СТРИМИНГ ХЕГЕМОН НА КОЛЕНИМА?

Први пут „Нетфликс“ бележи губитке. Вишемилионски мањак руских претплатника због рата у Украјини и отказивање претплате због повећања цене сервисових услуга на западном тржишту, као и низ других неповољних околности, довели су моћну компанију у озбиљну кризу која слути да су њени лидерски дани одбројани

Данас је могуће рећи да је продукционо-дистрибутерски стриминг гигант играног програма, било сопственог било оног који је током историје производила индустрија забаве, „Нетфликс“, доживео три драстичне трансформације у свом пословању. Она прва, која је трајала двадесетак година и која их је постепено довела до врха и то не само када је реч о дистрибуцији већ и у сваком другом смислу, променивши успут сва правила игре, трајала је негде до почетка пандемије короне. У ту светску пошаст су ушли као лидери, а из ње изашли као супериорни профитери. У области стриминг пословања су постали недодирљиви хегемон. Само је неколико компанија у читавој светској економији кроз пандемију прошло тако добро. „Нетфликс“ је током пандемијског затварања бројних земаља широм света драстично повећао тражњу својих производа, због чега је замашно увећани каталог њихове понуде играног телевизијског и филмског програма био недовољан да се подмири тражња избезумљених људи закључаног света који недељама и месецима нису имали ништа друго да преброде изолацију до друштвених мрежа и стриминг компанија за преузимање филмова и серија, међу којима је и пре појаве короне „Нетфликс“ био у сваком смислу без конкуренције. И када су почели да нижу рекорде у заради десио се текући рат у Украјини који их је промптно увео у трећу фазу, најгору. Преко ноћи су изгубили милионе претплатника, а самим тим и стотине милиона долара. Делује да „Нетфликсу“ никада није било горе него данас. Јер док су били почетници и лагано зидали своју империју, скромна зарада их није спутавала да расту. Огроман труд и револуционарне иновације су им постепено крчиле пут до врха. Актуелни суноврат, међутим, последица је спољних фактора који их доводе у положај у коме никада нису били. Почели су да губе. Уместо непрестаних победа, раста компаније, ширења утицаја, огромних зарада они су у врло озбиљном паду, неки чак тврде да су можда, као и цела западна економија, пред колапсом. Како год, први пут се носе с тешким губицима. То што се слично дешава с бројним до јуче успешним и моћним компанијама није нека утеха за „Нетфликс“ који је донедавно профитирао управо од тога што се свет нашао у кризи.

[restrict]

Флексибилност важнија од ефикасности Подсетимо се приче о „Нетфликсу“. То је и даље водећа компанија и у испоруци видео-садржаја и као продукциони систем компанија које се истичу најпре производњом сопственог програма. „Нетфликс“ је дословно самлео конкуренцију, пре свега некада супериорно моћни ХБО, пошто је поље пословања пребацио на интернет, чиме су озбиљно пољуљане лидерске позиције кабловских оператера с којима су они својевремено направили преврат у дотадашњем начину гледања телевизије. Приступ огромном броју потенцијалних конзумената је тако постао далеко једноставнији и јефтинији, па је преузимање и гледање уживо (стримовање) свих врста видео-садржаја, и то врхунског квалитета слике, постало најуноснији начин испоручивања видео-материјала претплатницима. А „Нетфликс“ је пионирски далековидо покренуо овај смер пословања поставши светски лидер и поред појаве бројне конкуренције коју је „Нетфликс“ разоружао својим непрестано по такмаце неповољним пословним иновацијама с покретачким слоганом да је флексибилност у пословању далеко важнија од ефикасности. „Нетфликс“ је зато током свог напредовања и успешног прилагођавања потребама потенцијалних и постојећих муштерија уводио пресудно значајне новине, којима су не само привлачили нове клијенте већ и озбиљно угрожавали конкуренте. Први, показало се револуционарни корак било је прелажење на стриминг сервис. Потрошач је по сопственом нахођењу могао да гледа/преузима преко интернета било шта из њиховог каталога и то када је то желео, колико год да је пута желео и све без досадних реклама, казни и обавеза. И то на свим својим уређајима, од паметних телевизора и телефона, до преносних компјутера и плејера. Требало је само да уплати месечну или годишњу накнаду. То је приморало конкуренте, пре свега кабловске оператере, да и они понуде сличне погодности и да заправо постану делом и сами стриминг компаније. Даље иновације ове компаније још су више измениле начин конзумирања филмова и ТВ серија. Најпре је на одушевљење дела клијената „Нетфликс“ понудио серијски програм по систему скидања одједном целе сезоне. Тако су гледаоци могли у једном даху да одгледају целу сезону, што је код конкуренције изазвало напад панике јер су превазилажењем уобичајеног ритма од једне епизоде недељно губили огроман новац од вишемесечних реклама. „Бинџовање“, како се популарно зове оваква конзумација серијске понуде, постало је изузетно популарно код дела публике, толико да су се оваквој врсти испоруке серијских материјала окренули и неки имитатори „Нетфликса“, попут „Амазона“, „Хулуа“, „Дизни плуса“, „Епла“ и неколицине других који се у таласима појављују копирајући „Нетфликсове“ пословне потезе.

Ипак, најдаље је ова компанија отишла када се окренула производњи сопственог играног програма. Одмах су привукли најкреативнији слој филмско-телевизијских професионалаца уневши у пословни миље до тада непојмљиву или барем изузетно ретку пословну тактику. Једноставно су унапред, што би се рекло на невиђено, без такозваних пилот-епизода, које су пролазиле ригорозне оцене и процене, па се тек онда одлучивало да ли ће по њима бити снимљена серија, уговарали посао с ауторима за које су били заинтересовани и то одмах за читаву сезону, понекад и неколико сезона одједном. Није много прошло, а „Нетфликс” је под уговором имао мноштво креативних, угледних и доказаних аутора, који су драстично повећали фундус ове компаније што се брзометно проширила на све континенте и то не само о питању досезања клијената већ и продукцијски пошто је, као и ХБО, отворио продукцијске погоне на територијама ван енглеског говорног подручја. Једини меродавни доказ успеха је, наравно, профит. Још пре пандемије, која је вишеструко увећала његове приходе, „Нетфликс“ је имао преко 50 милиона претплатника и обрт од за било ког конкурента недостижних 25 милијарди долара. „Нетфликс“ је променио начин како се конзумира телевизијски програм, како се изнајмљује филмски и телевизијски садржај или комуницира с клијентима, али и то како се производи оригинална филмска и ТВ понуда. Њиховом појавом су у потпуности промењена правила игре и пословања у свим сегментима продукцијско-приказивачког пословања. Чак су њихова остварења успела да се домогну такмичарских селекција скоро свих чувених филмских фестивала, али и конкуренције за Оскара, што је преседан своје врсте.

Први пут од када постоје бележе губитке А онда је дошао рат у Украјини. Мада, истине ради, „Нетфликс“ је почео да стагнира и пре тога. У прва три месеца ове године, дакле пре почетка рата у Украјини, „Нетфликс“ је изгубио двеста хиљада претплатника. Разлог за тај губитак је повећање цене претплате на њиховим кључним тржиштима, у Сједињеним Државама и Великој Британији. Када је рат почео, због санкција Русији, „Нетфликс“ губи цело руско тржиште пошто је морао да се повуче с њега. То је колосални губитак од око седамсто хиљада претплатника. Затим је дошао додатни губитак на америчко-енглеском тржишту од нових шестсто хиљада претплатника због повећања цене стриминга. Први пут од када постоје они бележе губитке и то огромне. И први пут су признали да су начинили грешку у пословању када су дозволили дељење рачуна јер је тим потезом онемогућен раст прихода. Из компаније, међутим, тврде да све ово није пут у пропаст већ да ће „Нетфликс“ годину завршити с повећаним приходом! Наводно, поменуте губитке ће делом надокнадити повећањем претплатника у Индији и Јапану, а делом бољим пословањем, на чему „интензивно раде“. Да би осујетили гласине о паду у суноврат, из „Нетфликса“ су објавили да у првом тромесечју и поред поменутих вести о губицима бележе пораст зараде, која се сада креће око осам милијарди долара. Бољи познаваоци правог стања у овој области нису склони да верују да је „Нетфликс“ пред колапсом, али сматрају да је даљи прогрес компаније озбиљно угрожен губицима на њима изузетно важним тржиштима од којих се неће опоравити и да их сигурно неће покрити повећање клијената на другим тржиштима. Наводна већа зарада у првом тромесечју, ако је та вест тачна, свакако ће бити значајно умањена до краја године најпре због губитака на руском тржишту и даљег отказивања претплатника што ће се сигурно даље дешавати како се последице економске кризе на светском нову буду повећавале. Уз то конкуренција „Нетфликсу“ у бројним мањим компанијама које су ушле у игру користећи исту пословну тактику сигурно ће додатно смањити њихову доминацију на тржишту. Када се томе дода и иницијатива провајдера интернета којом се захтева далеко веће улагање стриминг компанија у инфраструктуру, што значи могућу регулаторну принуду на светском нивоу која ће ове компаније лишити сваке године вишемилионског прихода, а што ће свакако највише погодити најбогатије, није тешко закључити да је „Нетфликсова“ водећа позиција доведена у питање и иако се и даље крију иза старе славе и огромних бројева наводног профита, могуће је да су лидерски дани овог стриминг гиганта одбројани.   

[/restrict]

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *