БЕОГРАД ЈЕ ФЕНИКС БАЛКАНСКОГ ПРОСТОРА
Југословенство и у ликовним уметностима затрто у ратовима деведесетих обнавља се на нов начин: у минуле две деценије уследила је ревитализација веза и делимична хомогенизација ликовне сцене, а Београд се као феникс поново уздигао из рушења и поништавања. Најпре су у оквиру авангарде били успостављени контакти, уметници из бивше Југославије учествовали су на београдском Октобарском салону, а потом и између фигуративаца, чија је уметност иначе од авангардне струје проглашена за „националистичку“!
Шта је од „југословенског месијанства“ и вековног ентузијазма и одушевљавања српске културне елите овим кругом идеја данас опстало и има ли будућност на српској културној и уметничкој сцени? Спектар актуелних идеја у том смислу и на том правцу чине крајности интелектуалних и емотивних боја и садржаја, од критичког одбијања и нетрпељивости до одушевљења и залагања за обнову духа заједништва. Ко су некадашњи, а ко савремени актери који дају замајац југословенству и његовом духу и утицају међу Србима? Како се ова расположења и деловање, те круг идеја манифестују у књижевности, издаваштву, ликовној и позоришној уметности,популарној култури? О тим везама, прожимањима, утицајима, антагонизмима и сарадњи, „Печат“ ће у наредним месецима објавити серију ауторских текстова. |
Поменули смо да је Тито, наследивши многе институције и идеје из краљевине схватио да ликовна уметност јесте одлично средство за приказивање Југославије као напредне земље, са уметничким слободама, те да је дошло до потпуног прожимања сцене на целој територији СФРЈ, а Београд је био велики центар. Поновићемо, јер је веома важно, да су тада формирани сви државни музеји и од тог времена није основан ниједан државни музеј, почели су редовни откупи уметничких дела са самосталних изложби, дељени су уметницима атељеи и станови, који се више никада нису наменски тако градили, графичари су добили Галерију Графички колектив, као што су заживели и други излагачки простори, уметницима су обезбеђиване тромесечне стипендије у париском Ситеу, дизајнери су добили Дизајн центар, сви чланови сталешких удружења УЛУС и УЛУПУДС имали су могућност да регулишу пензионо и здравствено осигурање и сада броје више хиљада чланова, многи уметници су добили своје прве монографије, деценијама је у Београду излазио најбољи часопис „Уметност“, наследник међуратног „Уметничког прегледа“ а постојао је и сада постоји сличан у Загребу (…) За потврду о југословенском прожимању уметности настале у различитим центрима тада велике земље, поменимо и да су у Београду образоване најмање три велике колекције југословенске уметности – у Музеју савремене уметности, Народном музеју и збирци Дома Војске Србије. Коначно, важно је опет подсетити да у том времену водећи стручњаци за модерну Ото Бихаљи Мерин, Миодраг Б. Протић, Лазар Трифуновић, Станислав Сташа Живковић, Катарина Амброзић, Ђорђе Кадијевић, Драгош Калајић, Јеша Денегри и други нису били нипошто окренути само српској средини већ и оној југословенској и интернационалној. И шта се потом, у завршници века, догодило с југословенством као прожимајућом идејом на уметничкој сцени СФРЈ? Одговор који су условили догађаји и „дух времена“ био је, као што знамо, рушилачки и драматичан: све то југословенство било је са свих страна немилице затрто у ратовима деведесетих година!
Нећемо се у овом разматрању детаљније бавити догађајима и појединостима овог поништавања. Прескачући их, набројаћемо разлоге за тврдњу да је у минуле две деценије уследила обнова веза и делимична хомогенизација ликовне сцене, а Београд се као феникс поново уздигао из рушења и поништавања. Најпре су у оквиру авангарде били успостављени контакти, уметници из бивше Југославије учествовали су на београдском Октобарском салону, а потом и између фигуративаца, чија је уметност од авангардне струје проглашена за „националистичку“. Сада српски уметници свих „врста“ и усмерења несметано излажу у региону Балкана, а многи имају завидне каријере, биографије, награде и изложбе остварене у Европи и свету. Још се у Титово време толерисао одлазак уметника на Запад, Дадо Ђурић је и поцепао југословенски пасош, један од најцењенијих у свету, јер су само две-три земље тражиле визу за улазак. Тако су српски сликари попут Владимира Величковића постали професори у Француској, а затим чланови Академије наука и уметности, као што су Љуба Поповић, Дадо и Урош Тошковић постали неки од најцењенијих стваралаца у Француској. Добили су десетине монографија и успех незамислив између два светска рата за српске уметнике, што се продужило и у 21. веку. Величковић је 2007. добио највише француско одликовање, Орден витеза Легије части, као и Љуба Поповић, који га је одбио.
У новије време основана су и два приватна музеја, Цептеров у Београду и Музеј Мацура у Новим Бановцима, оријентисан југословенски. Истовремено, у Београду сада има осамдесетак музеја, државних и приватних галерија у којима могу да се представе савремени уметници, што је раније било незамисливо. Поједини старији уметници, међу њима су и вајари као Небојша Савовић Нес (чији осврт на актуелне прилике објављујемо у овом прилогу), или млади сликари попут Петра Мошића, не само да излажу редовно у домаћим већ су им широм отворена и врата галерија у бившој Југославији, од Црне Горе до Словеније. Стрип сцена се такође уздигла с бројним специјализованим издавачима, па је у Хрватској најављен Музеј стрипа, што је и овде постојало као идеја. У Хрватској је стрип сцена боље регулисана него овде, држава редовно откупљује део тиража чиме покрива основне трошкове издавачима. Такође, Хрватско Министарство културе доста новца улаже у монографије сликара, постоје велики издавачи специјализовани за монографије, као што је Арт студио Азиновић из Загреба. Тамо је веома цењена и старија уметност, па су Хрвати успели да нам преотму Игњата Јоба и прикажу га као свог уметника, мада се он изјашњавао као Србин а и живео је дуже у Београду. У Загребу су му приредили велику ретроспективну изложбу и објавили монографију.
Процват приватних галерија у Београду и Србији довео је и до новог, моћног ликовног издаваштва. Галерија АРТЕ и Галерија РИМА објавиле су многа вредна па и капитална издања, покренуле и серије одређених тема, а том новом виду афирмисања ликовне уметности, која је ранија била искључиво у државном домену, прикључили су се и велики колекционари као издавачи – Вујичић колекција, Колекција Трајковић, Колекција Биро и Колекција Милана Јана, а и Златомир Радивојевић, власник Луциде, најпрестижније галерије у центру Београда, прошле године је тематски изложио део своје збирке и најавио могућу монографију колекције. Постоје и посебне збирке као „Фондација Михајловић Феникс“ коју воде Мића Михајловић и његов син Мијат а која стоји иза Првог Бијенала фантастике у Србији.
Министарство културе на срећу препознаје рад и вредност приватне иницијативе, па је ове године помогло излазак осам наших приватних галерија на Сајам уметности у Будимпешти а најавило је и новчану помоћ Другом Бијеналу фантастике. У садашње доба у Србији и региону је ликовнотеоријско, критичарско и историјскоуметничко издаваштво доживело неслућени замах. Треба рећи и да Хрвати и Словенци немају више тако добре фигуративне уметнике, тим типом стваралаштва, реализмом и фантастиком, као и поетским реализмом најбогатија је Србија, неупоредиво у односу на друге балканске државе. Хиперреалиста ДиВого је тако одлично продавао слике у Хрватској, док нису сазнали да се иза тог псеудонима крије Србин Драган Илић.
У ово време има превише уметника, квалитет њиховог образовања је лош а исувише је и образовних установа. Сензације спољашњег света одвлаче уметнике од ликовности, у суштини монашке активности, дубоко личне. Некада је било изузетно тешко положити пријемни на уметничком факултету, конкурисало је и до 500 заинтересованих, уметника и галерија било је мало, али су сви имали висок ниво. Данас уметници све мање верују у своју уметност, прошло је херојско време жртвовања за њу и млади брзо одустају, неотпорни су на тешкоће. Београд је, међутим, град пројектован за 800.000 становника а у њему живи скоро два и по милиона, што уметницима отвара многе могућности, раније непознате.
Треба поменути и ликовну критику која је у Краљевини и Титовој Југославији имала огроман развој и успех а после 1990. до данас доживела урушавање и прогон из јавних медија. Најстаријем и најбољем ликовном критичару Ђорђу Кадијевићу НИН више не објављује критике, доживео је да га после 50 година писања у том часопису нису ни позвали да се опросте, а и он је схватио да у једном политичко-економском часопису нема шта да тражи. НИН је био главно културно гласило у СФРЈ, читан и у Загребу, а сада је патрљак опозиционе политике. Ликовна критика у целој Србији постоји само у три медија – у „Политици“ спорадично и редовно у „Печату“ и „Новостима“. У „Печату“ јој је дато на значају који никада у својој историји у Србији и Југославији није имала – и до четири па и више страна текста са квалитетним колорима и дизајном страна. Зато је, имајући у виду и друге сараднике, читалац „Печата“ из Републике Српске још пре десетак година писао редакцији да има најбољу културну рубрику, што је доказ да није све тако лоше у овом времену.
Небојша Савовић Нес, вајар: Да ли смо само носталгични према некадашњем заједничком југословенском уметничком простору или је сасвим природно да уметник жели наступ у Хрватској или Македонији подједнако као у Мађарској, Италији или Француској? Уметници рођени у некадашњој заједничкој држави сигурно имају другачије осећање према овој теми у односу на младе генерације. |