Будућност је женска!

ТВ серија „Борген”

Неофеминизам женског покрета отпора, који је светски присутан у свим производима новије продукције забавне индустрије с обе стране океана, подигнут је на квадрат у четвртом серијалу чувене данске политичке ТВ серије „Борген”, коју је „Нетфликс” заједно с прве три уврстио у свој каталог и учинио доступном у скоро двеста земаља света. Главна јунакиња серије у новој сезони, после „ослобођења од породичних стега”, поручује: сама сам и сада се осећам најбоље у животу!

Ретко се дешава да једна иначе успешна серија која је прекинута „баш кад треба”, на врхунцу популарности, бива настављена скоро деценију касније и то са истим ликовима и њиховим тумачима, као и, разуме се, ауторима. То је управо случај с данском политичком серијом „Борген” („Дворац”, жаргонски назив за Кристијансборг палату у центру Копенхагена у којој се налазе дански парламент и просторије премијера и осталих водећих политичких фигура) – вратила се из пензије својом четвртом, осмоделном, сезоном, пуних девет година од, деловало је тада, коначног завршетка серије. На одушевљење њених многобројних присталица широм света.

Моћ и слава

И, опет, хвалоспеви на све стране, изузетне критике и, кажу, веома повољан одзив публике која није заборавила серију с „најреалистичнијим приказом” функционисања високе политике напредне западне демократије каква је Данска. Нови „Борген”, који за разлику од претходних сезона има и помпезни поднаслов, „Моћ и слава”, у потпуности је оправдао своје постојање. Није, тврде критичари, злоупотребио тако велики временски размак од треће сезоне, покушавши да профитира на рециклирању старе славе, већ је одлучио да са истим ликовима крене даље у политичку авантуру која је достојна модерног стања ствари у свету данашњем. Нису само домаћи гледаоци и критичари пали на нову понуду „Боргена”. Још је веће занимање на светском тржишту до кога је лако дошла и та нова, четврта сезона, и претходне три пошто их је све у свој каталог уврстио моћни „Нетфликс”.
Дакле с његовим покровитељством и дистрибутерским добачајем којим је прве три сезоне ове серије позиционирао на свим континентима, у скоро двеста земаља, дакле са стотинама милиона долара директне и посредне зараде, нова сезона „Боргена”, посебно после добре медијске припреме и огромне паузе која ју је учинила додатно траженом, једноставно није могла да омане. Нема критике из најутицајнијих западних гласила која одмах није стала уз нове епизоде „Боргена”. Неки су отишли толико далеко да су читав серијал, с најновијих осам епизода, назвали најбољом телевизијском политичком серијом свих времена и то не само у данској или скандинавској конкуренцији већ и у свакој другој! „Боргену”, дакле, нема равна. Свакако да није тако. И свакако да је далеко од позиције најбољих свих времена. Једноставно је бољи од текуће конкуренције и то је све. А то, нажалост, уопште није мало. Квалитет било телевизијске било филмске продукције је до те мере пао да све што долази из западне индустрије забаве нема чему да буде конкурентно на тржишту. Неинвентивност и баналност, као и страствено повлађивање новим диктатима политичке коректности потпуно су уништили било какву могућност оригиналности и квалитета. Док се испуне све квоте по бојама, половима, сексуалним изопаченостима, па сада и нове наредбе о питању прихватљивости географског порекла одређених народа, за оно што је некада било једино важно, а то су управо оригиналност и квалитет, сада више нема места. Најтужније је што делује да то никоме не смета. А онда се деси, ето, четврти „Борген” у коме су у првом плану управо све запостављене вредности доброг телевизијског производа и сви се одједном прену из омамљености од неолибералне мантре и почињу да препознају све оно због чега су колико до јуче волели телевизијски и филмски програм.
Наравно да и у „Боргену” има неолибералних мантри поводом нових вредности које се морају испоштовати док стварамо тај нови врли храбри свет једнакости и слобода за све послушне. Уместо доминантних неостереотипа о једнакости раса и сексуалних перверзија, „Борген” стаје на страну неоматријархата. У њему су жене апсолутно у центру пажње, оне су моћније, храбрије, снажније, упорније, борбеније, сналажљивије, виспреније, па и значајно паметније од мушкараца и даље бројнијих на функцијама високе западне политичке сцене. Четврта сезона „Боргена” има и нови слоган: „Будућност је женска!” све са модерним хаштагом. Жене, ето, нису више жртве које хаштагују своја страшна искуства с мушким сексуалним предаторима и манијацима. Не, ова серија отворено поручује шта мушкарце чека у блиској будућности и потпуно се посвећује промоцији нове, бескрупулозне, сналажљиве, агресивне, борбене и политички мудре жене која је, напокон ослобођена традиционалних обавеза (стега), ушла у свет моћи бескрајно амбициозна, она проблема одбацује све досадашње нижеразредне функције које јој је наметало „старо друштво”, најпре оне у породици, и поставља се не само на мушкарчево место већ на новоустановљене позиције моћи далеко изнад њега. Неофеминизам женског покрета отпора, који је светски присутан у свим производима новије продукције забавне индустрије с обе стране океана, подигнут је на квадрат у „Боргену”, посебно у новој сезони, коју је „Нетфликс” учинио доступном у скоро двеста земаља света.

Видовити аутори

За оне који не знају, све поменуто пратимо још од прве епизоде, када је било необично гледати такве женске ликове у највишим политичким сферама, па макар то била и супернапредна скандинавска земља. У ондашњим епизодама „Боргена” гледали смо амбициозну политичарку која се кроз наизглед непробојне мушке ешелоне пробила до позиције премијерке. И то пре него што се то заиста десило у Данској. Аутор серије Адам Прајс, Данац енглеског порекла, и његових неколико сарадника на сценарију показали су завидну видовитост прво о том питању, јер је врло брзо Данска заиста добила премијерку, а онда и у вези с неким другим интересантним политичким збивањима која су се поклопила са стварним: актуелни рат у Украјини истиче се у новим епизодама серије, док су они, додуше, помињали почетак сукоба у Донбасу пре осам година, па су га, као оправдање за презир према руским агресорима, убацили у миље актуелне сезоне, што је посебно одушевило западно тржиште и критику. Прајсова премијерка из серије је кроз прве три сезоне прошла катарзично ослобођење од традиционалних женских окова и иако је на крају изгубила премијерску позицију, отарасила се баласта – мужа и породице – и у актуелну је сезону ушла као комплетна политички истесана професионална функционерка (сада на месту министарке спољних послова) која у једном тренутку каже, поентирајући у потпуности основни лајтмотив нове сезоне: „Сама сам и сада се осећам најбоље у животу! Нема деце код куће, нема занемареног мужа. Када сам постала премијерка, то ме је коштало брака и породице. Али све бих то поново прошла, све бих урадила исто!” То је будућност жене и жена будућности коју најављује „Борген”. За то се залажу аутори иако су на крају сезоне ипак одлучили да засапуњају опору амбициозност главне јунакиње – расплет приче врти се око њене тешке дилеме да ли да се у игри око пронађених великих количина нафте на Гренланду (данска територија) окрене њеној експлоатацији и огромној заради, али по цену дугорочно неизвесних и свакако за околину погубних последица, или да одоли новцу и занемари посао века за своју земљу зарад заштите природе, са чиме се „Борген” јасно определио за нову зелену агенду светског поретка. Није тешко погодити шта је избор лидерке од интегритета, као ни наслутити да ће се ипак до краја серије окренути породици и покушати да између ње и посла пронађе праву меру.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *