova u SB UN pristankom Srbije da prečutno odobri, da spašavaju Vučića od oštre kritike za veleizdjnički Briselaki sporazum! Svako dobro druže Karadjordjeviću!

  4. Tоплица

    Они се труде да потуре макар какве историјске доказе, али, како аутор лепо показа, тиме још уверљивијима чине наша историјска права. Ипак ми знамо да је ово данас каубојска узурпација која се држи на сили. За сваки случај ми као озбиљан народ требало би да организујемо групу младих историчара и пошаљемо их у Ватикан да претраже дотурски период, затим Истамбул где би се нашли аргументи у изобиљу. Не да чупамо мрвицу по мрвицу, јер доћи ће време кад ће аргументи важити !

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *