ВАРТОЛОМЕЈ ПОНОВО ЦЕПА ПРАВОСЛАВЉЕ: Делимичним признањем цркве у Скопљу Цариградска патријаршија нанела нови удар канонском поретку

ЗВАНИЧНО признање православне верске заједнице у Северној Македонији од стране Васељенске патријаршије неканонско је мешање у јурисдикцију аутокефалне СПЦ и гест који потврђује да Патријаршија на Босфору и даље стоји на становишту по коме је 2018. изазвала украјински црквени преседан и трајно пореметила древни поредак међу црквама.

ВАРТОЛОМЕЈ ПОНОВО ЦЕПА ПРАВОСЛАВЉЕ: Делимичним признањем цркве у Скопљу Цариградска патријаршија нанела нови удар канонском поретку

Фото: АП

Ово је став који се, поводом контроверзне одлуке патријарха васељенског Вартоломеја и цариградског Светог синода око македонског црквеног питања, чује у СПЦ и њој блиским круговима. За многе је одлука о црквеном признању организације која себе назива “Македонска православна црква”, упркос вишеструким упозорењима на овакав расплет – изненађење. С друге стране, више је аспеката овог чина који указују и да је црквени тријумф који многи у Скопљу већ прослављају – недоречен, крњ и са непредвидивим крајњим исходом.

ПРАТИТЕ “ПЕЧАТ” НА ТЕЛЕГРАМУ 

Највећу штету од потеза патријаршије на Фанару, без сумње, претрпеће већ напукло православље, чије јединство, по свој прилици, одлази у историју. Вартоломеј је допринео да македонски раскол, рођен у комунистичкој врхушки Југославије, и убудуће буде велики камен раздора међу балканским народима.

У нижим слојевима саопштења цариградског Синода, међутим, многи су приметили и да заговорници аутокефалности МПЦ, наоко контрадикторно, нису успели у свом науму. Јер Црква у Скопљу ни у овој подели карата, у којој је стекла начелно признање, није успела да се домогне онога до чега јој је највише стало – томоса о аутокефалности. Формални акт признања није добила, али је зато изгубила име – садашњу “Македонску православну цркву” Цариград убудуће види под називом “Охридска архиепископија”.

Део јавности у Северној Македонији не крије незадовољство што су уместо акта о самосталности од Вартоломеја добили јасан путоказ да је једина адреса за решавање административних питања – Патријаршија у Београду. Такође, патријарх Вартоломеј је на леђа Скопља последњим гестом навалио и Бугарску, чија црква, позивајући се на древно Самуилово царство и Охрид као једно од његових средишта, полаже право на назив “Охридска архиепископија”. Бугари, отуд, без увијања тврде да су – покрадени.

Организација која је колико до јуче себе називала Македонском црквом, коју предводи самозвани архиепископ Стефан, Цариграду се захваљује и најављује наставак прекинутог дијалога са СПЦ.

ПРАТИТЕ НАС НА ВИБЕРУ 

– Настављамо разговоре са Српском патријаршијом до уређења коначног статуса наше цркве, како гласи и упутство Васељенске патријаршије – поручују из непризнате јерархије у Скопљу, која је у уторак одржала ванредну седницу Светог синода.

Иван Стоилковић, политички представник Срба у Северној Македонији, каже да је одлука патријарха Вартоломеја изазвала двоструке реакције.

– Поједини славе, јер у одлуци цариградског синода виде кључни корак ка стицању аутокефалности. С друге стране, пажљиво читање одлуке Фанара јасно је да је могућност да црква у Македонији сачува садашњи назив дефинитивно одбачена. Многи су очекивали томос о црквеној независности, кога такође нема. Уместо тога, патријарх Вартоломеј садашњу непризнату МПЦ упућује да своје административне проблеме решава са “мајком црквом” – Српском патријаршијом – објашњава Стоилковић.

Он подсећа и да је и даље отворено питање регистрације Православне охридске архиепископије, која делује у канонском јединству са СПЦ, те да и даље постоји кршење права српског народа у Северној Македонији.

– То је важно питање, а годинама нема чак ни малог напретка у решавању овог проблема – истиче наш саговорник.

Историчар Александар Раковић каже да је одлука Цариграда о признању тзв. цркве Северне Македоније самовољан и лукав потез учињен у моменту када су СПЦ и МПЦ биле близу заједничког решења о статусу македонске цркве.

– Ова искључиво политичка одлука не мења став СПЦ да је македонска јерархија и даље у њеном окриљу. Цариград је МПЦ увео у канонски поредак под именом “Црква Охрида”, али нису дирали у територијални оквир СПЦ. Македонци су овом одлуком мало тога добили. Овај потез цариградског патријарха, уместо да лечи стање у Македонији, додатно производи нове проблеме – каже Раковић.

ИСТОЧНИ ПАПА У ЦАРИГРАДУ

ОДЛУКА Вартоломеја – “првог патријарха по части” у православљу за професора Правног факултета у Крагујевцу Зорана Чворовића је – катастрофална. Њом се, како каже, прејудицира коначни статус Цркве у Македонији.

– Само Српска црква има право да додели аутокефалност неком свом организационом делу. Вартоломеј је разбојнички упао на њену канонску територију, а расколнике у Македонији прогласио је за канонску цркву, позивајући се на наводно право да буде последња жалбена, апелациона инстанца у православљу, са правом да преиспитује одлуке помесних цркава – каже Чворовић и напимиње да је очигледно да Вартоломеј за себе жели положај “источног папе”.

ПРАТИТЕ “ПЕЧАТ” НА ФЕЈСБУКУ  

ДАЛИ ПРИЗНАЊЕ, УЗЕЛИ ЕПАРХИЈЕ

ПРИЛОГ тези да ће Македонци имати више штете него користи од Вартоломејевог “признања” јесте и тумачење по коме је будућа “Охридска архиепископија” остала без својих епархија у иностранству. Раковић подсећа да се то у случају канонског “развода” са СПЦ не би догодило:

– Иза ове политичке одлуке крије се тежња Цариграда да се пита за све, али реалност је да се о свему пита СПЦ. Македонски епископи морају сами да виде шта ће са чињеницом да су им одузете епархије које броје неколико стотина хиљада верника. Што се Цариграда тиче, МПЦ у расејању више не постоји. Македонци треба да ставе прст на чело јер је јединство њихове цркве одлуком Цариграда разбијено.

Један коментар

  1. Ko u ovome sudeluje da biraju ovakve veliko dostojnike da oni odlucuju za sudbinu pravoslavlja. Dal ima neko ovo ludaku stane na put. Vartolomije , ovog treba da zovu VRATO LOMIJE zavadjuje pravoslavne narode. Počeo u Ukrajini ,sad u Severnoj Makedoniji, uskoro u Crnoj Gori I neće stati Daće pravoslavni crkve u ruke Albancima sa Kosova. Zbog ovakve budale pravoslavni braca postaju najveci krvnici jedni protiv drugih.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *