У САД је у току грађански информациони рат

Пише Дмитрий Косырев

Вашингтон пост је приметио занимљив феномен – САД су преплављене лажним медијима. Они се претварају да су нормални локални масовни медији у регионалним размерама, али у стварности воде кампању предизборним ресурсима. Да, говоримо о изборима за Конгрес САД 8. новембра. Закључак листа: „Наша демократија саботира сама себе“.
Поента је, прво, да постоји монструозан број таквих агитација: цитира се истрага, где се 51 ресурс појављује у само неколико држава са нејасним исходом гласања. И сви они или клевећу републиканске кандидате или величају демократске. Штавише, ово није нека врста легла усамљених блогера, ресурси су моћни, имају и штампану верзију – једна таква новина излази у папирном тиражу од 3,5 милиона примерака. А The Washington Post је веома незадовољан овим.

Да, све сте добро схватили – један од идеолошких штабова демократа пуца на сопствени народ речима „не можете потонути тако ниско као републиканци“. Потоњи су, пре председничких избора 2020, такође, чини се, створили моћну мрежу оваквих кампања, али нису имали времена – требало је да почну раније.

„Ниско потонути” се објашњава овако: људи ће једноставно престати да верују у нешто – на пример, у локалне медије, за које се агитатори претварају да јесу, или у било коју информацију.
И ово је веома добра идеја, јер постоји таква ствар као што је информациони рат. Само Русија то доживљава пуним плућима. Поента није у самој чињеници (спровођена је у свим вековима), већ у размерама. Американци можда покушавају да анализирају колико ресурса сада имају борећи се за „тачан“ исход избора 8. новембра, али ко је покушао да израчуна колика се средства и новац баца, прво, широм света да би се створила нека врста специјалног – по принципу „тачно, само супротно” – слике онога што се сада дешава у Украјини? Колико је новца укључено у ово? Како то функционише и да ли постоји језичка баријера: односно шта је са оним ратом који се води на енглеском и широм света, и оним делом рата који се ослања на руски? У сваком случају, размере су огромне. И, како се испоставило, да су више од цене испоруке оружја Украјини.
Постојала је, на пример, таква мрежа хиљада и хиљада лажних медија мобилисаних да објасне људима у Сједињеним Државама чари затварања, када се ваш посао стане ради „борбе против вируса“ – а ви сте закључани. Али тамо се појавио и пропорционални број ресурса који су објаснили којим титанима медицинског бизниса је ова прича корисна и како се чињенице фалсификују.

А још раније је створена ништа мање огромна информатичка армија, и то широм света, која је свима објашњавала сласти (али и неопходност) постојања без нафте и гаса, али само са једном „алтернативном енергијом“. Постоји на десетине таквих програма.
Овде је проблем размера. Да ли је неко израчунао колики проценат БДП-а „произведу“ милијарде људи који нам испирају мозак из дана у дан? Колико се новца троши на информационе ратове? А у исто време – шта ће бити ако се сва ова маса лиши финансирања: хоће ли то место заузети роботи?

Па, „Вашингтон пост“ је потпуно у праву: неизбежна последица овог насртаја на мозгове биће да ће се стотине милиона људи једноставно искључити из тока било каквих информација. И доћи ће ново доба. Јер информатичко доба, као и све на овом свету, је привремена ствар. 
Ако се варатимо у САД и на њихове наводно судбоносне изборе 8. новембра, нећете моћи да разаберете шта се заправо дешава у погледу расположења бирача: да ли она заиста варирају како нам објашњавају или су то фантомске битке различитих пропагандиста.
Подсетимо, испрва је – условно, на пролеће – свима било јасно да ће демократе изгубити и доњи и горњи дом парламента. Пошто је економија отишла у рецесију, санкције Русији су нагло подигле цене гаса, а политика демократа да пусте гомиле миграната у земљу изазвала је дивље кризе широм земље.

Али доласком лета, демократе су одахнуле. Анкете су почеле да показују да није све тако безнадежно. Економски показатељи су се померили за милиметар у добром правцу – и ситуација је висила у несигурној равнотежи. А сада, на јесен, поново изгледа лоше за демократе.
Постоји ресурс на којем се води веома паметна визуелна статистика. Тамо се, генерално, сва истраживања јавног мњења у Сједињеним Државама узимају и објављују једно за другим по строго хронолошком реду у виду једноставних графикона. Сада је слика следећа: на врху инфографике, црвена хоризонтална трака (која означава популарност републиканаца) у свим октобарским анкетама је доследно нешто дужа од плаве траке (демократе).  Испада убедљиво.

Иако, узимајући у обзир лудило у информационом простору, нехотице (и сасвим оправдано) почињете да проверавате: какав је ово ресурс – није ли лажан. Да не говоримо о чињеници да је ово стара прича – рат анкета: ово нису први избори у историји Сједињених Држава, када пропагандисти почињу да врше притисак на мозак јавности статистиком извученом ниоткуда – „ наши побеђују, понизи се, поносни човече“.
Данас, неколико дана пред изборе, боље је ни не дирати ресурсе републиканаца – довољно је видети како демократе на изборе зову своје. Ево неколико јучерашњих наслова, или поднаслова у овом случају из Њујорк тајмса: „Ово није преокрет гласача којем су се демократе надале“, „Ненси Пелоси јури широм земље док републиканци престижу њену странку у анкетама“. Прочуло се – само као гласина – да демократе покушавају да удовоље својим гласачима шапатом да ће после новембра негде сместити Џоа Бајдена, јер је цео проблем наводно само у његовој неадекватности, која деморалише његову базу гласача.

А шта је са чињеницом да ће информациони ратови на крају обесмислити и сам механизам избора? Друго питање је како заменити овај механизам. Ево једне дивне свеже идеје: узима се стари камени наковањ, у чијем средишту је процеп, у овај процеп се забија добар старински мач – и ко га одатле извуче тај је изабрани у сваком смислу.

Извор: https://ria.ru/20221026/ssha-1826747734.html

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *